Adobe Systems BPV_ZVFS – Základy veřejných financí a veřejné správy, přednáška 08.11.2018 Role a organizace veřejné správy v ČR se zaměřením na územní (samo-) správu David Špaček Co máme dnes před sebou? 1.Jaký je aktuální systém veřejné správy v ČR? (REKAPITULACE TOHO, CO UŽ TAK DOBŘE ZNÁTE J) 2.Jaká je role a struktura české územní správy? n obce … a pak někdy i kraje 1. Současný systém VS v ČR 2. Role a struktura územní správy nvychází z 1) ústavních právních předpisů 2) Evropské charty místní samosprávy n (181/1999 Sb.) 3) Obecního zřízení + Krajského zřízení + zákona o hl. m. Praze n - rozvedeny dalšími primárními a sekundárními předpisy z oblasti veřejného a soukromého práva Obecná charakteristika „obce“ (platí pro obce i kraje) nobec = veřejnoprávní územní korporace n s těmito ZNAKY: n a) územní základ n b) personální základ n c) právní základ - právní subjektivita - soukromoprávní - vrchnostenská n e) kompetenční základ (§ 35, § 61, ... hlavní poslání?, n vs. politická odpovědnost) n d) ekonomický základ Klasifikace obcí v ČR ndvě kritéria a dvoje klasifikace - podle 1)charakteru obce qobce qměstys (cca 200) qměsta (vláda) (cca 600) qstatutární města a Hl. m. Praha nnová obec (a vojenské újezdy) nstejné právo na samosprávu? 2)rozsahu vykonávané státní správy n (hierarchie?) Samostatná působnost obcí npředevším § 35 nODST. 1 - Do samostatné působnosti obce patří záležitosti, které jsou v zájmu obce a občanů obce, pokud nejsou svěřeny zákonem krajům nebo pokud nejde o přenesenou působnost orgánů obce nebo o působnost, která je zvláštním zákonem svěřena správním úřadům jako výkon státní správy, a dále záležitosti, které do samostatné působnosti obce svěří zákon. nDÁLE ROZVÁDÍ ZÁKON O OBCÍCH / LEGISLATIVA RŮZNÉ KONKRÉTNĚ A PŘEDEVŠÍM DEMONSTRATIVNĚ Samostatná působnost obcí – příklady na) v souladu s místními zvyklostmi péče o vytváření podmínek pro rozvoj sociální péče a pro uspokojování potřeb svých občanů (bydlení, ochrana a rozvoj zdraví, doprava, informování, výchova a vzdělávání, ochrana veřejného pořádku) nb) ukládání povinnosti obecně závaznými vyhláškami n - vymezené důvody v § 10 n - podmínkou platnosti vyhlášení x účinnost n - „test čtyř kroků“ n nc) zakládání a zřizování právnických osob a organizačních složek [USEMAP] [USEMAP] + Veřejné výzkumné instituce [USEMAP] + Školské právnické osoby Samostatná působnost obcí – příklady nd) spolupráce obcí n DEMONSTRATIVNĚ FORMY SPOLUPRÁCE n 1) na základě smlouvy a) uzavřené ke splnění konkrétního úkolu b) o vytvoření DSO (pozor na názvy) c) spolupráce s obcemi jiných států d) o sdružení n 2) zakládáním právnických osob podle obchodního zákoníku 2 nebo více obcemi n institut společenství obcí, MAS ne) místní referendum (zákon č. 22/2004 Sb., 35 %, 50 %+ a 25%) ... PŘÍKLADY SAMOSTATNÉ PŮSOBNOSTI nHOSPODAŘENÍ OBCÍ n (téma, které zasahuje i do státní správy, přesto v Hlavě II ZoO) nobec je plnohodnotným subjektem vlastnického práva, který je „veřejnoprávně“ omezován núčelnost, hospodárnost, zájmy obce a úkoly ze zákona npovinnostI pečovat o zachování a rozvoj majetku obce, majetek evidovat a chránit (dlužníci) , zákaz ručení za závazky fyzických a právnických osob ninformační povinnosti při dispozici s majetkem nobvyklá cena n.... místní poplatky ... pravidla veřejné podpory ... veř. zakázky... npovinnost požádat o přezkoumání