^MOECO^0 MASARYKOVA UNIVERZITA EKONOMICKO-SPRÁVNÍ FAKULTA PROJEKT SYSTÉMU RIZENI PODNIKU Vzorový projekt „Nábytek" v Ladislav Blažek, Ed. Brno 2015 evropský sociální fond v ČR EVROPSKÁ UNIE Wh MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY OP Vzdelávaní pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Masarykova univerzita Ekonomicko-správní fakulta PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU VZOROVÝ PROJEKT „NÁBYTEK" Ladislav Blažek Martin Landa Petr Mikuš Pavla Odehnalová Brno 2015 evropský sociální fond v ČR EVROPSKÁ UNIE MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ. 1.07/2.2.00/28.0227) Autoři: prof. Ing. Ladislav Blažek, CSc. JUDr. Martin Landa Ing. Petr Mikuš Ing. Pavla Odehnalová, Ph.D. obsahová redakce, kapitoly 1, 7, 10, 11 kapitoly 5, 9 kapitoly 2, 3, 6, 8,11 technická redakce, kapitola 4 Recenzenti prof. Ing. Jiří Dvořák, DrSc. Fakulta podnikatelská, Vysoké učení technické v Brně prof. Ing. Miroslav Hučka, CSc. Ekonomická fakulta VŠB - Technická univerzita v Ostravě ©2015 Masarykova univerzita OBSAH 1 ZADÁNÍ PROJEKTU...................................................................................................9 1.1 Základní údaje................................................................................................9 1.2 Předmět činnosti a výrobní program..........................................................9 1.2.1 Předmět činnosti............................................................................9 1.2.2 Výrobní program............................................................................9 1.3 Kapacitní charakteristiky............................................................................10 1.4 Výkonové charakteristiky............................................................................10 1.5 Příklady představitelů výrobního programu............................................11 1.5.1 Obývací systémy...........................................................................11 1.5.2 Čalouněný nábytek......................................................................11 2 SCHÉMA ZÁKLADNÍCH HMOTNÝCH TOKŮ.................................................12 3 VÝROBNÍ FUNKCE...................................................................................................15 3.1 Základní informace o výrobě.....................................................................15 3.2 Plánování výrobkové politiky.....................................................................16 3.3 Plánování výrobního programu.................................................................17 3.3.1 Plánování výrobního programu a produkčních cílů...............17 3.3.2 Příprava výroby............................................................................19 3.3.3 Plánování výrobních kapacit (zdrojů).......................................19 3.4 Výzkum, vývoj a inovace produktů a procesů..........................................20 3.5 Výroba............................................................................................................21 3.5.1 Organizační typ výroby...............................................................21 3.5.2 Výrobní typ...................................................................................22 3.5.3 Vstupy a zdroje do výroby..........................................................22 3.5.4 Oblast zásobování........................................................................22 3.6 Popis výrobního procesu.............................................................................23 3.6.1 Dřevěný nábytek...........................................................................23 3.6.2 Čalouněný nábytek......................................................................25 3.7 Řízení jakosti a kontrola kvality ve výrobě...............................................25 3.8 Útvarové začlenění výrobní funkce...........................................................26 3.9 Předpisy pro oblast výrobní funkce...........................................................28 A. Obecně závazné právní předpisy.....................................................28 B. Interní předpisy..................................................................................28 4 ODBYTOVÁ FUNKCE..............................................................................................29 4.1 Plánování odbytu..........................................................................................29 4.1.1 Stanovení obchodní strategie a odbytových cílů......................30 4.2 Výzkum trhu a prostředí.............................................................................31 4.2.1 Analýza podnikatelského prostředí...........................................32 4.2.2 Segmentace a výzkum trhu.........................................................32 4.2.3 Analýza konkurence....................................................................33 4.2.4 Analýza podniku..........................................................................33 4.3 Nástroje odbytové politiky..........................................................................34 4.3.1 Procesy výrobkové politiky.........................................................35 4.3.2 Procesy cenové politiky...............................................................37 4.3.3 Procesy komunikační politiky....................................................39 4.3.4 Procesy distribuční politiky........................................................40 4.4 Útvarové začlenění odbytové funkce.........................................................42 4.5 Předpisy pro oblast odbytové funkce.........................................................43 A. Obecně závazné právní předpisy.....................................................43 B. Interní předpisy..................................................................................43 5 EKONOMICKÁ FUNKCE.........................................................................................44 5.1 Finanční plánování a kontrola....................................................................45 5.1.1 Sestavení finanční strategie podniku.........................................45 5.1.2 Definování finančních cílů podniku..........................................46 5.1.3 Sestavení strategického finančního plánu.................................47 5.1.4 Sestavení taktických a operativních finančních plánů............48 5.1.5 Hodnocení ekonomické výkonnosti a kontrola realizace finančních cílů...............................................................50 5.2 Řízení vnějších finančních vztahů.............................................................53 5.2.1 Stanovení forem financování......................................................54 5.2.2 Finanční řízení složek pracovního kapitálu..............................54 5.2.3 Analýza investičních projektů....................................................57 5.2.4 Politika v oblasti rozdělování výsledku hospodaření..............59 5.3 Řízení vnitřních ekonomických vztahů....................................................59 5.3.1 Operativní řízení nákladů...........................................................60 5.3.2 Strategické řízení nákladů a zisku..............................................64 5.4 Koncepce podnikového účetnictví.............................................................65 5.4.1 Koncepce finančního účetnictví.................................................66 5.4.2 Koncepce manažerského/vnitropodnikového účetnictví.......67 5.5 Útvarové začlenění ekonomické funkce....................................................68 5.6 Předpisy pro oblast ekonomické funkce....................................................69 A. Obecně závazné právní předpisy.....................................................69 B. Interní předpisy..................................................................................69 6 ZÁSOBOVACÍ FUNKCE...........................................................................................70 6.1 Nákup materiálu, surovin a dalších vstupů...............................................71 6.1.1 Plánování nákupu........................................................................71 6.2 Proces nákupu..............................................................................................72 6.2.1 Zjištění potřeby, vytvoření seznamu položek nákupu a jejich množství...........................................................................74 6.2.2 Bližší specifikace položek nákupu a jejich rozčlenění.............74 6.2.3 Výběr dodavatele..........................................................................75 6.2.4 Uzavření smlouvy.........................................................................76 6.2.5 Hodnocení nákupu......................................................................76 6.2.6 Nákup energií ..............................................................................77 6.3 Skladování.....................................................................................................77 6.3.1 Skladování materiálu...................................................................77 6.3.2 Skladování polotovarů.................................................................78 6.3.3 Skladování hotových výrobků....................................................78 6.3.4 Interní manipulace.......................................................................78 6.3.5 Předávka materiálu do výroby....................................................78 6.4 Doprava.........................................................................................................79 6.4.1 Doprava vstupů do podniku.......................................................79 6.4.2 Doprava hotových výrobků zákazníkům..................................80 6.5 Útvarové začlenění zásobovací funkce......................................................80 6.6 Předpisy pro oblast zásobovací funkce......................................................81 A. Obecně závazné právní předpisy....................................................81 B. Interní předpisy..................................................................................81 7 PERSONÁLNÍ FUNKCE...........................................................................................82 7.1 Plánování lidských zdrojů...........................................................................83 