01a111aarchitectura Praktická výuka - pěna dní - památkový zákon z roku 87 byl během sedmi let 13 novelizován. Než vylezete, řada věcí bude jinak. Ale - exkurze jako seznámení se s běžným chodem. DSC_0159 Informace o kurzu p pFrantišek Svoboda pKontakt: gert@seznam.cz pKonzultační hodiny: nstředa 13:00 – 15:00 ÚHV FF MU, nčtvrtek 14:00-15:00 ESF, kancelář 425 pPožadavky ke zkoušce: nZávěrečný test, ústní zkouška n nÚčast na dvou seminářích n nSeminární práce NEBO esej NEBO překlad odborného textu – odevzdat do 12.12. v tištěné podobě a zároveň vložit do ISu – 8 stran DSC_0159 p den Téma 19.9.2018 orientační týden 26.9.2018 Informace o obsahu předmětu (Studijní materiály v IS MU) a průběhu jeho výuky. Struktura a frekvence seminářů. Předpoklady ke zkoušce. Ekonomika kultury – základní problémové okruhy. 3.10.2018 Kulturní politika jako jedna z veřejných politik. Způsoby její tvorby a implementace. Modely kulturních politik ve světě a v ČR. 10.10.2018 Systém fungování, provozu a řízení profesionálního umění a veřejná politika vůči němu. Financování kulturních činností. Tvorba cen. 17.10.2018 Informace o vybraných oborech umění v ČR. Současný stav, problémy a výzvy. Kulturní dědictví a památková péče v zahraničí a v České republice. Veřejná politika vůči kulturním památkám - systém kulturních památek a náležitostí jejich ochrany, správy a udržování. 24.10.2018 Seminář - HaDivadlo/CED/Polárka 31.10.2018 Právní formy organizací v kultuře. Příspěvkové organizace jako poskytovatel veřejných kulturních služeb, alternativní právní formy – kulturní holdingy a veřejné kulturní instituce. Současná situace odvětví kultury. 7.11.2018 PŘEDNÁŠKA EXTERNISTY: „Česká Televize v současnosti“ 14.11.2018 Definice kulturních a kreativních průmyslů, historický vývoj koncepce a teorií kulturních a kreativních průmyslů. Aktuální výsledky účtu kultury v ČR. 21.11.2018 Seminář - Stará Pekárna 28.11.2018 Metody hodnocení a vyjadřování ekonomických a sociálních výkonů a přínosů v odvětví kultury: CBA, SROI, multiplikační efekty dotací. 5.12.2018 Seminář - Muzeum romské kultury 12.12.2018 zápočtový test • DSC_0159 Základní literatura pŠkarabelová, S. Neshybová, J. Rektořík, J. Ekonomika kultury a masmédií. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2007. 210 s. ISBN 9788021042674. p p phttp://www.nipos-mk.cz/ p p Navazující literatura: pTOWSE, R. (ed.). A Handbook of Cultural Economics. Northampton: Edward Elgar Publishing, Inc., 2003. ISBN 1-84064-338-2 p pJournal of Cultural Economics p pThompson, Don. Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů. p pVojík, Vladimír. Podnikání v kultuře a umění – Arts management. ASPI, 2008 pJohnová, R. Marketing kulturního dědictví a umění. Praha: Grada, 2008. pKessner, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek. Praha: Grada, 2005 p p DSC_0159 Ja říkal Paul Johnson, není třetí cesty - otázka vždy zní, jestli má být vlády hodně nebo málo. Také má svá specifika, např. dost často se mění, zákon o památkové péči byl novelizován 13x během sedmi let. Základní problémové okruhy pEkonomika umění x Ekonomika kultury p pFinancování kultury, veřejné subvence p pKritéria efektivnosti p pTvorba cen v oblasti kultury p pTrh práce v oblasti kultury p DSC_0159 Počátek lidských dějin je v okamžiku, kdy člověk mezi sebe a přírodu postavil svět obrazů, vzorů, svět významů a morálku. Počátek dějin klade Kant do okamžiku, kdy člověk byl schopen zadržet své žádosti, tedy nevyslyšet hlas své přirozenosti, nejdenat pudově, ale na základě vlastní vůle svobodně. Kultura je vázána na hodnoty, na to, co je posvátné, nadčasové a zahrnuje také zákazy určité=ho činu. (Mucha, Symboly v jednání. "Avšak z rolníků se rodí ti nejsilnější mužové a nejzdatnější vojáci; dosahuje se tam nejspravedlivějšího a nejstálejšího výtěžku, který je nejméně vystaven závisti druhých (to je jak od Aristotela - odpor k obchodu); a ti, kdo se zabývají touto činností, mají více než kdo jiný daleko ke špatným myšlenkám. (Cato starší De Agri Cultura.) zušlechťování polí (cultura agri) – dovednost zaměřená k maximálnímu užitku a zisku , který tato soustředěná činost o polní hospodářství může