SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST FIREM PRŮVODCE NEJEN PRO MALÉ A STŘEDNÍ PODNIKY Business Leaders Forum 0 Proč být 1 společensky odpovědným podnikem 1 Co je 2 společenská odpovědnost firem 2 Co může 4 CSR přinést3 Zjistěte, 6 jak na tom jste: dotazníky 4 Zainteresované 15 strany – stakeholdeři 5 Jak CSR 19 zavést6 Komunikujte! 22 7 Na velikosti 24 nezáleží8 Obsah Máte jasně definované firemní hodnoty a pravidla chování? ❏Ano ❏Ne ❏Částečně ❏Nevím ❏Nelze použít Sdělujete své firemní hodnoty zákazníkům, obchodním a dalším partnerům (např. na prodejních prezentacích nebo neformálních schůzkách)? ❏Ano ❏Ne ❏Částečně ❏Nevím ❏Nelze použít Znají vaši zákazníci vaše firemní hodnoty a pravidla chování? ❏Ano ❏Ne ❏Částečně ❏Nevím ❏Nelze použít Znají vaši zaměstnanci vaše firemní hodnoty a pravidla chování? ❏Ano ❏Ne ❏Částečně ❏Nevím ❏Nelze použít Informujete a školíte zaměstnance v problematice firemních hodnot a pravidel chování? ❏Ano ❏Ne ❏Částečně ❏Nevím ❏Nelze použít EKONOMICKÁ OBLAST – FIREMNÍ HODNOTY Co získáte? jasné určení firemních hodnot vymezí vaše postoje a názory definování a šíření firemních hodnot usnadní vám i vašim zaměstnancům dodržování zásad, kterým věříte budete snáze budovat dobrou pověst podniku budete mít možnost sdělit své záměry a vize partnerům, s nimiž jednáte. Lidé rádi spolupracují s tím, kdo uznává stejné hodnoty. Tak můžete upoutat stejně naladěné zaměstnance, zákazníky, dodavatele a investory Vliv firemních hodnot na dlouhodobý úspěch firmy Většina malých podniků už „dělá správné věci“. Chování malých a středních podniků zpravidla odráží morální hodnoty a zásady vlastníka/ředitele. Jen málo z nich je však formuluje v kodexu chování, v prohlášení o vhodných obchodních praktikách nebo v souboru pravidel, která vyjadřují vizi společnosti, její hodnoty, ambice a cíle. Jak vše realizovat v praxi? firemní hodnoty jasně definujte: budou jasným a důsledným vodítkem k řešení situací, které přinášejí dilemata nebo střety zájmů postarejte se o to, aby chování vaší firmy skutečně korespondovalo s firemními hodnotami sami jděte příkladem a důsledně je dodr- žujte zapojte do dialogu o firemních hodnotách i ostatní spolupracovníky pozitivně přistupujte k zájmům a starostem svých zaměstnanců, zákazníků, dodavatelů i obce o svých firemních hodnotách informujte interně i externě 7 8 Snižujete vliv vašeho podniku na životní prostředí pomocí: – úspory energie? ❏Ano ❏Ne ❏Částečně ❏Nevím ❏Nelze použít – minimalizace odpadu a využitím recyklace? ❏Ano ❏Ne ❏Částečně ❏Nevím ❏Nelze použít – prevence znečišťování (např. emise do vzduchu a vody, odpadní vody, hluk)? ❏Ano ❏Ne ❏Částečně ❏Nevím ❏Nelze použít – ochrany přírodního prostředí? ❏Ano ❏Ne ❏Částečně ❏Nevím ❏Nelze použít – udržitelných možností dopravy? ❏Ano ❏Ne ❏Částečně ❏Nevím ❏Nelze použít Můžete ušetřit finanční prostředky snížením dopadu na životní prostředí (např. pomocí recyklace, snížením spotřeby energie, prevencí znečišťování)? ❏Ano ❏Ne ❏Částečně ❏Nevím ❏Nelze použít Uvažujete o potenciálních dopadech na životní prostředí při vývoji nových výrobků a služeb (např. spotřeba energie, recyklovatelnost nebo míra znečištění)? ❏Ano ❏Ne ❏Částečně ❏Nevím ❏Nelze použít Poskytujete zákazníkům, dodavatelům, obci a