7.1.1 Tvorba strategie rozvoj e lidských zdroj ů...................................84 7.1.2 Plánování struktury a počtu pracovníků..................................84 7.2 Získávání, výběr a adaptace pracovníků ..................................................87 7.2.1 Získávání uchazečů......................................................................87 7.2.2 Výběr pracovníků.........................................................................88 7.2.3 Adaptace pracovníků...................................................................90 7.3 Realizace pracovněprávní agendy..............................................................90 7.3.1 Uzavírání pracovněprávního vztahu.........................................91 7.3.2 Průběh pracovněprávního vztahu..............................................92 7.3.3 Změna pracovněprávního vztahu a jeho ukončení.................93 7.3.4 Vztahy ke státním a dalším orgánům a institucím..................93 7.4 Budování kariéry a vzdělávání pracovníků...............................................94 7.4.1 Řízení kariéry pracovníků...........................................................94 7.4.2 Plánování a realizace vzdělávání................................................95 7.5 Hodnocení pracovníků................................................................................96 7.5.1 Systém hodnocení........................................................................96 7.5.2 Realizace hodnocení....................................................................99 7.5.3 Využití výsledků hodnocení ....................................................100 7.6 Odměňování a motivování pracovníků...................................................101 7.6.1 Mzdový systém...........................................................................101 7.6.2 Systém zaměstnaneckých výhod..............................................102 7.7 Útvarové začlenění personální funkce....................................................103 7.8 Předpisy pro oblast personální funkce....................................................104 A. Obecně závazné právní předpisy..................................................104 B. Interní předpisy................................................................................104 8 TECHNICKÁ FUNKCE...........................................................................................105 8.1 Pořizování a prodej dlouhodobého majetku..........................................105 8.2 Správa a evidence dlouhodobého hmotného majetku..........................106 8.2.1 Opravy a údržba dlouhodobého hmotného majetku............106 8.2.2 Úklid............................................................................................108 8.2.3 Zabezpečení ochrany a ostrahy................................................108 8.2.4 Evidence majetku.......................................................................108 8.3 Správa informačních technologií.............................................................109 8.3.1 Informační strategie...................................................................109 8.3.2 Informační systém.....................................................................109 8.4 Útvarové začlenění technické funkce......................................................110 8.5 Předpisy pro oblast technické funkce......................................................111 A. Obecně závazné právní předpisy..................................................111 B. Interní předpisy................................................................................111 9 SPRÁVNÍ FUNKCE..................................................................................................112 9.1 Správa společnosti......................................................................................113 9.1.1 Organizace vrcholových orgánů společnosti..........................113 9.1.2 Realizace práv akcionářů...........................................................114 9.1.3 Procesy zveřejňování informací...............................................115 9.2 Organizace, plánování a kontrola............................................................117 9.2.1 Tvorba podnikové strategie.......................................................117 9.2.2 Tvorba a aktualizace organizační struktury............................118 9.3 Správní činnosti..........................................................................................118 9.3.1 Podniková dokumentace...........................................................119 9.3.2 Agenda BOZP, PO a agenda životního prostředí...................120 9.3.3 Pojistná agenda...........................................................................121 9.3.4 Spisová služba.............................................................................121 9.4 Útvarové začlenění správní funkce..........................................................121 9.5 Předpisy pro oblast správní funkce..........................................................123 A. Obecně závazné právní předpisy...................................................123 B. Interní předpisy................................................................................123 10 ÚTVAROVÁ STRUKTURA..................................................................................124 10.1 Charakteristika útvarové struktury........................................................125 10.2 Rozdělení pracovníků do útvarů............................................................127 11 PROCESNÍ MAPY..................................................................................................129 11.1 Vyřízení obj ednávky - proj ektové zakázky...........................................129 11.2 Výběr uchazeče o pracovní místo..........................................................131 11.3 Příjem vstupů pro výrobu.......................................................................133 12 POUŽITÁ LITERATURA......................................................................................135 13 SEZNAM OBRÁZKŮ.............................................................................................136 14 SEZNAM TABULEK...............................................................................................137 zadaní projektu 1 zadaní projektu 1.1 ZÁKLADNÍ ÚDAJE Název podniku Nábytek, a. s. Právní forma akciová společnost Sídlo Brno Rok založení 2015 1.2 PŘEDMĚT ČINNOSTI A VÝROBNÍ PROGRAM 1.2.1 Předmět činnosti Předmět činnosti: Výroba dřevěného a čalouněného nábytku Klasifikace podle CZ-NACE: Sekce C Zpracovatelský průmysl Oddíl 31 - Výroba nábytku Skupina 31.01 - Výroba kancelářského nábytku a zařízení obchodů Skupina 31.03 - Výroba matrací Skupina 31.09 - Výroba ostatního nábytku 1.2.2 Výrobní program Sortiment Objem produkce v ks Objem tržeb v tis. Kč Kancelářský nábytek...................................... 2 500 ............................................. 70 000 Obývací systémy............................................ 3 000 ........................................... 150 000 Ložnicový nábytek......................................... 5 000 ........................................... 170 000 Čalouněný nábytek........................................ 7 000 ........................................... 140 000 10 1 zadaní projektu x/- V rámci výroby dřevěného nábytku se celkově vyrábí 15 základních modelů ložnic, obývacích systémů a kancelářského nábytku. Řada „Luxury" je vyráběna ve čtyřech dřevinách (smrk, buk, borovice a dub) a sedmi barevných provedeních. Řada „Standard" je vyráběna zejména jako dýhovaný nábytek a řada „Economy" je vyráběna zejména z laminovaných desek. Přibližně 70 % výroby tvoří jednoduchý montovaný (stavebnicový) nábytek. Část programu tvoří výroba dřevěných koster pro výrobu čalouněného nábytku. Čalouněný nábytek sestává ze šesti základních modelů, které jsou vyráběny v osmi potahových materiálech, a to podle náročnosti a kvality materiálu. Řada „Luxury" je vyráběna z pravé kůže, řada „Standard" je vyráběna z válcované kůže a k výrobě řady „Economy" je využívána zejména textilie a koženka. Barevná provedení vycházejí z konkrétních zakázek. Celkový počet zhotovovaných dílců pro finální sestavy je cca 2 500. S ohledem na předpokládané požadavky zákazníků se podnik zaměřuje na sériovou výrobu s velikostí sérií 100 až 400 kusů a na zakázkovou výrobu. Nábytek je prodáván koncovým zákazníkům, a tudíž realizován výhradně na B2C trzích. Související výrobní program: Zakázková výroba dřevěných bytových doplňků Související činnost: Prodej ve vlastní prodejní síti v Praze, Ostravě a Plzni a dále v podnikové prodejně v Brně Vedlejší činnost: Podpůrné služby - montáž, odborná pomoc a zpracování návrhů, doprava a případné stěhování. Veškeré podpůrné služby lze objednat a využít v každé z provozoven společnosti Nábytek, a. s. 1.3 KAPACITNÍ CHARAKTERISTIKY Počet pracovníků celkem................................................................................................350 Dlouhodobý hmotný majetek................................................................... 170 700 000 Kč 1.4 VÝKONOVÉ CHARAKTERISTIKY Objem výroby................................. Tržby z prodeje vlastních výrobků ..... 