Základy podnikání (1) Ing. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D. Obsah bloku  Organizace kurzu  Obsah kurzu  Podnikání  Realita a očekávání  Podnikatel a zaměstnanec  Nápad a koncept  Případové studie  Úkolový list č. 1  Literatura Organizace kurzu  Průběh  12 dvouhodinových lekcí  kombinace přednášky a cvičení  povinná účast na pravidelné výuce s možností čtyř absencí  Ukončení  úkolové listy (za každý vyplněný 1 b, celkem 12)  písemná zkouška (na 20 b, kombinace otevřených a uzavřených otázek)  30-32 A; 27-29 B; 24-26 C; 21-23 D; 18-20 E Obsah kurzu 1) Podnik a podnikání 2) Nápad a konkurenční výhoda 3) Podnikatelský plán 4) Analýza makrookolí 5) Analýza mikrookolí, podniku a SWOT analýza 6) Marketing a marketingová strategie 7) Marketingový plán 8) Právo a právní formy podnikání 9) Kalkulace a financování 10) Daně a daňová problematika 11) Personální řízení a organizování 12) Finanční výkazy 13) Předtermín Úkolové listy  Výsledek nezabere více než 1 stranu A4  Zadání vždy na „přednášce“  Dopracování a odevzdání nejpozději do následujícího bloku  Bodové hodnocení v poznámkovém bloku do konce týdne  Bod je pouze za kompletně vypracovaný ÚL, bez možnosti opravy, ale se zpětnou vazbou Literatura  Povinná literatura  SRPOVÁ, J. a kol. Podnikatelský plán a strategie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 194 s. ISBN 978-80-247-4103-1.  Doporučená literatura  KORÁB, V. a kol. Podnikatelský plán. 1.vyd. Brno: Computer Press, 2007. 216 s. ISBN 978-80-251-1605-0.  FOTR, Jiří a Ivan SOUČEK. Podnikatelský záměr a investiční rozhodování. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 356 s. ISBN 8024709392.  KAPLAN, Robert S. a David P. NORTON. Strategy maps :converting intangible assets into tangible outcomes. Boston: Harvard Business School Press, 2004. xviii, 454. ISBN 1591391342  „Pokud vás první verze vašeho produktu nepřivádí do rozpaků, uvedli jste ho na trh příliš pozdě.“ Reid Hoffman (LinkedIn)  „Ať je strategie jakkoli krásná, občas je dobré se podívat na výsledky.“ Winston Churchill  „Trvá 20 let dobré jméno vybudovat a 5 minut jej ztratit.“ Warren Buffett  „Když nemáte konkurenci, konkurujte sami sobě!“ Michal Kopecký Podnikání  co jsou organizace?  co je to podnikání?  proč podnikat?  co je k podnikání třeba?  co je podnikatelské prostředí?  čím se liší podnikatel a zaměstnanec? Co jsou organizace?  jednotlivec vs. organizace  charakteristiky organizací  cíl (účel)  struktura  lidé  typy organizací  cíl – ziskové x neziskové  vlastnictví – státní x družstevní x soukromé x společenské  velikost – mikro x malé x střední x velké  výkon – výrobní x poskytující služby  odvětví Co je to podnikání?  "Kdo samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost výdělečnou činnost živnostenským nebo obdobným způsobem se záměrem činit tak soustavně za účelem dosažení zisku, je považován se zřetelem k této činnosti za podnikatele.