hospodaření za uplynulý rok + SIMU n.... právní odpovědnost PO ... nzadlužené obce [USEMAP] propočty MF, SIMU Přenesená působnost obcí nobce "vykonavatelé nepřímé státní správy„ nspolupráce – VPS nneplnění povinností nFinancování státní správy obcí ¡„příspěvek“ ¡kritéria ¡analýza VŠE (2009) Orgány obcí a)ZASTUPITELSTVO b)RADA c)STAROSTA a MISTO- d)OBECNÍ ÚŘAD e)TAJEMNÍK OÚ f)OBECNÍ POLICIE g)SPRÁVCE OBCE nsložení a práva členů (+ kdo určuje strukturu) nkompetence nzpůsob rozhodování a usnášeníschopnost nvýstupy činnosti ninformační povinnosti a nevšední projekty npráva občana / majitele nemovitosti nporadní a iniciativní orgány nobligatorně ve všech obcích? nkontinuita správy Oblasti činností obecních úřadů ORP n Malé obce STATUTÁRNÍ MĚSTA nplatí obecní zřízení v širším smyslu (co ústava?) nupravuje zákon č. 128/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů nspeciální obec ? ¡vykonává i přenesenou působnost ¡může být zřízena jen zákonem ¡může se členit na městské obvody / části ¡žádná kritéria pro vznik, velikost MO/MČ [USEMAP] UŽ VÍCE ... současné charakteristiky statutárních měst n ZNAKY OBCE: n a) územní základ n b) personální základ n c) právní základ - právní subjektivita - soukromoprávní - vrchnostenská n d) ekonomický základ n PLATÍ POUZE PRO MĚSTO JAKO CELEK DŮLEŽITÝ STATUT [USEMAP] Dvouúrovňová správa územně členěných statutárních měst MO / MČ statutárních měst nměstské obvody / části lze zřídit / zrušit na základě rozhodnutí zastupitelstva města, pokud do 30 dnů od zveřejnění tohoto rozhodnutí není podán návrh na konání místního referenda o této věci n norganizačními jednotkami města ¡majetek SM + majetek svěřený / odejmutý ¡odlišujte od části obce / města nmohou vykonávat samostatnou i přenesenou působnost (tajemník) nnemohou vydávat právní předpisy obce nproblémy v komunikaci, hospodaření ... (př. Brno, Zlín, Ostrava) Co např. řeší statuty nprocedury projednání rozpočtu / právních předpisů města s příslušnými orgány městských částí nporady vedoucích pracovníků magistrátu s vedoucími pracovníky úřadů městských částí npodmínky předchozího souhlasu zastupitelstva města ¡smlouvy o sdružení ¡nájemní smlouvy (60 dnů) HLAVNÍ MĚSTO PRAHA nna právní postavení se nevztahuje ani zákon o obcích, ani zákon o krajích nmá nejblíže ke statutárním městům, ALE není výslovně statutárním městem nod r. 2000 speciální právní úprava (z. č. 131/2000 Sb.) ¡upravuje postavení hl. m. Prahy jako HYBRIDU n a) hlavního města České republiky n b) kraje (úst. z. č. 347/1997 Sb.) a n c) obce n + postavení městských částí Charakteristiky Hl. m. Prahy nOdlišnosti od obcí a statutárních měst ¡Sbírka právních předpisů hlavního města Prahy ¡na MČ se člení ze zákona (22 správních obvodů a 57 městských částí) ¡nová obec odtržením od Prahy (500 obyvatel) nOdlišnosti (od krajů) v režimu hospodaření ¡stát má právo při bezúplatném převodu či přechodu movitých věcí, práv a nemovitostí na hlavní město Prahu a při finanční spoluúčasti na pořízení takového majetku hlavním městem Prahou vyhradit si stanovení podmínek pro další hospodaření a nakládání s tímto majetkem ¡hospodaření přezkoumává MF / auditor (město i části mohou požádat omimořádný přezkum během roku) Role krajů nNapř. oblasti činnosti na webech krajských úřadů n JMK Adobe Systems 27 … DÍKY ZA VŠE … POZORNOST, DOTAZY … MĚJTE SE BÁÁJEČNĚ