17 500 kusů 530 000 000 Kč 1.5 PŘÍKLADY PŘEDSTAVITELŮ VÝROBNÍHO PROGRAMU 1.5.1 Obývací systémy Obr. c. 1: Obývací systém Zdroj: http://www.svet-bydleni.cz/nejnovejsi-clanky/exoticka-klasika-luxusni-nabytek-z-exotickych-drevin.aspx 1.5.2 Čalouněný nábytek Obr. c. 2: Čalouněná souprava Zdroj:http://'www.sedaci-souprava.eu/produkt/10752-moderni-rohova-sedaci-souprava-luxusni-soprano-optisojl /- 2 SCHEMA ZÁKLADNÍCH HMOTNÝCH TOKU SCHEMA ZÁKLADNÍCH HMOTNÝCH TOKŮ Metodická poznámka: Schéma základních hmotných toků zobrazuje proces transformace vstupního materiálu na hotové výrobky. Vychází z projektu technického systému. Z tohoto projektu jsou vybírány a vhodným způsobem interpretovány právě ty informace, které jsou určující pro projekt systému řízení. Nejtěsnější vztahy se váží k výrobní a zásobovací funkci, volnější vazby jsou k ostatním podnikovým funkcím. Obr. c. 3: Schéma základních hmotných toků Hala divize A "Dřevěný nábytek" Dýltováni ,1 k|>eni rjěleiii koiistr iricťiiťli h profesí *-»h C/5 M—1 O J_, ^»h Mh ^cu "ču Oh > +-> c^ Sh Oh 'S D >Sh Sh +-> C/5 Jí ■ h (h í ředitel ředitelé íanažeři ci prode ci techn ci admii ci dělnic Ö Ö Sh Ö Ö Ö > Ö > Ö > Ö > Ö O Xi t3 +-> +-> c3 c3 c3 c3 bß O O Oh Oh Oh Oh kvalita a kvantita výkonu 3 3 3 3 3 3 3 úroveň odborných znalostí a dovedností 3 3 3 3 3 3 3 úroveň pracovní disciplíny a spolehlivosti 3 3 3 3 3 3 3 využití pracovního času 3 3 3 3 3 3 3 úroveň pracovní iniciativy a samostatnosti 3 3 2 3 2 2 2 odolnost vůči fyzické zátěži 1 1 1 1 1 1 3 odolnost vůči neuropsychické zátěži 2 2 2 2 2 2 2 odpovědnost 3 3 3 3 3 3 3 schopnost přijímat a nést riziko 3 3 2 2 2 1 1 schopnost koncepční práce 3 3 2 2 3 1 1 schopnost podnikatelského myšlení 3 3 2 3 1 1 1 schopnost iniciovat a zvládat změny 3 3 3 3 3 2 2 schopnost jednání s lidmi 3 3 3 3 2 2 2 schopnost vést a motivovat podřízené 3 3 3 - - - - ochota a schopnost plnit nadstandardní požadavky 3 3 3 3 3 3 3 společenské vystupování a vyjadřovací schopnosti 3 3 2 3 2 2 2 schopnost využívat informační systémy 3 3 3 3 3 3 1 ovládání cizích jazyků 3 3 2 3 2 2 1 loajalita vůči podniku 3 3 3 3 3 3 3 dodržování etických norem 3 3 3 3 3 3 3 Zdroj: autoři 7 PERSONÁLNI FUNKCE Důležitost těchto kritérií se pro jednotlivé kategorie pracovníků liší. V tabulce je označena číselným kódem, kde 1 znamená „malá důležitost", 3 znamená „velká důležitost". 7.5.2 Realizace hodnocení Východiskem pro hodnocení je plán osobního rozvoje daného pracovníka a závěry z předcházejícího hodnocení. Vlastní hodnocení se provádí formou hodnotícího pohovoru. Hodnocený pracovník k němu předkládá svoje sebehodnocení, ve kterém jsou obsaženy též jeho záměry pro budoucí období. Při hodnocení se musí vycházet z objektivních informací. Subjektivní a nepodložené soudy jsou nepřípustné. Hodnocený má právo se v rámci pohovoru k názorům hodnotitele vyjádřit. Pro zajištění srovnatelnosti výsledků hodnocení všech pracovníků se ve společnosti Nábytek, a. s., využívá jednotná hodnotící stupnice: Stupeň 1: „Nevyhovující" - nepřijatelná úroveň výkonu. Úroveň pracovního výkonu nedosahuje z hlediska požadavků podniku potřebného standardu. Pracovní úkoly jsou plněny liknavě, v nevyhovující kvalitě a po termínu. Pracovní schopnosti a přístup hodnoceného pracovníka dávají pouze malé předpoklady zlepšení na standardní úroveň. Opatření: Jestliže se úroveň nezlepší, je žádoucí iniciovat kroky k ukončení pracovního poměru. Stupeň 2: „Dobrý" - standardní, uspokojivá, přijatelná úroveň výkonu. Úroveň pracovního výkonu v zásadě odpovídá požadavkům pracovního místa. Pracovník má občas obtíže, které je však schopen sám nebo s pomocí nadřízeného či spolupracovníků zvládnout. Těžištěm jeho činnosti je provedení stanovených úkolů, vlastní iniciativa je minimální. Má potíže se zvládnutím nových postupů. Úroveň a kvalita pracovní činnosti je v souhrnu pro podnik přijatelná, je možno ji ztotožnit s průměrným výkonem. Opatření: Věnovat pozornost dalšímu zvyšování motivace a kvalifikace pracovníka. Stupeň 3: „Velmi dobrý" - nadstandardní, kvalitní úroveň výkonu. Ve všech charakteristikách pracovního výkonu je úroveň i kvalita pracovního výkonu lepší než průměrná, pracovní úkoly i náročnějšího charakteru pracovník zvládá bez problémů, pomoc z vnějšku je potřebná pouze při nových, mimořádně náročných postupech. V řešení problémů projevuje vlastní iniciativu, aktivně přijímá nadstandardní požadavky. Zpravidla je schopen pozitivně ovlivňovat i své okolí. Opatření: Věnovat pozornost dalšímu zvyšování motivace a kvalifikace pracovníka. 100 7 PERSONÁLNÍ FUNKCE Stupeň 4: „Vynikající" - mimořádná úroveň kvality výkonu. Pracovník po všech stránkách odvádí mimořádný, vysoce nadprůměrný výkon. Bez problémů zvládá i nej-náročnější úkoly, je mimořádně vstřícný k nadstandardním požadavkům, je schopen sám si zadávat náročné pracovní cíle. Pozitivně ovlivňuje své okolí a napomáhá utváření kvalitní podnikové kultury a řízení. Opatření: Iniciovat kroky k převedení pracovníka na práci s vyššími nároky na kvalifikaci. Při hodnocení se rovněž stanovují pro další období pracovní úkoly, úkoly v oblasti zvyšování kvalifikace, popřípadě též další úkoly a potřebná opatření. Výsledky hodnocení jsou zpracovány písemně v podobě protokolu podepsaného hodnotitelem a hodnoceným. Pokud pracovník s hodnocením nesouhlasí, musí být toto v protokolu uvedeno. Proti hodnocení se pracovník může odvolat. Odvolacím místem generálního ředitele je předseda dozorčí rady, odborných ředitelů, ředitelů divizí a ostatních manažerů přímo podřízených generálnímu řediteli je to předseda představenstva, ostatních hodnocených přímý nadřízený hodnotitele. Pracovník odvolacího místa odvolání projedná společně s hodnoceným i hodnotitelem. 7.5.3 Využití výsledků hodnocení Výsledky hodnocení se promítají do motivačních nástrojů. V souladu se mzdovým řádem ovlivňují: • nadstavbovou složku mzdy, • přeřazování do jiných mzdových tříd. K výsledkům hodnocení je přihlíženo při: • přeřazování na jiný druh práce, • povyšování, • diferencovaném přiznávání zaměstnaneckých výhod, • diferencovaném snižování počtu zaměstnanců. Výsledky hodnocení jsou důležitým vstupem pro aktualizaci plánu osobního rozvoje. V úhrnu za všechny hodnocené pracovníky jsou pak významným indikátorem pro aktualizaci plánu rozvoje lidských zdrojů. 7 PERSONÁLNI FUNKCE 1 7.6 ODMEŇOVANÍ A MOTIVOVANÍ PRACOVNÍKU Odměňování a motivování pracovníků ve společnosti Nábytek, a. s., je realizováno prostřednictvím mzdového a sociálního systému. Mzdový systém se opírá o základní a nadstavbové složky mezd. Je založen na principu výkonnosti. Sociální systém se opírá o zaměstnanecké výhody, při jejichž poskytování je uplatňováno spíše sociální hledisko. Metodická poznámka: U podniků materiální výroby se jejich mzdový systém jako celek zpravidla vzájemně principiálně neliší. Rozdíly jsou však mezi kategoriemi pracovníků. Jsou způsobeny diferencovaným charakterem práce (duševní - fyzická, tvůrčí - rutinní apod.) a diferencovanou pravomocí a odpovědností pracovníků. 7.6.1 Mzdový systém Mzdový systém podniku upravuj e mzdovýpředpis. Jednotlivým kategoriím pracovníků jsou mzdy přiznávány podle těchto pravidel: • Generální ředitel: Základní složkou je smluvní mzda, nadstavbová složka je stanovena podílem na zisku a dle plnění úkolů stanovených představenstvem. Nadstavbová složka může činit nejvýše 100 % základní složky. Výši základní a nadstavbové složky mzdy stanoví představenstvo. • Odborní ředitelé a ředitelé divizí: Základní složkou je smluvní mzda, nadstavbová složka je stanovena podílem na zisku a dle plnění úkolů stanovených generálním ředitelem. Nadstavbová složka může činit nejvýše 80 % základní složky. Výši základní složky mzdy stanoví předseda představenstva na návrh generálního ředitele, výši nadstavbové složky stanoví generální ředitel. • Ostatní manažeři: Základní složkou je mzda podle mzdového předpisu. Její výši stanoví generální ředitel. Ve výjimečných případech může být přiznána smluvní mzda na základě rozhodnutí předsedy představenstva učiněného na návrh generálního ředitele. Nadstavbová složka je stanovena dle plnění úkolů stanovených přímým nadřízeným. Může činit nejvýše 60 % základní složky. Výši nadstavbové složky stanoví přímý nadřízený. • Pracovníci prodeje: Základní složkou je mzda podle mzdového předpisu. Její výši stanoví generální ředitel. Ve výjimečných případech může být přiznána smluvní mzda na základě rozhodnutí předsedy představenstva učiněného na návrh gene- 102 7 PERSONÁLNÍ FUNKCE rálního ředitele. Nadstavbová složka je stanovena provizí z prodeje a dle plnění úkolů stanovených přímým nadřízeným. Může činit nejvýše 100 % základní složky. Výši nadstavbové složky stanoví přímý nadřízený. • Pracovníci technických profesí: Základní složkou je mzda podle mzdového předpisu. Její výši stanoví generální ředitel. Ve výjimečných případech může být přiznána smluvní mzda na základě rozhodnutí předsedy představenstva učiněného na návrh generálního ředitele. Nadstavbová složka je stanovena dle plnění úkolů stanovených přímým nadřízeným. Může činit nejvýše 80 % základní složky. Výši nadstavbové složky stanoví přímý nadřízený. • Pracovníci administrativních profesí: Základní složkou je mzda podle mzdového předpisu. Její výši stanoví generální ředitel. Nadstavbová složka je stanovena dle plnění kritérií hodnocení. Může činit nejvýše 40 % základní složky. Výši nadstavbové složky stanoví přímý nadřízený. • Pracovníci dělnických profesí: Základní složkou je časová mzda podle mzdového předpisu. Její výši stanoví generální ředitel na základě návrhu ředitele divize, popř. jiného manažera přímo podřízeného generálnímu řediteli. Nadstavbovou složkou je prémie stanovená zejména dle kvality výsledků práce, popř. dalších kritérií hodnocení (úspory režijních nákladů, plnění termínů apod.). Může činit nejvýše 40 % základní složky. Výši nadstavbové složky stanoví přímý nadřízený. Pokud dělníci pracují ve výrobním týmu, přiznává se prémie týmu jako celku, rozdělení na jednotlivé dělníky provádí předák po projednání se členy týmu. Pracovníkům dělnických profesí náleží příplatky za práci přesčas, o sobotách, nedělích a státních svátcích, za práci v noci, za práci ve zdraví škodlivém prostředí a další příplatky. Podrobnosti stanoví mzdový předpis. Každý vedoucí odpovídá za čerpání mzdového fondu, který je přidělen pro jeho útvar. Po metodické stránce pečuje o mzdový systém oddělení mezd, které rovněž provádí mzdové analýzy, jejichž výsledky, spolu s návrhy na opatření, předkládá personálnímu řediteli. Mzdový systém se každoročně aktualizuje v rámci kolektivní smlouvy. 7.6.2 Systém zaměstnaneckých výhod Zaměstnanecké výhody a podmínky jejich využívání jsou upraveny v kolektivní smlouvě. 7 PERSONÁLNI FUNKCE 1 Zaměstnanecké výhody týkající se všech pracovníků: • Poskytování příspěvku na stravování a zaj išťování možnosti stravování ve vlastním stravovacím zařízení. • Provozování předškolního zařízení pro děti zaměstnanců. • Poskytování příspěvků na kulturní, rekreační a sportovní aktivity realizované externími subjekty, popřípadě vlastní zabezpečování některých těchto aktivit. • Poskytování příspěvku na penzijní připojištění. • Pomoc v tíživých životních situacích prostřednictvím poskytování bezúročných půjček, nenávratných půjček a právní pomoci. Zaměstnanecké výhody týkající se vybraných kategorií pracovníků: • Služební osobní automobil k soukromému využití - generální ředitel, odborní ředitelé a ředitelé divizí, pracovníci prodeje. • Služební mobilní telefon k soukromému využití - všichni manažeři a pracovníci prodeje. Efektivnost využívání zaměstnaneckých výhod každoročně vyhodnocuje oddělení personalistiky a v návaznosti na tuto analýzu předkládá personálnímu řediteli návrh na jejich aktualizaci. 