Strategické plánování v kultuře Zdeněk Šilhan ROZDÍL STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ X PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ ¢Strategické řízení je zaměřené na dlouhodobé plánování a směřování organizace. ¢Proces zahrnující výběr cílů, úkolů a činností potřebných k jejich dosažení. ¢Proces strategického plánování je formalizován ve strategických (koncepčních) dokumentech. ¢Projektové řízení se zabývá řízením projektů. Je to řízení časově ohraničené a ucelené sady činností a procesů jejímž cílem je zavedení, vytvoření nebo změna něčeho konkrétního. STRATEGICKÝ DOKUMENT ¢Co to je? ¢ ¢ ¢K čemu je? ¢ ¢ ¢Jak se postupuje? CO TO JE? ¢Analytická část ¢ ¢Návrhová část ¢ ¢Implementační část K ČEMU JE? ¢Zachycuje hlavní problémy rozvoje na určitém území v určitém tématu, formuluje možná řešení ¢Slaďuje představy jednotlivých subjektů o rozvoji ¢Podporuje vytvoření systému spolupráce subjektů ¢Zvyšuje připravenost k podání žádostí o dotační podporu a zvyšuje šance získat vnější finanční prostředky ¢Je podkladem pro průmět aktivit v územním plánu ¢Je nástrojem koordinace rozvoje v širším území ¢Je podkladem pro rozhodování orgánů obce / města / kraje / vlády ¢Východisko pro tvorbu rozpočtu a rozpočtového výhledu ¢Lze využít jako marketingový nástroj. ¢ JAK SE POSTUPUJE? Harmonogram.JPG JAK SE POSTUPUJE, DALŠÍ MOŽNÉ POSTUPOVÉ KROKY ¢Tvorba pocitové mapy ¢Rozhovory s významnými aktéry ¢Zúčastněné pozorování ¢Zapojení dětí ¢ FORMULACE CÍLŮ ¢Aktivity (projekty, činnosti) ¢Cíle ¢Vize ¢ ¢Prioritní osa ¢Strategická oblast ¢Opatření ¢ ¢ Výstřižek.JPG Výstřižek2.JPG JAK PRACOVAT S CÍLI ¢Čeho bude dosaženo ¢Charakteristika: cíl je realistický (reálně dosažitelný), měřitelný nebo hodnotitelný, vydiskutovaný a odsouhlasený aktéry ¢Strategické (dlouhodobé) cíle ¢Programové (střednědobé) cíle ¢ ¢ ¢ HIERARCHIE STRATEGICKÝCH DOKUMENTŮ ¢Jaké strategie na téma kultury v jednotlivých územních úrovních znáte? HIERARCHIE TEMATICKÝCH STRATEGICKÝCH DOKUMENTŮ V KULTUŘE ¢Místní: Strategie kultury a kreativních odvětví města Brna (2018). Program rozvoje kultury města Brna (2012) ¢Regionální: Koncepce podpory kultury v Jihomoravském kraji 2009–2013; Koncepce zachování a obnovy kulturních památek Jihomoravského kraje 2005 (Program rozvoje Jihomoravského kraje 2014–2017) ¢Národní: Státní kulturní politika; Strategie rozvoje knihoven; Strategie rozvoje umění (Integrovaná strategie podpory kultury v ČR do roku 2020) ¢Nadnárodní: Evropská agenda pro kulturu; Agenda 21 pro kulturu ¢www.databaze-strategie.cz ¢ ¢ CO TO JE? ¢Analytická část ¢ ¢Návrhová část ¢ ¢Implementační část ¢Jak byste postupovali při evaluaci? EVALUACE PROGRAMU ROZVOJE KULTURY MĚSTA BRNA ¢Komentáře na úrovni aktivit ¢Případné indikátory (ukazatele) se musí vyhodnocovat průběžně ¢Případně aktualizace strategických dokumentů by měly