přinést. Vyžaduje jak rozumné promyšlené zacházení s půdou, tak i praktickou dovednost. Duše člověka je úhor, obdělávaný kulturou. Základem toho, k čemu má být člověk zušlechtěn, je určitý ideální obraz, vzor. Obraz může být humanistický nebo náboženský. Pěstování dobrých vlastností požaduje ale také disciplínu a jasnou představu o postupech, jakými lze prosadit vzory chování v komunitě či společnosti. Kultura pCato starší – zušlechťování polí (cultura agri) – dovednost zaměřená k maximálnímu užitku a zisku pCicero - v přeneseném smyslu se pojem zušlechťování uplatnil i při úvahách o člověku a pěstování jeho dobrých vlastností. n pI. Kant – O domnělém počátku lidských dějin p - Kultura je výrazem podřízení se určitému kultu, vzoru, ideál. Úsilí směřuje k jiným cílům, než jsou cíle spjaté s požadavky okamžiku. p DSC_0159 Je kultura nebiologická? For the study, author Brian Dias and co-author Kerry Ressler trained mice, using foot shocks, to fear an odour that resembles cherry blossoms. Later, they tested the extent to which the animals' offspring startled when exposed to the same smell. The younger generation had not even been conceived when their fathers underwent the training, and had never smelt the odour before the experiment. The offspring of trained mice were "able to detect and respond to far less amounts of odour... suggesting they are more sensitive" to it, says Ressler co-author of the study published in the journal Nature Neuroscience. They did not react the same way to other odours, and compared to the offspring of non-trained mice, their reaction to the cherry blossom whiff was about 200 percent stronger, he says. Aby tyto 3 mohly být v jednom celku, musí existovat následující podmínky: Artefakty – poznané (materiální lidské výtvory) Kulturní regulativy – sdílené Ideje a komplexy idejí – trvalé Pak vzniká transkulturní konflikt A kulturní relativismus – není vyšší a nižší kultura, ale JINÁ KULTURA, s jinými artefakty, regulativy a idejemi Kultura vytváří rámec porozumění tomuto světu, jejím úkolem je spojovat, slučovat části, uvádět do souvislosti smysly sjednocovat. SPojovat dvě časopvé roviny, nadčasovou a časnou. Symboly kultury se ztrátou hodnotového vzorce a spolu se zamlžením spojení s kulturou minulosti degenerují v civilizační znaky, snadno rozpoznatelné, bez hlubšího tajemství. Zatímco osvojení kulturních symbolů vyžaduje vnitřní proměnu, symboly civilizace jsou cíle jednání, bez hlubšího významu.Jsou to spíše symboly sociálního statutu.Čověk motivuje své jednání podle znaků momentálního úspěchu, veřejného uznání, sociální prestiže. Je orientací hedonistickou, nikdy nenasycenou. Kultura II. pKultura je osvojená p pKultura jako nebiologická adaptace pčlověka jako biologického druhu, kde se setkáváme s: nArtefakty – věci a znaky, svědčící o tom, že jsme se adaptovali - poznané nKulturní regulativy – chování se podle norem - sdílené nIdeje a komplexy idejí – pohádky, mýty, teorie - trvalé p pSymboly kultury jsou základem důvěry v to, že tento časný svět není jediným světem, ve kterém se člověk pohybuje. n n n DSC_0159 p 01_rentgen DSC_0159 p 02 DSC_0159 Antonín Pilgram, 1510-11 DSC_0159 p 02 Antonín Pilgram, 1510-11 p 02 DSC_0159 Radnice San Gimignano - Tři ze čtyř kardinálních ctností - Síla - fortitudo, Spravedlnost - iustitita, Prozíravost, moudrost - prudentia. Zbývá mírnost, zdrženlivost - temperantia - na toho, kdo branou prochází. p DSC_0557 Kronos, Zeus - likvidace generací Kronos zabil otce, aby se to neopakovalo, spolkl všechny své děti, kromě Dia, kterého jeho matka tajně porodila v jekyni na Krétě a Kronovi podstrčila kámen v plenkách. Zeus se pak stal Kronovým číšníkem, podal mu dávislo smíchané s vínem, Kronos vyvrhl jeho sourozence a čaem ho pak společnými silami svrhli do Tartaru (mohutná propast s železnými zdmi a bránami, vzniklá z prvopočátečního chaosu Afrodita - bohyně lásky, se rodí z z kastrace otce. Dnešní doba není vychovávána mýty k tomu, že z velkéh zločinu může vzejít velké dobro. Gaia se stala manželkou Úrana, když ovládl svět a zplodili dvanáct potomků, Titánů, jménem Ókeanos, Koios, Kríos, Hyperíón, Íapetos a Kronos a Titánky jménem Theia, Rheia, Mnémosyné, Foibé, Themis a Téthys. Úranus své potomky nenáviděl a své další potomky Hekatoncheiry dokonce svrhl do Tartaru. Za to jejich matka Gaia své děti vyzývala, aby otce vlády zbavili, ale jediný Kronos jí vyhověl. Gaia ho vyzbrojila srpem z pazourku a Kronos tímto srpem ve spánku svého otce zbavil mužnosti, prohlásil se za vládce světa a své sourozence přiměl, aby mu sloužili. Z krve, která kapala ze zmrzačeného Úrana na zem se po spojení s Gaiou zrodili obři Giganti a (podle některých autorů) bohyně pomsty Erínye. Posledním Úranovým potomkem byla podle Hésioda bohyně lásky Afrodíté, zrozená z pěny oplodněné do moře hozeným Uranovým mužstvím. V jiné verzi tohoto mýtu nesvrhl Kronos Úrana, ale velikého hada Ofióna. Následně pak osvobodil svět z otroctví a jistý čas mu spravedlivě vládl. Po svržení Úrana se Kronos stal vládcem veškerenstva. Znovu uvěznil Hekatoncheiry a nechal je hlídat žalářnicí jménem Kampé. Manželkou mu byla jeho sestra Rheia. Jeho dětmi byly Hestiá, Démétér, Héra, Hádés, Poseidón, které všechny spolknul z obavy, aby se historie neopakovala a jeho vlastní děti ho v budoucnosti nezbavily vlády. Nejmladší Zeus Kronově hrozbě unikl díky Rheině lsti. Před Diovým narozením odešla na ostrov Krétu, tajně porodila v hluboké jeskyni hory Dikté a Kronovi místo novorozence dala kámen zabalený v plenách. Totéž se podle některých pověstí stalo i s Poseidónem, kdy však Kronovi místo dítěte bylo podstrčeno hříbě. Většinou se však uvádí, že Poseidón byl spolknut podobně jako jeho sourozenci. Dia se ujaly nymfy Adrásteia a Ídaia, krmily ho medem a mlékem božské kozy Amaltheie. Na stráži stáli Kúréti, horští démoni. Ti měli za úkol působit údery svých mečů do štítů při pláči malého Dia takový hluk, aby ho Kronos nemohl zaslechnout. Podle jiné pověsti ho nymfa Adamanthea uložila do zlaté kolébky, kterou pak zavěsila na strom, aby ho Kronos nemohl nalézt ani na nebi, ani na zemi, ani na moři. Jiná verze pověsti tvrdí, že Zeus byl vychováván svou babičkou Gaiou. Když Zeus dospěl, pomstil se otci. Na radu Titánky Métis a s pomocí bohyně Rhei se stal Kronovým číšníkem. Pak podle Métidiny rady smíchal medový nápoj s dávidlem a to mu podal. Pak už Kronos zvrátil všechny Diovy bratry a sestry, sourozenci se spojili a dali se do boje. Zeus osvobodil Hekatoncheiry, získal na svou stranu Kyklópy i některé Titány a po desetiletém lítém boji Krona přemohl a svrhl ho do Tartaru. Tak skončila Kronova vláda. Některé verze uvádějí, že se Kronos před pádem do Tartaru zachránil a žil pod jménem Saturnus v Itálii. Začala vláda nejvyššího boha Dia, která vytrvala až do konce světa řeckých mýtů. p p 46_2 Toskánsko 9.5.2007 16:54:39 Aby tyto 3 mohly být v jednom celku, musí existovat následující podmínky: Artefakty – poznané (materiální lidské výtvory) Kulturní regulativy – sdílené Ideje a komplexy idejí – trvalé Pak vzniká transkulturní konflikt A kulturní relativismus – není vyšší a nižší kultura, ale JINÁ KULTURA, s jinými artefakty, regulativy a idejemi Kultura vytváří rámec porozumění tomuto světu, jejím úkolem je spojovat, slučovat části, uvádět do souvislosti smysly sjednocovat. SPojovat dvě časopvé roviny, nadčasovou a časnou. Symboly kultury se ztrátou hodnotového vzorce a spolu se zamlžením spojení s kulturou minulosti degenerují v civilizační znaky, snadno rozpoznatelné, bez hlubšího tajemství. Zatímco osvojení kulturních symbolů vyžaduje vnitřní proměnu, symboly civilizace jsou cíle jednání, bez hlubšího významu.Jsou to spíše symboly sociálního statutu.Čověk motivuje své jednání podle znaků momentálního úspěchu, veřejného uznání, sociální prestiže. Je orientací hedonistickou, nikdy nenasycenou. Kultura III. pKultura jako nebiologická adaptace člověka jako biologického druhu, kde se setkáváme se sdílením a předáváním: p nArtefakty – věci a znaky, svědčící o tom, že jsme se adaptovali - poznané nKulturní regulativy – chování se podle norem - sdílené nIdeje a komplexy idejí – pohádky, mýty, teorie - trvalé p pSymboly kultury jsou základem důvěry v to, že tento časný svět není jediným světem, ve kterém se člověk pohybuje. p n n n DSC_0159 Dělení kultury: pNehmotná (duchovní): nSociokulturní regulativy (normy, hodnoty, pravidla, omezení, tabu, zákony) nIdeje a symbolické systémy (náboženství, mýty, jazyk, písmo, umění nehmotné povahy: hudba, literatura, tanec..) nInstituce organizující lidské chování (manželství, rodina, rodové vztahy, církve,..) pFormální/profesionální pInstitucionalizovaná pHmotná: nMateriální lidské výtvory, resp. artefakty p p p p p p p p p p pNeformální/spontánní pNeinstitucionalizovaná DSC_0159 kulturní statky a umělecká díla lze uchopit jako kapitálové aktiva a pochopit tak, jak lze mohou přispívat k produkci dalšíchstatků a služeb. Lépe vystihuje podstatu umění, neboť kuklturní statky nejsou ani tak spotřební, ajko spíše kapitálové Příklad s historickým kostelem - může mít potenciální tržní cenu jako nemovitost (prodeje za Josefa II., Cluny III), ale má i netržní hodnot, které lze měřit například ochotou lidí přispívat na její zachování (WTP). Kromě těchto ekonomických hodnot však má i další hodnoty - náboženský význam, který není peněžně měřitelný, , může být cenný jako představitel určitého architektonického stylu, může být symbolem identity nebo místa (Říp, Pražský hrad, kostel Jana Nepomuckého na Zelené hoře vévodí kraji a při josefinských reformách lidé psali petice za jeho zachování), dále estetické kvality, společenská funkce, symbolický význam, historický význam, unikátnost,...) Obsazení svatyně je znakem porážky - Římané zničily jeruzalémský chrám, chrám Hagia Sofia byl přeměněn v mešitu,francouzská a ruská revoluce zavřela chrámy. Je třeba se ptát, kdo je vítězem a kdo by byl vítězem při rozebrání kostela nastavební materiál. Utilitaristické hodnoty by nám nejlépe popsal ekonom z Liberálního institutu nebo profesionální vykradač památek. Kultura jako hodnota pKultura je systém hmotných a duchovních hodnot, vytvářený prací lidstva v celém procesu jeho vývoje, utvářející společnost v celku a člověka zvlášť. p pKultura jako souhrn – systém hodnot je jednou ze základních světonázorových kategorií, z níž je možno a nutno odvozovat = hodnotit ostatní svět člověka p pKulturní kapitál – určuje se většinou jako souhrn hmotných a nehmotných hodnot DSC_0159 p DSC_0139 Sochy a vlysy z řeckého chrámu Parthenónu, dominanty athénské Akropole postavené v dórském slohu, se do Londýna dostaly díky Thomasi Bruceovi, sedmému hraběti z Elginu, a v letech 1799 aţ 1803 ambasadorovi v Istanbulu. Hrabě Elgin získal souhlas autorit tehdejší Osmanské říše (vládnoucí na území dnešního Řecka) a mramory z Athén v roce 1806 odvezl, schraňoval v soukromé sbírce v Piccadilly v Londýně, a pak roku 1816 prodal britskému státu za třicet pět tisíc liber. Britský parlament vyjádřil vděk mimo jiné tím, ţe tyto mramory oficiálně nazval po hraběti „Elgin Marbles“ coţ, jak uvádí Webb, nebylo samozřejmostí - jiné památky přivezené Evropany ve stejné době se často nazývaly nikoliv podle člověka, který je ze země původu odvezl, nýbrţ podle místa, odkud pocházely - například antický Pergamonský oltář v Pergamonmuseu v Berlíně Ještě neţ Lord Elgin sbírku prodal státu, se francouzský hrabě a bývalý ambasador v Istanbulu Choiseul-Gouffier (který jiţ dříve odvezl několik málo soch do Francie) vyjádřil, ţe Elginovi závidí tento skvost a rád by ho měl ve Francii, ale ţe je dobře, ţe byly sochy zachráněny z drápů barbarských Turků a ţe jsou opečovávány osvíceným milovníkem umění a zpřístupněny veřejnosti Napoleonští badatelé s velkou slávou objevili, šajch z toho postavil cukrovar. Založil císař Hadrián kolem roku 130. Opuštěno kolem 10. století Napoleonští archeologové v 19. století našli stojící divadlo, mnoho chrámů, dvě ulice s dvojí kolonádou, cirk, hyxpodrom. V roce 1850 Flaubert nadšeně popisuje stojící stavby a říká: Je to ještě pořád město. Dnes skoro nic, bylo to použito na stavbu cukrovaru. Elginovy mramory - 1803 do Londýna, řekové sejmuli zbytek z Parthenonu až ve 2. polovině 20. stol. Vnímání hodnoty - rozpory pAntinopolis – p p pElginovy mramory DSC_0159 Konvent od Kiliána Ignáce Dientzenhofera v Kladrubech (do roku 1739), 1864 zřídili Windischgratzové pivovar a sladovnu, po roce 1918 tam Aladár Wind. zřídil rodinnou knihovnu a archiv. Klášter založen 