BPV_ZVFS – osnova cvičení podzim 2019 1 Cvičení č. 4 - Příčiny existence veřejného sektoru 1. Selhání trhu a existence VS • Opakování z druhého cvičení – co je to trh a jak funguje? • Existují případy, kdy trh selhává a i ekonomická teorie připouští, že v těchto případech jsou zásahy státu žádoucí (příklady) • Lze rozeznat několik typů tržního selhání, podle různých příčin: • Asymetrické informace • Nedokonalá konkurence, resp. monopoly a firmy v dominantním postavení • Externality • Veřejné statky, resp. veřejně poskytované statky • Jinými (již zmiňovanými) důvody může být: o Nespravedlivé rozdělení příjmů ve společnosti  redistribuce prostřednictvím daňového a sociálního systému o Snaha řešit nepříznivé výkyvy ekonomiky  stabilizační funkce státu (keynesiánská politika): HDP, nezaměstnanost, inflace • Výše zmiňované důvody pro státní zásahy nejsou bezvýhradně akceptovány • Rovněž podoba státní intervence může být různá – od sledování, přes rozdílnou míru (i ekonomické) regulace až po zákaz činnosti (příklady) • Které služby objektivně musí zajišťovat stát? Které služby by naopak mohl efektivně/ji zajišťovat soukromý sektor?  Ukázat na příkladech (soukromé školy, nemocnice, pojišťovny,… vs. obrana, policie, jurisdikce) 2. Asymetrické informace • Situace, kdy má jeden ze subjektů lepší informace o produktu a tuto informační převahu by mohl využít v neprospěch druhého subjektu • v takovém případě mohou existovat dva typy řešení - soukromé a veřejné • například když by byly pro znevýhodněný subjekt příliš vysoké náklady na získání potřebných informací (transakční náklady), může být efektivnější, když to zajistí stát • Stát (příp. i EU) nařízeními reguluje, aby prodejci poskytovali potřebné informace • Např. mražené pečivo, čokoláda, metanolová aféra, trh s ojetými auty, energetické štítky,… • Diskuze: kde je regulace potřeba a kde ne? Kde může vzniknout soukromé řešení a jak? • (Příklad: EU nařídila přejmenovat pomazánkové máslo, protože prý dochází ke klamání spotřebitele (pomazánkové máslo nesplňuje parametry másla). Jedná se o asymetrické informace? Je zde skutečně regulace potřeba?) • AI vznikají v případě, že náklady subjektu na získání potřebných informací převyšují užitek • Pozor na existenci morálního hazardu 3. Monopoly a firmy v dominantním postavení • Firmy, které jsou na trhu jediné nebo na něm mají dominantní postavení, nejsou tlačeny konkurencí ke zvyšování poměru cena/kvalita a k poskytovaní dostatečného „množství“ výstupu BPV_ZVFS – osnova cvičení podzim 2019 2 o Jsou-li na trhu jediné, mohou si dovolit zvyšovat zisky pouze zvyšováním cen. V konkurenčním prostředí pokud by chtěly zvýšit cenu, musely by nabídnout něco navíc (zvýšit kvalitu), nebo musí nechat cenu stejnou a zisky pak můžou zvyšovat produkcí většího množství zboží o (Cenu ale nemohou zvyšovat neomezeně, stále jsou omezeni tím, co si spotřebitelé mohou dovolit nakoupit) • Regulace antimonopolním úřadem (určuje cenu, zabraňuje fúzím firem…) • Příklad: ČD x RegioJet o Tři dny po vstupu RegioJet na trasu Ostrava – Praha, snížilo ČD na stejné trase cenu z 438 Kč na 250 Kč) o Diskuze: • Proč tam monopol vznikl? (vysoké náklady vstupu). A proč jsme ho zrušili? (nefunguje efektivně) • RegioJet si vybere ty tratě, které jsou výhodné a na ČD zbydou tratě, které nejsou ziskové. Je tedy dobře, že jsme RegioJet na trh pustili?(tam kde není provozování tratí rentabilních dojde k hledání alternativních řešení. V ČD se dosud něco takového nemuselo řešit, místo reakcí na poptávku ČD samo stanovovalo, kde dráhy budou) • Má stát nutit soukromé firmy ke křížovým dotacím? (příklady: ziskové x ztrátové tratě, RPG byty x OKD) • Pokud ne, jak řešit ztrátové provozy, které jsou ve veřejném zájmu? • Rušení pracovních míst (vs. efektivita - přirovnání k dělníkům rozbíjejícím stroje v průběhu průmyslové revoluce) • Další příklady: Česká pošta (vs. PPL, ale PPL zatím nedoručuje listovní zásilky; bylo by to rentabilní?), datové schránky, telekomunikace (kolik operátorů?, možnost vstupu virtuálních operátorů?, EU regulace roamingových cen?) 4. Externality • Činnost, která ovlivňuje užitek někoho jiného, aniž by se ovlivněný jedinec této činnosti dobrovolně účastnil (viz přednáška) • Vymyslete vlastní příklady externalit (technoparty, znečištění ovzduší benzínem…) • Je kouření externalita? Kdy ano a kdy ne? Proč je pro stát problematické kouření zakázat? • Může existovat pozitivní externalita? Měl by stát zasahovat a jak? • Proč by měl stát vstupovat mezi dva soukromé subjekty a řešit, jakou externalitu způsobuje konání jednoho subjektu druhému? Na základě vlastních zkušeností definujte, kdy si to soukromé subjekty mají vyřešit sami mezi sebou a kdy má smysl, aby do toho vstoupil stát. 5. Referát - Jaké náklady a výnosy jsou spojeny s kouřením? • Argumenty obhajující zásahy státu do oblasti kouření a jejich kritika • Jaké nástroje stát používá k regulaci kouření • Jaké ekonomické přínosy jde identifikovat s existencí kouření • Jaké ekonomické náklady jde identifikovat s existencí kouření • Úskalí dosud publikovaných studií 6. Veřejně poskytované statky • Statky, o kterých se společnost rozhodla, že je bude poskytovat nebo financovat (vs. veřejné statky - ve chvíli, kdy jsou poskytované jednotlivci, jsou poskytované všem). BPV_ZVFS – osnova cvičení podzim 2019 3 • Příklady veřejně poskytovaných statků • Více viz přednášky 7. Doporučené zdroje • Idnes.cz (2012) Rozpékané pečivo bude od středy označené, obchodníci s tím nesouhlasí. [online]. Dostupné z: • Novinky.cz (2012) Konec pomazánkového másla. Evropský soud ho zarazil. [online]. Dostupné z: • Parlamentní listy.cz (2011) Zažalujeme ÚOHS, hrozí Jančura. Tvrdý souboj s ČD pokračuje. [online]. Dostupné z: • Parlamentní listy.cz (2011) ÚOHS prošetří cenovou politiku ČD, na niž si stěžoval RegioJet. [online]. Dostupné z: • Parlamentní listy.cz (2010) Konkurence přinese na železnici kvalitu, dává si naději svaz cestujících. [online]. Dostupné z: • Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (2019) Výroční zpráva 2018. [online]. Dostupné z: • kapitola – hospodářská soutěž • kapitola - významná tržní síla • Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (2013) ÚOHS žádá ministerstvo, aby nařídilo českým drahám detailně evidovat náklady a výnosy. [online]. Dostupné z: 8. Odkazy k prozkoumání • Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (2019). Statistiky z oblasti hospodářské soutěže [online]. Dostupné z: