Evropská unie – instituce a právo Jednotný vnitřní trh, hospodářská a měnová unie MPR_EUIP Ve kterých oblastech probíhá v EU spolupráce? Politiky EU Určující kritérium princip subsidiarity a politická vůle členských států Výlučné Sdílené Doplňkové, koordinační Specifický režim spolupráce Politiky EU ve výlučné pravomoci Celní unie Stanovení pravidel hospodářské soutěže nezbytných pro fungování vnitřního trhu Měnová politika pro členské země, jejichž měnou je euro Společná obchodní politika Zachování biologických mořských druhů v rámci společné rybářské politiky Politiky EU ve sdílené pravomoci Vnitřní trh Sociální politika (v oblastech vymezených smlouvou) Hospodářská, sociální a územní soudržnost Životní prostředí Ochrana spotřebitele Zemědělství a rybolov Doprava Transevropské sítě Energetika Prostor svobody, bezpečnosti a práva společné otázky bezpečnosti v oblasti veřejného zdraví (v oblastech vymezených smlouvou) Doplňkové, koordinační politiky EU Ochrana a zlepšování lidského zdraví Průmysl Kultura Cestovní ruch Všeobecné vzdělávání Odborné vzdělávání Mládež a sport Civilní ochrana Správní spolupráce Stadia ekonomické integrace Zóna volného obchodu Jednotný vnitřní trh Celní unie Hospodářská a měnová unie Politická unie Zóna volného obchodu Nejnižší stupeň integrace Odstraněny celní a jiné bariéry vzájemného obchodu Všechny výrobky nebo jen některé Obchodní vztahy upraveny samostatně vůči ostatním zemím Celní unie ZVO + společný celní sazebník vůči ostatním zemím Jednotný vnitřní trh = společný trh Cílem volný pohyb zboží, kapitálu, služeb a osob – tzv. základní ekonomické svobody Nikdy nekončící proces Jednotný vnitřní trh Historie vzniku Jednotného vnitřního trhu 1957 – Smlouva o EHS ◦ cíl vytvořit vnitřní trh do 12 let 1968 – zrušení cel a kvót a zavedení společného celního sazebníku 1986 – Jednotný evropský akt ◦ závazek vzniku vnitřního trhu do 5 let 1993 – formální zavedení vnitřního trhu Typy bariér dle Bílé knihy o dokončení vnitřního trhu (1985) Fyzické bariéry – hraniční kontroly Technické bariéry – vzájemné uznávání výrobků Daňové bariéry – spotřební daně, DPH, diskriminační zdanění Jednotný vnitřní trh Volný pohyb osob Zaměření na mobilitu práce jako VF → volný pohyb všech občanů EU (Schengenský prostor) Zásada stejného zacházení s příslušníky členských zemí jako s vlastními občany ◦ Volný pohyb pracovníků ◦ Právo podnikat v jiné členské zemi Jednotný vnitřní trh Volný pohyb zboží ◦ Odstranění cel, kvót a jiných bariér Volný pohyb služeb ◦ Možnost poskytovat službu z jednoho členského státu do druhého bez nutnosti zřizování provozovny ◦ Problém obchodovatelnosti služeb Volný pohyb kapitálu ◦ Pohyb hmotného majetku i finančního kapitálu Jednotný vnitřní trh – současné výzvy Dokončování vnitřního trhu v sektoru služeb a využití nových technologií v dalších oborech Požadavky znalostní ekonomiky Reakce na globální prostředí Reakce na rozšiřování EU Zjednodušování a zeštíhlování legislativy vnitřního trhu Schengenský prostor Zdroj: ec.europa.eu Hospodářská a měnová unie Soubor pravidel hospodářské a měnové politiky v rámci EU s cílem umožnit řádné fungování jednotné měny Zahrnuje společnou měnu, celní unii, jednotný trh, společnou obchodní politiku, koordinaci hospodářských politik Zdroj: euractiv.cz Měnová politika HMU Plně přenesena na nadnárodní úroveň Společná měna Řízena prostřednictvím Evropské centrální banky a národních centrálních bank členských států eurozóny = Eurosystém Rada guvernérů ECB ◦ Přijímá rozhodnutí o měnové politice v eurozóně Členské státy mimo eurozónu koordinují měnovou politiku s ECB v rámci Evropského systému centrálních bank Hlavním nástrojem