1115 p DSC_0048 p DSC_0049 Hlavním rysem kulturního průmyslu je průmyslový rozměr produkce kombinovaný s kulturním obsahem, který vychází zejména ze zaměstnání zkušených umělců (herců, výtvarníků, hudebníků...) Díky průmyslu roste diverzita kulturní produkce Podíl kulturního průmyslu ve vyspělých zemích může být kolem 5% HDP - USA - film, UK - hudba, Nizozemí - nakladatelství. Kulturní průmysl a živá umění rostou tempem 5% ročně, rychleji, než klasická odvětví Múzická umění - Řecko - slovo, pohyb Středověk - Artes liberales - Slovo, vzdělání Rodí se ale umění ASM nikoliv jako řemeslo, ale jako disegno trivium - gramatika, rétorika, dialektika quadrivium - aritmetika, geomatrie, musica, astronomie Tato dichotomie vede k tomu, že v rámci kurzu budeme hovořit o problémech, které jsou významné jen pro některé oblasti kultury Ekonomika umění vs Ekonomika kultury pUmění - múzická umění – slovesné (literatura), hudební, taneční, dramatické p - Artes liberales p - Architektura, sochařství, malířství p § pKultura – širší pojem - zahrnuje navíc i kulturní průmysl (statky a služby masové spotřeby s dostatečným uměleckým obsahem - filmová a hudební produkce, nakladatelství, vysílání televizní i rozhlasové) p pDefinice kultury dle UNESCO - „Kultura musí být uvažována za soubor distinktivních duchovních a hmotných, intelektuálních i citových rysů, které charakterizují společnost nebo společenskou skupinu, kultura zahrnuje vedle umění a písemnictví také způsoby života, způsoby soužití, hodnotové systémy, tradice a přesvědčení“ p pEkonomie kultury – je aplikací ekonomie v oblasti produkce, distribuce a spotřeby tzv. kulturních statků a služeb, které obsahují tvůrčí či umělecký prvek p pArts management – aplikace managementu tamtéž DSC_0159 Ekonom se ptá: pJak financovat kulturu? p pJak rozdělovat prostředky z veřejných rozpočtů? p DSC_0159 Adam Smith - dělba práce ničí duševní a společenské schopnosti, z člověka opakujícího stále stejné pohyby se stává hlupec a nevědomec. Aby se rozvinuly u lidí všechny schopnosti a dovednosti, které mají, je nutná péče ze strany vlády. .. str. 693 říká se, že osoby zajímající se o umění jsou lepšími členy společnosti, ale je obtížné to dokázat. Proto bývá o kultuře mluveno jako o součásti programu vzdělávání, protože pozitivní dopady vzdělání lze doložit Kdyby stát pomáhal všem, kteří by se snažili bavit a rozptylovat lidi malbami, básněmi, hudbou a tancem, divadelními představeními a výstavami, rozehnal by v lidu zádumčivost a zachmuřenost, která v lidu živí pověru a fanatismus. (byl v kalvinistické Anglii) Ekonomické dopady umění - 3 typy spotřební hodnota - hodnota přijatá uživateli i neuživateli - výdaje na lístek + související náklady cestovní,atd. I ti, kteří nikdy nenavštívili žádný kulturní podnik, mohou vyjádřit svoji ochotu platit za možnost stát se budoucím konzumentem. Druhým typem ekonomického dopadu je dlouhodobý růst produktivity a ekonomického rozvoje spojený s kulturními aktivy - kulturní velmoci jsou i velmocemi ekonomickými -příp. vzdělávací hodnota - obtížné ověřit krátkodobé dopady na ekonomickou aktivitu - spjené s s čistým přílivem utrácejících do oblastijako přímý důsledek kulturních aktivit - typicky festivaly,památky, ... Ve výzkumech se vě+tšinou měří krátkodobé efekty utrácení, multiplikátory - spojené se jmény z 30. let Leontief a Keynes Problém, že multiplikátory ve svých závěrech neberou ohled na alternativy - říkají, že divadlo má multiplikační efekty, (to je pravda), které by bez něj nebyly (to už pravda není, lidé by své peníze utratili jinak, s jiným, avšak existujícím multiplikačním efektem. Nedokonalá konkurence – ta ruší jednotné kritérium rozhodování spotřebitelů i producentů a následně i mechanismus efektivního rozmísťování zdrojů. Výrobci se řídí jiným souborem relativních cen než spotřebitelé; Existence veřejných statků – takových statků nebo služeb, které mají dvě specifické vlastnosti: nerivalitní spotřebu a nevyloučitelnost ze spotřeby. To způsobuje neochotu investovat do produkce těchto statků i problém zvaný „černé pasažérství“; Existenci externalit – neboli efektu přelévání, tj. taková situace, kdy činnost jednoho