9. Prostředí maloobchodu a velkoobchodu - dynamika změn - mikroekonomické trendy a mikroekonomické faktory vývoje (blok č. 3)
Mikrookolí lze jednoduše analyzovat pomocí Analýzy konkurenčních sil, kterou vymyslel americký profesor Michael Porter. Jedná se o analýzu vlivů, které bezprostředně ovlivňují konkurenceschopnost podniku.
Cílem je vyhodnotit intenzitu jednotlivých faktorů a dopadů na podnik.
Struktura analýzy se různí dle autorů, obecně v základní podobě ji lze znázornit například takto:
Rivalita mezi konkurenčními
podniky
- Počet a velikost konkurentů v okolí
- Kapitálová náročnost odvětví
- Diferenciace produktů
Hrozba vstupu potenciálních
konkurentů
- Znalost značky a oddanost zákazníků
- Přístup k distribučním kanálům
- Reakce stávajících subjektů v odvětví
Hrozba substitučních produktů
- Relativní výše cen substitutů
- Diferenciace substitutů
- Náklady na přechod k substitutu
Vyjednávací
síla dodavatelů
- Vstup tvoří významnou část výstupu
- Málo dodavatelů na trhu
- Nezávislost dodavatelů na odběratelích
Vyjednávací síla kupujících
- Málo zákazníků nakupujících velká množství či velký odbytový podíl
- Vysoká standardizace produktu
- Produkt není nezbytný nebo výjimečný statek
V každém odvětví se tyto síly projevují jinými způsoby a s odlišnou intenzitou. V rámci analýzy je vhodné identifikovat další podstatné rysy odvětví a ty analyzovat individuálně.
Příklad zpracování analýzy s metodikou je uveden v přiložené prezentaci. Podrobněji je analýza rozpracována a vysvětlena například v těchto zdrojích:
- PORTER, M. E. Konkurenční výhoda : Jak vytvořit a udržet si nadprůměrný výkon. Praha : Victoria Publishing, 1993. 626 s. ISBN 80-85605-12-0.
- SEDLÁČKOVÁ, H.; BUCHTA, K. Strategická analýza. Praha : C. H. Beck, 2006. 121 s. ISBN 80-7179-367-1.