7.7 ÚTVAROVÉ ZAČLENĚNÍ PERSONÁLNÍ FUNKCE Ve společnosti Nábytek, a. s., je odpovědnost za personální funkci delegována na personálního ředitele, který je přímo podřízen generálnímu řediteli. Personální ředitel stojí v čele personálního úseku, který je štábním útvarem generálního ředitele pro výkon personální funkce. Členění personálního úseku na jednotlivá oddělení je provedeno podle principu funkční specializace. Jedná se o tyto útvary: • Oddělení personalistiky, • Oddělení mezd, • Oddělení vzdělávání. Kromě personálního úseku, který se zabývá zejména právními, metodickými, administrativními a organizačními aspekty realizace personální funkce, se na personální funkci ve významné míře podílí všichni řídící pracovníci podniku. 104 7 PERSONÁLNI FUNKCE x/- 7.8 PŘEDPISY PRO OBLAST PERSONÁLNÍ FUNKCE A. Obecně závazné právní předpisy Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů. Nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací (antidiskriminační zákon), ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích). Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů. B. Interní předpisy Kolektivní smlouva na příslušný rok. Mzdový předpis. Pracovní řád. 8 TECHNICKÁ FUNKCE 8 TECHNICKÁ FUNKCE 1 Technická funkce je ryze podpůrnou funkcí podniku. Její primární funkce - zajištění funkčnosti a bezpečnosti - se týká především technické a zásobovací funkce, a to včetně zajištění dlouhodobého hmotného majetku. Provázanost s dalšími funkcemi podniku je pak dána informačním systémem podniku, který zasahuje do všech oblastí a podnikových činností. Přehled dílčích funkcí a procesů: 1. Pořizování a prodej dlouhodobého majetku. 1. Správa a evidence dlouhodobého hmotného majetku: 2. opravy a údržba dlouhodobého hmotného majetku, » úklid, » zabezpečení ochrany a ostrahy, » evidence majetku. 3. Správa informačních technologií: » informační strategie, » informační systém. 8.1 POŘIZOVÁNÍ A PRODEJ DLOUHODOBÉHO AAAJETKU Základním dokumentem pro řízení pořizování dlouhodobého majetku je strategický investiční plán, který spadá do gesce technického ředitele, ve spolupráci s řediteli výrobních divizí a ekonomickým ředitelem. Jeho přípravu provádí oddělení správy majetku. Tento plán je, vzhledem k životnosti výrobního zařízení, sestavován na strategickém horizontu tří let a obsahuje výhled na dalších pět let. Strategický investiční plán je konkretizován do ročního taktického plánu. V tomto časovém horizontu probíhá faktický nákup výrobních zařízení. Hlavní činnosti pak odpovídají činnostem při zajišťování materiálových vstupů. Jedná se především o upřesnění strojového parku, který bude obnoven, výběr a hodnocení nabídek dodavatelů a následně uvedení těchto strojů do provozu. Stejně jako v zásobova- 106 8 TECHNICKÁ FUNKCE x/- cí funkci, i v technické funkci může podat návrh na nákup nového stroje jakýkoliv zaměstnanec útvaru oprav a údržby. Mimo to jsou sbírány také požadavky na obměnu výrobního zařízení z oddělení vývoje, oddělení plánování technické přípravy a také od samotných zaměstnanců výrobních divizí. Nákup dlouhodobého majetku je upraven Směrnicí o pořizování dlouhodobého majetku. V této směrnici podnik stanovuje, že pokud se jedná o investiční celek do pořizovací ceny 200 000 Kč, pak tento nákup schvaluje jen technický ředitel a ředitel úseku, kam daný majetek bude inventárně zařazen. U majetku, jehož pořizovací cena je nad 200 000 Kč, již musí být nákup schválen generálním ředitelem. V podniku je také řešeno vyřazování a likvidace zastaralého, nefunkčního nebo nevyužitého dlouhodobého majetku. Při rozhodování je sledována především výše odpisů tohoto majetku a dále nákladnost údržby. Rozhodnutí o vyřazení majetku (většinou strojů) podává jakýkoliv mistr dílny a podává jej prostřednictvím informačního systému k rukám pracovníků oddělení správy majetku. V rámci vyřazování majetku také platí hodnotová omezení. V případě vyřazování majetku, jehož reprodukční hodnota je vyšší než 200 000 Kč, rozhoduje o vyřazení generální ředitel. V případě, že se jedná o stroje obsahující přírodě nebezpečné kapaliny, je ze zákona vyžadována ekologická likvidace. Tutu likvidaci podnik neprovádí sám, ale najímá specializované externí společnosti. Vedle dlouhodobého hmotného majetku se může jednat též o dlouhodobý nehmotný majetek, zejména software (viz kapitola 8.3). 8.2 SPRAVAA EVIDENCE DLOUHODOBÉHO HMOTNÉHO AAAJETKU Další z klíčových činností je správa a evidence dlouhodobého majetku. Správa a evidence je činností, která úzce spolupracuje především v oblasti evidence s ekonomickou funkcí a mimo evidenci zahrnuje ještě opravy a údržbu, úklid a zabezpečení. 8.2.1 Opravy a údržba dlouhodobého hmotného majetku Opravy a údržba tvoří obvykle významnou část aktivit spojených s technickou funkcí. Stroje, budovy a zařízení, které jsou v podniku Nábytek, a. s., využívány, jsou zařazeny do rozpisu průběžných kontrol. Tyto kontroly jsou rozděleny na měsíční a roční. Roční kontroly jsou dány vyhláškou č. 73/2010 Sb. Při dodání je provedena revize a za její provedení ručí dodavatel. Poté je ze zákona dána povinnost alespoň jednou 8 TECHNICKÁ FUNKCE 1 ročně provést revizi elektrických zařízení. Vzhledem k tomu, že naprostá většina strojů má elektrický pohon, týká se revize celého provozu. Revize je prováděna úsekem oprav a údržby a jednotliví zaměstnanci mají vždy stanovenu skupinu strojů, za které zodpovídají. V rámci Směrnice o údržbě a revizi zařízení je stanoveno, že skupiny strojů se vždy překrývají a stroje jsou vždy kontrolovány dvěma pracovníky nezávisle na sobě. Kontroly se zaznamenávají do informačního systému autorizovaným zápisem. Revize je povinná ze zákona a je nezbytné pro tuto revizi vytvořit tištěný dokument a tento podepsat a založit do archivu. Při měsíčních kontrolách je také zaznamenáván současný stav strojů a uplatňuje se zde princip, že pokud oba dva kontrolující pracovníci zjistí výrazné zhoršení parametrů stroje, případně je stroj na konci své životnosti, zadají tuto informaci do informačního systému s výstrahou a je zahájen proces nákupu nového strojního zařízení. V případě nákupu nového typu zařízení je uspořádáno školení, a to buď dodavatelem, anebo interně mistrem dané dílny. Údržba strojů probíhá i na průběžné bázi, a to řadovými zaměstnanci podniku. Každý zaměstnanec je proškolen ihned po nástupu a u stávajících zaměstnanců je školení prováděno jedou ročně k zamezení nesprávného použití strojů a udržení úrovně průběžné údržby. Za rutinní úkoly úseku oprav a údržby lze pak řadit výměnu řezných částí a vrtáků, případně pak doplnění provozních kapalin, což se děje vždy na konci druhé směny. Tyto relativně ustálené prvky údržby nejsou svěřeny řadovým zaměstnancům, protože stroje využívané ve společnosti jsou výrazně automatizovány (například soustruh sám vybírá vrtáky, řezný profil atd.) Oprava strojního zařízení je možná dvěma způsoby. Pokud se jedná o drobné opravy, je povolán technik útvaru opravy a údržby a zařízení opraví. O opravě je proveden stručný záznam do informačního systému prostřednictvím přenosné čtečky kódů. V zázemí je pak provedeno kompletní doplnění tohoto předběžného záznamu. Pokud se jedná o závažnější poruchu výrobního zařízení, pak je, pokud je zařízení v záruce, pracovníkem útvaru opravy a údržby kontaktován dodavatel zařízení a je konzultována buďto oprava pracovníky podniku Nábytek, a. s., nebo je povolán pracovník dodavatele. O volbě opravovatele je rozhodováno individuálně na základě zkušeností, toho, zda je zařízení v záruce, specializace či akútnosti opravy. 108 8 TECHNICKÁ FUNKCE 8.2.2 Úklid Úklid je ve společnosti Nábytek, a. s., řešen externě i interně. Úklid administrativních prostor je zajištěn externí úklidovou agenturou. Externí úklidová agentura je najímána na základě smlouvy o dodávce služeb. Průzkum trhu a sestavení smlouvy je v pracovní náplni pracovníka útvaru oprav a údržby. Smlouvu pak podepisuje technický ředitel. Úklid ve výrobních halách a ve skladech je zajišťován zaměstnanci samotných dílen. Jednou za půl roku je v podniku po skončení druhé směny proveden generální úklid zaměstnanci podniku. Za tuto činnost mají zaměstnanci příplatky. 8.2.3 Zabezpečení ochrany a ostrahy Zabezpečení se člení na dvě základní oblasti. První oblastí je zabezpečení ochrany informací a o této problematice je pojednáno v kapitolách týkajících se informační strategie a informačního systému. Druhou oblastí je zabezpečení ochrany a ostrahy areálu podniku. Zabezpečení objektu je realizováno smluvně s externí agenturou. Celkově jde o tři pracovníky vrátné služby a dva další pracovníci ostrahy objektu, plnící také funkci požární hlídky. Pracovníci vrátnice se střídají v osmihodinových směnách, pracovníci ostrahy a požární hlídky se střídají v souladu se směnovým provozem ve výrobě. Pro zajištění bezpečnosti a ochrany majetku je zaveden elektronický docházkový systém, kdy každý ze zaměstnanců má čipovou kartu zaměstnance. Návštěvě objektu je vydána na vrátnici čipová karta oproti podpisu do docházkové knihy. 8.2.4 Evidence majetku Evidence majetku je důležitou součástí plánování podniku. Zajišťuje přehled a poskytuje data pro ekonomickou funkci tak, aby bylo možné podnik efektivně řídit a dostát svým závazkům ke státním institucím. Podnik pro evidenci využívá možností svého informačního systému se schopnostmi ERP Pro funkci tohoto systému je nezbytné každou položku hmotného investičního majetku označit číslem a čárovým kódem. Tyto kódy jsou v rámci inventarizace pověřeným pracovníkem snímány pomocí čtečky a informace zaznamenány na tzv. evidenční kartu. Evidenci majetku provádějí zaměstnanci oddělení správy majetku a informace zadávají od informačního systému. Z tohoto systému je pak přebírá dále oddělení manažerského a finančního účetnictví. Inventura je prováděna jednou za půl roku. 8 TECHNICKÁ FUNKCE 1 8.3 SPRÁVA INFORMAČNÍCH TECHNOLOGIÍ Informační technologie jsou v podniku Nábytek, a. s., využívány v převážné většině procesů všech podnikových funkcí. V rámci technické funkce jde o realizaci rozvoje a podporu provozuschopnosti informačního systému, a to jak v oblasti softwaru, tak v oblasti hardwaru. 