Vinařský cestovní ruch v České republice [Originál] PŘEDSTAVENÍ TÉMATU Protože jsem obyvatelem Jihomoravského kraje a zároveň studuji obor Regionální rozvoj a cestovní ruch, vybral jsem si jako téma své práce vinařský cestovní ruch neboli enoturismus. V České republice je cestovní ruch odvětvím, které prošlo od přelomu let 1989–1990 snad nejrychlejším růstem [1]. Často má významný podíl na hrubém domácím produktu jednotlivých států, proto má velký potenciál a stále se rozvíjí. Cestovní ruch ovšem může napáchat i mnoho škod. Negativní vlivy můžeme pozorovat v oblasti ekonomické, environmentální nebo také v sociálně-kulturní [2]. Z toho důvodu zaznamenávají velký rozvoj šetrné formy cestovního ruchu, kam například patří vesnická turistika, agroturistika, chataření a chalupaření a také enoturismus [3]. Dle výkladového slovníku se vinařský cestovní ruch definuje jako „forma cestovního ruchu, jejíž účastníci jsou motivováni poznáváním způsobu pěstování vína v tradičních vinařských oblastech, ochutnávkami vín, procítěním atmosféry vinných sklípků, vináren a vinoték, nákupem archivních i nových vín“ [4]. Avšak často bývá také úzce vázán na programy spojené s návštěvami památek a kulturních akcí, s pěší turistikou a cykloturistikou [5]. VÝZKUMNÁ OTÁZKA Výzkumná otázka pro moji práci bude znít takto: Jaká je současná situace vinařského cestovního ruchu v České republice a jak se bude nadále vyvíjet? Zvolil jsem tuto výzkumnou otázku především proto, abych zjistil, jaký má význam enoturismus v současnosti, jak působí na ekonomiku České republiky a na jednotlivé vinařské oblasti [6] a jakým způsobem by se mohl vyvíjet v budoucnu. Naopak bych se nezabýval minulostí vinařského cestovního ruchu. METODIKA Nejdůležitější metodou by bylo zejména vyhledávání statistických dat. Snažil bych se nalézt data o hrubém domácím produktu České republiky, o zisku z cestovního ruchu, o celkových nákladech a výnosech enoturismu a tato data porovnat a zpracovat. Bezpochyby bych se také zaměřil na vinařské oblasti, které se na našem území nacházejí, snažil se zjistit množství vyprodukovaného vína, počet návštěvníků, průměrnou útratu v těchto oblastech a další údaje, které by mohly přispět k řešení této problematiky. Druhou metodu by představoval průzkum veřejného mínění. Od respondentů bych se snažil zjistit, proč tuto formu cestovního ruchu vyhledávají, jaké aktivity spojené s enoturismem provozují, jak často a do jakých oblastí jezdí a další nezbytné informace. Zaměřil bych se i na nedostatky a ptal se respondentů, co jim při jejich návštěvě chybělo a tyto informace se snažil zužitkovat tak, aby přispěly k potřebným změnám a zapříčinily tak rozvoj vinařského cestovního ruchu. Další metodou, kterou bych se snažil použít, je rozhovor s konkrétními provozovateli. Ptal bych se na preference uživatelů, dále na nejvýdělečnější období v roce a další otázky, které by mohly informace získané z průzkumu veřejného mínění ještě zpřesnit. Tímto způsobem bych mohl blíže nahlédnout do zkoumaného prostředí a pokusil se informace zpracovat. UŽITEK VZNIKLÝ ŘEŠENÍM VÝZKUMNÉ OTÁZKY Vyřešení výzkumné otázky by mohlo odhalit, jak velkou roli vinařský cestovní ruch v současné době hraje, jestli se vyplatí v tomto oboru podnikat. Dále by ukázalo, jak se podílí na ekonomice a zkoumalo by jednotlivé vinařské oblasti a určilo, které jsou nejperspektivnější. Výsledky by také mohly ukázat, jaký bude vývoj a co by se mohlo v oblasti vinařství změnit. Užitek z těchto výsledků by mohli mít především již nynější provozovatelé činností spojených s vinařstvím, ale také lidé, kteří se chystají podnikat v budoucnu nebo lidé, pro které je víno a jeho poznávání jen koníček. POUŽITÁ LITERATURA [1] BŘOUŠKOVÁ, Šárka a David HUMENČÁK. Marketingový výzkum a statistika pro cestovní ruch [online]. Brno: LaROS profi, s.r.o. Leden 2007 [cit. 2015-11-13]. [2] KRAUS, Daniel. Trvale udržitelný rozvoj cestovního ruchu. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita. Ekonomicko-správní fakulta. Katedra regionální ekonomie a správy, 2006. Vedoucí práce Martin Šauer [3] PELÁNKOVÁ, Zuzana. Vinařský průmysl a vinařský cestovní ruch v České republice. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita. Ekonomicko-správní fakulta. Katedra regionální ekonomie a správy, 2012. [4] PÁSKOVÁ, Martina a Josef ZELENKA. Výkladový slovník cestovního ruchu. Vyd. 1. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj, 2002. ISBN 80-239-0152-4 [5] SYNKOVÁ, Veronika. Enoturistika ve vybraných státech Evropy. Bakalářská práce. Praha: Vysoká škola ekonomická. Fakulta mezinárodních vztahů. Katedra cestovního ruchu, 2008. Vedoucí práce Lena Mlejnková [6] JENERÁLOVÁ, Ivana. Víno a vinařské oblasti v České republice [online]. Praha: Ministerstvo zahraničí. Publikováno 15.06.2010 [cit. 2015-11-13]. Dostupné z http://www.czech.cz/cz/98915-vino-a-vinarske-oblasti-v-ceske-republice