Institucionální zabezpečení péče o životní prostředí BPR_ENEK Environmentální ekonomie a udržitelný rozvoj ING. DOMINIKA TÓTHOVÁ D.TOTHOVA@MAIL.MUNI.CZ PODZIM 2019 Cíle přednášky ▪ vyjmenovat a klasifikovat dle kritérií instituce ochrany životního prostředí ČR ▪ umět rozlišovat kompetence jednotlivých orgánů ▪umět vybrat správný úřad při řešení konkrétních problémů Jaké znáte instituce v oblasti ochrany životního prostředí? Instituce ochrany ŽP = nezbytný předpoklad realizace příslušných koncepčních záměrů, dodržování platné legislativy a obecného fungování dané činnosti formou správních rozhodnutí Veřejné neziskové organizace ◦ Státní orgány =ústřední orgány státní správy a orgány nižších samosprávných celků v přenesené působnosti ◦ Organizační složky ◦ Příspěvkové organizace ◦ Orgány nižších samosprávných celků (v samostatné působnosti) ◦ Organizační složky ◦ Příspěvkové organizace Nevládní neziskové organizace Orgány ochrany životního prostředí Zákon o ochraně ovzduší č. 201/2012 Sb. Ministerstvo zdravotnictví, Česká obchodní inspekce, krajské úřady, obecní úřady obcí s rozšířenou působností, obecní úřady, celní úřady a Ministerstvo zemědělství Zákon o odpadech č. č. 185/2001 Sb. Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo zemědělství, Česká obchodní inspekce, Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský, celní úřady, Policie České republiky, orgány ochrany veřejného zdraví, krajské úřady, obecní úřady obcí s rozšířenou působností, obecní úřady a újezdní úřady Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. Zákon o ochraně vod č. 254/2001 Sb., …….. Orgány ochrany přírody dle zákona č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny ▪ obecní úřady, ▪ pověřené obecní úřady, ▪ obecní úřady obcí s rozšířenou působností, ▪ krajské úřady, ▪ Agentura ochrany přírody a krajiny a správy národních parků, ▪ Česká inspekce životního prostředí, ▪ Ministerstvo životního prostředí, ▪ újezdní úřady, Ministerstvo obrany. Ministerstvo životního prostředí ▪ zřízeno 19. prosince 1989 zákonem ČNR č. 173/1989 Sb. k 1. lednu 1990 ▪Ústřední orgán státní správy pro: ◦ ochranu přirozené akumulace vod ◦ ochranu vodních zdrojů a ochranu jakosti podzemních a povrchových vod ◦ ochranu ovzduší ◦ ochranu přírody a krajiny ◦ ochranu zemědělského půdního fondu ◦ výkon státní geologické služby ◦ ochranu horninového prostředí, včetně ochrany nerostných zdrojů a podzemních vod ◦ geologické práce a ekologický dohled nad těžbou ◦ odpadové hospodářství ◦ posuzování vlivů činností a jejich důsledků na životní prostředí, včetně těch, které přesahují hranice státu ◦ myslivost, rybářství a lesní hospodářství v národních parcích ◦ státní ekologickou politiku. Současný ministr? Česká inspekce životního prostředí Česká inspekce životního prostředí vykonává svou činnost v pěti oblastech: ochrana přírody, ochrana ovzduší, odpadové hospodářství, ochrana lesa, ochrana vod. ◦ dozírá na dodržování právních předpisů na ochranu životního prostředí, ◦ provádí inspekce - kontroly, ◦ ukládá opatření k nápravě zjištěných nedostatků, ◦ ukládá sankční opatření za nedodržování zákonů životního prostředí, ◦ kontroluje obchod a nakládání s ohroženými druhy živočichů, rostlin a výrobků z nich (nelegálně získané jedince a předměty odebírá), ◦ omezuje, případně zastavuje provozy, pokud vážně ohrožují životní prostředí, ◦ podílí se na řešení starých ekologických zátěží, ◦ řeší podněty občanů i právnických osob, ◦ poskytuje informace na základě žádostí ve smyslu platných zákonů, ◦ informuje veřejnost i sdělovací prostředky a orgány státní správy o údajích o životním prostředí, které získává při inspekční činnosti, ◦ vypracovává stanoviska pro jiné orgány státní správy, ◦ podílí se na řešení havárií v oblasti životního prostředí, ◦ spolupracuje s inspekčními orgány zemí Evropské unie a sítí inspekčních orgánů EU (tzv. IMPEL), ◦ stanovuje poplatky za vypouštění odpadních vod a odběr podzemních vod. Správy NP a AOPK ▪Vydávají