MPR_EUIP Evropská unie - instituce a právo EU A MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE •20. 11. 2018 Mezinárodní vztahy a organizace uVe spolupráci států mezi sebou hrají důležitou roli mezinárodní vztahy, které vytváření mezinárodní organizace. uMezinárodní vztahy = souhrnný název pro komplex politických, diplomatických, právních, hospodářských, vojenských, kulturních a dalších vztahů mezi státy a skupinami států (Žaloudek, 1999). uIntegrace = formy a procesy spojení, slučování, případně srůstem původně izolovaných nebo samostatných jednotek do jediného a vnitřně jednotného systému, na jehož základě se vytváří jednotný celek (Pavlík, 2000). uMezinárodní organizace lze pokládat za formu mnohostranné mezinárodní spolupráce, určené na základě mezinárodní dohody, která zahrnuje relativně stálý rozsah členství, existencí stálých orgánů s definovanými kompetencemi obsahující statut organizace (Antoszowski – Herbut, 1999). u Příklad klasifikace mezinárodních organizací na základě členství – vládní a mimovládní uVládní uČleny jsou suverénní státy a byly vytvořené na základě rozhodnutí vlád zakládající smlouvou. uObvykle se skládají ze shromáždění zástupců (kongres, valné shromáždění), voleného orgánu na určitou dobu s omezeným počtem členů (výbor, rada) a sekretariátu řízeného tajemníkem (ředitelem). uMají charakter trvalý (bez časového omezení, např. OSN) nebo dočasný (zřizují se na základě plnění určitého úkolu a po splnění zanikají, např. IRO – Mezinárodní organizace pro uprchlíky). u uNevládní organizace uNevznikly na základě mezinárodní smlouvy, členy nejsou suverénní státy, ale fyzické či právnické osoby nebo instituce a sdružení s veřejným nebo soukromým charakterem. uPříkladem nevládní organizace může být Mezinárodní Červený kříž. Vybrané mezinárodní organizace uOrganizace spojených národů (OSN) uSvětová zdravotnická organizace (WHO) uOrganizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) Organizace spojených národů (OSN) u„OSN nebyla založena proto, aby dovedla lidstvo do nebe, ale aby ho zachránila před peklem.“ u(Dag Hammarskjöld, 2. generální tajemník OSN, 1953–1961) u uDen OSN 2017 uVideo: 10 věcí o OSN, které možná nevíte u Vlajka OSN Logo OSN Historie OSN uNázev Spojené národy navrhl americký prezident Franklin D. Roosevelt, poprvé byl použit za II. sv. v. v Deklaraci Spojených národů z 1. ledna 1942. uV roce 1899 se v Haagu konala první mezinárodní mírová konference, jejímž cílem bylo vypracovat nástroje k mírovému řešení krizí, k prevenci válek a kodifikaci pravidel boje. uPředchůdkyní OSN byla Společnost národů – organizace ustavená v roce 1919 v rámci Versailleské smlouvy „na podporu mezinárodní spolupráce a dosažení míru a bezpečnosti“. uSpolečnost národů ukončila činnost poté, co se jí nepodařilo zabránit vypuknutí druhé světové války. uV roce 1945 se v San Francisku sešli zástupci 50 zemí na Konferenci Spojených národů o mezinárodním uspořádání a vypracovali Chartu OSN. uChartu podepsalo 26. června 1945 celkem 50 zemí. Polsko sice nebylo na konferenci zastoupeno a svůj podpis připojilo později, je ale považováno za jednu z 51 zakládajících členských zemí OSN. uOSN oficiálně vznikla 24. října 1945, kdy byla Charta ratifikována Čínou, Francií, Sovětským svazem, USA, Velkou Británií a většinou ostatních signatářských zemí OSN. (Každoročně se proto 24. říjen slaví jako Den Spojených národů). uV současné době tvoří OSN 193 členských států; zatím posledním státem, který rozšířil řady OSN, byl