Základy podnikání (3) Ing. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D. Obsah bloku  Postup práce  Lean Canvas  Podnikatelský plán  Adresáti a účel  Obsah, rozsah a struktura  Chyby podnikatelských plánů  Úkolový list č. 3 Postup práce  Kreativní fáze  rozpracovat nápad do podoby záměru  stanovit cíl  promyslet souvislosti  Analytická fáze  vybrat analytické metody a postupy  sesbírat co nejvíc informací  roztřídit informace  provést analýzy  vyvodit závěry  Tvůrčí fáze  sepsat podnikatelský plán  průběžně  doplňovat informace  upravovat záměr  upravovat cíl Cíle  nemáme-li cíl, nemůžeme vědět, jestli jsme ho dosáhli  S – specifický, jasný, přesně formulovaný  M – měřitelný, ne obecný  A – přijatý (accepted) všemi členy týmu  R – reálný, dosažitelný, ale ambiciózní  T – časově vymezený (timed) Lean Canvas  Alexander Osterwalder*  www.leancanvas.cz  stručně, jasně, promyšleně  provázaně * The Business Model Canvas. nonlinearthinking.typepad.com, July 05, 2008. Accessed Feb 25, 2010. 12 3 4 5 67 8 9 Podnikatelský plán  na několika stranách shrnuje představy o podniku  dokument s ustálenou formou a strukturou  liší se podle účelu a adresátů  musí být  jasný  stručný  přehledný  srozumitelný  variantní Adresáti a účel  My sami  stanovení cílů  odhalení bariér, možných překážek  stanovení časového horizontu  Investoři, banky  představení možné investice  podpora při žádosti o finanční prostředky  Inkubátory, soutěže, granty  podklad pro porovnání různých projektů  Klíčoví zaměstnanci  představení společnosti a jejích plánů Obsah, rozsah a struktura  z podnikatelského plánu by mělo být jasné  co chcete dělat a proč  pro koho to budete dělat  proč byste to měl/a dělat právě vy  jaká je v oblasti konkurence  co a koho budete potřebovat  kolik to bude stát  jak se budou peníze do podniku vracet  jaká je perspektiva rozvoje  co může bráni dosažení cíle Rozsah a forma  rozsah  dostatečný, ne přehnaný  takový aby šel základní text přečíst u odpolední kávy  s dostatkem vysvětlujících příloh  forma  přehledný  „čistý“  strukturovaný  doplněný grafy a tabulkami Struktura  Titulní strana s představením společnosti  Shrnutí  Profesní a osobní údaje o vlastnících firmy  Popis podniku  Popis podnikatelské příležitosti  Popis výrobku, služby  Zajištění potřebných vstupů a dodavatelů  Postavení firmy na trhu, konkurence  Marketingový plán  Personální zdroje a organizační plán  Finanční plán  Rizika projektu  Přílohy Chyby podnikatelských plánů  z pohledu realizace  z pohledu investorů Chyby z pohledu realizace  Nejasné cíle  Nepromyšlený business model  Nerealistický časový horizont  Podceňování konkurence  Neexistující infrastruktura  Chybějící inovativnost  Podceňování posuzovatele  Nerealistické finanční předpoklady Chyby z pohledu investorů  Záměrné zkreslování údajů  Nerealistické nebo chybějící posouzení poptávky  Nízká účetní hodnota podniku  Nezajištěný odbyt  Investice zvyšuje soukromý majetek  Minimum prostředků vložených zakladatelem  Finanční obtíže Úkolový list č. 3  Varianta 1: Podnikatelský plán – kritika  Varianta 2: Osobní cíle  Varianta 3: Lean Canvas Varianta 1: Podnikatelský plán – kritika  vyhledejte cizí už zpracovaný podnikatelský plán a prostudujte ho (1)  do úkolového listu vložte odkaz na plný text nebo web (2)  kriticky zhodnoťte (ne)kvalitu dokumentu(3)  uveďte, zda byste do projektu investoval(a) finance a proč (4) Varianta 2: Osobní cíle  prostudujte si propozice svého studijního oboru (1)  promyslete si své osobní plány na nejbližších 3-5 let (2)  zvažte všechny aspekty a životní situace, kterým budete pravděpodobně čelit (3)  formulujte podle metodiky SMART alespoň 5 cílů na uvedené období (4) Varianta 3: Lean Canvas  nastudujte si metodiku Lean Canvas do detailu (např. na www.leancanvas.cz) (1)  promyslete si do hloubky svůj nápad z úkolu č. 1 (2)  zpracujte jej do podoby Lean Canvas (3)  v případě nejasností doplňte stručným komentářem (4)  úkol je možné zpracovat i pokud nebyl splněn ÚL 1, je však třeba doplnit stručnou charakteristiku podniku a jeho produktu Zajímavé odkazy  http://www.ipodnikatel.cz/Podnikatelske- pribehy/pribeh-investora-jak-jsem-chtel- financne-podporit-zacinajici-podnikatele.html  http://www.penize.cz/podnikani/17822-kde- vzit-na-rozjezd-podnikani  http://www.penizeprofirmy.cz/  http://www.ipodnikatel.cz/Podnikatelsky- zamer/jak-zatraktivnit-podnikatelsky-plan-pro- banky-a-investory.html Doplňující literatura  Metodická příručka MMR (ve studijních materiálech)  SRPOVÁ, Jitka. Podnikatelský plán a strategie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011, 194 s. ISBN 978-80-247-4103-1.  CHIA, Ewen. Jak jsem vydělal svůj první milion na internetu-- a jak to můžete dokázat také!: osvědčený plán pro založení a udržení výdělečného online byznysu. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, xxiv, 247 s. ISBN