ECB je kontrola nabídky peněz (eura) v ekonomice eurozóny Hospodářská politika HMU Koordinace hospodářských politik (zejména rozpočtových) v kompetenci jednotlivých států 3 pilíře: 1. Pakt stability a růstu – dodržování fiskální kázně 2. Koordinace hospodářských politik – roční cykly doporučení pro členské státy ze strany EU 3. Klausule o nepřevzetí závazků států eurozóny Historie vzniku hospodářské a měnové unie První politické kroky ◦ Wernerova zpráva, 1970 ◦ Zasedání Evropské rady v Hannoveru v roce 1988, tzv. Delorsova zpráva z roku 1989 EMS, 1979 Maastrichtská smlouva ◦ Právní základ pro HMU ◦ 3 etapy zavedení HMU ◦ Kritéria konvergence 1999 neodvolatelné stanovení směnných kurzů 2002 zavedeny eurobankovky a euromince do oběhu Maastrichtská (konvergenční) kritéria Monetární kritéria ◦ Cenová stabilita – průměrná míra inflace nepřekročí o více než 1,5 procentního bodu míru inflace 3 členských států s nejlepšími výsledky ◦ Dlouhodobé úrokové sazby – úrokové sazby nepřekročí o více než 2 procentní body průměrnou úrokovou sazbu 3 členských států s nej. výsledky v oblasti cen. stability ◦ Stabilita kurzu měny – během 2 posledních let v rozpětí stanoveném mechanismem směnných kurzů EMS Fiskální kritéria ◦ Veřejný deficit – schodek veřejných financí k HDP < 3 % ◦ Hrubý veřejný dluh – veřejný vládní dluh k HDP < 60 % Institucionální kritérium ◦ Nezávislost centrální banky Rozpočtové deficity a veřejné dluhy v roce 1998 Zdroj: www.europa.eu In Baldwin, Wyplosz (2013) Fiskální ukazatele v EU bit.ly/2GA4SWO bit.ly/2GwbARM Evropská centrální banka Evropský systém národních bank Eurosystém Eurozóna Euroskupina Eurosummit Zdroj: ecb.europa.eu Jaké přínosy a náklady má zvedení eura? bit.ly/2JAYBfu Přínosy společné měny Odstranění nejistoty kurzového rizika Omezení transakčních nákladů Potenciál vyššího hospodářského růstu a větší makroekonomická stabilita Náklady společné měny Ztráta autonomie měnové politiky Různý stupeň ekonomického rozvoje, odlišná struktura výroby, odlišné preference k importní a exportní politice bit.ly/2GwCkRT Euro mimo EU Eurobankovky, euromince Zdroj: ecb.europa.eu Splňuje Česká republika v současnosti konvergenční kritéria? bit.ly/2qa9L2L Euro a Česká republika Tisková zpráva Ministerstva financí ze dne 22. prosince 2017 Ministerstvo financí spolu s Českou národní bankou doporučily prozatím nestanovovat cílové datum přijetí eura, a tudíž v roce 2018 neusilovat o vstup do kurzového mechanismu ERM II. Toto společné doporučení, které vychází z dokumentu „Vyhodnocení plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a stupně ekonomické sladěnosti ČR s eurozónou“, přijala vláda na svém zasedání dne 22. prosince 2017. Národní plán zavedení eura bit.ly/2q5BeCG Výsledky zavedení HMU Hlavní makroekonomické indikátory: srovnání Průměr za období Eurozóna Dánsko, Švédsko, UK USA 1989– 1998 1999– 2008 1989– 1998 1999– 2008 1989– 1998 1999– 2008 Reálný HDP % změna 2,2 2,1 2,0 2,7 3,0 2,6 Reálný HDP/ob. % změna 1,9 1,6 1,7 2,2 1,8 1,6 Reálný HDP/ob. Index, USA = 100 73 72 74 76 100 100 Nezaměstnanost % prac. síly 9,3 8,3 7,9 5,2 5,8 5,0 Deficit rozpočtu % HDP -4,3 -1,7 -3,6 -0,9 -3,3 -2,5 Celkový dluh % HDP 68,6 68,6 48,7 43,0 67,8 60,7 Zdroj: ec.europa.eu In Blížkovský, Lacina, Strejček (2016) Výsledky zavedení HMU Veřejný dluh a náklady dluhové služby jako % HDP Veřejný dluh Úrokové platby (náklady dluh. služby) 1989 1999 2008 1989 1999 2008 Eurozóna 55,4 71,8 65,2 4,7 4,1 2,9 Irsko 99,2 48,0 26,9 7,7 2,4 0,9 Řecko 65,7 102,5 91,1 6,8 7,7 4,2 Španělsko 40,9 61,5 34,6 3,8 3,5 1,5 Portugalsko 53,6 51,4 64,7 5,7 3,0 2,9 Zdroj: ec.europa.eu In Blížkovský, Lacina, Strejček (2016)