§Růst HDP vybraných států (%), 1990-2017, zdroj: World Bank, 2018 §Světové HDP očištěné o inflaci(biliony dolarů 2010), 1990-2017, zdroj: World Bank, 2018 §Rychle rostoucí ceny nemovitostí v USA §Levné hypotéky a úvěry poskytované sub-optimálním klientům §Sekuritizace dlhů (collateralized debt obligations) §Prodej sekuritizovaných balíků na trhu cenných papírů § §Ceny nemovitostí začaly klesat §Sub-optimální klienti neschopni splácet dluhy §Banky měli najednou spousty nemovitostí které nedokázali prodat §Lidé a instituce měli najednou spousty sekuritizovaných balíků nesplácených dluhů, které byli bezcenné. § §Věda §Jak členové organizací využívají znalosti §Jak lidé přemýšlejí o jevech v organizacích §Filozofie §Studium hranic a charakteristik vědění, myšlení, a rozhodování §Jak si dokážeme chápat komplexní záležitosti? §Co jsou to znalosti? §Jak můžeme znalosti efektivně využívat? §Jak znalosti ovlivňují naše konání? §Jaký je vztah individuálních znalostí a znalostí organizace? §Co znalosti znamenají pro řízení, manažery? § § §Znalosti •Data •Informace •VS. §Data §Seřazená sekvence položek nebo událostí §Jejich tvorba vyžaduje minimální úsudek §Informace §Na kontextu založené seřazení položek nebo událostí, ze kterých jsou patrné vztahy mezi nimi. § §Polanyi §Všechny znalosti mají osobní charakter. § § §Wittgenstein §Všechny znalosti jsou fundamentálně kolektivní. • § •Dají se tyto dva přístupy nějako propojit? • § §Schopnost dělat úsudky §Schopnost rozlišovat mezi položkami (kategorizovat)… § § §The frog is venomous. § §The frog is poisonous. § § ? § § §Schopnost dělat úsudky §Schopnost rozlišovat mezi položkami (kategorizovat), omezena rámcem nějakého oboru (řeči/kultury)… § § §Německo §Velká Británie §United States of America §Jihoafrická republika §Schopnost dělat úsudky §Schopnost rozlišovat mezi položkami (kategorizovat), omezena rámcem nějakého oboru (řeči/kultury)… na základě vnímání nějakého kontextu nebo teorie. §Kontext §Jsme schopni naplnit rutinní a běžné úkoly v konkrétním kontextu v důsledku socializace §Teorie §Jsme schopni zobecňovat zjištění z jednoho kontextu do jiného. § § §Schopnost dělat úsudky §Schopnost rozlišovat mezi položkami (kategorizovat), omezena rámcem nějakého oboru (řeči/kultury)… na základě vnímání nějakého kontextu nebo teorie. § §Rámec oboru, kontext, kultura §Sociálně dané (kolektivní) -> Wittgenstein § §Schopnost rozlišovat, rozhodovat, a nacházet rozdíly mezi teorií a realitou §V rukou jednotlivce (osobní) -> Polanyi §Vědět co dělat v určitém oboru/oblasti znamená naučit se používat kategorie a rozlišení které jsou pro daný obor/oblast relevantní. §Organizované činnosti §Kategorie chování v kategoriích situací jsou spojeny s kategoriemi lidí. §Typizované odpovědi na typizované situace – pravidla. §Organizování tedy implikuje zobecňování. §Pravidla jsou vytvářeny za nějakým účelem, mají zdůvodnění. §Když se jednotlivci při rozlišovaní kategorií spoléhají na soubor zobecnění (pravidel) v podobě obecných pravidel vytvořených organizací. §Pravidla se neaplikují sami §Jejich aplikace závisí na rozhodnutí jednotlivce. §Je potřebné společné vnímání smyslu (zdůvodnění) existence pravidla. §Žádné dvě situace nejsou identické, mohou ale být analogické. §Schopnost správně použít zobecnění (pravidla) je tedy omezena podmínkou schopnosti dělat správné analogie mezi situacemi. §Individuální znalosti se stávají organizačními jejich kodifikací do zobecnění podložených kolektivním porozuměním. §ALE použití zobecnění závisí na individuálním rozhodování, kreativita a nová řešení se pořád mohou objevit. §Znalost obecných principů musí být vždy doplněna poznáním konkrétních případů a zdůvodnění na základě kterých zobecnění vznikla. § §Nereflektovanou praktickou zběhlost v nějaké činnosti je třeba doplnit o základní teoretické pochopení toho, co se v organizaci děje. §Nereflektovaná praktická zběhlost – jsem schopen následovat pravidla a postupy, ale nevím přesně, jaká pravidla a postupy to jsou. §Pokud ale chceme znalosti zachovat a odevzdat dál (trénovat/učit), je třeba jasně vymezit relevantní zobecnění a jejich zdůvodnění. § §Zachovávání a spravování databáze informací a pravidel je důležité, není to ale všechno. §Je třeba pěstovat a zachovávat i heuristické znalosti zaměstnanců. § §World Bank (2018). GDP (constant 2010 US$). Dostupné na: https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.KD?end=2017&start=1990 §World Bank (2018). GDP Growth (%). Dostupné na: https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.KD.ZG?end=2017&locations=CN-CZ-SK-DE-FR-US-GR-CA-M X-ZA-JP-BR&start=1990 §Tsoukas, H. (2005). Complex knowledge: Studies in organizational epistemology. Oxford University Press. §Hamel, G. (2012). What matters now: How to win in a world of relentless change, ferocious competition, and unstoppable innovation. John Wiley & Sons. §