v roce 2011 Jižní Súdán. Charta OSN u= ustavující dokument světové organizace, který stanovuje práva a povinnosti členských států a stanoví orgány a postupy fungování OSN u uKodifikuje základní principy mezinárodních vztahů – od suverenity a rovnosti mezi státy až po zákaz užití síly při řešení mezinárodních sporů. uPředmluva Charty OSN, tzv. preambule, vyjadřuje ideály a společné cíle všech států, jejichž vlády se spojily, aby vytvořily OSN. uZnění předmluvy zde a znění Charty OSN zde. uZnění Charty lze pozměnit hlasováním Valného shromáždění, pokud se pro vysloví dvoutřetinová většina členů a změnu ratifikují dvě třetiny členských států OSN, včetně pěti stálých členů Rady bezpečnosti. Jak získá nový stát nebo vláda uznání u OSN? u1. Stát podá prostřednictvím generálního tajemníka přihlášku a dopis s formálním prohlášením, že přijímá závazky podle Charty OSN. u2. Rada bezpečnosti dostane přihlášku k projednání. Doporučení státu k přijetí musí být schváleno devíti hlasy z 15. Proti však nesmí být žádný ze stálých členů (Čína, Francie, Rusko, USA a Velká Británie). u3. Pokud Rada bezpečnosti přijetí doporučí, předloží rozhodnutí Valnému shromáždění. Tam je pak zapotřebí dvoutřetinové většiny hlasů. u4. Členství vstupuje v platnost dnem přijetí příslušné rezoluce. u Cíle Spojených národů definované v Chartě uUdržovat mezinárodní mír a bezpečnost; urozvíjet mezi národy přátelské vztahy založené na respektování zásad rovnoprávnosti a práva na sebeurčení národů; uspolupracovat při řešení mezinárodních ekonomických, sociálních, kulturních a humanitárních otázek a podpoře základních lidských práv a svobod; ubýt centrem pro koordinaci kroků, které národy podnikají v zájmu dosažení těchto společných cílů. Zásady OSN uVšechny členské státy jsou suverénní a rovnoprávné; uzavazují se plnit své povinnosti vyplývající z Charty; uzavazují se řešit mezinárodní spory mírovými prostředky, bez ohrožování mezinárodního míru, bezpečnosti a spravedlnosti; uvystříhají se vyhrožování silou a používání síly proti jiným členským státům; uzavazují se poskytnout OSN veškerou pomoc při jakékoli akci, ke které Organizace na základě Charty přistoupí; užádné ustanovení Charty neopravňuje Spojené národy k tomu, aby se vměšovaly do otázek, které jsou výlučně vnitřní záležitostí jakéhokoli státu. Členství v OSN uČlenství v OSN je přístupné všem mírumilovným státům ochotným přijmout povinnosti vyplývající z Charty a odhodlaným a schopným tyto povinnosti plnit. uNové členské státy přijímá Valné shromáždění na základě doporučení Rady bezpečnosti. uCharta stanovuje podmínky pro pozastavení členství nebo vyloučení států z důvodu porušení zásad Charty. K takovému kroku ale dosud nedošlo. u Jaké jsou podle Charty OSN oficiální jazyky OSN? angličtina, arabština, čínština, francouzština, ruština a španělština Kdo OSN financuje? uVšichni členové, tedy 193 států. Žádný jiný zdroj příjmů OSN nemá. uHospodaří se dvěma rozpočty: uřádný – pokrývá činnost centrály v New Yorku a detašovaných pracovišť ve světě; urozpočet na mírové operace – financuje mise v konfliktních oblastech světa. uPříspěvky do obou rozpočtů OSN jsou povinné. Členské státy přispívají podle dohodnuté stupnice. Ta vychází ze schopnosti země přispívat, z výše národního důchodu a z počtu obyvatel. uBěžný rozpočet OSN schvaluje Valné shromáždění vždy na dva roky. V letech 2012–2013 to bylo 5,152 miliardy amerických dolarů. (Pro srovnání, podobnou částku utratí například Američané každoročně za květiny.) uSchválený