souhlasy (např. k vyhrazení míst ke zneškodňování odpadů, k táboření a rozdělování ohňů, k vjezdu motorových vozidel, pro pořádání hromadných, např. sportovních akcí, pro provozování horolezectví, jízdy na kole, k vyznačení cest, výkon práva myslivosti a rybářství ▪Vydávají opatření obecné povahy (návštěvní řád, omezení nebo zákazu vstupu) ▪Povolují výjimky ze zákazů ▪Vydávají závazné stanovisko potřebné k ohlášení stavby, vydání územního rozhodnutí, územního souhlasu, stavebního povolení, rozhodnutí o změně užívání stavby, kolaudačního souhlasu ▪Oprávněny k vydání nařízení pro obvod své působnosti ▪plní zároveň úkoly odborných organizací ochrany přírody ve svých územních obvodech. Přitom zejména provádějí potřebné inventarizační přírodovědné průzkumy, dokumentaci a šetření v ochraně přírody, spolupracují s výzkumnými a vědeckými pracovišti, zajišťují strážní, informační a kulturně výchovnou činnost. Správy dále zajišťují péči o zvláště chráněná území ve své územní působnosti. ▪Správy navrhují plány péče o národní parky, chráněné krajinné oblasti, národní přírodní rezervace, národní přírodní památky a jejich ochranná pásma Újezdní úřady: ◦ Na území vojenských újezdů státní správu v ochraně přírody a krajiny újezdní úřady v rozsahu působnosti obecních úřadů, pověřených obecních úřadů, obcí s rozšířenou působností, orgánů krajů a správ, není-li k ní příslušné Ministerstvo obrany. Ministerstvo obrany: ◦ zpracovává ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí prognózy, koncepce a strategie ochrany přírody, ◦ zajišťuje zpracování a schvaluje plány péče o přírodní rezervace a přírodní památky a jejich ochranná pásma a zajišťuje jejich realizaci ve spolupráci s újezdními úřady ◦ vykonává státní dozor v ochraně přírody a krajiny ◦ vydává stanoviska k územně plánovací dokumentacijako dotčený orgán ochrany přírody z hlediska své působnosti Újezdní úřady, Ministerstvo obrany Krajské úřady ▪zpracovávají ve spolupráci s MŽP prognózy, koncepce a strategie ochrany přírody ve své územní působnosti ▪mohou vydávat nařízení o zřízení nebo zrušení přírodních rezervací, přírodních památek podle nebo jejich ochranných pásem ▪vymezují a hodnotí regionální systém ekologické stability ▪zajišťují péči o EVL, označují EVL a vydávají závazná stanoviska k zásahům ▪vydávají závazná stanoviska, povolují výjimky ze zákazů, vydávají souhlasy k činnostem a zásahům, vydávají opatření obecné povahy, ukládají podmínky pro výkon činností, spolupracují s MŽP a dalšími správními úřady a orgány Obecní úřady obcí s rozšířenou působností ▪ vydávají stanoviska k významným krajinným prvkům ▪ vydávají stanoviska k odlesňování a zalesňování pozemků nad 0,5 h ▪ vymezují a hodnotí místní systém ekologické stabilit ▪ vykonávají státní dozor v ochraně přírody a krajiny ▪ ukládají pokuty za přestupky a protiprávní jednání ▪ uplatňují stanoviska k územním plánům, regulačním plánům Pověřené obecní úřady a obecní úřady Pověřené obecní úřady ▪registrují a chrání významné krajinné prvky ▪vyhlašují a chrání památné stromy mimo zvlášť chráněná území a jejich ochranná pásma ▪vydávají souhlas ke zřizování nebo rušení veřejně přístupných účelových komunikací, stezek a pěšin mimo zastavěné území obcí Obecní úřady ▪povolují kácení dřevin ▪ukládají náhradní výsadbu ▪vedou přehled pozemků vhodných k náhradní výsadbě Veřejné neziskové organizace OS a PO státu Organizační složky, příspěvkové organizace Veřejné neziskové organizace Státní podniky ◦ Lesy České republiky ◦ Povodí vod České republiky Činnosti územních samosprávných celků v oblasti životního prostředí a územního rozvoje (samostatná působnost) ▪ koordinují, analyzují a vyhodnocují úroveň rozvoje svého území a jeho částí ▪ schvalují program územního rozvoje a další strategické dokumenty ▪ zasílají návrhy zákony Poslanecké sněmovně (pouze krajské úřady) ▪ předkládají Ústavnímu soudu návrh na zrušení legislativy, pokud se domnívají, že je v rozporu se zákonem ▪spolupracují s ostatními