Téma 9: Řízení vztahu podniku ke státu Ladislav Blažek 1. Stát jako stakeholder 2. Stát jako mocenský orgán 3. Stát jako partner podniku 4. Podnik jako partner státu 5. Deklarovaná a skutečná moc státu 1 VLASTNÍCI ZAMĚSTNANCI PODNIK VĚŘITELÉ DODAVATELÉ ODBĚRATELÉ STÁT Vklad: Veřejné statky, právo, bezpečnost, infrastruktura, různé formy podpory. Očekávání: Řádné odvádění daní a plnění dalších povinností daných právními předpisy, zajišťování zaměstnanosti, pomoc při rozvoji infrastruktury, sponzorování veřejně prospěšné činnosti a pod. Moc: Moc daných orgánů, ať na úrovni obce, regionu či centra, vyplývá jednoznačně z jejich pravomoci vydávat právní předpisy a ze schopnosti přinutit podnik k jejich respektování. 1. Stát jako stakeholder 2 Pod pojem „stát“ zahrnujeme též regionální a municipální orgány veřejné správy a samosprávy. 2. Stát jako mocenský orgán Povinnosti podniku vůči státu: • placení daní, odvodů, poplatku apod. • oznamovací povinnost v ekonomické oblasti, v oblasti bezpečnosti práce, životního prostředí atd. • řada dalších povinností vyplývajících z právních předpisů. Podnik • může vyjednávat o způsobu uplatnění předpisů (výjimky, míra tvrdosti aj.) • se může podílet na formulaci nových, resp. novelizaci stávajících předpisů • může participovat na přípravě hospodářské politiky vlády • • Funkce státu se rozšiřují a ve stále větší míře na nich participuje podnikatelská sféra. 3 3. Stát jako partner podniku Tripartita (Rada hospodářské a sociální dohody ČR) je společným dobrovolným dohadovacím a iniciativním orgánem odborů, zaměstnavatelů a vlády České republiky. Cílem tripartity je vzájemně respektovanou formou dialogu dosáhnout shody v zásadních otázkách hospodářského a sociálního rozvoje a udržet sociální smír, jako základní předpoklad pozitivního vývoje ekonomiky i životní úrovně občanů. Oblasti: • hospodářská politika • pracovněprávní vztahy • kolektivní vyjednávání a zaměstnanost • sociální otázky a zdravotnictví • mzdy a platy • veřejné služby a veřejná správa • bezpečnost práce • rozvoj lidských zdrojů a vzdělávání • postavení ČR v rámci EU • Vrcholným dohadovacím orgánem tripartity je Plenární schůze Zastoupení: 7 + 7 + 7 4 3. Stát jako partner podniku pokrač. Stát podporuje podnikání, neboť očekává · zvýšení zaměstnanosti, · zvýšení příjmů z daní, · podporu, resp. spolupráci ze strany podniků při plnění svých funkcí. Nabídka ze strany státu Významnou roli v ČR plní agentury CzechInvest a CzechTrade podřízené Ministerstvu průmyslu a obchodu CzechInvest přispívá k rozvoji české podnikatelské infrastruktury podporou ze strukturálních fondů EU a ze státního rozpočtu České republiky v rámci tří základních oblastí: • Lidské zdroje a zaměstnanost • Podnikání a inovace • Výzkum a vývoj Podporuje rozvoj • domácích firem, • českých a zahraničních investorů, • celkového podnikatelského prostředí. 5 3. Stát jako partner podniku pokrač. CzechTrade je agenturou na podporu exportu. Cílem agentury je usnadnit firmám rozhodování o výběru vhodných teritorií, zkrátit dobu vstupu na daný trh a podpořit aktivity směřující k dalšímu rozvoji firmy v zahraničí. Poskytované služby: • Informace o systému státní podpory exportu českým podnikatelům • Zhodnocení exportní připravenosti klienta • Identifikace obchodních příležitostí v zahraničí • Detailní cílený průzkum trhu (zjištění informací o konkurenci, pozice značek na trhu atd.) • Zjištění bonity zahraničních obchodních partnerů • Organizace obchodních jednání • Prezentace českých firem v zahraničí aj. 6 4. Podnik jako partner státu Nabídka ze strany podniku Společenská odpovědnost podniků (Corporate Social Responsibility CSR) Zapojení podniků do života komunity (Corporate Community Involvement CCI) Společenská odpovědnost podniků: Dobrovolné integrování podnikatelských, sociálních a environmetálních hledisek PPP = profit, people, planet Zapojení podniků do života komunity: Dobrovolná podpora společensky prospěšných aktivit. Jde zejména o •poskytování finančních darů, •sponzoring, •firemní dobrovolnictví, •partnerské programy, včetně programů PPP (Public Private Partnership) 7 4. Podnik jako partner státu pokrač. Partnerství veřejného a soukromého sektoru (Public Private Partnerships PPP) – spolupráce obou sektorů za účelem využití zdrojů a schopností soukromého sektoru při zajištění veřejné infrastruktury nebo veřejných služeb. Jde např. o vybudování a zajišťování provozu •dopravní infrastruktury, •administrativních budov, •univerzitních kampusů, •nemocnic apod. CSR a CCI vyžadují komplexní a strategický přístup. Efekt? Pozitivní rozvoj vztahů se stakeholdery. 