Adobe Systems BPV_ZVFS – Základy veřejných financí a veřejné správy, přednáška 08.11.2018 Role a organizace veřejné správy v ČR se zaměřením na ústřední správu David Špaček Co máme dnes před sebou? 1.Co je to VS a co jste o ní slyšeli v tomto předmětu i jinde? 2.Jaký je aktuální systém veřejné správy v ČR? 3.Jaká je role a struktura české ústřední správy? 4.Vybrané aktuální projekty, které zastřešuje ústřední úroveň 5. 1. Interdisciplinarita veřejné správy Veřejná správa a stát nVS SE VŽDY ODVÍJÍ OD STÁTU a)specifický typ relativně trvalé mocenské autority b)která je organizována (→↓) c)specificky ekonomicky zajištěna d)princip personality a princip (politické) legitimity e)princip teritoriality f)princip suverenity g)princip demokratického právního státu Veřejná správa ve struktuře státní moci nVS je jedním z nástrojů veřejné moci n2 pohledy (materiální a formální) n n ndichotomie politiky a správy Charakter veřejné správy a její vnitřní struktura nodlišnosti od správy soukromé nvnitřní členění veřejné správy ¡právní postavení subjektu veřejné správy ¡správní odvětví ¡státní správa a samospráva ¡zájmová samospráva a ostatní vykonavatelé veřejné správy (agentury, kontrahování…) 2. Současný systém VS v ČR Evropské právo njiž není rozlišování „komunitární“ + „unijní“ Primární Ø zakládací smlouvy Ø základní práva EU Ø smlouvy o přistoupení členů Ø obecné právní zásady Sekundární Ø nařízení Ø směrnice Ø rozhodnutí Sui generis Ø soudní rozhodnutí Ø obyčejové právo Ø smlouvy s třetími subjekty Ø mezinárodní právo veřejné Ø smlouvy mezi členy Ø rozhodnutí v ER Ø soft law [USEMAP] články platné Ústavy ČR nCo tam ti nahoře vlastně dělají? nfunkce makro-, mezo- i mikro-úrovně řízení VS n„EXECUTIVE TOP-MANAGEMENT?“ výkonu státní regulace n a) strategické řízení n b) stanovení optimální organizační struktury správního systému (centr./de... „agenturizace“) n c) kontrola a koordinace fungování jejich organizací d) kontrola a koordinace VS (vč. komunikace, metodické pomoci, právního názoru, standardizace a hodnocení/kontroly) nzabezpečení kvalitní regulace (RIA...) 3) Ústřední správa – role Ústřední správa - struktura v ČR nrole vlády, prezidenta nústava nkompetenční zákon (zákon č. 2/1969 Sb.) (více jak 60 x novelizován, téměř 60 x od roku 1989) n14 ústředních orgánů státní správy, v jejichž čele je člen vlády (vč. jejich „dekoncentrátů“) n1. Ministerstvo financí n2. Ministerstvo zahraničních věcí n3. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy n4. Ministerstvo kultury n5. Ministerstvo práce a sociálních věcí n6. Ministerstvo zdravotnictví n7. Ministerstvo spravedlnosti n8. Ministerstvo vnitra n9. Ministerstvo průmyslu a obchodu n10. Ministerstvo pro místní rozvoj n11. Ministerstvo zemědělství n12. Ministerstvo obrany n13. Ministerstvo dopravy n14. Ministerstvo životního prostředí n nkompetenční zákon (zákon č. 2/1969 Sb.) n+ 11 dalších ústředních orgánů státní správy v jejichž čele člen vlády není n - řízené vládou - řízené ministerstvy n n1. Český statistický úřad n2. Český úřad zeměměřický a katastrální n3. Český báňský úřad n4. Úřad průmyslového vlastnictví n5. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže n6. Správa státních hmotných rezerv n7. Státní úřad pro jadernou bezpečnost n8. Národní bezpečnostní úřad n9. Energetický regulační úřad n10. Úřad vlády České republiky n11. Český telekomunikační úřad Ústřední správa - struktura v ČR Další úřady, které nejsou v kompetenčním zákonu na) odrážející postavení vlády n ministerstva bez portfeje - "Ministři pod Úřadem vlády ČR" n nb) zvláštní případy vykonavatelů státní správy n (větší nezávislost a výkon státní správy) nRada České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání nÚřad pro zastupování státu ve věcech majetkových nÚřad pro ochranu osobních údajů nÚřad pro ochranu hospodářské soutěže nNKÚ Zásady činnosti ústředních orgánů státní správy (kompetenční zákon) nzákonnost (včetně úkolů vyplývajících z evr. integrace...) nřízení svěřeného resortu při zabezpečení řešení aktuálních otázek nnávrhy a stanoviska za svěřený resort nzásada náležité legislativy (RIA), kontrola zákonnosti a zásada mezinárodní právní spolupráce nzásada spolupráce ústřední správy a poskytování informace nzásada řízení vládou (usnesení) vs. problémy, které byly dosud spojovány s ústřední správou ncentralizace způsobující to, že činnost ústředních úřadů má především operativní charakter spíše než charakter strategický, legislativní, metodický a koordinační (mělo odstranit zřízení krajů) nnízká úroveň horizontální komunikace a koordinace (resortismus, státní tajemník, twinningové projekty) nšpatná koordinace státní správy a zajištění podpory a funkčnosti dekoncentrace nje co zlepšovat v manažerských znalostech a dovednostech ústřední správy (vč. zavádění řízení kvality do ústřední správy) nnesystematické vymezení kompetencí podporující resortismus 4) Vybrané aktuální projekty, které zastřešuje ústřední úroveň nANEB CO JE DOSUD PŘEDMĚTEM REFORMY VS qzavedení strategického plánování a programového rozpočtování, které má zlepšit P-M a P-I qzlepšení kvality regulace qzlepšení vertikální a horizontální komunikace qimplementace systémů průběžného řízení kvality a hodnocení jeho práce (včetně hodnocení spokojenosti občanů a monitorování výkonnosti) qintenzivnější využívání ICT qboj s korupcí qimplementace jednotného HRM, služební zákon ... qpři současném tlaku na dosahování úspor? [USEMAP] Adobe Systems 17 … DÍKY ZA VŠE … POZORNOST, DOTAZY … MĚJTE SE BÁÁJEČNĚ