samosprávnými celky na společných cílech a úkolech regionálního rozvoje a ochrany životního prostředí ▪stanovují rozsah základní dopravní dostupnosti v oblasti ▪vydávají stanoviska k záměrům, které mohou výrazně ovlivnit prvky životního prostředí a regionálního rozvoje ▪spolupracují při vytváření a využívání systému základních znalostí o životním prostředí a jeho ochraně na základě principů udržitelného rozvoje ▪spolupracují s vládními i nevládními organizacemi v aktivních formách vzdělávání a získávání informací o životním prostředí a jeho ochraně Činnosti územních samosprávných celků v oblasti životního prostředí a územního rozvoje (samostatná působnost) ▪ zabezpečují přístup k informacím o životním prostředí ▪ spolupracují s jinými samosprávnými celky a dalšími právnickými osobami při zajišťování společných rozvojových programů - předmětem činnosti může být ochrana životního prostředí ▪ podporují rozvoj aktivit nezbytných pro regionální rozvoj, včetně organizací zabývajících se ochranou životního prostředí ▪ podporují rozvoj soukromých společností prospěšných pro danou oblast, včetně oblasti ochrany životního prostředí ▪ z rozpočtu vyčleňují finanční prostředky určené k řešení problémů a nedostatků v oblastech spadajících do jejich působnosti ▪ podílejí se na úkolech týkajících se podpory regionálního rozvoje a ochrany životního prostředí a spolupracují s příslušnými orgány ▪můžou vydat obecně závaznou vyhlášku o ochraně životního prostředí Veřejné neziskové organizace krajů, měst a obcí Zoologické a botanické zahrady Lesní správy, městské lesy, městské zeleně Technické služby Kam se obrátit? 1) Všimli jste si, že do vodního toku ve vašem okolí jsou vypouštěny odpadní látky. Kam? → Obecního úřad obce s rozšířenou působností nebo Česká inspekce životního prostředí Tyto správní orgány ukládají původcům znečištění kromě pokut i povinnost k odstranění následků jejich protiprávního jednání v podobě opatření k nápravě závadného stavu – znečištění vody (§ 42 vodního zákona), v případě, že původce znečištění opatření k nápravě neplní a hrozí nebezpečí z prodlení, provede opatření k nápravě vodoprávní úřad nebo Česká inspekce životního prostředí na náklady původce znečištění. Kam se obrátit? 2) Váš soused používá v zimě k topení plasty, pneumatiky nebo jiné materiály, u nichž dochází k vypouštění jedovatých zplodin do ovzduší. KAM? obecní úřad obce s rozšířenou působnost v případě, že zákon porušuje fyzická osoba Česká inspekce životního prostředí nebo obecní úřad obce s rozšířenou působností v případě, že zákon takto porušuje podnikatel nebo právnická osoba (např. obchodní společnost) Tyto orgány jsou v souladu se zákonem o ochraně ovzduší oprávněny prověřovat, zda byla dodržena přípustná tmavost kouře a zda jsou spalována jen paliva určená ke spalování a mohou ukládat pokuty nebo opatření k nápravě. Spalování paliv, která způsobují znečištění ovzduší, může obec také zakázat obecně závaznou vyhláškou. Přímo zákon jí umožňuje upravit vyhláškou podmínky pro spalování suchých rostlinných materiálů v otevřených ohništích nebo takové spalování zakázat. Kam se obrátit? 3) Chci si na své vlastní zahradě pokácet strom. KAM? Obecní úřad – žádost o povolení ke kácení stromů Kdy je možné kácet bez povolení? Povolení ke kácení není potřeba pro dřeviny o obvodu kmene do 80 cm měřeného ve výšce 130 cm nad zemí, zapojené porosty dřevin, pokud celková plocha kácených porostů dřevin nepřesáhla 40 m2, ovocné dřeviny - musí přitom jít o zastavěné území a pozemek musí být v katastru evidován jako zahrada, zastavěná plocha a nádvoří nebo ostatní plocha – zeleň. V některých případech není potřeba ke kácení povolení, vyžaduje se však oznámení. Jde o: oznámení následné (do 15 dnů po provedení kácení) – v případech, kdy je stavem dřevin bezprostředně ohrožen život nebo zdraví osob či hrozí škoda značného rozsahu oznámení předchozí (min. 15 dnů před provedením kácení) – v případech, kdy dřeviny ohrožují zařízení pro přenos a distribuci elektřiny, při úpravě břehových porostů nebo při pěstebních zásazích (dle zákona č. 114/1992 Sb.) Kam se obrátit? 