ekonomického subjektu způsobuje nezamýšlené náklady (přínosy) jiným subjektům, aniž by byl jejich původce zpoplatněn; Nedokonalé informace – takovou situaci, kdy má jedna strana trhu úplnější informace než strana druhá. Informovanější strana je tedy zvýhodněna. (Soukupová: Mikroekonomie, 2002) Protiargumenty - externí efekty jsou malé a jsou stejné jako ve zbytku ekonomiky. veřejné zabezpečení snižuje možnost svobodné volby a vede k uniformitě v produkci a spotřebě kulturních statků, vzniká nebezpečí ztráty odpovědnosti za sebe sama (morální hazard), vzniká nebezpečí neefektivnosti z důvodu neoprávněného zařazení do veřejného sektoru, nebo může docházet k alokační či produkční neefektivnosti v oblasti kultury, často dochází k efektu „přetížení“, neboť velká část kulturních statků má charakter smíšených veřejných statků a jejich poskytování je vázáno na kapacitu kulturních zařízení, vzniká i eventualita nadspotřeby a ztráty z této nadspotřeby, neboť v důsledku přerušení vazby mezi „placením“ a spotřebou veřejných statků se spotřebitel nemusí chovat racionálně. Netržní poptávka - lidé mohou oceňovat pouhou možnost, že mohou navštívít kulturní zařízení, byť do něj zatím nenašli cestu - je to spjato s národní identitou (památník národního písemnictví) prestiží a sociální soudržností. Hampl, já Nezamýšlené distribuční aspekty poptávky - vládní podpora dosahuje opačného účinku, bež bylo zamýšleno. Hlavními příjemci kulturních služeb jsou vysokopříjmové skupiny, které se tak stávají i hlavními příjemci vládní podpory (typicky opera, která je navštěvována vysokopříjmovými skupinami, nebo studenty, kteří budou mít vysoké příjmy) Kulturní politiku měl Karel Veliký, papežský Řím, velké evropské monarchie i koloniální ŘÍše (i když ty hlavně odvezli co mohli do svých muzeí - z Řecka, Egpyta, Persie,...). Neapolský král byl ochoten podporovat operu, pokud do ní nebude muset chodit. Zájem společnosti může vést k poskytování tohoto statku či jeho nucené spotřebě - povinná školní docházka, pásy v autě) Applied welfare economics - str. 20 Aby dostali příležitost objevit přitažlivost kulturních aktivit i ti méně zámožní. Veřejná podpora - Ano či Ne? pRovnost šancí pPozitivní externality pKultura jako veřejný statek pPodpora nových forem umění pKultura jako symbol prestiže a investice do budoucna pStatky pod ochranou pNízká produktivita umění p X pTržní řešení pPřerozdělení od chudých k bohatým pDeformace trhu pOdměna za neúspěch DSC_0159 Pojem odkazuje na Wiliama Baumola, spoluautora studie Živá umění: Ekonomické dilema. V této studii si všiml dvou věcí. Jednak velkého podílu osobních nákladů na rozpočtu kulturních institucí - a zaostávání příjmů za náklady na produkci. Činhora - osobní náklady tvořily 30% nákladů, opera 41%, symfonický orchstr 64%. Baumol dospěl k názoru, že některé sektory ekonomiky dlouhodobě zaostávají v růstu produktivity a vzniká v nich příjmový deficit. Nezbytnost přizpůsobit se relativnímu předražení tradičních postupů dalo vzniknout nové škole architektuře a designu - budovy již nejsou zdobeny ručně zpracovanými kamennými prvky, ale strojově zpracovanými a tedy levnějšími prvky. Většina lidí, kteří se stanou holiči nebo hudebníky, si místo toho mohla zvolit práci v průmyslu. Pokud by plat ve službách nebyl stejný (+/- pracnost, motivace, zvolili by si práci v průmyslu). Produktivitu lze zlepšit: -lepší technologie (nový stroj) - růst zkušeností pracovníků (výcvik pracovníků v rámci celoživotního zaměstnání u jedné firmy v Japonsku - japonští dělníci patří k nejlepším na světě) - lepší řízení - produkce ve velkém Růstu produkce lze snadno dosáhnout v průmyslu a ve službách) Herec hraje stejně jako v dobách Shakespeara, kvarteto hraje ve čtyřech jako v době Beethovena. Zlepšení technologií zvedlo pouze náklady, nezměnilo však výstup. Z účetních knih Covent Garden Baumol vyčetl, že průměrné náklady na jedno představení v letech 1771-6 byly 157 L. Královské Shakespearovské divadlo v letech 1963-4 mělo průměrné náklady na představení 13,5x vyšší, ačkoliv cenová hladina vzrostla 6,2x (2,139 L) N.Y. filharmonickému orchestru mezi roky 1843-1964 rostly náklady na koncert ročně