rozpočet na mírové operace činil pro rok 2012 – 2013 7,33 miliardy dolarů. To je přibližně 0,5 % globálních výdajů na zbrojení. Udržování míru je mnohem levnější než války. Jedná se rozhodně o dobře vynaložené peníze. Organizační struktura uCharta ustavuje šest základních orgánů OSN: uValné shromáždění uRada bezpečnosti uEkonomická a sociální rada uPoručenská rada uMezinárodní soudní dvůr uSekretariát OSN u uCelé společenství OSN je však daleko širší, zahrnuje 15 agentur a řadu programů a jiných orgánů. uGrafické schéma systému OSN. u Valné shromáždění uHlavním jednacím orgánem OSN. uSložení: zástupci všech členských států, z nichž každý má jeden hlas. uK přijetí rozhodnutí o důležitých záležitostech, např. o otázkách míru a bezpečnosti, přijetí nových členů, rozpočtu atd., je nutná dvoutřetinová většina hlasů. uPři rozhodování o ostatních otázkách rozhoduje prostá většina. uFunkce a pravomoci: uProjednává a vydává doporučení týkající se široké škály témat, s výjimkou těch, která přísluší Radě bezpečnosti; uzabývá se problematikou ozbrojených konfliktů a odzbrojení; usiluje o zlepšování situace dětí, mladých lidí, žen a dalších zranitelných skupin; udebatuje o otázkách udržitelného rozvoje a lidských práv; urozhoduje o výši příspěvků členských států do rozpočtu OSN a o jejich využití. u Výbory VS: uPrvní výbor – Výbor pro odzbrojení a mezinárodní bezpečnost. uDruhý výbor – Hospodářský a finanční výbor. uTřetí výbor – Sociální, humanitární a kulturní výbor. uČtvrtý výbor – Zvláštní výbor pro politické otázky a otázky dekolonizace. uPátý výbor – Administrativní a rozpočtový výbor. uŠestý výbor – Právní výbor. u u Rada bezpečnosti u15členů, z toho 5 stálých (Čína, Francie, Rusko, USA a Velká Británie). Zbývajících deset volí Valné shromáždění na dvouleté období. Jejich výběr vychází z principu rovnoměrného geografického zastoupení. uZasedá nepravidelně, schůze jsou svolávány dle potřeby, i ve velmi krátkých lhůtách. uČlenové se střídají v předsednictví po měsíci (týká se to stálých i nestálých členů). uK přijetí rezoluce musí 9 členů hlasovat pro. Pokud ale i jediný z pěti stálých členů hlasuje proti, rezoluce schválena není. Tento princip je znám jako „právo veta“ (více viz následující slide). uFunkce: uProjednává situace, které by mohly vést ke vzniku mezinárodních konfliktů; unavrhuje metody a podmínky smíru; udoporučuje opatření proti hrozbám nebo aktu agrese; udoporučuje Valnému shromáždění kandidáta na post generálního tajemníka OSN. u Právo veta u Na konci 2. světové války měly Čína, Francie, Rusko (tehdejší SSSR), Spojené státy a Velká Británie rozhodující vliv na založení Organizace spojených národů. Navrhovatelé Charty OSN se domnívali, že i v budoucnu budou hrát důležitou úlohu při udržování míru a bezpečnosti ve světě. Proto dostala tzv. velká pětka zvláštní hlasovací pravomoc, známou jako „právo veta“. u Ekonomická a sociální rada uFórum určené k projednávání otázek obchodu, dopravy, hospodářského rozvoje a sociálních otázek. uMá 54 členů (států) volených na tříleté období. uPři hlasování rozhoduje prostá většina. uECOSOC každoročně pořádá několik krátkých zasedání, na něž zve i zástupce občanské společnosti. Kromě toho se každý rok schází v červenci na velkém čtyřtýdenním zasedání, které se koná střídavě v New Yorku a Ženevě. uFunkce: uProjednává mezinárodní ekonomické a sociální otázky; uprosazuje lepší životní úroveň, plnou zaměstnanost a ekonomický a sociální rozvoj; upodporuje řešení mezinárodních