respektovat původní strukturu a být na úrovni aktivit (projektů) ¢Při strategickém plánování je důležitá systematičnost, promyšlenost, otevřenost, spontánnost, smysl pro realitu ¢ ANALYTICKÁ ČÁST PROGRAM ROZVOJE KULTURY MĚSTA BRNA ¢Filmová projekce ¢Divadla ¢Hudba ¢Tanec ¢Galerie ¢Muzea ¢Hvězdárna a planetárium ¢Knihovny ¢Sdružení a spolky ¢Nakladatelství ¢Ostatní oblasti ¢Z čeho byste čerpali při sestavování analytické části? ZDROJE DAT ¢Anketární šetření ¢Vlastní sběr dat ¢Rozpočet ¢Český statistický úřad (CZ NACE) ¢Registr ekonomických subjektů ¢Databáze Albertina ANALYTICKÁ ČÁST STRATEGIE KULTURY A KREATIVNÍCH ODVĚTVÍ MĚSTA BRNA ¢Podmínky pro rozvoj kvality ¢Kultura a vzdělávání ¢Spolupráce a propojování ¢Renomé ¢Publikum ¢Dostupnost a soužití ZDROJE DAT ¢Mapování kultury a kreativních odvětví města Brna ¢Program rozvoje kultury města Brna ¢Aktualizace SWOT analýzy ¢Evaluace ¢Přehled financování kultury městem Brnem ANALYTICKÁ ČÁST STÁTNÍ KULTURNÍ POLITIKY ¢Výběr poznatků vyplývajících z analýz výsledků výzkumů prováděných Ústavem etnologie – odd. kulturologie Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. ¢Vytvoření a ověření systému evaluace veřejných kulturních služeb ¢ ¢https://www.mkcr.cz/statni-kulturni-politika-69.html ANALYTICKÁ ČÁST KONCEPCE PODPORY KULTURY V JIHOMORAVSKÉM KRAJI 2009–2013 ¢Muzea a galerie ¢Hvězdárny ¢Knihovny ¢kulturní střediska ¢základní umělecké školy ¢Divadla ¢Filharmonie ¢Kina ¢Spolky, soubory, zájmová sdružení a občanská sdružení působící v oblasti kultury FORMULACE CÍLŮ ¢Aktivity (projekty, činnosti) ¢Cíle ¢Vize ¢ ¢Prioritní osa ¢Strategická oblast ¢Opatření ¢ ¢ Výstřižek.JPG Výstřižek2.JPG NÁVRHOVÁ ČÁST STRATEGIE KULTURY A KREATIVNÍCH ODVĚTVÍ MĚSTA BRNA ¢Cíl A: Špičková kulturní a kreativní scéna postavená na setkávání tradice a experimentu ¢Cíl B: Excelentní vzdělávání pro kulturu, kreativní sektor a jejich publikum ¢CÍL C: Spolupracující a propojená kulturní a kreativní scéna ¢CÍL D: Renomé brněnské kultury a kreativních odvětví a renomé Brna jako kulturní a kreativní lokace ¢CÍL E: Kultura vyžadovaná, dostupná a tmelící ¢Jak byste naplnili cíl D? ¢Přes jaké indikátory byste sledovali, jestli se daří naplňovat cíl D? ¢ ¢http://kulturniparlament.brno.cz/dokumenty-ke-stazeni/ ¢ ¢ NÁVRHOVÁ ČÁST KONCEPCE PODPORY KULTURY V JIHOMORAVSKÉM KRAJI ¢Podpora rozvoje živé kultury ¢Využití kulturní nabídky v cestovním ruchu ¢Vytváření podmínek pro existenci místní kultury a podpora jejího rozvoje ¢Začlenění kulturního aspektu do rozvoje regionu ¢Jak byste naplnili cíl Využití kulturní nabídky v cestovním ruchu? ¢ ¢https://www.kr-jihomoravsky.cz/Default.aspx?PubID=110041&TypeID=7 NÁVRHOVÁ ČÁST STÁTNÍ KULTURNÍ POLITIKY ¢Podpora kulturní identity, kulturní rozmanitosti a mezikulturního dialogu ¢Rozvoj kreativity, podpora kulturních činností a vzniku kulturních