8.3.1 Informační strategie Primárním dokumentem ukotvujícím zavedení informačního systému a jeho podporu dalším funkcím podniku je Informační strategie. Ta je zapracována do strategického plánu podniku a její koncepce je stanovena na tři roky s roční aktualizací. Návrh informační strategie předkládá technický ředitel. Vzhledem k tomu, že se v podstatné míře týká celého podniku, je projednávána na úrovni odborných ředitelů a ředitelů výrobních divizí. Informační strategie upravuje mimo jiné též principy zabezpečení informací před jejich zneužitím. 8.3.2 Informační systém Za nasazení informačního systému do provozu jsou zodpovědní pracovníci oddělení informačních technologií. Základní funkcí informačního systému je sběr, třídění a agregace informací z celého podniku za účelem zjednodušení a zpřehlednění jeho řízení. Informační systém odpovídá specifikaci ERP a v podniku Nábytek, a. s., je nasazen systém SAP R2. Tento systém zahrnuje moduly, které pokrývají činnosti obchodní, logistické, skladovací, ekonomické, finanční, mzdové, personální, řízení výroby a manažerskou agendu. Tento systém je integrován se systémy Costu-mer Relationship Management (CRM) - řízení vztahu se zákazníkem, Supplier Relationship Management (SRM) - řízení vztahu s dodavatelem, Supply Chain Management (SCM) - řízení dodavatelského řetězce, Warehouse Management System (WMS) - řízení skladů a Bussiness Inteligence (BI) - manažerský informační systém. Informační systém umožňuje každému zaměstnanci přístup k relevantním údajům. Pro práci se musí zaměstnanci přihlašovat jejich uživatelským loginem a heslem. Tím je dosaženo zabezpečení informací v rámci celého podniku. Jednotlivé operace lze vysledovat. Z hardwarového pohledu je v gesci oddělení informačních technologií především správa serverů, centrálních úložišť a klíčové infrastruktury intranetu. Druhým úkolem je správa koncových terminálů a PC zaměstnanců a poskytování podpory uživatelům. 110 8 TECHNICKÁ FUNKCE 8.4 ÚTVAROVÉ ZAČLENĚNÍ TECHNICKÉ FUNKCE Ve společnosti Nábytek, a. s., je odpovědnost za technickou funkci delegována na technického ředitele, který je přímo podřízen generálnímu řediteli. Technický ředitel stojí v čele technického úseku, který je štábním útvarem generálního ředitele pro výkon technické funkce. Členění technického úseku na jednotlivá oddělení je provedeno podle principu funkční specializace. Jedná se o tyto útvary: Oddělení správy majetku, • Oddělení informačních technologií, • Útvar oprav a údržby. Na realizaci procesů spadajících do technické funkce se podílí téměř všechny další funkce podniku. Zejména pak pracovníci výrobního úseku vykonávající běžnou údržbu. Strategické rozhodování v oblasti technické funkce je v kompetenci top managementu společnosti. 8 TECHNICKÁ FUNKCE 1 8.5 PŘEDPISY PRO OBLAST TECHNICKÉ FUNKCE A. Obecně závazné právní předpisy Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, a související předpisy. Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, a související předpisy. Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví. Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, a související předpisy. Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník. Zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník. B. Interní předpisy Směrnice o pořizování dlouhodobého majetku. Směrnice o prodeji a vyřazování majetku. Směrnice o bezpečnosti práce a ochraně zdraví. Směrnice o údržbě a revizi zařízení. Směrnice o inventarizaci majetku. Směrnice pro práci s výpočetní technikou. Směrnice pro práci s informačním systémem. 2 9 SPRÁVNÍ FUNKCE 9 SPRÁVNI FUNKCE Správní funkce zahrnuje různorodou skupinu procesů řídicího a administrativního typu, které zabezpečují chod celého podniku. Patří sem zejména oblast řízení a správy podniku, dále pak organizace, plánování a kontrola dosahování cílů podniku jako celku a různé typy specifických štábních činností, jako je právní služba, ochrana a bezpečnost při práci, požární ochrana nebo agenda pojištění majetku. Přehled dílčích funkcí a procesů: 1. Správa společnosti: » organizace vrcholových orgánů, » realizace práv akcionářů, » procesy zveřejňování informací. 2. Organizace, plánování a kontrola: » tvorba podnikové strategie, » tvorba a aktualizace organizační struktury. 3. Správní činnosti: » podniková dokumentace, » zajištění právní služby, » agenda BOZP, PO a agenda životního prostředí, » spisová služba. Metodická poznámka: Při pohledu na výše uvedený přehled dílčích funkcí a procesů v rámci správní funkce je zřejmé, že problematika řízení a správy obchodní společnosti je - pro účely zpracování projektu - zúžena na vybraná témata směřující do oblasti definování hlavních parametrů správy společnosti (zde významnou část představuje volba modelu struktury vrcholových orgánů a s tím spojené procesy vztahu k akcionářům, resp. dalším subjektům), problematiky organizace, plánování a kont- 9 SPRÁVNI FUNKCE 1 roly na úrovni vrcholových orgánů a managementu a řešení problematiky organizace obecných správních činností (tyto správní činnosti a procesy sice mají k textovým částem projektu spíše nepřímý vztah, ale jejich identifikace a organizační řešení je nezbytné pro tvorbu komplexního organizačního schématu). 9.1 SPRÁVA SPOLEČNOSTI 9.1.1 Organizace vrcholových orgánů společnosti Metodická poznámka: Na organizaci vrcholových orgánů společnosti má zejména vliv volba právní formy podniku a některé další faktory komentované dále. Volba právní formy podniku v rámci řešeného projektu je zcela na vůli jeho autorů, nicméně obecně se studentům doporučuje volba mezi akciovou společností a společností s ručením omezeným (tzn. mezi nejčastěji existujícími typy obchodních společností). Z tohoto hlediska je poměrně zajímavý vývoj u projektů realizovaných v akademickém roce 2014/2015 v porovnání s předchozími roky: jestliže v letech 2012/2013 a 2013/2014 (a obdobně i ve starších ročnících studia) převažovala u projektů volba formy akciové společnosti (s. r. o. 43 %, a. s. 57 %), pak v aktuálním roce byla identifikována v podstatě opačná tendence: s. r. o. 67 %, a. s. 33 V. Uvedené tendence měly samozřejmě i vliv na strukturu vrcholových orgánů společnos-tí (rovněž i při zohlednění některých změn v rámci zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích). Nicméně pro vzorový projekt Nábytek byla - spíše z tradičních důvodů - zvolena právní forma akciové společnosti s tím, že (opět z tradičních důvodů) byl zvolen dualistický systém. Podnik má právní formu akciové společnosti, a proto při volbě dualistického systému soustavu vrcholových orgánů tvoří: • valná hromada (nejvyšší orgán společnosti), • dozorčí rada (kontrolní orgán), • představenstvo (statutární orgán). 1 Je otázkou, zda se jedná o jednorázový jev, nebo trvalejší tendenci. Možným vysvětlením by mohla být skutečnost, že autoři projektů v aktuálním roce celkem jednoznačně tendovali k volbě projektů s relativně malým počtem pracovníků (ve škále 100-149 pracovníků bylo 42,9 %, ve škále 150-199 pracovníků 23,8 % projektů). Naopak v předchozích letech (2012/1013, resp. 2013/2014) byly zjištěny údaje: škála 100-149 pracovníků: 22,2 %, škála 150-199 pracovníků: 53,7 % projektů. 4 9 SPRÁVNI FUNKCE Postavení, pravomoc a odpovědnost uvedených orgánů určuje zákon o obchodních korporacích a stanovy společnosti; přitom se ve společnosti uplatňuje dualistický systém a model, u kterého valná hromada jmenuje dozorčí radu a dozorčí rada jmenuje předsedu a členy představenstva. Členy představenstva jsou zpravidla členové vrcholového managementu společnosti. 9.1.2 Realizace práv akcionářů Metodická poznámka: Z obecného hlediska disponují akcionáři/společníci obchodní společnosti určitými právy, definovanými obecně např. zásadami OECD pro správu společností (aplikovaná spíše ve středních a zejména ve velkých podnicích aktivně zapojených do kapitálových trhů) nebo spíše (v podmínkách ČR) definovaných zejména zákonem č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích; jde zejména o práva týkající se správy obchodních podílů, práva na informace o změnách ve společnosti, práva spojená s efektivní účastí a hlasování na výročních valných hromadách, práva na informace o kapitálové struktuře a vlivech významných akcionářů/společníků a samozřejmě jde i o práva na informace o ekonomických výsledcích společnosti a o perspektivách v této oblasti. Na problematiku realizace práv akcionářů, resp. společníků obchodních společností má vliv výše popsaná volba právní formy a tím i konstrukce vrcholových orgánů, ale zejména vlastnická struktura obchodních podílů, a proto i dělba moci při řízení podniku (blíže viz kap. 9.1.1 Řešení mocenských vztahů v rámci vrcholových orgánů základního studijního textu). Z tohoto pohledu je nezbytné, aby v úvodní části kapitoly autoři uvedli základní informace o vlastnické struktuře navrhované společnosti a o případných vlivech akcionářů/společníků na (zejména) strategické řízení podniku. S tím pak souvisí i uvedení základních informačních nástrojů řešení vztahu mezi vlastníky a společností. V navazující části projektu byla zvolena poměrně standardní varianta charakterizovaná existencí jednoho (tzn. majoritního) vlastníka, přičemž se jedná o koncept podniku řízeného kombinovaně vlastníkem a managementem (blíže viz kap. 9.1.1 Řešení mocenských vztahů v rámci vrcholových orgánů základního studijního textu). Jediným akcionářem podniku je podnikatelský subjekt působící v České republice. Z hlediska informovanosti je vnitřním organizačních předpisem stanoveno, že akcionář (kromě kompletního znění účetní závěrky a výroční zprávy) dostává k dispozici pravidelné čtvrtletní zprávy o stavu a vývoji společnosti, které obsahují zejména tyto údaje: 9 SPRÁVNI FUNKCE 1 • plánované záměry v oblasti výroby, prodeje, ziskovosti a rentability, investic a vývoje, komentář k hospodářským výsledkům společnosti, • komentář k obchodním aktivitám podniku, komentář k investiční činnosti podniku, komentář k výzkumu a vývoji produktů, • komentář k personální a sociální politice podniku. 