ekonomických, sociálních a zdravotnických otázek, zasazuje se o posilování mezinárodní spolupráce v kultuře a vzdělávání. u u Poručenská rada uV roce 1945 bylo na světě jedenáct území – převážně v Africe a Tichomoří – pod mezinárodním dohledem. Hlavním úkolem poručenského systému OSN byla podpora rozvoje svěřeneckých území a jejich postupný přechod k samosprávě nebo samostatnosti. uPoručenská rada je složena ze stálých členů Rady bezpečnosti. uKaždý člen má jeden hlas a při hlasování rozhoduje prostá většina. uPoslední svěřenecké území, stát Palau (do té doby pod správou Spojených států), získalo v roce 1994 autonomii. uPoručenská rada poté pozastavila svou činnost. Sejde se jen v případě potřeby. Mezinárodní soudní dvůr uByl založen v roce 1946 jako jeden z hlavních orgánů OSN. uSe svými kauzami před něj mohou předstoupit pouze státy, nikoliv jednotlivci. uPokud stát souhlasí s tím, aby se soud zabýval případem, který se ho týká, musí se následně podrobit jeho rozhodnutí. S žádostí o právní posouzení situací se na soud mohou obrátit i jiné orgány či organizace systému OSN. uSoud dosud rozhodl celkem 155 sporů mezi státy (1947–2013). Patří mezi ně například spory o hranice území, kauzy diplomatických vztahů, nevměšování se do vnitřních záležitostí země nebo braní rukojmí. uSoud sídlí v Paláci míru v Haagu (Nizozemsko). uMá 15 soudců, které volí Valné shromáždění a Rada bezpečnosti. Každý soudce musí být z jiné země. uNa přijetí rozhodnutí se musí shodnout 9 soudců. uVšechny rozsudky jsou konečné a neodvolatelné. Pokud se některý ze států, kterých se kauza týká, nepodrobí rozsudku, může protistrana s kauzou předstoupit před Radu bezpečnosti. uSídlem Mezinárodního soudního dvora je Palác míru v nizozemském Haagu. u Sekretariát OSN uÚkoly, které plní, jsou stejně rozmanité, jako témata, jimž se OSN věnuje – správa mírových operací, urovnávání mezinárodních sporů, mapování sociálních a ekonomických trendů apod. uSekretariát zodpovídá za poskytování služeb ostatním orgánům OSN. uSídlo OSN slouží čtyřem hlavním skupinám: udelegacím států (každoročně více než pět tisíc účastníků Valného shromáždění); uzaměstnancům (v newyorském sídle OSN jich pracuje 5,5 tisíce); unávštěvníkům z řad veřejnosti (ročně až jeden milion); ua novinářům (se stálou akreditací pracuje v sídle OSN asi dva tisíce novinářů, dalších pět tisíc přijíždí z celého světa během důležitých zasedání). uFunkce: uZpracovává podkladové informace pro zástupce vlád; urealizuje rozhodnutí členských států OSN; uorganizuje mezinárodní konference; uposkytuje překladatelské a tlumočnické služby do oficiálních jazyků OSN. uŠéfem administrativy OSN je generální tajemník. u u Generální tajemník OSN António Guterres uNoční pohled na budovu Sekretariátu OSN v New Yorku u Organizace, agentury a programy systému OSN OSN v České republice uOrganizace spojených národů otevřela svou první kancelář v České republice (resp. Československu) v roce 1947. uInformační centrum OSN (UNIC) se tehdy stalo jednou z prvních „poboček“ Spojených národů ve světě. uSpolečně s UNIC působí v současné době v Česku kancelář agentury OSN pro uprchlíky (UNHCR), Světové zdravotnické organizace (WHO) a Český výbor pro UNICEF. uZpravodaj OSN v ČR. uInformační centrum OSN v Praze (UNIC) uOSN má celosvětovou síť informačních center v 61 zemích všech kontinentů. Jejich úkolem je informování o činnosti všech organizací systému OSN. Web osn.cz, profily na Facebooku a Twitteru, kanál na YouTube, knihovna s tisíci publikacemi a