dalším stakeholderům jasné a přesné ekologické informace o svých výrobcích, službách a aktivitách? ❏Ano ❏Ne ❏Částečně ❏Nevím ❏Nelze použít Můžete využít ekologické parametry výrobků a služeb k získání konkurenčních výhod (např. recyklovatelnost výrobků, efektivnost energií)? ❏Ano ❏Ne ❏Částečně ❏Nevím ❏Nelze použít ENVIRONMENTÁLNÍ OBLAST – VZTAH K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ Vliv vztahu k životnímu prostředí na dlouhodobý úspěch firmy Všechny firmy, bez ohledu na velikost, mohou mít na životní prostředí pozitivní i negativní dopad. Negativní dopady vznikají v důsledku přímé či nepřímé spotřeby energie a zdrojů, generování odpadů a škodlivin a ničení životního prostředí. Zhoršování životního prostředí je globální i lokální problém, který působí starosti celé společnosti, tedy i všem stakeholderům. Odpovědná firma se proto snaží životní prostředí chránit; ekologické postupy navíc často přinášejí i finanční užitek. Co získáte? Efektivní využití energie, prevence znečišťování, minimalizace odpadu a využívání recyklací, to všechno vám přinese kromě splnění příslušných předpisů i zlepšení vztahů s místním společenstvím, zvýší motivaci a hrdost zaměstnanců i věrnost zákazníků. A to samozřejmě přispívá k dlouhodobé stabilitě a úspěšnosti podniku. 13 14 I. SLOVNÍK POJMŮ: CSR – Corporate Social Responsibility (Společenská odpovědnost firem) Společenská odpovědnost firem neboli Corporate Social Responsibility (CSR) představuje dobrovolný závazek firem chovat se v rámci svého fungování odpovědně k prostředí i společnosti, ve které podnikají. V praxi to znamená, že firmy, které přijaly CSR za své, si dobrovolně stanovují vysoké etické standardy, snaží se minimalizovat negativní dopady na životní prostředí, pěstují dobré vztahy se svými zaměstnanci a podporují region, ve kterém působí. Takové firmy jsou nositeli pozitivních trendů a pomáhají měnit podnikatelské prostředí jako celek, odlišují se od konkurence, stávají se žádaným partnerem podobně smýšlejících firem a organizací a atraktivním zaměstnavatelem. Společensky odpovědné aktivity firem jsou čistě dobrovolné a charakteristické tím, že jdou nad rámec povinností daných zákonem. Zdroj: Business Leaders Forum, www.csr-online.cz Dialog se stakeholdery (Stakeholders dialo- gue) Určení a identifikace potřeb a očekávání stakeholderů na základě otevřeného dialogu s nimi. Zdroj: Jana Trnková, Business Leaders Forum, www.csr-online.cz Firemní dobrovolnictví (Corporate Volunteering) Pojem „firemní dobrovolnictví“ označuje koncept spojující obecně prospěšné aktivity podniku s podporou dobrovolné činnosti zaměstnanců. Ve smyslu tohoto konceptu se firma snaží vzbudit a zvýšit zájem svých zaměstnanců o dobrovolnou práci tím, že jejich dobrovolnou činnost uznává, oceňuje a podle možnosti různým způsobem podporuje. V souhrnu lze tedy o firemním dobrovolnictví mluvit pokaždé, kdy firma provádí nebo podporuje obecně prospěšnou činnost, na které se zaměstnanci firmy dobrovolně podílí a v jejímž rámci popřípadě investuje přídatné věcné nebo finanční pro- středky. Zdroj: Michaela Nešporová, 2.3. Firemní dobrovolnictví, www.sof.cz Firemní filantropie (Corporate Philanthropy) Firemní filantropie je široký pojem, který zahrnuje řadu forem dárcovství a investic do komunity. Může se jednat o finanční příspěvky, věcné dary, poskytnutí služeb, zapůjčení produktu nebo majetku, propracovanou strategii dárcovství, dlouhodobé partnerství s neziskovou organizací a patronaci např. programu, projektu nebo celé oblasti, dobrovolnou práci zaměstnanců, "zapůjčení" expertů, vytvoření matchingového fondu a ještě mnoho dalších možností a nápadů. Zdroj: Fórum dárců, www.donorsforum.cz Stakeholdeři (Stakeholders) Jako stakeholdeři jsou označovány všechny osoby, instituce či organizace, které mají vliv na chod firmy nebo jsou jejím fungováním ovlivněni. Skupina stakeholderů v nejširším pojetí zahrnuje zákazníky, akcionáře, zaměstnance, obchodní partnery, dodavatel, zástupce státní správy a samosprávy, zájmové skupiny, média, odbory a mezinárodní organizace. Právě ve spolupráci s nimi firmy realizují své CSR programy nebo definují svou CSR strategii. Zdroj: Jana Trnková, Business Leaders Forum, www.csr-online.cz Trvale udržitelný rozvoj (Long-term Sustainable Development) Trvale udržitelný rozvoj společnosti je takový rozvoj, který současným i budoucím generacím zachovává možnost uspokojovat jejich základní životní potřeby a přitom nesnižuje rozmanitost přírody a zachovává přirozené funkce ekosystémů. Zdroj: Server Příroda.cz, www.priroda.cz Zelená kniha (Green Book on CSR) Evropská Komise se problematikou SOF poprvé komplexněji zabývá v tzv. „Zelené knize“, kterou vydala v roce 2001, a to v souvislosti s celosvětovou aktivitou Mezinárodní organizace práce (International Labor Organization, ILO) v této oblasti. Shrnuje v ní základní principy, nástroje a přístupy k problematice SOF, které jsou v současné době hlavním tématem tzv. Multi-stakeholder Forum (Fórum zájmových skupin). Zdroj: Centrum společenské odpovědnosti firem, www.sof.ispcr.cz Přílohy ZÁKAZNÍCI ANO NE Měříte spokojenost zákazníků? Máte věrnostní program? Dosáhli jste některých standardů kvality (např. ISO 9000)? Pořádáte dny otevřených dveří, panelové diskuze či testování nových produktů? Realizujete aktivity v oblasti vzdělávání zákazníků? OBCHODNÍ PARTNEŘI ANO NE Používáte sociální či environmentální kritéria pro výběr partnerů? Vytváří některý z vašich partnerů zprávu CSR? Poskytujete svým partnerům informace o vašich CSR aktivitách? Zapojujete vaše partnery do svých CSR aktivit? ZAMĚSTNANCI ANO NE Šíříte povědomí o etických záležitostech mezi zaměstnanci? Komunikujete se svými zaměstnanci (firemní časopis, intranet)? Podporujete dialog se svými zaměstnanci (boxy pro návrhy, průzkumy spokojenosti)? Konzultujete se svými zaměstnanci hodnocení firemní politiky? Poskytujete svým zaměstnancům školení? Máte firemní systém, který zajišťuje profesionální rozvoj vašich zaměstnanců (plány kariérního rozvoje)? Znáte poměr interních povýšení k externímu nabírání zaměstnanců? Máte systém pro řízení oblasti zdraví a bezpečnosti? Poskytujete zdravotní služby? Školíte své zaměstnance v oblasti zdraví a bezpečnosti? Nabízíte balíky odměn, výkonové mzdy či podíly ze zisku? Funguje u vás systém důchodového zabezpečení? Nabízíte jiné zaměstnanecké výhody (sportovní vyžití, navýšení dovolené)? Podporujete sladění pracovního a osobního života (flexibilní pracovní doba, péče o dítě)? Jaký druh