Michal Krčál Department of Corporate Economics 11.3. 2019 IS Business Value Table of contents Kontext Michal Krcäl (KPH ESF MU) S čím máme co do činění Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted. Albert Einstein • Robert Solow (1987): You can see the computer age everywhere but in the productivity statistics. • Brynjolfsson's (1993) productivity paradox • "leap of faith" (Small and Chen, 1995) • "act of faith" (Bannister and Remenyi, 2000) • "gut feel" (Bannister and Remenyi, 2000) • nebo důvěra mají větší váhu než konkrétní (kvantitativní) údaje (Gibson and Arnott, 2005) Michal Krčál (KPH ESF MU) IS Business Value 11.3.2019 3/17 Productivity paradox • Důvody: ► Špatné měření vstupů a výstupů ► Křivka učení a reakce na změnu ► Rozptýlení a redistribuce výnosů ► Špatné řízení IT • V datech od roku 1991 už paradox není (Brynjolfsson, 1996). Jenže... • Saunders and Brynjolfsson (2016): jeden dolar investice do IT rovná se 10 dolarů hodnoty podniku, ale ► rozhodujícím činitelem jsou IT capabilities - tzn. schopnost používat IT • Víme že IT pomáhá • Víme o kolik pomáhá, ale už nevíme... ► jak pomáhá ► jaké druhy/typy IT pomáhají, a jaké ne ► atd. Michal Krčál (KPH ESF MU) IS Business Value 11.3.2019 4/17 IS Business Value • IS business value is the impact of investments in particular IS assets on the multidimensional performance and capabilities of economic entities at various levels, complemented by the ultimate meaning of performance in the economic environment (Schryen, 2013). • Kde je jeden z hlavních problémů disciplíny? • Velká část IS hodnoty spočívá v nefinančních a nehmotných efektech. ► the costs of IT projects are often concrete, immediate and tangible, yet the benefits are often indirect, intangible, and not reflected in accounting performance measures until sometime later (Davern and Wilkin, 2010). • Přeloženo do "češtiny" - (skoro přesně) víme kolik nás to stojí • ALE nevíme co přesně nám IT přinese, kdy nám to IT přinese, a někdy ani jak nám to IT přinese. • Má cenu to tedy vůbec řešit?! Michal Krčál (KPH ESF MU) IS Business Value 11.3.2019 5/17 Table of contents itGXt Q Rozdělení přístupů Michal Krčál (KPH ESF MU) Jak se to řeší - časové hledisko • Lze rozdělit na časové ose: • Před projektem (justification, appraisal, ex-ante evaluation) • Během projektu (částečně pokryjeme v rámci PM témat) • Po projektu (ex-post evaluation) Michal Krčál (KPH ESF MU) IS Business Value 11.3.2019 71 • Finanční ► Oblíbené ► Jaký je s nimi problém? • Procesní ► Dává to smysl, ale... ► Zavést BPM není jednoduché • Strategické ► Pohled z druhé strany než od procesů ► V čem může být problém? ► Podpora top managementu • "Behaviorální" (acceptance, satisfaction) ► Jde spíše o success, než přímo o přínosy • "Analytické" (celopodnikové přístupy v rámci CPM) ► Podobný problém jako s BPM Michal Krčál (KPH ESF MU) IS Business Value 11.3.2019 8/17 Table of contents V I _ ' _ V _ i _ o O Náklady Michal Krčál (KPH ESF MU) To jednodušší S náklady obvykle není problém Total Cost of Ownership (TCO) ► Jde o seznam nákladů pro konkrétní projekt/technologii ► Příklad pro cloudy viz (Walterbusch et al., 2013) ► "Stačí" se podívat na větší množství projektů a nákladový model lze sestavit. Michal Krčál (KPH ESF MU) IS Business Value 11.3.2019 10/17 Table of contents V I _ ' _ V _ i _ o Q Přínosy Michal Krčál (KPH ESF MU) Problémy začínají u přínosů • Informační systém má hmotné a nehmotné prínosy • Jaký typ IS bude mít většinu hmotných a jaký většinu nehmotných přínosů? • Nehmotnost a "nefinančnost" přínosů roste spolu s jejich strategickým významem (Irani and Love, 2000) Michal Krčál (KPH ESF MU) 11.3.2019 12/17 Hodnota IT 1 Strategic competitive advantage ICT strategy alignment relations with other organizations Daulatkar and Sangle (2006) customer relations better services or products improved skill level for employees ;' new business plans Transformational J expanding organizational capabilities improving business models Transactional improving organizational structure and processes savings in SGM reducing operating costs reducing communicating costs no need to increase the workforce increasing return on financial assets employee productivity faster access to information easier access to information Informational / information for strategic planning information accuracy information in more useable formats Michal Krcäl (KPH ESF MU) IS Business Value 11. 