statků, poskytování veřejných kulturních služeb, práce s publikem, podpora přístupu ke kultuře a rozvoj participativní kultury usnadňující sociální začlenění ¢Uchování kulturního dědictví ¢Využití kulturního dědictví a kulturních činností, služeb a statků pro rozvoj hospodářství a zvyšování konkurenceschopnosti, podpora mobility ¢Čím byste naplňovali cíl Uchování kulturního dědictví? ¢ ¢https://www.mkcr.cz/statni-kulturni-politika-69.html IMPLEMENTAČNÍ ČÁST STRATEGIE KULTURY A KREATIVNÍCH ODVĚTVÍ MĚSTA BRNA ¢Sledovat indikátory (naplnění cílů) ¢Zpráva k plnění aktivit ¢Odbor kultury MMB IMPLEMENTAČNÍ ČÁST KONCEPCE PODPORY KULTURY V JMK ¢Chybí IMPLEMENTAČNÍ ČÁST STÁTNÍ KULTURNÍ POLITIKY ¢Chybí K ČEMU JE? ¢Zachycuje hlavní problémy rozvoje na určitém území v určitém tématu, formuluje možná řešení ¢Slaďuje představy jednotlivých subjektů o rozvoji ¢Podporuje vytvoření systému spolupráce subjektů ¢Zvyšuje připravenost k podání žádostí o dotační podporu a zvyšuje šance získat vnější finanční prostředky ¢Je podkladem pro průmět aktivit v územním plánu ¢Je nástrojem koordinace rozvoje v širším území ¢Je podkladem pro rozhodování orgánů obce / města / kraje / vlády ¢Východisko pro tvorbu rozpočtu a rozpočtového výhledu ¢Lze využít jako marketingový nástroj. ¢ K ČEMU JE STRATEGIE KULTURY A KREATIVNÍCH ODVĚTVÍ MĚSTA BRNA? ¢“Bez dimenze kultury se cyklus rozvoje stává začarovaným kruhem.” ¢Hudba, Scénická umění, Výtvarné umění a fotografie, Literatura, Kulturní dědictví, Audiovize, Design, Architektura, Lidová umění (řemesla, folklór), Hry, Reklama. ¢Míra a podoba podpory nebudou stejné u všech uvedených odvětví, ale budou sledovat specifické potřeby jednotlivých odvětví a priority stanovené touto strategií. K ČEMU JE KONCEPCE PODPORY KULTURY V JIHOMORAVSKÉM KRAJI? ¢Tato koncepce má na základě poznání a popisu stávající skutečnosti stanovit cíle a nástroje vedoucí k optimalizaci podmínek rozvoje kultury na území Jihomoravského kraje pro roky 2009 – 2013 K ČEMU JE STÁTNÍ KULTURNÍ POLITIKA? ¢Podpora kultury, umění, péče o památky a dalších cílů JAK SE POSTUPUJE? Harmonogram.JPG JAK SE POSTUPUJE, DALŠÍ MOŽNÉ POSTUPOVÉ KROKY ¢Tvorba pocitové mapy ¢Rozhovory s významnými aktéry ¢Zúčastněné pozorování ¢Zapojení dětí ¢ PROCES STRATEGICKÉHO PLÁNOVÁNÍ POSTUP U KONCEPCE PODPORY KULTURY V JIHOMORAVSKÉM KRAJI 2009–2013, POSTUP U STÁTNÍ KULTURNÍ POLITIKY ¢Chybí ¢Koho byste nominovali do advokační skupiny? KOORDINAČNÍ SKUPINA PRO PROGRAM ROZVOJE KULTURY MĚSTA BRNA (2012) ¢Akademická sféra ¢Náměstek primátora ¢Předseda finančního výboru Zastupitelstva města Brna ¢Předseda Komise Rady města Brna pro kulturu ¢Vedoucí Odboru kultury Magistrátu města Brna ¢Turistické informační centrum ¢Kulturní organizace zřizované veřejnou správou ¢Kulturní organizace nezřizované veřejnou správou MOŽNÍ AKTÉŘI PRO ROZHOVOR ¢Příspěvkové organizace ¢ Městské kulturní středisko Tišnov ¢ Inspiro – středisko volného času ¢ ZŠ 28. října + ZŠ Smíškova oba ředitelé zaráz, diskuze problematiky školství ¢ Centrum sociálních služeb Tišnov, ředitelka Mgr. Jana Wildová 777 707 578, 549 410 310 (ten, kdo poveze krabice) ¢Neziskové organizace ¢ MAS Brána Vysočiny z. s. ¢ Za sebevědomé Tišnovsko (http://sebevedome.tisnovsko.eu) ¢ Rodinné centrum Studánka, z.s. ¢ Sdružení sportovních klubů Tišnov, z.s. ¢ Římskokatolická farnost Tišnov (http://www.farnosttisnov.wz.cz) ¢ TJ Sokol (Brďo Tišnov) ¢Podnikatelé ¢ ČSAD Tišnov ¢ Steinhauser ¢ Penzion Červený mlýn (v objektu pivovar Grádo) ¢ PC Servis pan Pálka ¢Ostatní ¢ Předseda osadního výboru Hajánky – Hájek Ladislav Kotouček ¢ Předseda osadního výboru Jamné Jiří Procházka ¢ Kronikář ¢ ¢Co byste dali do dotazníku? ¢Na co byste se ptali? ¢ ¢Mapování kultury a kreativních odvětví města Brna ¢ PŘÍKLADY OTÁZEK PRO ROZHOVOR ¢Co považujete za výhody, silné stránky Tišnova? ¢Jaké jsou problémy Tišnova? ¢(Jak vidíte situaci v oblasti vývoje počtu a struktury obyvatel, veřejných služeb, dopravy, hospodářství, životního prostředí, správy města?) ¢O čem v Tišnově sníte? ¢Na jaká témata by se mělo město v následujících letech zaměřit? ¢Co konkrétně by se mělo udělat? ¢Co z toho považujete za nejdůležitější? ¢Jaké úkoly byste uložil vedení města? ¢Co by se mělo změnit v jednotlivých oblastech rozvoje města? ¢Jste členem nějakého výboru/komise města? Zapojujete se nějak do rozvoje města? Máte zájem být případně členem pracovní skupiny ke strategickému plánu? ¢ PŘÍKLADY DISKUZNÍCH TÉMAT ¢podmínky pro život, možnosti vyžití mládeže, a rodin se dětmi, ¢zázemí spolků v obci a spolupráce s nimi, ¢chybějící obchody a služby v obci, ¢chybějící dopravní spoje (místo a čas), ¢místní komunikace a chodníky, které přednostně vyžadují doplnění či rekonstrukci, ¢slyšitelnost obecního rozhlasu, ¢spokojenost s odpadovým hospodářstvím obce, ¢úroveň a dostupnost mateřské školy, základfní školy, zdravotní a sociální péče, ¢kulturní a sportovní akce v obci, zázemí pro jejich konání, ¢dětská hřiště, ¢znečištění životního prostředí v obci, hluk, ¢stav zeleně v obci a za hranicemi obce, ¢komunikace obecního úřadu s obcemi. ¢ CL_graficka_SW.jpg Nový obrázek (1) Nový obrázek (6) SKMBT_C30009043008461 Nový obrázek (2) ¢Jak byste postupovali při připomínkování? PŘEDSTAVENÍ VYBRANÝCH METOD ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI ¢World cafe ¢Tematická skupinová práce ¢Brainstorming + lajkování – stanovení priorit ¢Zeď nápadů ¢Tvorba vize komunity ¢Future workshop CO DĚLAT VŽDY? §Přivítání, představení cílů a programu aktivity —Jedná se o úvodní seznámení účastníků s programem a cílem —Nejlépe nechat program vždy na viditelném místě —10–20 min. —Závěrečné shrnutí, poděkování, vysvětlení dalšího postupu a rozloučení —5–10 min. ¢ WORLD CAFE