Pearson_Bound_White Pearson_Strap_Bound_White krugman_10e_cover.jpg Kapitola 7 Externí výnosy z rozsahu a mezinárodní úmístění produkce Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Obsah •Druhy výnosů z rozsahu •Výnosy z rozsahu a tržní struktura •Teorie externích výnosů z rozsahu •Externí výnosy z rozsahu a mezinárodní obchod •Dynamické výnosy z rozsahu •Mezinárodní obchod a ekonomická geografie Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Úvod •Modely komparativních výhod, které jsme dosud probírali, předpokládaly konstantní výnosy z rozsahu: –Pokud se vstupy do nějakého odvětví zvýší o určité procento, výstup se o stejné procento také zvýší. –Pokud se vstupy do výroby zdvojnásobí, produkce se také zdvojnásobí. •Mohou také existovat rostoucí výnosy z rozsahu, stručně nazývané jako výnosy z rozsahu: –Pokud se vstupy do nějaké výroby zvýší o určité procento, produkce se zvýší o víc procent. –Větší rozsah výroby je efektivnější: náklady na jednotku produkce klesají s tím, jak firma nebo odvětví vyrábí víc. • Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Tab. 7-1: Vztah mezi vstupy a výstupy v hypotetickém odvětví tbl07_01.gif Představme si odvětví, které vyrábí udělátka pomocí jediného vstupu, práce. Výnosy z rozsahu mohou být viděny v tom, že: •zdvojnásobení množství práce zvyšuje vyrobené množství více než dvojnásobně. •průměrné množství práce potřebné k vyrobení jednoho udělátka se snižuje s tím, jak odvětví vyrábí víc. Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Úvod •Vzájemně prospěšný obchod může vzniknout v důsledku výnosů z rozsahu. •Mezinárodní obchod umožňuje, aby každá země vyráběla pouze omezený počet výrobků, aniž by musela obětovat rozmanitost ve spotřebě. •S obchodem může země využívat výnosů z rozsahu k tomu, aby vyráběla efektivněji, než kdyby pro sebe vyráběla všechno. Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Výnosy z rozsahu a tržní struktura •Výnosy z rozsahu znamenají, že buď větší firmy nebo větší odvětví bude ve výrobě více efektivní. •Externí výnosy z rozsahu se objevují tehdy, když náklady na jednotku výroby závisí na velikosti odvětví. •Interní výnosy z rozsahu se objevují tehdy, když náklady na jednotku výroby závisí na velikosti firmy. •Jak externí, tak interní výnosy z rozsahu jsou důležitými příčinami mezinárodního obchodu. Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Výnosy z rozsahu a tržní struktura •Externí a interní výnosy z rozsahu mají ovšem odlišné implikace pro tržní strukturu odvětví: –Odvětví, kde výnosy z rozsahu jsou čistě externí, se bude typicky skládat z velkého množství malých firem a bude dokonale konkurenční. –Interní výnosy z rozsahu vedou k tomu, že velké firmy mají nákladovou výhodu nad malými firmami, což způsobuje, že se odvětví stává nedokonale konkurenční. •Tato kapitola se zabývá externími výnosy z rozsahu; příští kapitola se bude věnovat interním výnosům z rozsahu. • • Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Teorie externích výnosů z rozsahu •Mnoho moderních odvětví se zdají být jasným příkladem externích výnosů z rozsahu: –V USA: IT a polovodičový průmysl v Silicon Valley, investiční bankovnictví v New Yorku a zábavní průmysl v Hollywoodu. –V rozvíjejících se zemích, např. v Číně, jsou externí výnosy z rozsahu velmi časté v průmyslové výrobě. •Jedno město v Číně vyrábí většinu světové produkce spodního prádla, v jiném městě se zase vyrábí téměř všechny zapalovače. –Externí výnosy z rozsahu hrají klíčovou roli v tom, že se Indie stala hlavním exportérem informačních služeb. •Indické společnosti nabízející informační služby se stále shlukují kolem města Bangalore. • Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Teorie externích výnosů z rozsahu •Existují 3 hlavní důvody, proč koncentrace výroby odvětví do jednoho či několika málo míst snižuje náklady v odvětví, a to přesto, že jednotlivé firmy v odvětví zůstávají malé: 1.Specializované vybavení nebo služby mohou být v nějakém odvětví zapotřebí, ale jsou nabízeny jinými firmami jedině tehdy, pokud je toto odvětví velké a koncentrované na jednom místě. –Například, Silicon Valley v Kalifornii má velkou koncentraci firem vyrábějících siliconové chipy, které pro jejich výrobu využívají speciální stroje a služby. –Tyto specializované stroje a služby jsou tam levnější a dostupnější než kdekoliv jinde. • Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Teorie externích výnosů z rozsahu 2.Sdílení pracovníků (Labor pooling): velké a koncentrované odvětví může přitahovat specializované pracovníky, kteří mohou pracovat pro více firem/projektů. Firmám to snižuje náklady na hledání a najímání pracovníků. –Pracovníci v Sillicon Valley, kteří mohou velmi jednoduše měnit zaměstnavatele. Specializovaní pracovníci v Hollywoodu (maskéři, kaskadéři,…), kteří by se jinde neuživili. 