9.1.3 Procesy zveřejňování informací Metodická poznámka: Nezbytnou částí projektu je formulace návrhů na koncepci a realizaci „informační politiky" podniku; nejde zde o problematiku aplikace informačních technologií (která je řešena v rámci technické funkce), ale o uvedení procesů řešících otázku: Jaké typy informací a v jaké podobě bude management poskytovat o podniku, jeho výsledcích a perspektivách vnějším subjektům2. Poskytování některých informací je v současné době povinné (např. zveřejnění účetní závěrky a výroční zprávy, informování zaměstnanců) nebo nepovinné (související zejména se vztahy k obchodním partnerům či zaměstnancům). V dále uvedeném textu podnik zvolil určitou „střední" variantu, u které jednak respektuje zákonné povinnosti, ale současně vyjadřuje snahu o komunikaci k vybraným externím subjektům. V oblasti zveřejňování informací podnik používá tři základní typy forem prezentace informací: Podnikové internetové stránky: jedná se o médium určené pro informace především pro obchodní partnery (zejména zákazníky), pracovníky a částečně i pro obecnou veřejnost; vzhledem k důvěrnému charakteru některých zveřejňovaných informací je přístup k těmto údajům vázán na zadaní autorizačních údajů. Na podnikových internetových stránkách jsou zveřejňovány zejména tyto typy informací: • zveřejnění údajů uváděných na obchodních listinách: jedná se o údaje o jméně podniku, jeho sídlu, údaje o zápisu do veřejného rejstříku a identifikačním čísle, 2 Předmětem řešení v této oblasti nejsou speciální informační vztahy podniku ke státním orgánů (zejména oblast daní) a institucím působícím v oblasti pracovního trhu, sociálního zabezpečení a zdravotního pojištění - tyto informační vztahy jsou řešeny buď v rámci ekonomické funkce nebo personální funkce. 6 9 SPRÁVNI FUNKCE • základní informace o podniku, jeho provozech (z teritoriálního hlediska), udelených certifikátech jakosti apod., • nabízený sortiment výrobků včetně grafického zobrazení, ceníků, prodejních míst atd., • marketingové informace o prodejních akcích a jiných nástrojích podpory odbytu, • důvěrné informace určené pro obchodní partnery, resp. pracovníky. Podnikový časopis: podnikový časopis vydává podnik hned od svého vzniku a zveřejňuje zde informace zejména ve vztahu k pracovníkům (časopis je volně dostupný i na podnikových internetových stránkách); základní typy zde zveřejňovaných informací jsou následující: • strategické záměry podniku, zejména pokud jde o vizi a hodnoty podniku, • organizační uspořádání a jeho průběžné změny, • sortiment produkce, • informace o managementu podniku, • soutěže a ankety pořádané pro zaměstnance, • výsledky hodnocení zaměstnanců, • informace o jednotlivých závodech v rámci podniku. Statutární údaje, výroční zprávy a účetní závěrky: jedná se o standardní informační nástroj, jehož povinnost stanovuje zákon o obchodních korporacích a zákon o účetnictví. Podnik vychází z uvedených zákonných ustanovení a statutární údaje, výroční zprávy a účetní závěrky jsou zveřejňovány jejich uložením do sbírky listin v obchodním rejstříku. Uvedené dokumenty jsou rovněž předávány akcionáři, představenstvu, dozorčí radě a ředitelům odborných úseků, resp. divizí. Specifickou oblast zveřejňování (resp. projednání) tvoří informace poskytované zaměstnancům podle § 276-280 zákoníku práce č. 262/2006 Sb.: informační povinnost v této oblast plní uvedením příslušných informací na internetových stránkách, resp. v podnikovém časopise. Povinnost projednání v této oblasti je realizována jednak možností pracovníků vkládat svoje názory a připomínky k zásadním per- 9 SPRÁVNI FUNKCE 1 spektivním rozhodnutím managementu (v rámci důvěrné části internetového systému) a dále projednáním zásadních informací na každoročních poradách pracovníků jednotlivých úseků. 9.2 ORGANIZACE, PLÁNOVÁNÍ A KONTROLA 9.2.1 Tvorba podnikové strategie Metodická poznámka: Významnou částí projektu v rámci správní funkce je formulace návrhů na průběh a následně i na organizaci procesů, které se vztahují k tématu podnikové strategie. Základní koncepce procesu tvorby podnikové strategie byla převzata z této literatury: Eschenbach (2004) v kombinaci s Hanzelková a kol. (2013). Nicméně následující text je významně zúžen vhledem k tomu, že zejména problematika funkčních strategií je řešena v jiných částech projektu. Podniková strategie stanovuje základní směřování podniku a v rámci něho vytyčuje základní cíle, kterých má být v budoucnosti dosaženo. Zároveň stanovuje základní požadavky na prostředky potřebné k dosažení těchto cílů. Podnikovou strategii podnik sestavuje na období tří let s tím, že ve třetím čtvrtletí aktuálního roku (po schválení roční účetní závěrky) probíhá aktualizace dílčích oblastí strategie. Podniková strategie podléhá schválení valnou hromadou a obsahuje tyto základní části: 1. Shrnutí výsledků podkladových analýz: » obecného a oborového prostředí (blíže viz kap. Odbytová funkce), » analýza podniku (blíže viz kap. Odbytová funkce a Ekonomická funkce). 2. Vize a základní hodnoty společnosti, definování základních cílů podniku. 3. Podnikové funkční strategie: » marketingová (obchodní) strategie, » výrobková a technologická strategie, » finanční strategie, 8 9 SPRÁVNI FUNKCE » personální strategie, » investiční strategie, » strategie v oblasti řízení. 4. Podnikatelské strategie divizí. 5. Strategický finanční plán. Samostatné přílohy strategického dokumentu tvoří: » Popis současného stavu podniku, analýza vnějšího prostředí (v českém a celoevropském kontextu). » Analýza portfolia podnikových produktů a marketingové výhledy. » Investiční výhledy a projekty. Problematika tvorby podkladových analýz a funkčních strategií je uvedena v samostatných částech tohoto projektu. 9.2.2 Tvorba a aktualizace organizační struktury Procesy tvorby a aktualizace organizační struktury zahrnují zejména: • analýzy funkčnosti stávající organizační struktury včetně vyhodnocování návrhů vedoucích organizačních útvarů na změny organizační struktury, • příprava a projednání návrhů organizačních změn a zpracování realizačních projektů, • realizace a kontrola projektů organizačních změn. 9.3 SPRÁVNÍ ČINNOSTI Metodická poznámka: Poslední věcnou část správních procesů tvoří tzv. správní činnosti, zejména správa podnikové dokumentace, zajištění právní služby, bezpečnost a ochrana zdraví při práci, požární ochrana, agenda životního prostředí, pojistná agenda a spisová služba. Jak bylo uvedeno v úvodní metodické poznámce ke kap. 9, uvedené čin- 9 SPRÁVNI FUNKCE nosti a procesy sice mají k textovým částem projektu spíše nepřímý vztah, ale jejich identifikace a organizační řešení je nezbytné pro tvorbu komplexního organizačního schématu. Proto lze akceptovat spíše rámcový a jen stručný text této části projektu a vhodné je soustředit se spíše na začlenění správních činností do výsledné organizační struktury. 9.3.1 Podniková dokumentace Podnikovou dokumentaci tvoří dokumenty v písemné i elektronické podobě spadající do čtyř oblastí: • Organizační dokumentace - jde o soubor organizačních dokumentů, které jsou členěny podle typu na: » řády, » organizační směrnice, » metodické postupy, » příkazy vedoucích pracovníků. • Dokumentace produktů: dokumentaci vytváří jednotlivé výrobní divize a funkční oddělení; základními typy dokumentace jsou: » projektová dokumentace (technická zpráva, statické výpočty, výkresová dokumentace), » technologickádokumentace(technologicképostupyvýrobyjednotlivých typů výrobků), » ostatní dokumentace produktu. • Podnikatelské dokumenty: jedná se o dokumentaci, kterou schvaluje valná hromada, resp. představenstvo společnosti, a tvoří je zejména: » zakládací listiny, stanovy společnosti, výpisy z obchodního rejstříku, živnostenská oprávnění, » podnikatelské záměry a podnikové strategie, » strategické a operativní plány, 120 9 SPRÁVNÍ FUNKCE \/- » dokumentace řízení systémů jakosti, » zápisy z jednání valné hromady, představenstva a dozorčí rady. • Účetní a majetková dokumentace: dokumentaci tvoří zejména: » účetní záznamy (účetní doklady, účetní knihy, odpisové plány, inventarizační dokumenty), » účetní závěrky a výroční zprávy, » dokumentace majetku, licenční a patentová dokumentace. » Zajištění právní služby Právní službu podnik zajišťuje prostřednictvím externí právní kanceláře. Tato právní kancelář realizuje tyto základní typy služeb: • tvorba složitějších právních dokumentů (obchodní smlouvy), • vedení autorskoprávní agendy (patenty, licence atd.), • vymáhání pohledávek za dlužníky, • zastupování podniku v právních sporech, konkurzním řízení apod. Ostatní základní činnosti v oblasti právní služby zajišťuje sekretariát generálního ředitele - jedná se zejména o tyto typy procesů: • evidence a zprostředkování právních norem, • evidenci a tvorba vnitropodnikových organizačních norem, • právní konzultace. 9.3.2 Agenda BOZP, PO a agenda životního prostředí Podstatou agendy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZ) je analýza případných bezpečnostních rizik a přijímání opatření k ochraně bezpečnosti pracovníků a ochrany jejich zdraví při výkonu pracovních činností. Požární ochranou (PO) se rozumí soubor procesů spojených s ochranou majetku podniku před vznikem požáru. Agenda péče o životní prostředí (PŽP) zahrnuje zejména dodržování právních předpisů z hlediska odpadového hospodářství. 9 SPRÁVNI FUNKCE 1 9.3.3 Pojistná agenda Pojistná agenda podniku zahrnuje zejména: 1. uzavírání pojistných smluv (pojištění majetku, pojištění odpovědnosti za škodu, zákonné pojištění u motorových vozidel, zákonné pojištění odpovědnosti organizace za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání a další typy pojištění), 2. evidence pojistných smluv, evidence pojistných událostí, 3. vyřizování pojistných událostí ve spolupráci s příslušnou pojišťovnou. 9.3.4 Spisová služba Základním nástrojem řízení spisové služby je v podniku vnitřní organizační směrnice Spisový řád, který upravuje úkony spojené s příjmem a tříděním došlých písemností, se zapisováním došlých písemností, s oběhem, vyřizováním, podpisováním a odesíláním písemností a s jejich ukládáním v příručních registraturách a spisovnách. Pro archivaci písemností po jejich vyřízení podnik zřídil ústřední (centrální) spisovnu, která z organizačního hlediska spadá do působnosti sekretariátu generální ředitele. Postupy při skartaci písemností určuje podniková směrnice Škartační řád. 9.4 ÚTVAROVÉ ZAČLENĚNÍ SPRÁVNÍ FUNKCE Nositeli procesů správní funkce jsou zejména tyto útvary: • Sekretariát generálního ředitele, Oddělení strategie, • Oddělení řízení jakosti, • Oddělení bezpečnosti a ochrany zdraví, požární ochrany a ochrany životního prostředí. Vedoucí těchto útvarů jsou přímo podřízeni generálnímu řediteli. Nicméně na realizaci procesů spadajících do správní funkce se podílí řada dalších útvarů, resp. pracovníků nebo orgánů správy společnosti v různé míře účasti, která spadá do významné oblasti řízení z hlediska centralizace, resp. decentralizace kompetencí v rámci organizační struktury. 