Ekonomika organizací Seminář č. 1 (úvodní) Průběh seminářů V první části semináře budete prezentovat seminární práci, poté proběhne diskuse a její hodnocení vyučujícím (cca 30 minut). Ve druhé části semináře budete řešit úkoly, které jsou zadány v rámci jednotlivých cvičení na ISu (cca 40-60 minut). Zadání těchto cvičení si přineste na seminář a připravte si také řešení úkolu! Každý student (nebo několik studentů) si může na seminář připravit řešení úkolu z té kapitoly cvičebnice, která se má na semináři probírat. Po prezentaci úkolu a správného řešení pak řešitel (řešitelé) získají jeden bod. Ke každému řešení úkolu na semináři může být student vyzván vyučujícím a v závislosti na úspěšnosti řešení úkolu pak bude ohodnocen 1 bod (úspěšné řešení), 0 nebo -1 bod (neúspěšné řešení). Na každém semináři může student získat maximálně 1 bod (ať už kladný nebo záporný). Za celý semestr může každý student získat maximálně 10 bodů (ať už kladných nebo záporných). Získané body pak slouží jako bonus (malus) hodnocení práce na semináři (připočítávají se k počtu bodů získaných za průběžné testy a ovlivňují tak celkové hodnocení práce na semináři). Pokud vyučující vyzve k řešení úkolu na semináři studenta, který není přítomen, získává tento student automaticky -1 bod. V případném zbývajícím čase lze diskutovat nejasnosti event. problémy z přednášek, lze diskutovat strukturu a obsah tvořených seminárních prací apod. Doporučená literatura Specializované skriptum včetně cvičebnice, ze které budou čerpány úkoly jsou k dispozici a byly umístěny do ISu. K dispozici jsou PP prezentace. PP prezentace jsou kostrou, která nemusí stačit k úspěšnému zvládnutí písemných testů ani ústní zkoušky! Další literaturu, ze které je možno vyjít a která obsahuje většinu probíraných témat: Novotný, J. Nauka o podniku – výstavba podniku. 2007, Aleš Čeněk, s.r.o.: Plzeň, 213 s. ISBN 978-80-7380-071-0 Synek, M. a kol. Manažerská ekonomika, Praha, Grada, 2003, 3. přepracované a aktualizované vydání. 466 s. ISBN 80-2470-515-X Wöhe, G., Kislingerová, E. Úvod do podnikového hospodářství. 2007, C. H. Beck: Praha, 928 s. ISBN 978-80-7179-897-2 Příslušné zákony v platném znění (zejména zákon o obchodních korporacích a živnostenský zákon) Ukončení předmětu Předmět je zakončen zkouškou. K jejímu úspěšnému zvládnutí musíte úspěšně absolvovat práci na semináři, seminární práci a zkoušku a ze všech těchto částí musíte získat hodnocení v rozmezí A-E. Celková známka pak bude stanovena na základě aritmetického průměru všech získaných hodnocení. Práce na semináři je složena z hodnocení aktivity na seminářích a výsledku průběžných testů. Každý průběžný test bude mít 20 otázek, čtyři varianty odpovědí, z nichž jedna bude správná. Za každou správnou odpověď dostanete 1 bod, za špatnou odpověď -0,5 bod a za nezodpovězenou otázku 0 bodů. První průběžný test se bude psát cca v polovině semestru, druhý průběžný test v závěru semestru a oprava, resp. náhradní termín obou testů bude na začátku zkouškového období (v prvním týdnu zkouškového období). Představu o testových otázkách (forma, obsah) můžete získat z cvičebnice, resp. jejích dílčích kapitol. Hodnocení práce na semináři je následující: A = 50-37,5 bodu B = 37-34,5 bodu C = 34-31,5 bodu D = 31-28,5 bodu E = 28-25,5 bodu F = 25 a méně bodů V případě hodnocení F je nutné absolvovat opravu jednoho, případně obou průběžných testů. V rámci hodnocení práce na semináři máte možnost získat až 4 bonusové body, pokud do 21. 12. 