WORLD CAFÉ §Pro klíčové otázky §Tematická stanoviště §Menší skupiny §Daný čas diskuze §Vhodný facilitátor §Účastníci přechází ¢ http://api.ning.com/files/9wMc1ZJDi2p6EVrzf8b5gpOYnEodml060VPqz5hR32l5jXjAzUyyj2Ck7DSDqptBz2*n0XZrm LijhqvgJXFi5ySeG70AU128/WorldCafe.jpg WORLD CAFÉ §Potřeby: —Flipchart na každém stanovišti —Fixy —Zvonky pro oznámení vypršení limitu —Prostor – jednotlivá stanoviště dál od sebe —60–90 min. —Max. 8 lidí ve skupině ¢ TEMATICKÁ SKUPINOVÁ PRÁCE §Formulace klíčových témat §Každý účastník se zařadí §Daný čas diskuze §Přítomnost experta z města §Účastníci nepřechází § §Potřeby: —Flipchart na každém stanovišti —Fixy —Prostor – jednotlivá stanoviště dál od sebe —20–30 min. —Malé – střední skupiny ¢ TEMATICKÁ SKUPINOVÁ PRÁCE §Potřeby: —Flipchart na každém stanovišti —Fixy —Prostor – jednotlivá stanoviště dál od sebe —20–30 min. ¢ VEŘEJNÉ PROJEDNÁNÍ §Expert představí výsledky §Následuje moderovaná diskuze §Veřejnost získává informace §Veřejnost dává podněty §Neomezená účast § §Potřeby —30–90 min. —Flipchart, stojan, fixy, prezentace —Zápis – audio x video záznam —kapacita místnosti s ohledem na účast ¢ http://www.liboc.info/files/ve%C5%99ejn%C3%A9-projedn%C3%A1n%C3%AD-liboc-1000px1.jpg OPEN SPACE §Vhodné pouze při zájmu §Účastníci nabízejí témata §Účastníci poptávají témata §Realizace workshopů §Min. 15 lidí § §Potřeby —120–240 min. —Prostor – několik místností —Viditelně vyvěšený rozvrh open space —Materiály pro jednotlivé workshopy ¢ http://files.zivyliberec.webnode.cz/200000037-b500ab5fb3/IMG_6663.JPG BRAINSTORMING + LAJKOVÁNÍ (STANOVENÍ PRIORIT) §Sběr nápadů §Nehodnotí se kvalita §Účastníci sedí nejlépe v kruhu §Navazuje „lajkování“ §Získání prioritních témat ¢ §Potřeby: §Flipchart, fixy, stojan na flipchart, prostor, čas 20–40 min. ¢ http://www.sunitka.cz/system/pictures/724/original/brainstorming.jpg?1352201215 ZEĎ NÁPADŮ §Sběr nápadů mimo hlavní předmět zájmu jednání §Podněty od introvertů §Zákulisní témata ¢ §Potřeby: §Flipchart, fixy ¢ INTERAKTIVNÍ VÝSTAVA §Výstava fotek, map, nákresů §Zjednodušení komunikace §Interaktivní (ne MRTVÁ) §Účast politiků, úředníků, odborníků §Možnost doplnit dotazníkem §Návrh vlastních řešení §Min. 90 min. ¢ DESIGN ZAMĚŘENÝ NA ČLOVĚKA §Práce s prototypy typických obyvatel §Identifikace problémů §Identifikace oblíbených míst § §Potřeby: —Skupiny 3–8 lidí —Flipchart —Fixy —Předkreslené postavy , 60 minut ¢ http://4.bp.blogspot.com/-ewllAk5Rg5w/VcbjLDynjWI/AAAAAAAABns/Q55zX4ojZo8/s1600/rodina.jpg FUTURE WORKSHOP §Definice problémů §Definice ideálních stavů §Hledání kompromisu §120 min. – víkend § §Potřeby —Flipcharty, —Barevné fixy —Stojany na flipcharty ¢ http://gcl-images.s3.amazonaws.com/media/trainingbits/Future_Workshop_Color.jpg ¢Problém ¢Ideální stav ¢Řešení ¢ ¢lidová umění ¢kulturní fabriky a centra ¢kulturní dědictví Děkuji za pozornost.