časopisy OSN, rešeršní služby, semináře a tematické diskuse, tiskové konference, vzdělávací programy, výstavy, publikace, informační kampaně ... to je současné iCentrum OSN v Praze, zastupující kancelář Sekretariátu OSN v České republice. u uÚřad Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky v České republice (UNHCR) uOtevřen byl v roce 1992 v souvislosti s přistoupením České republiky k Úmluvě o právním postavení uprchlíků. Hlavním cílem je podpora vybudování komplexního, udržitelného a samostatného azylového systému, který státu umožní posoudit žádosti o mezinárodní ochranu v souladu s uznávanými standardy a mezinárodním právem. Činí tak prostřednictvím vlastních programů v oblasti právního poradenství a osvětových aktivit i podporou programů nevládních organizací. uKancelář Světové zdravotnické organizace v České republice (WHO) uZřízena byla v roce 1991. Hlavní činností je koordinace aktivit a projektů WHO v ČR, informování o iniciativách, dokumentech a akcích WHO, podpora spolupráce a účasti českých odborníků na činnosti organizace. Podílí se i na ovlivňování tvorby zdravotní politiky na národní i regionální úrovni v kontextu doporučení a strategií uplatňovaných v rámci politiky Světové zdravotnické organizace. uČeský výbor pro UNICEF uDětský fond OSN pomáhá ve více než 150 zemích světa dětem přežít a zlepšovat jejich životní podmínky zajišťováním zdravotní péče, výživy, pitné vody a hygieny, vzdělání a ochrany před riziky HIV/ AIDS, násilím a jakýmkoliv zneužíváním. Největší část pomoci směřuje do těch částí světa, kde je situace dětí nejtíživější – do nejchudších zemí a do oblastí zasažených přírodní nebo válečnou katastrofou. Ve vyspělých zemích, jako je Česká republika, působí UNICEF prostřednictvím národních výborů, jejichž úlohou je podporovat naplňování práv dětí a získávat fnanční prostředky pro programy pomoci. Práce UNICEF je financována výhradně z dobrovolných příspěvků a z prodeje blahopřání a dárkového zboží. u u u Světová zdravotnická organizace (WHO) uByla založena v roce 1946. uČeská republika se stala členem v roce 1993 jako jeden z nástupnických států Československa, které bylo zakládajícím členem. uHlavními směry činnosti WHO je formulace zdravotní politiky a konzultační činnost dle potřeb členských států, odborná pomoc při vypracování národních zdravotnických strategií, sledování indikátorů zdravotního stavu populace a ukazatelů hodnotících zdravotnické systémy jednotlivých států, rozvoj a testování nových technologií a postupů pro kontrolu nemocí a řízení zdravotní péče. uHlavní oblasti aktivit WHO: uPodpora zdraví uPodpora zdravotní bezpečnosti uUpevňování zdravotnických systémů uVyužití poznatků z výzkumu při formulování strategií uPosilování spolupráce uZlepšení implementace rozhodnutí uWHO sídlí v Ženevě a má 194 členských států, které jsou rozděleny do šesti regionů a řízeny regionálními úřadovnami. Sídlo Regionální úřadovny WHO pro Evropu se nachází v Kodani. u Orgány WHO uNejvyšším orgánem je Světové zdravotnické shromáždění, které se každoročně koná v květnu v Ženevě za přítomnosti ministrů zdravotnictví všech členských států. Úkolem WHA je schválit program a rozpočet WHO a projednat důležité otázky zdravotní politiky. Vlastní jednání WHA probíhá formou plenárního zasedání a ve dvou technických výborech. uDvakrát ročně také zasedá Výkonná rada WHO složená z odborníků členských států WHO. EB má 34 členů, kteří jsou voleni na tříleté období. Výkonná rada má za úkol napomáhat práci WHA a