2018 vyplníte on-line dotazník (https://limesurvey.econ.muni.cz/index.php/735147?lang=cs) za dva podniky (za jeden vyplněný dotazník jednoho podniku tedy získáte 2 body). Na dotazník by měli odpovídat zástupci podniků z top managementu, nebo lidé, kteří mají v podniku na starost řízení vztahu k zákazníkům, marketing, odbyt, poprodejní servis, řízení kvality, inovace, či návrh produktů atp. Je důležité, aby tito lidé měli dobrou představu o fungování podniku. Je vhodnější oslovovat podniky, které mají alespoň několik zaměstnanců (malé, střední i velké podniky). Preferovaná odvětví jsou oděvní průmysl, nábytkářství, elektronika, informační technologie, ale mohou být i jiné, včetně služeb. Čas potřebný na vyplnění dotazníku je cca 25 minut. Pokud byste preferovali tištěnou verzi a zaznamenávání klasickou cestou (papír a tužka), můžete si dotazník vytisknout z https://is.muni.cz/www/10072/Dotaznik_arch.docx. Takto získané odpovědi prosím ale pak naklikejte do výše uvedené online verze. Za odevzdaný dotazník se považuje takový, který má vyplněno alespoň 90 % otázek (ideálně samozřejmě všechny). Případné otázky s dotazníkem spojené (nejasnosti, technické problémy atp.) směřujte na email: skapa@econ.muni.cz Zkouška bude probíhat ve zkouškovém období a termíny budou řádně vypsány v ISu. Zkouška bude probíhat tak, že každý student nejprve dostane jednu otázku, vycházející z témat uvedených na konci tohoto textu, která bude formulována problémově a na kterou se písemně připraví. Poté bude odpověď vyhodnocena zkoušejícím a na tomto základě bude následovat ústní zkouška ve formě rozpravy nad odpovědí. Zkoušející přitom může pokládat otázky event. i jinak do odpovědi vstupovat tak, aby ověřil úroveň znalostí, za kterou pak udělí známku v rozmezí A-F. Písemná část zkoušky bude společná pro více studentů, ústní část bude probíhat jednotlivě. V případě hodnocení F je nutné zkoušku absolvovat znovu. Seminární práci budete zpracovávat kolektivně (2-3 studenti) dle rozpisu. Seminární práce bude mít níže uvedenou strukturu a budete ji prezentovat, event. konzultovat na seminářích. Hodnocení seminární práce bude v rozmezí A-F. V případě hodnocení F je možné práci přepracovat. Témata seminárních prací jsou uvedena níže. Praktická část seminární práce musí být zpracována na libovolné organizaci z podnikatelského sektoru nebo veřejné správy (nejlépe v souladu se zaměřením studia). Výsledné hodnocení se bude skládat z průměru hodnocení práce na semináři, seminární práci a zkoušku. Průměr hodnocení bude vycházet z číselných hodnot, které jsou standardně jednotlivým známkám přiřazeny: A = 1, B = 1,5, C = 2, D = 2,5, E = 3 Příklad celkového hodnocení: A, E, B → (1+3+1,5)/3 = 1,83 = C Student(ka), který(á) bude z některé části hodnocen(a) známkou F, nemůže dostat jiné celkové hodnocení než F! Struktura seminární práce Rozsah stran uvedený v závorkách níže je orientační. 1 ÚVOD (0,5-1 strana) Ø Stručně nastínit, jakým tématem (problematikou) se práce zabývá (objasnit předmět práce) Ø Cíl práce Ø Předmět práce vychází z názvu práce, cíl práce vychází z předmětu práce 2 TEORETICKÝ RÁMEC ZKOUMANÉ PROBLEMATIKY (1-2 strany) Ø V souladu s předmětem a cílem práce charakterizovat (analyzovat) příslušnou problematiku z odpovídající odborné literatury s přihlédnutím na vybraný podnik Ø Důsledně a jednotně uvádět citace literatury dle zvoleného systému Ø V případě využití obrázků, grafů a tabulek uvést vždy nad objekt o co se jedná (obrázek, graf, tabulka), číslo, název a pod objekt zdroj (v případě vlastní konstrukce uvést autor nebo autor dle a uvést citaci) 3 METODICKÁ ČÁST (0,5-1 strana) Ø V souladu s předmětem, cílem práce a teoretickým rámcem zkoumání problému zvolit a stručně charakterizovat (včetně zdůvodnění) použité metody zkoumání Ø Zkonstruovat a zdůvodnit výzkumné otázky Ø Uvést způsob a strukturu řešení příslušné problematiky Ø Charakterizovat zkoumanou organizaci, základní