3.Znalostní přelévání (Knowledge spillovers): pracovníci z různých firem mohou jednodušeji sdílet nápady a znalosti, ze kterých firmy profitují, pokud je odvětví koncentrováno na jednom místě. –Sillicon Valley 1. Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Obr. 7-1: Externí výnosy z rozsahu a tržní rovnováha fig07_01.gif Pokud existují externí výnosy z rozsahu, průměrné náklady produkce klesají s tím, jak roste objem produkce. Vzhledem ke konkurenci mezi výrobci, klesající křivka průměrných nákladů AC může být interpretována jako dopředu-klesající nabídková křivka (forward-falling supply curve). Tržní rovnováha nastává v bodě 1, kde se protíná nabídková a poptávková křivka. Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Obr. 7-2: Externí výnosy z rozsahu před obchodem fig07_02.gif Bez světového obchodu by byla rovnovážná cena a množství knoflíků v každé ekonomice určena bodem, kde se domácí nabídková křivka protíná s domácí poptávkovou křivkou. Cena v Číně by byla nižší než v USA. Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Externí výnosy z rozsahu a mezinárodní obchod •Předpokládejme, že cena knoflíků v Číně by při absenci obchodu byla nižší než cena knoflíků v USA. •Co se stane, pokud země umožní vzájemný obchod s knoflíky? •Čínský knoflíkový průmysl bude expandovat a knoflíkový průmysl v USA bude upadat. •Tento proces se bude sám urychlovat: S tím jak bude růst výroba knoflíků v Číně, její průměrné náklady bude dále klesat; jak bude klesat výroba v USA, její průměrné náklady budou dále růst. •Ve finále bude veškerá výroba knoflíků v Číně. •Jakým způsobem tato koncentrace výroby ovlivní ceny? Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Obr. 7-3: Obchod a ceny fig07_03.gif Cena čínských knoflíků byla před obchodem nižší než v USA. Jelikož je čínská nabídková křivka dopředu-klesající (forward-falling), zvýšení výroby v důsledku světového obchodu povede k ceně knoflíků, která je nižší než před obchodem. Obchod vede k cenám, které jsou nižší než ceny v obou ekonomikách bez obchodu! Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Externí výnosy z rozsahu a mezinárodní obchod •Velmi odlišný závěr od toho, co implikují modely bez rostoucích výnosů z rozsahu. •Ve standardním obchodním modelu byla výsledkem obchodu konvergence relativních cen. –Pokud před obchodem bylo sukno relativně levné v domácí ekonomice a relativně drahé v zahraniční ekonomice, pak důsledkem obchodu byl nárůst relativní ceny sukna doma a její pokles v zahraničí. •Výnosy z rozsahu vedou k odlišné implikaci, a sice, že efektem obchodu je snížení cen v obou ekonomikách. Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Externí výnosy z rozsahu a mezinárodní obchod •Co může způsobovat, že nějaká země má počáteční výhodu nízké ceny? •Jednou z možností je komparativní výhoda díky rozdílům v technologii nebo ve vybavení potřebnými zdroji. –Důvod, proč je Sillicon Valley v Kalifornii a ne v Mexiku, je větší dostupnost kvalifikované pracovní síly v USA oproti Mexiku (podíl VŠ vzdělané populace: 40 % v USA vs 16 % v Mexiku) –Důvod, proč se knoflíky vyrábí v Číně a ne v Německu, je ten, že je to pracovně-náročné odvětví, které je profitabilní v zemích s levnou pracovní silou. • Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Externí výnosy z rozsahu a mezinárodní obchod •Pokud existují výnosy z rozsahu, charakter obchodu může být ovšem silně ovlivněn historickou náhodou. •Pomocí komparativních výhod dokážeme vysvětlit, proč je Sillicon Valley v USA a ne v Mexiku. Proč je ale zrovna v Kalifornii a ne v Texasu? •Obdobně dokážeme vysvětlit, proč se knoflíky vyrábí v Číně a ne v Německu. Proč ale zrovna Čína a ne Vietnam? •Země, která je na počátku velkým výrobcem v určitém odvětví, má tendenci zůstat velkým výrobcem i tehdy, když jiná země by mohla daný statek potenciálně vyrábět levněji. • Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Obr. 7-4: Důležitost výhody ze zavedenosti fig07_04.gif Předpokládejme, že nákladová křivka Vietnamu leží pod nákladovou křivkou Číny, protože mzdy ve Vietnamu jsou nižší než v Číně. Při jakékoliv úrovni produkce, Vietnam dokáže vyrábět knoflíky levněji než Čína. Člověk by mohl předpokládat, že Vietnam bude hlavním prodejcem na světovém trhu. K tomu ale nemusí dojít, pokud bude mít Čína dostatečnou výhodu ze zavedenosti. Proč? Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Koncentrace průmyslu a jeho historické souvislosti •Londýn a New York jsou finančními centry –VB byla v 19. století dominantní ekonomickou silou, proto se stal Londýn finančním centrem a je jím stále, i když postavení VB ve světové ekonomice již není takové. –NY vděčí své pozici Erie Canalu, což je kanál, který spojuje NY s městy u Velkých jezer. Díky tomu se stal NY nejdůležitějším přístavem a následně i finančním centrem. Erie Canal už se nyní ovšem k nákladní dopravě nepoužívá. •New York je díky Erie Canalu také centrem reklamního průmyslu –Reklamní agentury využívají informačního přelévání a rozšiřování, které je ale velmi lokalizované. –Henderson (2004): Aby toho mohli agentury v NY využívat, musí být umístěny u sebe v okruhu zhruba 300 yardů. • – • Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Koncentrace průmyslu a jeho historické souvislosti •Silicon Valley je umístěno tam, kde je kvůli tomu, že dva absolventi Stanfordu, a sice Hewlett a Packard tam měli garáž, ve které začínali svůj byznys. •Ozdobná přikrývka, vyrobená teenagerem v 19. století jako svatební dar, dala vzniknout clusteru kobercových manufaktur okolo Daltonu v Georgii. •Bangalore jako centrum informačních služeb by možná vypadalo jinak, kdyby si ho Texas Instruments v roce 1984 nevybralo pro svůj investiční projekt. – – • Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Koncentrace průmyslu a jeho historické souvislosti •Největším exportním průmyslem USA je filmový průmysl –Externí výnosy: specializované služby a sdílení pracovníků –USA je mnohem větší trh než třeba italský nebo francouzský, což umožňuje natáčet nákladné kasovní trháky. –“Americké filmy” často točí cizinci. •Hollywood je umístěn v LA kvůli dobrému počasí, jelikož historicky se filmy točily hlavně v exteriérech. –Nyní se ale točí hlavně v interiérech, každopádně filmový průmysl je a bude stále zakotvený v Hollywoodu. •Podobné clustery i v jiných zemí –Indický Bollywood v Bombaji, Africký Nollywood v Nigérii, čínské filmy v Hong-Kongu, latinsko-americké telenovely v Caracasu – – • Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Koncentrace průmyslu v Číně •Qiatou – 60 % světové produkce knoflíků a velký podíl světové produkce zipů –velké množství malých firem, které profitují ze vzájemné blízkosti –vznik díky náhodě: v roce 1980 si 3 bratři na ulici všimli většího počtu vyhozených knoflíků, které následně upravili a znovu prodali •Hang Ji – zubní kartáčky •Sheng Zhou – kravaty •Zhang Qi – zapalovače •Wen Ling – boty •Yiwu - ponožky • Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Externí výnosy z rozsahu a mezinárodní obchod •Nedá se zaručit, že ta správná země bude vyrábět daný statek, pokud u něj existují externí výnosy z rozsahu. –Správná země znamená zemi, která daný objem dokáže vyrobit nejefektivněji, tj. s nejnižšími náklady. •Obchod založený na externích výnosech z rozsahu může mít nejednoznačný dopad na národní blahobyt. –Budou existovat přínosy pro světovou ekonomiku dané koncentrací výroby v odvětví s externími výnosy. –Je možné, že nějaká země na tom bude s obchodem hůře než bez obchodu, viz následující Obr. 7-5. Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Obr. 7-5: Externí výnosy z rozsahu a ztráty z obchodu fig07_05.gif Představte si, že Thajsko dokáže vyrobit hodinky levněji, ale Švýcarsko je začalo vyrábět první. Cena hodinek by bez obchodu mohla být v Thajsku nižší. Obchod může způsobit, že na tom Thajsko bude hůř, což vytváří motivaci k ochraně svého potenciální hodinářského průmyslu před zahraniční konkurencí. Co když se Thajsko rozhodne pro autarkii? Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Obr. 7-5: Externí výnosy z rozsahu a ztráty z obchodu fig07_05.gif Povšimněte si, že pro světovou ekonomiku je prospěšné, když se odvětví externími výnosy někde koncentruje, aby se mohlo využít výnosů z rozsahu. Snaha jedné země chránit si svůj trh může vyústit v odvetná opatření ze strany jiných zemí a vyvolat tak obchodní válku, která je ke škodě všem. V realitě je nesnadné určit, ve kterém odvětví by se mohly vytvářet externí výnosy. Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Dynamické výnosy z rozsahu •Zatím jsme uvažovali případ, kdy externí výnosy z rozsahu závisely na objemu současné produkce v daném čase. •Externí výnosy z rozsahu mohou také záviset na kumulativním objemu produkce za určitý čas. •Dynamické výnosy z rozsahu existují pokud průměrné náklady klesají s tím, jak kumulativní objem produkce roste během času. •Dynamické výnosy z rozsahu mohou vzniknout, jestliže náklady produkce silně závisí na akumulaci znalostí a zkušeností, která závisí na výrobním procesu během času. • – Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Obr. 7-6: Křivka učení fig07_06.gif Grafickým znázorněním dynamických výnosů z rozsahu je křivka učení (learning curve). Země, která má bohaté zkušenosti v odvětví (L) může mít nižší průměrné náklady než země, která má malé nebo žádné zkušenosti, a to přesto, že křivka učení druhé země (L*) je nižší – například kvůli nižším mzdám. Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Dynamické výnosy z rozsahu •Podobně jako výnosy z rozsahu závisející na současném objemu produkce, tak i dynamické výnosy z rozsahu mohou uzamknout průmysl tam, kde původně měli produkční výhodu nebo s tím jenom začali jako první. •Může být použito jako argument ve prospěch protekcionismu. –Dočasná ochrana nějakého odvětví mu může umožnit získat zkušenosti: argument nedospělého odvětví. –Tato dočasnost ovšem v realitě často trvá velmi dlouho a je také obtížné určit, kde se tyto externí výnosy vyskytují. Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Meziregionální obchod a ekonomická geografie •Externí výnosy z rozsahu mohou být také důležité pro meziregionální obchod v rámci jedné země. –Mnoho filmových producentů se nachází v LA, kde produkují filmy pro spotřebitele v celých Spojených státech. –Mnoho finančních firme sídlí v NY a poskytují finanční služby spotřebitelům v celých Spojených státech. •Některé neobchodovatelné statky (např. služby veterináře) musí být obvykle nabízeny lokálně. –60 % pracovníků v USA je zaměstnáno v odvětvích, jejichž produkce je neobchodovatelná dokonce i v rámci USA. Podíl neobchodovatelného sektoru na zaměstnanosti se mezi státy USA příliš neliší. –To, co se výrazně liší mezi jednotlivými státy, je podíl různých obchodovatelných sektorů na zaměstnanosti. • • • Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Tab. 7-2: Několik příkladů obchodovatelných a neobchodovatelných odvětví tbl07_02.gif Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Meziregionální obchod a ekonomická geografie •Ekonomická geografie zkoumá mezinárodní a meziregionální obchod a organizaci ekonomické aktivity v městských a venkovských oblastech. •Co ovlivňuje umístění výroby obchodovatelných statků? –Někdy je to dostupnost zdrojů. Například Houston je centrem ropného průmyslu, protože ve východním Texasu se nachází ropa. •V případě meziregionálního obchodu jsou práce a kapitál mnohem mobilnější než u mezinárodního obchodu. –Zdroje se stěhují za průmyslem a ne naopak, viz Sillicon Valley. –Podoba obchodu je tak mnohem více ovlivněna externími výnosy z rozsahu a historickou náhodou. – • • Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Shrnutí 1.Obchod nemusí být výsledkem komparativní výhody. Může být výsledkem výnosů z rozsahu, tj. tendence průměrných nákladů produkce se snižovat s rostoucím objemem výroby. 2.Výnosy z rozsahu dávají zemím motivaci specializovat se a obchodovat, a to dokonce i bez rozdílů v technologii nebo ve vybavenosti výrobními faktory. 3.Výnosy z rozsahu mohou být interní (závisející na velikosti firmy) nebo externí (závisející na velikosti odvětví). 4.Výnosy z rozsahu mohou vést k nedokonalé konkurenci, a to pokud nenabývají podoby externích výnosů, které vznikají na úrovni odvětví a ne firmy. 5. 5. 5. Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 7-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Shrnutí 5.Externí výnosy připisují významnou roli náhodě při určení toho, co se kde vyrábí. –Pokud existují externí výnosy, pak země, která díky počáteční výhodě začala statek vyrábět, má tendenci zůstat velkým výrobcem i tehdy, když jiná země by mohla daný statek potenciálně vyrábět levněji. 6.Obchod založený na externích výnosech z rozsahu může zvýšit, ale i snížit národní blahobyt a země tak za určitých okolností může těžit z dočasného protekcionismu, pokud jejich průmysl vykazuje znaky externích výnosů z rozsahu.