o 2,5%, zatímco cenová hladina rostla jen o 1% Málokdo chce ale vidět Hamleta bez Hamleta, jak zjistil již Jára Cimrman. Ani bychom neuvítali místo symfiönického orchestru komorní sólový koncert. Vzniká hrozba uměleckého deficitu, dnešní společnost není schopna zajistit produkci velkých děl minulosti. Baumolova choroba pNapadá herce a hudebníky, neboť produktivita jejich povolání se příliš nemění. p pProduktivita práce = výstup pracovníka za určité časové období (reálný HDP za rok/počet zaměstnaných) p X pPráce umělce je cílem sama o sobě, nikoliv prostředkem k produkci nějakého statku p pK dispozici jsou stále dražší technologie, v ekonomice v důsledku růstu produktivity rostou mzdy p pNáklady na jednotku „živého“ umění rostou rychleji než cenová hladina p pŘešení – tržní - růst ekonomiky znamená růst poptávky (lazebník kontra hudebník) § - změna repertoáru, snížení nákladů p - vládní - veřejná podpora umění p - nevládní – mecenát, sponzorství, dárcovství • DSC_0159 Problémem indikátorů je, že začnou ovlivňovat chování instituce - např. lístky zdarma či za sníženou cenu. Kritérium vyprodanosti hlediště. Problémem také změna situace - když se rozkopala Husova - loni v červenci navštívilo Pražákův palác a UMPr.muzeum 6000 návštěvníků, letos 4500 Srovnávat lze jen srovnatelné Kritéria efektivnosti v oblasti kultury pHledání výkonnostních ukazatelů nNutné jako kritérium rozdělování peněz z veřejných rozpočtů nNutné kvůli vzájemnému srovnávání n pUkazatele absolutní x relativní nPočet zaměstnanců, počet diváků, počet představení, … nNáklady na jednoho návštěvníka, poměr veřejného příspěvku k vlastním příjmům organizace, … n p DSC_0159 Každé kritérium hodnocení výkonnosti je na straně institucí doprovázeno snahou "změnit čísla" - Moravský Krumlov, divadla - lístky zdarma, slevněné. DSC_0159 p Příklad z programu Státní podpory profesionálních divadel pPočet vlastních představení celkem pProcento návštěvnosti pProcento soběstačnosti (Vlastní výnosy + další zdroje/ neinvestiční náklady) pPodíl veřejných rozpočtů na průměrné hodnotě vstupenky v korunách celkem p pJaké ukazatele byste zvolili pro hodnocení galerií? p DSC_0159 p p p p p p p p p p p DSC_0159 p p V roce 2007 70%, 2012 71%, 2016 70,5 DSC_0159 Ceny vstupenek 2007-12-16 p p p Jistě, pane ministře p DSC_0159 p DSC_0159 Ekonomické a sociální přínosy kultury: pPřímé příjmy vynaložené spotřebiteli na kulturní zboží a služby. pNepřímé výnosy ze souvisejících služeb a ekonomických činností (tzv. multiplikační efekt). pVytváření pracovních míst a dopad na zaměstnanost. pNepřímé ekonomické dopady v podobě budování identity a image daného místa. Vytváření zájmu o dané prostředí a zvyšování atraktivity lokality pro investory. pBudování sociálního kapitálu – sebevědomí, vlastní identita, sociální soudržnost komunit, aj. Ekonomické a sociální přínosy kultury: pBudování lidského kapitálu: nParticipace na kultuře jako faktor vzdělání a růstu produktivity pracovní síly. Vytváření zásoby kvalifikované a kreativní pracovní síly a z toho plynoucí rozvoj ekonomických odvětví. nProduktivita práce v „kreativních oborech“ s „kulturní“ složkou je nesmírně vysoká a je tahounem růstu produktivity ekonomiky jako celku, kulturní průmysl je jedním z primárních zdrojů inovací pro jiné oblasti. Definice kultury p„Naučím Vás říkat větu – JÁ NEVÍM“ p (Karl R. Popper) p pPády paradigmat p = základní myšlenka postmodernismu pTzn. dualitu myšlení a vysvětlování pZájem zkoumat věci z různých pohledů, věd, snaha o komunikaci sociálních, společenských a přírodních věd pProto i různé, nejednotné chápání pojmu „kultura“ § Angloamerické členění připisuje kultuře 3 významy: 1.Hodnotící pojetí nbere v úvahu jen pozitivní hodnoty, jako je umění, humanizující člověka 2.Globální (antropologické) pojetí nvše, co člověk vytvořil neinstinktivní cestou (tzv. kumulativním chováním x chování v kruhu, člověk x šimpanz) – obyčeje 3.Dedukcionistická pojetí nrůzné individuální, aplikované přístupy, např. organizační kultura, kultura bydlení, politická kultura, atp. Základní prvky ekonomického systému kultury: pRůzné definice pojmu „kultura“ pDělení kultury pKulturní procesy, instituce