Úvod do problematiky mezinárodního obchodu Ladislava Kuchynková • •Struktura přednášky: • •1. Fenomén globalizace •2. Vývoj MO •3. Faktory rozvoje MO •4. Východiska ČR pro zapojení do MO 1. Globalizace ØFenomén, jenž se ve světě postupně vyvíjí již po několik staletí, v současnosti urychlen rozvojem logistických a komunikačních technologií a díky prohlubující se liberalizaci ve světové politice a ekonomice. Ø ØZavedení dělby práce v celosvětovém měřítku, monitorování a využívání komparativních výhod v teritoriích, která nabízejí nejpříhodnější podmínky. Ø ØCelosvětový proces, který činí ekonomické systémy a národní společenství více uniformní, více integrované a více navzájem závislé. Ø 1. Globalizace ØReakce na přesycenost domácích trhů ØAlokování kapitálu tam, kde přinese nejlepší zhodnocení ØProces zvyšující závislost trhů a národních ekonomik, které mají jen málo obranných mechanismů s omezeným účinkem ØProces globalizace nelze zastavit ØVyřazení z procesu globalizace vede k izolaci hospodářské i politické • Ø 1. Globalizace •Existují čtyři hlavní aspekty globalizace: ØMezinárodní obchod ØPohyb investic a kapitálu ØMigrace osob ØŠíření znalostí • •Mezinárodní obchod zahrnuje veškeré komerční •aktivity (prodej, investice, logistiku, dopravu), které •se odehrávají mezi dvěma či více regiony, •národy a zeměmi za jejich politickými •hranicemi. Ø 2. Vývoj MO – fáze 1 • Fáze 1 (započata r. 1492 objevením Ameriky) • - zámořské plavby, pouštní karavany (důvěra bez formalit); • - objev nových teritorií znamenal rozvoj obchodní výměny se zámořskými oblastmi; • - koloniální éra = zdroj levné pracovní síly, zdroj vzácných nerostných surovin, odbyt výrobků; • - týká se pouze několika států, jimž vlastnictví kolonií přinášelo ekonomické výhody; • - typický byl tzv. trojúhelníkový obchod • (Evropa – Afrika – Amerika) Ø Ø 2. Vývoj MO – fáze 2 • Fáze 2 (začátkem 19. století v souvislosti • s průmyslovou revolucí) • - vynálezy a technické novinky v Evropě; • - běžný je obchod spotřeb. zbožím a potravinami; • - rozvoj cestování širokých skupin obyvatelstva; • - objev nových vzdálených zemí (Austrálie, NZ); • - rostoucí propojenost podniků a jejich působení na mezinárodních trzích; • - možno dále rozčlenit do 3 etap • (viz dále) 2. Vývoj MO – fáze 2 • 1. etapa (1870 – 1914) • - získané výhody v dopravě, vyjednané redukce obchodních bariér; • - zvýšený tok zboží, kapitálu a především pracovních sil; • - cca 60 mil. lidí migrovalo z Evropy do Severní Ameriky; • - obyvatelé Indie a Číny směřovali na Srí Lanku, Thajsko, Vietnam aj.; • - objem MO rostl o 4 % ročně 2. Vývoj MO – fáze 2 • 2. etapa (1945 – 1980) • - od 2. pol. 20. stol. zaznamenán největší rozmach MO; • - rozpad koloniální soustavy; • - růst ekonomické váhy USA (aktivní zahraniční politika); • - Marshallův plán = Plán evropské obnovy 1948-1952 (program hospodářské pomoci USA západoevropským státům v celkové výši 13 mld. USD zabezpečil rychlejší poválečnou rekonstrukci části Evropy); • - ekonomický vzestup Japonska 2. Vývoj MO – fáze 2 • 2. etapa (1945 – 1980) • - využívání smluv k prohloubení obchodních vztahů: ØGATT = Všeobecná dohoda o clech a obchodu • (vyspělá Evropa, Severní Amerika a Japonsko); ØEHS = Evropské hospodářské společenství; ØNAFTA (USA, Kanada, Mexiko); ØRVHP (izolace východní Evropy od liberalizace MO, uplatňování zájmů SSSR, od konce 60. let zvýrazněny nedostatky centrálního plánování) General Agreement on Tariffs and Trade (GATT) – Všeobecná dohoda o clech a obchodu