informace – možno využít el. verze Obchodního rejstříku (na www.justice.cz), možno využít typologii organizace 4 VÝSLEDKY (2-3 strany) Ø Analýza podniku v souladu s předmětem, cílem výzkumnými otázkami a metodikou práce a v souvislosti s teoretickým rámcem práce (čím se zaobíráte v teoretickém rámci práce se musíte zaobírat i v části výsledků a naopak) 5 DISKUSE (1-2 strany) Ø Širší zamyšlení se nad dosaženými výsledky ve vzájemných souvislostech a zejména v souvislostech zjištění teoretického rámce, ideálně opřené o literaturu (ať už tak, že jsou výsledky v souladu s literaturou nebo že jsou v rozporu s literaturou) Ø Zamyšlení se nad příčinami i důsledky dosažených výsledků (opět ideálně v konfrontaci s literaturou) 6 ZÁVĚR (0,5-1 strana) Ø Syntéza poznatků – teoretická část x praxe část práce-> shrnutí, závěry Ø Zhodnocení naplnění cíle a odůvodnění LITERATURA Doporučujeme využívat vědecké články (včetně zahraničních), ev. vědecké monografie. Pokud budou použity učebnice, nebudou jediným zdrojem literatury. V žádném případě nepoužívejte skripta ani wikipedii!! Seznam literatury bude obsahovat vždy několik zdrojů, doporučujeme alespoň 5 - 10. Seznam literatury musí být dle ISO 690 (včetně internetových odkazů), citace v textu uvádějte jak chcete, nicméně stejně. PREZENTACE Na cca 10 min – nečíst, ale prezentovat včetně povinného využití dataprojektoru Osnova prezentace 1. Cíl práce (co jste řešili) 2. Způsob řešení (metodika, jak jste to řešili) 3. Výsledky (k čemu jste došli) 4. Diskuse (co z výsledků plyne, ev. co je jejich příčinou) 5. Závěr 6. Naplnění cíle práce Témata seminárních prací 1. Analýza efektivnosti organizace 2. Analýza životního cyklu organizace 3. Dopad právní formy organizace na její výkonnost 4. Analýza dopadu velikosti organizace na výkonnost 5. Vliv struktury výrobních faktorů v organizaci na výkonnost 6. Vliv vybraného nástroje nebo principu řízení na výkonnost organizace 7. Vliv plánování v organizaci na výkonnost 8. Vliv organizační struktury v organizaci na výkonnost 9. Vliv systému odměňování v organizaci na výkonnost 10. Analýza vlivu vybrané funkce organizace na výkonnost 11. Vliv sdružování organizací na výkonnost Otázky k ústní zkoušce 1. PODNIKOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ A ZÁKLADNÍ PRINCIPY JEHO FUNGOVÁNÍ 2. ORGANIZACE V RÁMCI HOSPODÁŘSKÉHO SYSTÉMU 3. TYPOLOGIE ORGANIZACÍ 4. VYMEZENÍ ŽIVOTNÍHO CYKLU PODNIKU 5. SPECIFIKA ŽIVOTNÍHO CYKLU ORGANIZACÍ VEŘEJNÉ SPRÁVY 6. PODNIK JEDNOTLIVCE 7. OSOBNÍ SPOLEČNOSTI 8. KAPITÁLOVÉ SPOLEČNOSTI 9. DRUŽSTVO 10. VEŘEJNOPRÁVNÍ ORGANIZACE 11. ŽIVNOSTI, JEJICH PROVOZOVÁNÍ A ČLENĚNÍ 12. MALÉ A STŘEDNÍ PODNIKÁNÍ 13. VÝHODY A NEVÝHODY MALÝCH A STŘEDNÍCH ORGANIZACÍ 14. PODPORA MALÉHO A STŘEDNÍHO PODNIKÁNÍ 15. SYSTÉM VÝROBNÍCH FAKTORŮ V ORGANIZACI 16. FUNKCE ŘÍZENÍ V ORGANIZACI 17. DĚLBA MOCI PŘI ŘÍZENÍ ORGANIZACE 18. CORPORATE GOVERNANCE 19. TYPOLOGIE CÍLŮ ORGANIZACE 20. CÍLOVÉ KONFLIKTY 21. NÁSTROJE ŘÍZENÍ 22. MANAŽERSKÉ TECHNIKY 23. ÚKOLY A STRUKTURA PLÁNOVÁNÍ 24. Nástroje pro určování strategických oblastí a výběr strategií 25. ROZHODOVÁNÍ 26. POJETÍ ORGANIZOVÁNÍ A JEHO ÚKOLY 27. Pravomoc, odpovědnost a dělba práce 28. Organizační struktury 29. KONTROLA 30. FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ PRACOVNÍ VÝKON 31. PERSONÁLNÍ VÝBĚR 32. PRACOVNÍ PODMÍNKY 33. ODMĚŇOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ 34. DOBROVOLNÉ SOCIÁLNÍ POŽITKY 35. METODY HODNOCENÍ PRÁCE 36. Časová mzda 37. Úkolová mzda 38. Prémie 39. MZDOVÝ SYSTÉM ORGANIZACE 40. DLOUHODOBÝ HMOTNÝ MAJETEK 41. MATERIÁL 42. Charakteristika FUNKCÍ ORGANIZACE 43. SLUŽBY A JEJICH SPECIFIKA 44. CÍLE a DRUHY SDRUŽOVÁNÍ ORGANIZACÍ 45. FORMY SDRUŽOVÁNÍ ORGANIZACÍ