a produkty pČlenění kulturních činností pEfektivnost v odvětví kultury pEkonomické a sociální přínosy kultury pKulturní turistika p + Aktuální otázky k diskusi Osobnost člověka = chování + prožívání, které opět ovlivňují poznané artefakty. Na člověka pak působí: pBiologický determinismus (sdílejí i zvířata): nStav osobnosti nEndokrinní systém nCNS nGeny nVegetativní systém pKulturní vzorce (typické pro člověka): nObyčeje (ne/slušné) nMravy (ne/mravné) nZákony (ne/zákonné) nTabu (ne/přirozené) pPři jejich nedodržení se počítá se sankcemi Definice kultury dle UNESCO: p„Kultura musí být považována za soubor distinktivních duchovních a hmotných, intelektuálních i citových rysů, které charakterizují společnost nebo společenskou skupinu, kultura zahrnuje vedle umění a písemnictví také způsoby života, způsoby soužití, hodnotové systémy, tradice a přesvědčení“ Základní prvky ekonomického systému kultury: pkulturní procesy ntvorba nprodukce nzprostředkování a distribuce nspotřeba nochrana a udržování kulturních hodnot pkulturní instituce nMísto realizace kulturních procesů a produkce kulturních produktů pkulturní produkty nTj. realizace kulturních statků a služeb Definice umění: pUmění je důležitou součástí lidského života a kultury, spoluvytváří naši identitu a podílí se na tvorbě společností uznávaných a respektovaných hodnot. Umění je považováno za sílu, jež život člověka i společnosti proměňuje, přináší nové ideje, podněty a způsoby myšlení o nás samotných i o společnosti, ve které žijeme, a utváří nové příležitosti pro další osobní i společenský rozvoj. pUmění vytváří naše kulturní dědictví. Je považováno za vzácný statek, charakterizovaný talentem, kreativitou a osobnostními předpoklady, a jako takové je chráněno, uchováváno a je podporován jeho rozvoj. p (Koncepce účinnější podpory umění na léta 2007 – 2013) Členění kulturních činností - dle oborů: Kritérium Rozdělení Charakter vlastnictví a způsob rozhodování veřejný (municipální) sektor soukromý ziskový sektor soukromý neziskový sektor Způsob financování statky privátní čistě veřejné statky smíšené veřejné statky Oblasti kultury a jejich obory umění (dramatické, literární, výtvarné, hudební) ochrana kulturních hodnot (muzejnictví, památková péče) kulturně výchovná činnost odborný management odvětví Problémy vyjadřování efektivnosti: pDalší příčinou ekonomických obtíží kultury je její tradiční řazení mezi ekonomicky neproduktivní oblasti, v nichž jsou neefektivně využívány veřejné zdroje, navíc za často nespravedlivých podmínek. pJe totiž jen málo oblastí, v nichž jsou ekonomické zdroje vytvořené většinou občanů skutečně využívány často nepočetnými skupinami, jak je tomu právě v odvětví kultury. pPřesto se postupně rozvinul kulturní průmysl a trh kulturního zboží a služeb, ve kterém vedle sebe začaly koexistovat tržní i mimotržní vrstvy kulturního života. pTo přispělo k uvědomění ekonomického rozměru a k poznání, že jde o produktivní systém, jehož efekty mají často povahu externalit (jednotlivec si odnáší z kulturních akcí různé zážitky, které ho určitým způsobem motivují nebo ovlivňují a to jak pozitivně, tak negativně, apod.), a že stojí do značné míry mimo trh, ale zároveň jsou na trhu - alespoň v jeho ideální podobě - stále přítomny. Ekonomické a sociální přínosy kultury: pDle The Arts and Public Purpose, 1997 definovány 4 hlavní veřejné účely kultury: n nNapomáhá definovat národní identitu, nPřispívá ke kvalitě života a ekonomické prosperitě. nNapomáhá utváření vzdělaného a uvědomělého občana. nZvyšuje kvalitu individuálního života. Kulturní turistika: pCestování zaměřené na prožitek kulturních prostředí, zahrnujících i krajinu, výtvarná a performativní umění, životní styly, tradice, hodnoty a události. pJe pohybem osob ke kulturním atrakcím mimo jejich trvalé místo pobytu, se záměrem získat nové informace a prožitky k uspokojení jejich kulturních potřeb. Důvody návštěvy ČR cizinci 1998): pHistorická města (72,8 %) pPoznávání života a mentality země (66 %) pHrady a zámky (64,4 %) pKrajina a příroda (62,1 %) pKontakty s lidmi (60,3 %) pPříležitost k zábavě (58,4 %) pKulturní nabídka (52,8 %) pČeská kuchyně (41,5 %) p p