ØMnohostranná dohoda obsahující pravidla pro řízení obchodu, jednání o obchodních záležitostech a řešení obchodních sporů mezi členy ØDůvodem vzniku bylo snížení překážek v mezinárodním obchodě, čehož bylo dosaženo množstvím dohod o snížení celních bariér, kvantitativních omezení obchodu a dotací ØPodepsána v r. 1947, v platnost vstoupila v r. 1948, iniciátorem byly USA, Československo patřilo mezi zakládající členy Ø1.1.1995 byla GATT začleněna pod WTO 2. Vývoj MO – fáze 2 • 3. etapa (od začátku 80. let 20. století) • - výrazný vliv komunikačních technologií; • - snaha velkých rozvojových zemí o zapojení do mezinárodního obchodu a investic; • - tzv. noví globalizátoři = více než 20 zemí - Brazílie, Čína, Indie, Mexiko…), zásadním způsobem roste jejich podíl hotových výrobků na exportu; • - rostoucí vliv tzv. asijských tygrů (Jižní Korea, Hongkong, Singapur, Tchaj-wan); • - dvojnásobně se zvyšuje podíl služeb na MO • 2. Vývoj MO – fáze 3 • Fáze 3 (od přelomu tisíciletí až dosud) • - konec socialistického bloku otevírá nové trhy; • - vzdálenost a velikost světa již není limitující; • - neomezený pohyb lidí ve fyzickém i virtuálním prostoru; • - zásadní se jeví výměna informací, využití možností internetu a outsourcingu; • - mezinárodní politika se stává důležitou dimenzí MO (strategické suroviny, bezpečnost…); • - rozšíření EU znamená posílení vyjednávací pozice díky společné obchodní politice; • - omezení vlivu WTO Současné tendence vývoje MO • Tendence vývoje MO (zboží) Tendence vývoje MO (zboží) Tendence vývoje MO (služby) Tendence vývoje MO (služby) Zastoupení zemí v MO zbožím Zastoupení zemí v MO službami 3. Faktory rozvoje MO • ØLiberalizace a otevírání trhů ØNeustálý technický a technologický pokrok ØMožnost okamžitého přenosu znalostí ØRozvoj nových telekomunikačních technologií ØRelativně stabilní ekonomiko-politický rámec ØVznik regionálních obchodních organizací ØVolnější pohyb osob, zboží a kapitálu ØNástup tzv. konzumní společnosti 3. Faktory rozvoje MO ØGlobální vyhledávání zdrojů ØNové a rozvíjející se trhy ØÚspory z rozsahu produkce ØSklon spotřeby k homogenní poptávce ØSnižující se logistické náklady ØHomogenizace technických standardů ØVládní politika, tarify, daně, cla ØPodpora zahraničních investic • 4. Východiska ČR pro zapojení do MO • Komparativní výhody: • ØTranzitní poloha ØVýskyt minerálních pramenů a zřídel (rozvoj lázeňství) ØRůznorodý přírodní reliéf (rozvoj CR různých forem) ØAtraktivita historických památek (rozvoj CR) ØVysoký stupeň vzdělanosti (kvalifikovaná pracovní síla) ØVyspělost kultury ØStabilní sociální prostředí ØPoměrně nízká úroveň mezd ØVysoká úroveň zprůmyslnění Ø Ø Ø 4. Východiska ČR pro zapojení do MO • Komparativní nevýhody: • ØMalá geografická rozloha (omezená surovinová báze) ØKlimatické podmínky limitující zemědělskou produkci ØMalý počet obyvatel (objem prac. síly, velikost trhu) ØNedostatek domácího kapitálu ØZdlouhavá práce soudů (nízká vymahatelnost práva) ØVysoká míra korupce a minimální protiopatření ØNízká konkurenceschopnost výrobků ØNedostatečná míra adaptability domácích subjektů na změny Ø Literatura •1. Kalínská, E.; Petříček, V. a kol. Mezinárodní obchod. Praha: Oeconomica, VŠE, 2006. ISBN 80-245-0600-9. •2. Kubišta V. a kol.: Mezinárodní ekonomické vztahy. Praha: Vyd. Aleš Čeněk, 2009. ISBN 978-80-7380-191-5. •3. Svatoš M. a kol.: Zahraniční obchod teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2708-0. •4. WTO Secretariat: World Trade Statistical Review 2017