pomoci nabízíte propuštěným zaměstnancům (pomoc při hledání práce, rekvalifikace)? PODPORA KOMUNITY ANO NE Podporujete místní/regionální/celostátní události, projekty či organizace? Zahrnujete zaměstnance do rozhodování o předmětu pomoci? Odměňujete dobrovolnou práci zaměstnanců? Měříte dopady vašich firemních aktivit na společnost? Spolupracujete se středními školami či univerzitami? OBLAST ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ ANO NE Máte zavedený environmentální manažerský systém? Máte zaveden program pro kontrolu/přehled spotřeby energie a vody? Mohou být již použité materiály znovu využitelné či recyklované? Máte politiku odpadového hospodářství? Recyklujete? Máte politiku redukce spotřeby pohonných hmot? Vyhovuje vaše společnost národním či mezinárodním standardům (ISO, EMAS)? Komunikujete svou environmentální politiku zaměstnancům? Poskytujete svým zaměstnancům environmentální školení? II. NÁMĚTY PRO ROZVOJ AKTIVIT CSR – CHECK-LIST Soubor aktivit byl sestaven na základě průvodce pro malé a střední podniky při provádění interního auditu CSR a přípravě zprávy CSR. Průvodce se jmenuje SME Key a vydala ho organizace CSR Europe. 25 26 III. DALŠÍ ZDROJE INFORMACÍ: Internetové stránky Business Leaders Forum: www.blf.cz a www.csr-online.cz Společenská odpovědnost firem: www.sof.cz Sdružení Korektní podnikání: www.korektnipodnikani.cz Portál Evropské unie: ec.europa.eu/ enterprise/csr/campaign/index_cs.htm EPS, občanské sdružení, program GARDE: www.responsibility.cz Business Leaders Forum: www.blf.sk Partnerstva: www.partnerstva.sk CSR Europe: www.csreurope.org International Business Leaders Forum: www.iblf.org Business in the Community: www.bitc.org.uk Global Reporting Iniciative: www.globalreporting.org Publikace Společenská odpovědnost firem, kompletní průvodce tématem & závěry z průzkumu v ČR – J. Trnková. Business Leaders Forum 2004, 58 str. Zdroj: Business Leaders Forum: www.blf.cz Když se bere CSR vážně – P. Franc, J. Nezhyba, C. Heydenreich. Ekologický právní servis 2006, 72 str. Zdroj: GARDE – globální odpovědnost: www.responsibility.cz Spoločensky zodpovedné podnikanie – A. Bussard, M. Markuš, M. Bunčák, E. Marček, P. Mazurkiewicz. Nadácia Integra 2005, 41 str. Zdroj: Nadácia Integra: www.integra.sk Společenská odpovědnost podniků – L. Blažek, K. Doležalová, A. Klapalová. Centrum výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky 2005, 24 str. Zdroj: Centrum výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky: www3. econ.muni.cz/centrum Společenská odpovědnost firem – V. Jeřábková, J. Hartl. AISIS 2003, 42 str. Zdroj: Projekt SOF: www.sof.cz Napříč společenskou odpovědností firem – Kolektiv autorů. AISIS 2005, 163 str. Zdroj: Projekt SOF: www.sof.cz Business Leaders Forum Štěpánská 61 Palác Lucerna 116 02 Praha 1 tel.: +420 224 216 275 fax: +420 224 213 957 e-mail: blf@blf.cz www.blf.cz; www.csr-online.cz Na publikaci se podílel kolektiv autorů: Magdaléna Steinerová Andrea Václavíková Radomír Mervart Editorka: Monika Vondráková Jazyková úprava: Jaroslava Kovaříková Poděkování za odborné přípomínky patří: Miroslavu Dingovi Petru Horňáčkovi Miroslavu Jarolínkovi Ondřeji Kulhánkovi © Design, konzultace, produkce a tisk: TOP Partners, s.r.o., 2008 27