3. 2019 13/17 Hodnota IT 2 Input Business as black box perspective Inbound logisti pplier relations improvements to products and services procured from suppliers. improvements to relations with external suppliers Customer relations sterner retention Competitor relations New products/servi Differentiations in products/services duality of products/services Product/services deliveries elations improved relations with external parties (besides typicall stakeholders) Decision making Human resources Learning and knowledge Organizational culture Business resources perspective Non-human resources Business components Information Technology improvements in information availability and quality improvements in non-IT based tools and machinery Organization structure perspective Connections between components ^formulation and planning Productivity Cost reductions Communication Product/services fl improved ability to control and follow up the organization's performance Michal Krcäl (KPH ESF MU) IS Business Value 11. 3. 2019 14/17 • Jak tedy měřit něco, na co si "nešáhneme" a co nespočítáme? • Něco se v praxi dělá, ale otázka je, jestli se to dělá správně, a je to dostačující • Toto a následující témata by vám měla problematiku systematizovat. Michal Krčál (KPH ESF MU) 11.3.2019 15/17 Tento týden Příprava: ► Najděte alespoň 3 teorie, které se váží k oblasti IS business value, popište je a diskutujte, jak je lze využít při hodnocení IT přínosů. ► Připravte si otázky do diskuze. Na semináři to probereme. Michal Krčál (KPH ESF MU) IS Business Value 11.3.2019 16/17 References I Bannister, Frank and Dan Remenyi (Sept. 2000). "Acts of faith: instinct, value and IT investment decisions". In: Journal of Information Technology 15.3, pp. 231-241. ISSN: 0268-3962, 1466-4437. DOl: 10.1080/02683960050153183 (cit. on p. 3). Davern, Michael J. and Carla L. Wilkin (Mar. 2010). "Towards an integrated view of IT value measurement". In: International Journal of Accounting Information Systems 11.1, pp. 42-60. issn: 1467-0895. doi: 10 .1016/j. accinf. 2009.12 . 005 (cit. on p. 5). Gibson, Marcus and David Arnott (2005). "The evaluation of business intelligence: a case study in a major financial institution", eng. In: Australasian Chapter of the Association for Information Systems, pp. 1-12. isbn: 097584170X (cit. on p. 3). Irani, Zahir and Peter E. D. Love (2000). "The propagation of technology management taxonomies for evaluating investments in information systems". English. In: Journal of Management Information Systems 17.3, pp. 161-178. issn: 07421222 (cit. on p. 12). Schryen, Guido (2013). "Revisiting IS business value research: what we already know, what we still need to know, and how we can get there", en. In: European Journal of Information Systems 22.2, pp. 139-169. issn: 0960-085X. doi: 10. 1057/ejis . 2012. 45 (cit. on p. 5). Small, Michael H. and Injazz J. Chen (1995). "Investment justification of advanced manufacturing technology: An empirical analysis". In: Journal of Engineering and Technology Managemenf \ 2.1 - 2, pp. 27 -55. issn: 0923-4748. doi: http://dx.doi.org/10.1016/0923-4748 (95) 00003-5 (cit. on p. 3). Walterbusch, Marc, Benedikt Martens, and Frank Teuteberg (2013). "Evaluating cloud computing services from a total cost of ownership perspective". In: Management Research Review36.6, pp. 613-638. issn: 2040-8269. doi: 10. 1108/0140917131132 5769 (cit. on p. 10). Michal Krcäl (KPH ESF MU) IS Business Value 11.3.2019 17/17