8 Teze: Stát je suverénem na svém území Vliv globalizace: Vývojové trendy směřují k oslabování moci státu Mezinárodní organizace •Organizace spojených národů •Mezinárodní měnový fond •Světová banka •Světová obchodní organizace Nadnárodní seskupení regionálního charakteru •Evropská unie •Sdružení národů jihovýchodní Asie (ASEAN) •Severoamerická dohoda o volném obchodu NAFTA aj Mezinárodní nevládní organizace •Amnesty International •Greenpeace •Transparency International aj. Podniky a skupiny podniků (nadnárodní společnosti) Demokratická pravidla Usnesení v rámci těchto organizací jsou přijímána demokraticky, často konsensuálně. Tím samozřejmě nemá být řečeno, že mezi členy nedochází k rivalitě, ke střetům, v nejednom případě závažným, nicméně principy demokracie jsou zachovávány. Jsou nezávislé a podporují obecné blaho. 5. Deklarovaná a skutečná moc státu 9 Stát versus nadnárodní společnost Stát je řízený demokraticky. Slouží občanům. Jeho působnost je teritoriálně zakotvena. Stát plní svoji funkci v rámci svých teritoriálních hranic. Stát je „doma“ na svém území. NNS je řízena hierarchicky. Slouží vlastníkům. Její působnost teritoriálně zakotvena není. NNS plní svoji funkci tam, kde je to pro ni ekonomicky výhodnější. NNS není „doma“ nikde, je hostem v těch zemích, kde má svoje podniky. Národní stát a velká nadnárodní společnost jsou vzájemně závislí partneři. Každý z nich plní jinou funkci. Jejich vztahy mohou být jak kooperativní, tak konkurenční. Zdá se, že národní státy, zvláště méně ekonomicky vyspělé, se dostávají do defenzívy. 10 5. Deklarovaná a skutečná moc státu pokrač. Národní státy jsou předmětem pravidelného hodnocení, které provádí specializované instituce, a to z hlediska podmínek, které státy vytvářejí pro podnikatelskou činnost, i z některých dalších hledisek. K nejznámějším patří: •Studie Světové banky s názvem Doing Business Report. Pořadí je stanoveno dle indexu snadnosti podnikání). V současnosti je hodnoceno 185 zemí. Zpracovává se od roku 2002. •Studie Centra světové konkurenceschopnosti The Global Competitiveness Report. Pořadí je stanoveno dle širší soustavy kritérií. V současné době je hodnoceno 144 států. Zpracovává se od roku 1989. • Tři výhody takových „žebříčků“: •jsou snadno pochopitelné i pro laiky •vyvíjejí automatický tlak na reformní opatření vlád •poskytují názornou viditelnost vzorů chování úspěšných států 11 5. Deklarovaná a skutečná moc státu pokrač. 1. United States 2. Singapore 3. Germany 4. Switzerland 5. Japan 6. Netherlands 7. Hong Kong 8. United Kingdom 9. Sweden 10. Denmark 11. Finland 12. Canada 13. Taiwan, China 14. Australia 15. Korea, Rep. 16. Norway 17. France 18. New Zealand 19. Luxembourg 20. Israel 21. Belgium 22. Austria 23. Ireland 24. Iceland 25. Malaysia 26. Spain 27. United Arab Emirates 28. China 29. Czech Republic 30. Qatar 31. Italy 32. Estonia 33. Chile 34. Portugal 35. Slovenia 36. Malta 37. Poland 38. Thailand 39. Saudi Arabia 40. Lithuania The Global Competitiveness Index 4.0 2018 World Economic Forum 12 1. Switzerland 2. Singapore 3. United States 4. Finland 5. Germany 6. Japan 7. Hong Kong 8. Netherlands 9. United Kingdom 10. Sweden 11. Norway 12. United Arab Emirates 13. Denmark 14. Taiwan 15. Canada 16. Qatar 17. New Zealand 18. Belgium 19. Luxembourg 20. Malaysia 21. Austria 22. Australia 23. France 24. Saudi Arabia 25. Ireland 26. Korea, Rep. 27. Israel 28. China 29. Estonia 30. Iceland 31. Thailand 32. Puerto Rico 33. Chile 34. Indonesia 35. Spain 36. Portugal 37. Czech Republic 38. Azerbaijan 39. Mauritius 40. Kuwait Pro srovnání: The Global Competitiveness Report 2014–2015 World Economic Forum 13 OTÁZKY K ZAMYŠLENÍ 1) Co je předmětem směny mezi podnikem a stakeholderem „stát“? 2) Jaké faktory ovlivňují výši ingerence státu v podnikové sféře? 14