122 9 SPRÁVNI FUNKCE x/- Některé z procesů správní funkce se váží ke společnosti jako celku a mají pro její existenci a rozvoj zásadní význam. Strategické rozhodování v této oblasti ekonomické funkce je proto v kompetenci top managementu a zejména orgánů správy společnosti. 9 SPRÁVNI FUNKCE 1 9.5 PREDPISY PRO OBLAST SPRÁVNI FUNKCE A. Obecně závazné právní předpisy Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (o obchodních korporacích). Zákon č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob. Zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů. Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů. Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon). B. Interní předpisy Stanovy společnosti. Metodické postupy pro tvorbu strategických plánů. Příručka jakosti a související organizační směrnice. Organizační řád společnosti. Podpisový řád. Směrnice, kterou se stanoví postupy při tvorbě vnitřních organizačních norem. Směrnice o ochraně a bezpečnosti zdraví při práci. Směrnice o požární ochraně. Směrnice o nakládání s odpady. Spisový a škartační řád. N t o -4< Generální ředitel Sekretariát Od. strategie Obchodní ředitel — Od. marketingu Finanční ředitel asistentka — Od. prodeje Od. nákupu asistentka — Od. controllingu — Od. fin. účetnictví Od. man. účetnictví Útvar logistiky Od. řízení jakosti Od. BOZ, PO a OŽP Personální ředitel Technický ředitel asistentka — asistentka — Od. personalistiky — Od. mezd Od. vzdělávání — Od. správy majetku — Od. inf. technologií Útvar oprav a údržby Ředitel divize A „Dřevěný nábytek" Ředitel divize B „Čalouněný nábytek" asistentka Od. vývoje asistentka Od. plánování a přípravy výroby Od. vývoje Od. plánování a přípravy výroby Dílna dělení konstrukčn ích desek Dílna dýhování a lepení Dílna konstrukčn ího opracování Dílna povrchové úpravy Dílna montáže, balení a expedice Dílna konstrukčn ího opracování a kompletace Dílna montáže, balení a expedice O O =1 s a 3 p !*r o e < i-i 5* i-i p < "O o o cr o i-t CfQ p n' p o< B1 o C/5 n p- p n o cr i-i p n C/5 10 ÚTVAROVÁ STRUKTURA 1 Metodická poznámka: Transformaci procesní struktury do struktury útvarové lze provést buď dle principu funkční specializace, nebo dle principu předmětné specializace, popřípadě kombinací obou těchto principů. Za hlavní faktory lze považovat velikost podniku a diverzifikaci jeho výrobního programu. U větších podniků s diverzifikovaným výrobním programem se uplatňuje spíše princip předmětné specializace, u menších podniků s málo diverzifikovaným výrobním programem se naopak uplatňuje princip funkční specializace. Podnik Nábytek, a. s., patří k podnikům větším. Jeho výrobní program je diverzifikovaný, protože sestává ze dvou základních skupin výrobků - výrobků dřevěných a výrobků čalouněných. Přitom platí, že dřevěné kostry, které tvoří základ čalouněných výrobků, se vyrábí principiálně stejně, tedy s využitím stejného, respektive podobného materiálu a na stejných, respektive podobných strojích jako dřevěné výrobky náležející do první ze jmenovaných skupin. To jednoznačně vyplývá z výrobní funkce a je to hlavním faktorem určujícím organizační uspořádání podniku. 10.1 CHARAKTERISTIKA ÚTVAROVÉ STRUKTURY Útvarová struktura podniku Nábytek, a. s., je primárně členěna podle principu předmětné specializace do dvou divizí, a to do divize A Dřevěný nábytek a divize B Čalouněný nábytek. Divize A je větší a kromě produkce dřevěných výrobků vyrábí pro divizi B základní komponentu čalouněných výrobků - dřevěné kostry. Zcela převládající náplní divizí jsou procesy hmotné povahy. Tedy procesy, jejichž smyslem je transformace materiálu na hotové výrobky. Pouze v malé míře jde o procesy informační povahy, jejichž účelem je řízení výroby. Divizní uspořádání je uspořádáním decentralizovaným, ovšem míra decentralizace (a zároveň míra komplexnosti zabezpečení v rámci divizí) není příliš veliká. Každá z divizí je vybavena vlastním oddělením vývoje a vlastním oddělením přípravy výroby, neboť se předpokládá, že činnosti, které tyto útvary zabezpečují, jsou do té míry odlišné, že by jejich spojení do útvaru sloužícím oběma divizím nebylo účelné. Činnosti, které se realizují v divizích, náleží do výrobní funkce. Všechny ostatní činnosti, tj. činnosti tvořící náplň všech ostatních funkcí, jsou realizovány mimo divize, tedy centralizované, ve štábních útvarech generálního ředitele. Ty jsou členěny dle principu funkční specializace. Jedná se o obchodní úsek v čele s obchodním ředitelem, finanční úsek v čele s finančním ředitelem, personální úsek v čele s personálním ředitelem a technický úsek v čele s technickým ředitelem. 126 10 ÚTVAROVÁ STRUKTURA Mimo uvedené úseky figurují v přímé podřízenosti generálního ředitele další útvary, a to Sekretariát generálního ředitele, Oddělení strategie, Oddělení řízení jakosti a Oddělení bezpečnosti práce a ochrany zdraví, požární ochrany a ochrany životního prostředí. Zcela převládající náplní útvarů zařazených do jmenovaných úseků a rovněž výše uvedených útvarů, přímo podřízených generálnímu řediteli, jsou procesy informační povahy, jejichž účelem je podílet se na řízení podniku, a to formou činností manažerského, technického či administrativního charakteru. Výjimkou jsou dva útvary. Prvním je Útvar logistiky, kde kromě činností administrativního charakteru je realizována doprava materiálních vstupů a jejich skladování a skladování a doprava hotových výrobků. Druhým útvarem je Útvar oprav a údržby, kde jsou rovněž vedle administrativních činností realizovány vlastní opravárenské a údržbářské činnosti. Jedná se o liniově-štábní uspořádání útvarové struktury. Základní osou je linie o třech stupních řízení: mistr - ředitel divize - generální ředitel. Stejný počet stupňů řízení je též v úsecích sdružujících štábní útvary: vedoucí oddělení - odborný ředitel - generální ředitel. Rozpětí řízení (tj. počet přímo podřízených pracovníků): • generálního ředitele je deset, z toho dva ředitelé divizí (linie), osm vedoucích štábních útvarů, • ředitele divize A Dřevěný nábytek je třináct, z toho deset mistrů (linie), dvousměnný provoz, • ředitele divize B Čalouněný nábytek je devět, z toho osm mistrů (linie), dvousměnný provoz, • obchodního ředitele je čtyři přímo podřízených pracovníků, finančního ředitele jsou čtyři přímo podřízení pracovníci, • personálního ředitele jsou čtyři přímo podřízení pracovníci, • technického ředitele jsou čtyři přímo podřízení pracovníci. 10 ÚTVAROVÁ STRUKTURA 1 10.2 ROZDĚLENÍ PRACOVNÍKŮ DO ÚTVARŮ Tah č. 5: Rozdělení pracovníků do útvarů útvar počet pracovníků poznámka podnik 350 generální ředitel 1 útvary generálního ředitele 11 sekretariát 3 oddělení strategie 2 oddělení řízení jakosti 4 oddělení boz, po a ožp 2 obchodní úsek 33 obchodní ředitel 1 asistentka 1 oddělení marketingu 2 oddělení prodeje 5 oddělení nákupu 4 útvar logistiky 20 finanční úsek 13 finanční ředitel 1 asistentka 1 oddělení controllingu 3 oddělení finančního účetnictví 3 oddělení manažerského účetnictví 5 personální úsek 9 personální ředitel 1 asistentka 1 oddělení personalistiky 2 oddělení mezd 3 oddělení vzdělávání 2 technický úsek 16 technický ředitel 1 asistentka 1 oddělení správy majetku 2 128 10 ÚTVAROVÁ STRUKTURA oddělení informačních technologií 4 útvar oprav a údržby 8 divize a 166 ředitel divize a 1 asistentka 1 oddělení vývoje 1 oddělení plánování a přípravy výroby 3 dílna dělení konstrukčních desek 34 2 směny dílna dýhování a lepení 36 2 směny dílna konstrukčního opracování 40 2 směny dílna povrchové úpravy 20 2 směny dílna montáže, balení a expedice 30 2 směny divize b 101 ředitel divize b 1 asistentka 1 oddělení vývoje 1 oddělení plánování a přípravy výroby 2 dílna montáže dřevěných koster 12 2 směny dílna dělení materiálu 14 2 směny dílna konstrukčního opracování a kompletace 40 2 směny dílna montáže, balení a expedice 30 Zdroj: autoři 11 PROCESNÍ MAPY 1 -S 11 PROCESNÍ MAPY V dalším textu uvádíme ukázku grafického znázornění v podobě tzv. procesních map tří vybraných procesů ze tří podnikových funkcí - funkce odbytové, funkce personální a funkce zásobovací. Jedná se o tyto procesy: • vyřízení objednávky - projektové zakázky, • výběr uchazečů o pracovní místo, • příjem vstupů pro výrobu. Každý z těchto procesů je popsán nejprve verbálně a následně graficky. Metodická poznámka: Nástrojů pro vytvoření procesních map existuje více, je vždy na projektantovi, pro který z nástrojů se rozhodne. Množství nástrojů je tzv. freeware, tedy licence jsou zdarma. Každý z nástrojů má své výhody a omezení a možnosti exportu. Primárním požadavkem je, aby nástroje dokázaly využít názvosloví a metodiku BPMN. Při konstrukci zobrazení jednotlivých procesů v podniku byly pro ilustraci využity tři rozdílné nástroje. Pro proces „Vyřízení objednávky - projektové zakázky" bylo využito softwaru SmartDraw. Pro proces „Výběr uchazečů o pracovní místo" bylo využito softwaru Bizagi Modeller. Pro proces „Příjem vstupů pro výrobu" bylo využito softwaru Bonita BPM Community. 