implementovat jeho rozhodnutí a strategie. WHO a ČR uKancelář WHO v České republice je zastoupením WHO na národní úrovni a zajišťuje především vzájemnou informovanost poskytováním údajů týkajících se situace ve zdravotnictví. uJejím důležitým úkolem je distribuce informací a materiálů WHO partnerům v České republice. uKancelář WHO ovlivňuje také tvorbu zdravotní politiky na národní i regionální úrovni. uÚkolem Kanceláře je přizpůsobovat zaměření odborné pomoci WHO požadavkům, potřebám a možnostem zdravotnictví v České republice a přispět tím k jeho zlepšování. uČR se podílí na fungování Kanceláře WHO v ČR poskytováním sídla kanceláře (v budově MZV v Rytířské ulici v Praze). uDvouletá smlouva o spolupráci je praktickou formou naplňování spolupráce mezi Regionálním úřadem WHO pro Evropu a Českou republikou. Smlouva stanovuje prioritní oblasti, očekávané výsledky a podmínky spolupráce mezi ministerstvem zdravotnictví a WHO na příslušné dvouleté období. WHO na jejím základě poskytuje ČR přímou odbornou pomoc ve vybraných oblastech. uPriority České republiky ve WHO: uPodpora zdraví během života (Zdraví 2020, Zdraví ve všech politikách, Zdravé stárnutí, Primární péče) uNepřenosná onemocnění (Prevence a kontrola, Výživa) uDohled a bezpečnost (Připravenost na pandemická a epidemická onemocnění) uUniverzální zdravotní pokrytí uManagement (e-Health) u Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) uOECD je mezinárodní vládní organizací se sídlem v Paříži. uJe nástupkyní Organizace pro hospodářskou spolupráci v Evropě, která měla za úkol poválečnou hospodářskou obnovu. OECD vznikla 30.září 1961, kdy vešel v platnost její zakládající dokument "Konvence o OECD". uKonvence uvádí jako hlavní cíle OECD koordinaci politik za účelem dlouhodobého ekonomického rozvoje členských i nečlenských zemí. uOECD sdružuje ekonomicky nejvýznamnější země světa (produkující více než dvě třetiny zboží a služeb světa), takže hraje výraznou úlohu při rozvoji mezinárodních ekonomických vztahů a mezinárodního obchodu. uOECD má aktuálně 34 členských zemí. Česká republika vstoupila do OECD 21. prosince 1995 jako její 26. člen. Cílem OECD je podporovat taková opatření, jejichž smyslem je: udosáhnout co nejvyššího udržitelného ekonomického růstu, zaměstnanosti a stoupající životní úrovně členských zemí při udržení finanční stability, a tak přispívat k rozvoji světového hospodářství; upřispívat ke zdravému hospodářskému rozvoji v členských i nečlenských zemích; upřispívat k rozvoji světového obchodu na mnohostranném nediskriminačním základě v souladu s mezinárodními závazky. Orgány OECD uNejvyšším orgánem je Rada OECD, která sestává z velvyslanců všech 34 členských zemí a zástupce Evropské komise a její zasedání řídí generální tajemník OECD. uRada na úrovni velvyslanců se schází cca 2x měsíčně, aby řešila operativní a strategické otázky řízení organizace. Dále se jednou ročně koná zasedání Rady OECD na ministerské úrovni, kde ministři z členských zemí diskutují koncepční otázky a udávají dlouhodobý směr pro OECD. Více info zde. uČinnost OECD v oblasti zdraví je řízena Zdravotnickým výborem spadajícím v organizační struktuře pod Zdravotnickou divizi Ředitelství pro zaměstnanost, práci a sociální věci. DOPORUČENÁ LITERATURA uIŠTOK, I. Politická geografia a geopolitika, Prešov: Prešovská univerzita v Prešově, 2004, ISBN 80-8068-313-1. 392 s. a BAAR, V., RUMPEL, P., Šindler, P. Politická geografie. Ostrava: Ostravská univerzita, 1996. ISBN 80-7042-737-X, 94 s. u u u