Pár slov k metodice tvorby strategie Strategické řízení podniku je nejtěžší úkol, který může manažer řešit. S tím souvisí náročnost celého procesu (vytvořená strategie determinuje dlouhodobou existenci podniku, proto ji nelze vytvořit za jedno odpoledne od stolu). Pokud má tedy metodika postihnout celé strategické řízení od prvotní orientace řešitele strategického případu (v tomto případu v pozici tvůrce strategie) až po výběr strategie optimální z vytvořených variant, pak se tento proces může zdát na první pohled složitý. Jak by také nebyl, když má komplexně postihnout nejen samotný podnik v jeho bohaté strukturovanosti, ale také celé podnikatelské prostředí v kontextu jednotlivých trhů i makroprostředí. Pro snadnější vstřebání prezentované metodiky je tudíž vhodné představit si sám sebe v pozici tvůrce strategie a logicky se ptát, co je třeba udělat, aby daného cíle (vytvoření strategie) bylo odpovědně dosaženo (protože právě na tvůrcích strategií závisí osud celého podniku). Ve studijních materiálech najdete tři varianty přístupu ke strategickému řízení podniku na stakeholderské bázi: · Alternativní přístup ke strategické analýze a tvorbě strategie podniku: Podkladový materiál pro zpracování metodiky vysokoškolské výuky strategického managementu (Ladislav Blažek, Jaromír Mazel) - word · STAGE metodika – pptx. · Využití stakeholderského přístupu ve strategickém řízení – pptx. Metodiku se nemáte učit nazpaměť, ale měli byste chápat postup (proč je učiněn ten který krok a co ve výstupu přináší neopominutelného), umět vystihnout, jak byste sami postup uplatnili (metodika není recept na vánoční cukroví, ale vodítko pro tvůrčí práci) a pochopit provázanost s ostatními přednášenými tématy (vytváříme konkrétní strategii reflektující jednotlivé skupiny stakeholderů ve vztahu k podniku jako celku). Pokud se chcete dozvědět o současném stavu strategického řízení s částečnou reflexí historického vývoje, pak: JIRÁSEK, Jaroslav. Strategie: umění podnikatelských vítězství. 2. vyd. Praha: Professional Publishing, 2003. ISBN 80-86419-46-0. Pokud máte zájem o tradiční přístupy ke strategickému řízení: KEŘKOVSKÝ, Miloslav a Oldřich VYKYPĚL. Strategické řízení: teorie pro praxi. 2. vyd. Praha: C.H. Beck, 2006. C. H. Beck pro praxi. ISBN 80-7179-453-8. A pokud se chcete stát fajnšmekry na moderní přístup, tak doporučuji dosud nedoceněný příspěvek Richarda D´Aveni (do knihovny jsem osobně nechal knihu zakoupit): D'AVENI, Richard A, Robert E GUNTHER a Joni COLE. Strategic supremacy: how industry leaders create growth, wealth and power through spheres of influence. New York: Free Press, 2001. ISBN 1-4165-7647-9. Ostatní literaturu uvádím v prezentaci.