11.1 VYŘÍZENÍ OBJEDNÁVKY - PROJEKTOVÉ ZAKÁZKY Proces „Vyřízení objednávky - projektové zakázky" je zaštiťován Oddělením prodeje a Oddělením vývoje v obou výrobních divizích. Prvním krokem je obdržení objednávky od zákazníka a zaevidovaní objednávky do informačního systému podniku. Dalším krokem je poté příprava podkladů pro jednání, kdy jsou doplněny požadované plány, nákresy a požadavky zákazníka. Takto zkompletovaný soubor informací je poté zaslán do oddělení vývoje konkrétní divize, kde jsou zpracovány konstrukční varianty návrhu. Na základě konstrukčního návrhu je dále zpracována kalkulace pro výsledný výrobek a tato je uložena do databáze podniku. Návrh je poté zaslán zákazníkovi. Pokud zákazník nesouhlasí s návrhem, jedná s ním ve spolupráci Oddělení prodeje a Oddělení vývoje a následně je ukončeno jednání. Pokud chce zákazník navržené technicko-ekonomické řešení doplnit, pak je v Oddělení vývoje znovu zpra- 130 11 PROCESNÍ MAPY cována studie a upravená verze je poté předána Oddělení prodeje. Pokud je zákazník spokojen s prvotním návrhem, dochází ke zpracování smlouvy o dodávce, a to i na základě připomínek podnikového právníka. Smlouva je poté sestavena a po podepsání zákazníkem vložena do informačního systému. Na základě evidence smlouvy je pak zahájen proces nákupu (v případě, že není dostupný materiál na skladu) nebo je zahájen přímo procesy výroby. Obr. č. 5: Proces vyřízení objednávky Proces vyřízeni objednávky - projektové zakázky Zdroj: autoři 11 PROCESNÍ MAPY 1 -S 11.2 VÝBĚR UCHAZEČE O PRACOVNÍ MÍSTO Referent v Oddělení personalistiky eviduje a ukládá přihlášky a požadované doklady od uchazečů o pracovní místo, na které bylo vypsáno výběrové řízení. Provádí jejich formální kontrolu. Pokud je přihláška i všechny požadované doklady v pořádku, informuje písemně uchazeče, že jeho žádost a doklady byly přijaty k dalšímu řízení. V opačném případě písemně žádá uchazeče o doplnění požadovaných materiálů. Po uplynutí termínu, do kterého je možno přijímat přihlášky, je v Oddělení personalistiky zpracován návrh složení výběrové komise a harmonogramu výběrových pohovorů a testů. Návrh je zpracován v souladu s vnitřním předpisem a se zohledněním požadavků přímého nadřízeného obsazovaného pracovního místa. Předsedou komise je personální ředitel, nebo jím pověřený zástupce, členem komise vedoucí Oddělení personalistiky, přímý nadřízený obsazovaného místa a další odborníci včetně externistů. Tento návrh předkládá vedoucí Oddělení personalistiky personálnímu řediteli k posouzení. Personální ředitel buď postoupí návrh generálnímu řediteli beze změn, nebo po úpravě. Tuto úpravu buď provede sám, nebo návrh vrátí k přepracování vedoucímu Oddělení personalistiky. Generální ředitel návrh posoudí. Buď ho vrátí personálnímu řediteli k přepracování, nebo ho příjme a na jeho základě jmenuje členy výběrové komise a požádá personálního ředitele o přípravu výběrových pohovorů a testů, včetně podkladových materiálů pro výběrovou komisi. Toto provede Oddělení personalistiky a předloží personálnímu řediteli k podpisu dopis, informující uchazeče a členy výběrové komise o termínu, místu, resp. podmínkách konání výběrových pohovorů a testů. Tento dopis následně odešle. Výběrový pohovor a testy realizuje výběrová komise v souladu s vnitřním předpisem. Výběrová komise posoudí jednotlivé uchazeče dle stanovených kritérii a cestou hlasování stanoví jejich pořadí, včetně komentáře. O výsledku je informován generální ředitel prostřednictvím usnesení výběrové komise. Toto usnesení má pro generálního ředitele charakter zdůvodněného doporučení. Generální ředitel z titulu své pravomoci statutárního zástupce rozhodne, kterého z uchazečů přijmout. V případě přijetí nabídne uchazeči uzavření pracovní smlouvy. Příslušný dopis připraví Oddělení personalistiky. V opačném případě připraví ucha- 132 11 procesní mapy zeči sdělení o nepřijetí rovněž Oddělení personalistiky. Pokud nastane situace, že nepřijatý uchazeč by mohl být přijat v případě, kdy uchazeč, kterému bylo nabídnuto uzavření pracovní smlouvy, toto odmítne, je o tom daný uchazeč informován, a to spolu s nabídkou dočasného ponechání v databázi Oddělení personalistiky. V případě, že generální ředitel se rozhodne nepřijmout žádného z uchazečů, celé výběrové řízení se zpravidla opakuje. Obr. c. 6: Proces výběru uchazeče 1 i <> 9 1 ■a 1 ■Gl -asu a i a .....a a, i Zdroj: autoři 11 PROCESNÍ MAPY 1 11.3 PŘÍJEM VSTUPŮ PRO VÝROBU Proces „Příjem vstupů pro výrobu" spadá do zásobovací funkce podniku. Na jeho realizaci se podílí především Útvar logistiky, Oddělení nákupu a dílčím způsobem pak jednotlivé výrobní divize podniku Nábytek, a. s. Proces samotný zobrazuje pře-jímku a kontrolu kvality vstupů. Na začátku procesu proběhne vykládka vstupů - především dřeva a jiných materiálů. Tato vykládka odpovídá Plánu zásobování, který je vypracován ve spolupráci vedoucího Oddělení nákupu a vedoucího skladu. Poté je zkontrolováno množství vstupů, a to oproti dodacímu listu a kopii objednávek vedené v informačním systému. Pokud je dodávka v pořádku, následuje vybalování z přepravních obalů. Následuje rozčlenění (třídění) a tvorba skladových manipulačních jednotek. Po roztřídění jednotlivých skupin materiálu probíhá tzv. kvalitativní přejímka, kdy je kontrolována kvalita vstupů oproti dodacímu a objednacímu listu. Pokud je materiál v pořádku, je buďto uskladněn a zaevidován do informačního systému, nebo je převezen přímo do výroby, kde je po provedení kvantitativní a kvalitativní přejímky evidován v informačním systému jako materiál, který je právě zpracováván. Pokud není splněna kvalitativní přejímka, je materiál uskladněn v prostoru pro „vratký" a je vyčkáno na vyřízení reklamace. V případě, že materiál nesplnil ani kvantitativní přejímku, je ve spolupráci Útvaru logistiky a Oddělení nákupu posuzována míra a charakter nesplnění požadavků na materiál. Pokud je charakter a míra nesplnění požadavků v toleranci, je zahájen proces reklamace a materiál předán k vybalení z přepravních obalů a je postupováno dále v rámci procesu přes kvalitativní přejímku na sklad nebo do výroby. Pokud dodávka výrazně nesplňuje požadavky, je zadán příkaz ke zpětnému odvozu a ten je bezprostředně zahájen spolu s reklamací. 134 11 procesní mapy Obr. č. 7: Proces příjmu vstupů pro výrobu v!_/ g E E 2 o o lUIj 01 u — u i " E I— \ 5í 'd t.-;' p ídiw- s-j-aj e p lujajx^ O OJ •hl f ä í M i S" 'E ^ c « ř a O u c o l* J PI iidn^pu iiispppo nqojÄA ojd ndn;sA maľuj I i1 T3 a. LıJ AcIihí/^ p Xdms-j- 5-j-cnpp Zdroj: autoři 12 POUŽITA LITERATURA 1 12 POUŽITÁ LITERATURA ARMSTRONG, M. Řízení lidských zdrojů. 10. vydání. Praha: Grada, 2007. BASL, J., BLAŽÍČEK, R. Podnikové informační systémy: podnik v informační společnosti. 2., výrazně přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008, 283 s. Management v informační společnosti. ISBN 978-80-247-2279-5. BLAŽEK, L., LANDA, M. Ekonomika a řízení podniku. Brno: Masarykova univerzita, 2006. BLAŽEK, L., KLAPALOVÁ, A., LANDA, M., ŠKAPA, R. Rozvoj výuky předmětu Ekonomika a řízení podniku. In. Blažek, L. ed. Vývojové tendence podniků II. Svazek III. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta. 2006. ISBN 80-210-4133-1. s. 695-823. DVOŘÁKOVÁ, Z. a kol. Management lidských zdrojů. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2007. DVOŘÁKOVÁ, Z. a kol. Řízení lidských zdrojů. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2012. ESCHENBACH, R. a kol. Controlling. 2 vyd. Praha: ASPI Publishing, 2004, 816 s. ISBN 80-7357-035-1. HANZELKOVÁ, A., KEŘKOVSKÝ, M., MATHAUSER, M., VALSA, O. Business strategie krok za krokem. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2013. 159 s. ISBN 978-80-7400-455-1. HRADECKÝ, M., LANČA, J., ŠIŠKA, L. Manažerské účetnictví. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 264 s. ISBN 978-80-247-2471-3. Jak se vyrábí čalouněný nábytek. V. A. D. ČESKÝ INTERNET S. R. O. Českéstavbycz: portál o stavbě, zahradě a bydlení [online]. 1. vyd. 2011, 16. 12.2011 [cit. 2015-04-10]. Dostupné z: http://www.ces-kestavby.cz/clanky/jak-se-vyrabi-calouneny-nabytek-20547.html. JAKUBÍKOVÁ, D. Strategický marketing - strategie a trendy. 2 rozš. vyd. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4670-8. JUROVA, M. Obchodní logistika: (pro obory ekonomika a management): studijní text pro prezenční i kombinované studium. Vyd. 2., přeprac. a dopl. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2009. 175 s. ISBN 978-80-214-3852-1. KALOUDA, E Finanční řízení podniku. 2. rozš. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2011. 299 s. ISBN 978-80-7380-315-5. KISLINGEROVÁ, E. a kol. Manažerské finance. 2. přepracované a rozšířené vydání. Praha: C. H. Beck, 2007. 743 s. ISBN 978-80-7179-903-0. KOTLER, P. Marketing management. Praha: Victoria Publishing, 1991. KOUBEK, J. Řízení lidských zdrojů: základy moderní personalistiky. 4. vydání. Praha: Management Press, 2007. KRÁL, B. a kol. Manažerské účetnictví. Vydání 1. Praha: Management Press, 2002. 547 s. ISBN 80-7261-062-7. LANDA, M. Podnikové účetnictví. Ostrava: Key Publishing, 2014. 318 s. ISBN 978-80-7418-219-8. LANDA, M., POLÁK, M. Ekonomické řízení podniku. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2008. 198 s. ISBN 978-80-251-1996-9. LUKOSZOVÁ, X. Nákup a jeho řízení. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004. 170 s. ISBN 80-251-0174-6. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), Sekce průmyslu a Odbor ekonomických analýz. Finanční analýza podnikové sféry se zaměřením na konkurenceschopnost sledovaných odvětví za rok 2013, 2014. Dostupné na http://www.mpo.cz/dokumentl50081.html [cit. 27. července 2014]. PETŘÍK, T. Ekonomické a finanční řízení firmy. Manažerské účetnictví v praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 37 s. ISBN 80-247-1046-3. PORTER, M., Competitive advantage. Free Press: New York, 1985. SYNEK, M. a kol. Podniková ekonomika. 4. vydání. Praha: C. H. Beck, 2006, kapitola 14. WÔHE, G, KISLINGEROVÁ, E. Úvod do podnikového hospodářství. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: C H. Beck, 2007. 136 13 SEZNAM OBRÁZKŮ 13 SEZNAM OBRÁZKŮ Obr. č. 1: Obývací systém ................................................................................................11 Obr. č. 2: Čalouněná souprava........................................................................................11 Obr. č. 3: Schéma základních hmotných toků...............................................................12 Obr. č. 4: Organizační schéma.......................................................................................124 Obr. č. 5: Proces vyřízení objednávky...........................................................................130 Obr. č. 6: Proces výběru uchazeče................................................................................132 Obr. č. 7: Proces příjmu vstupů pro výrobu.................................................................134 14 SEZNAM TABULEK 1 14 SEZNAM TABULEK Tab. č. 1: Ukazatele ziskovosti..........................................................................................51 Tab. č. 2: Ukazatele likvidity.............................................................................................52 Tab. č. 3: Hodnoticí ukazatele..........................................................................................75 Tab. č. 4: Hodnocení pracovníků.....................................................................................98 Tab. č. 5: Rozdělení pracovníků do útvarů...................................................................127 Projekt systému řízení podniku Vzorový projekt „Nábytek" Autoři: prof. Ing. Ladislav Blažek, CSc, JUDr. Martin Landa Ing. Petr Mikuš, Ing. Pavla Odehnalová, Ph.D. Vydala Masarykova univerzita v roce 2015 1. vydání, 2015