4) Na který úřad se obrátíte, pokud budete chtít vystavět objekt, který podléhá EIA? KAM? Ministerstvo životního prostředí nebo krajský úřad v závislosti na tom jak velké území bude výstavbou dotčeno. Kam se obrátit? 5) Chcete postavit novostavbu v CHKO. KAM? Správa CHKO a stavební úřad Nevládní neziskové organizace Oblasti působnosti ▪environmentální vzdělávání, výchova a osvěta, ▪ochrana přírody a krajiny a to buď obecně nebo konkrétně zaměřená ochrana biodiverzity, zvířat a vodních toků, péče o chráněná území a lesní hospodářství, ▪zapojení veřejnosti, budování komunit a podpora Místní Agendy 21, ▪ochrana místního přírodního a kulturního dědictví, ▪doprava a cyklostezky, ▪ekologické poradenství, ▪a jiné, např. ochrana zeleně a ovzduší, energetika, venkov či ekoturistika. Nevládní neziskové organizace Role v oblasti ŽP ▪poskytují environmentálního vzdělávání, výchovu a osvětu ▪poskytují informace v oblasti ŽP ▪chrání přírodu a krajinu ▪věda a výzkum ▪zastupují zájmy a názory občanů ▪ovlivňují veřejnou politiku ▪upozorňují na problémy ŽP Nevládní neziskové organizace v ČR Český svaz ochránců přírody ▪www.csop.cz ▪Založen 1979 ▪Celostátní působnost ▪posláním je ochrana a obnova přírodního dědictví, ekologická výchova a podpora trvale udržitelného života ▪cca 7500 členů ▪Časopis Krása našeho domova Nevládní neziskové organizace v ČR Hnutí Brontosaurus ▪www.brontosaurus.cz ▪Vznik 1974 ▪Posláním je prcí pro přírodu a památky, zážitkem, hrou a přátelstvím vychovávat mladé lidi a děti k nekonzumnímu způsobu života, rozvíjet jejich osobnost a celkově vést společnost k jednání přátelskému životu na Zemi ▪Celostátní působnost Nevládní neziskové organizace v ČR Hnutí DUHA ▪www.hnutiduha.cz ▪Vznik 1989 ▪Činnost: ▪ prosazuje ekologická řešení, která zajistí zdravé a čisté prostředí pro život každého z nás ▪ navrhuje konkrétní opatření, jež sníží znečištění vzduchu a vody, pomohou omezit množství odpadu, chránit krajinu nebo zbavit potraviny toxických látek ▪ jedná s úřady a politiky, ▪ navrhuje zákony ▪ kontroluje průmyslové firmy, ▪ radí domácnostem ▪ A další: zdělávání, výzkum, informování novinářů i spolupráci s obcemi ▪Celostátní působnost ▪Časopis Sedmá generace Nevládní neziskové organizace v ČR Greenpeace ▪www.greenpeace.cz ▪Vznik 1971, v ČR 1992 ▪Mezinárodní ekologická organizace působící ve více než 40 zemích světa již 40 let ▪cílem je chránit životní prostředí a nenásilnými prostředky upozorňovat na jeho poškozování. Přinášíme svědectví o globálních ekologických problémech, požadujeme nápravu po zodpovědných institucích a nabízíme řešení, která jsou klíčová pro naše zdraví a bezpečnou budoucnost nejen nás, ale i dalších generací ▪Celostátní působnost Nevládní neziskové organizace v ČR Zelený kruh ▪www.zelenykruh.cz ▪Vznik 1989 ▪asociace 27 významných ekologických nevládních organizací působících v České republice ▪Celostátní působnost Nevládní neziskové organizace v ČR Econnect ▪www.ecn.cz ▪Vznik 1991 ▪posláním je prostřednictvím informačních a komunikačních technologií podporovat a posilovat činnost a spolupráci nevládních neziskových organizací, občanských iniciativ a osobností, které usilují o dosažení udržitelného rozvoje, respektování lidských práv a sociální spravedlnost, o zachování a rozvíjení kulturních hodnot a o aktivní zapojení veřejnosti ▪Celostátní působnost Nevládní neziskové organizace v ČR Ekologický institut Veronica ▪www.veronica.cz ▪profesionální pracoviště Základní organizace Českého svazu ochránců přírody ▪posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám ▪Celostátní působnost ▪Časopis Veronica Nevládní neziskové organizace v ČR Ostatní ▪S regionální působností ▪Beskydčan, Lipka, Pražské matky,… ▪Nadace ▪Nadace na ochranu zvířat, Nadace Via, Nadace Veronica,… ▪Založené za konkrétním účelem ▪Braunův Betlém, SOS Spořilov, Zelené Roztyly,…