„ (NOZ) Proč podnikat? Motivace k podnikání Využití volného času Moc Peníze Přivýdělek Obživa Bohatství Investice přebytečných peněz Samostatnost Nezávislost Uplatnění znalostí Zábava Seberealizace Řešení problému Vlastního Cizího Společenského Celosvětového / globálního Odkaz pro budoucnost Zachování rodinného podniku Osobní priority Rodina IKIGAI co milujete čím vyděláte peníze dobrá práce příležitost k růstu vášeň poslání příspěvek společnosti v čem jste dobří co svět potřebuje profese mise IKIGAI práce snů hledání cesty boj hledání vyššího cíle Co je k podnikání třeba? peníze časzákazníci nápad právo lidé dodavatelé strategie systematičnost cílevědomost Konkurenční výhoda zázemí konkurenti vize stát trpělivost štěstí motivace houževnatost duchapřítomnost aktivita kreativita komunikativnost otevřenost komunita ZdrojeOkolí Osobnostní charakteristiky Co je podnikatelské prostředí?  Makrookolí  P – politické a legislativní prostředí  E – ekonomická situace  S – socio-demografické prostředí  T – technické faktory  Mikookolí  zákazníci  dodavatelé  odběratelé  konkurenti  komunita Realita a očekávání  riziko je nedílná součást podnikání  vymýšlení už vymyšleného je drahé a zdržuje  řadu věcí lze ovlivnit, ale řadu taky ne  jít za svým snem a vytrvat nestačí  jeden úspěch dlouho nevydrží  kontakty dělají úspěchy  práce v začínajícím podniku je tvrdá Kudy vede cesta?  to na čem děláte:  by vás mělo aspoň trochu bavit  měli byste k tomu mít schopnosti  mělo by to být dostatečně zpeněžitelné  většinu fungujících firem zakládají lidé s vysokoškolským titulem a alespoň 6 lety praxe ve firmě (Kauffman Foundation)  celek je víc než jen součet částí  zákazník a jeho potřeby jsou střed světa Na co se připravit?  počáteční investice je odepsaná  spoluvlastnictví je horší, než manželství  neustálé učení se a sebezdokonalování je nutnost  včas odejít je umění, ne ostuda  investor je prostředek, ne cíl  většina start-up projektů jsou kopie odsouzené k nezdaru http://blog.pavelsimecek.cz/tezko-napodobitelny-uspech/ Jak začít? Upřímně!  Chci podnikat, nebo musím?  Proč považuji podnikání za svou cestu?  Co očekávám, že mi podnikání přinese?  Mám nápad, kterému věřím?  Preferuji jistotu, nebo jsem ochotný/á riskovat?  Jsem ochotný/á něco obětovat a co?  Kdo další a koho dalšího ovlivní mé rozhodnutí?  Zvládnu případný neúspěch? Podnikatel a zaměstnanec  zaměstnanec má  jistotu a zázemí  definovanou práci  stanovený plat  stanovenou pracovní dobu  podnikatel je  holka pro všechno a něco navíc  sám sobě pánem (au…)  sám za sebe odpovědný  ochotný pracovat 24/7 za nejistý plat Kudy cesta vede?  … Kudy cesta nevede?  Concord  Betamax  Restaurace Bohéma (před 5 lety)  Kavárna Confita (Kozí)  Julius Mainl  Everpix  Goldee  Redboss  … … … Úkolový list č. 1  Zadání č. 1 „Mám nápad“  Zadání č. 2 „Nemám nápad“ Zadání č. 1 „Mám nápad“  vytvořte „Elevator pitch“ Vašeho nápadu  identifikujte zákaznickou potřebu, kterou budete produktem/službou uspokojovat (1)  identifikujte odlišnost od konkurence (2)  popište „typického zákazníka“ (3)  popište proces zpeněžení nápadu (za co bude zákazník platit) (4)  kdybyste text prezentovali, stihnete to do tří minut  stručně, jasně, promyšleně, konkrétně Zadání č. 2 „Nemám nápad“  zpracujte představení fungujícího podniku, který je něčím inovativní a/nebo zajímavý  představte produkt (1)  stručně shrňte genezi a historii podniku (2)  vysvětlete, v čem spočívá konkurenční výhoda podniku (3)  odhadněte možná úskalí a oblasti potenciální inovace podniku (4) Děkuji za pozornost! Zajímavé odkazy  http://blog.ocasek.cz/2014/03/06/proc- nemam-rad-investory/  http://www.mobilmania.cz/bleskovky/vyb rali-rekordni-castku-na-kickstarteru-ale- stejne-zkrachovali/sc-4-a- 1332653/default.aspx  http://turek.co/post/72916289433/everpix