Vinařský cestovní ruch v České republice [Plagiát] PŘEDSTAVENÍ TÉMATU Jelikož jsem občanem České republiky a její obyvatelé drží přední pozici v průměrné spotřebě piva na osobu, která dosahuje v průměru 160 litrů na hlavu za rok, rozhodl jsem se zpracovat seminární práci na téma Pivní turistika v České republice. Obliba piva u nás i ve světě neustále narůstá a většině konzumentů není jedno, jaké pivo pijí, začíná se prosazovat pivní turistika. Návštěvníci mohou putovat po pivovarech, lázních nebo muzeích a poznávat zde jejich historii, způsob vaření piva nebo si jen tak odpočnout s jejich tolik oblíbeným zlatým mokem. Na Moravě je například možné navštívit Festival v centru dění přímo na centrálním náměstí v Brně. Pivovar Černá Hora vybudoval pivní cyklostezku a každoročně pořádá pivní pouť. Litovelský otvírák či Zubrfest jsou pivní slavnosti stejnojmenných pivovarů z Olomoucka. Pivní lázně jsou rehabilitační a léčebnou procedurou. Nezahrnují pouze koupele, zábaly a masáže, ale také pití piva. Cílem této procedury je harmonizace organismu, relaxace a duševní odpočinek. Od roku 2006 je možné navštívit pivní lázně i u nás. Průkopníkem byl rodinný pivovar Chodovar v Chodové Plané. VÝZKUMNÁ OTÁZKA Jaká je současná situace pivní turistiky v České Republice a jak se bude nadále vyvíjet METODIKA Nejdůležitější metodou by bylo zejména vyhledávání statistických dat. Snažil bych se nalézt data o hrubém domácím produktu České Republiky, o zisku z cestovního ruchu, o celkových nákladech a výnosech pivní turistiky a tato data porovnat a zpracovat. V neposlední řadě bych se také zaměřil na hlavní oblasti produkce piva, které se na našem území nacházejí, snažil se zjistit množství vyprodukovaného piva, počet návštěvníků, průměrnou útratu v těchto oblastech a další podstatné údaje, které by mohly přispět k řešení této problematiky. Druhou metodu by představoval průzkum veřejného mínění. Od respondentů bych se snažil zjistit pomocí dotazníků, proč tuto formu cestovního ruchu vyhledávají, jaké aktivity spojené s pivní turistikou provozují, jak často a do jakých oblastí jezdí a další nezbytné informace. Důležité jsou i nedostatky, proto bych se zaměřil i na ně a ptal se respondentů, co jim při jejich návštěvě chybělo a tyto informace se snažil zužitkovat tak, aby přispěly k potřebným změnám a zapříčinily tak rozvoj pivní turistiky na našem území. Další metodou, kterou bych se snažil použít, je rozhovor s provozovateli. Snažil bych se zjistit preference uživatelů, dále nejvýdělečnější období v roce a pokládal bych jim i další otázky, které by mohly informace získané z průzkumu veřejného mínění ještě zpřesnit. Tímto způsobem bych mohl blíže nahlédnout do zkoumaného prostředí a pokusil se informace zpracovat. Další metodou, kterou bych se snažil použít, je rozhovor s konkrétními provozovateli. Ptal bych se na preference uživatelů, dále na nejvýdělečnější období v roce a další otázky, které by mohly informace získané z průzkumu veřejného mínění ještě zpřesnit. Tímto způsobem bych mohl blíže nahlédnout do zkoumaného prostředí a pokusil se informace zpracovat. UŽITEK VZNIKLÝ ŘEŠENÍM VÝZKUMNÉ OTÁZKY Vyřešení výzkumné otázky by mohlo odhalit, jak velkou roli pivní turistika v současné době hraje, jestli se vyplatí v tomto oboru podnikat. Dále by ukázalo, jak se podílí na ekonomice a HDP a zkoumalo by jednotlivé oblasti a určilo, které jsou nejperspektivnější. Výsledky by také mohly ukázat, jaký bude vývoj a co by se mohlo v daných oblastech změnit. Užitek z těchto výsledků by mohli mít především nynější provozovatelé v pivovarnictví, ale také lidé, kteří se chystají v budoucnu podnikat v tomto oboru nebo lidé, pro které je pivo a turistika spojená s ním jen hobby. POUŽITÁ LITERATURA ZÍBRT, Čeněk a Klára PILÍKOVÁ. Z historie piva. V Praze: Vyšehrad, 2013. ISBN 978-80-7429-339-9 CHLÁDEK, Ladislav. Pivovarnictví. Praha: Grada, 2007. Řemesla, tradice, technika. ISBN 978-80-247-1616-9 GOELDNER, Charles R. a J. R. Brent RITCHIE. Cestovní ruch: principy, příklady, trendy. Brno: BizBooks, 2014. ISBN 978-80-265-0298-2 Pivo. Wikipedia. [online]. 14.11.2016 [cit. 2016-11-14]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Pivo Pivní turistika po ČR. Pivní klenoty. [online]. 14.11.2016 [cit. 2016-11-14]. Dostupné z: http://www.pivniklenoty.cz/vse-o-pivu/zajimavosti-o-pivu/pivni-turistika-po-cr/ O webu. Pivní turistika . [online]. 14.11.2016 [cit. 2016-11-14]. Dostupné z: http://www.pivnituristika.cz/o-nas/o-webu