Ekonomicko-organizační poradenství Plánování akce, implementace, ukončení poradenského procesu Švandová Eva MCj01557170000[1] Ceny vybraných organizačních poradců - národní registr Plánování akce nIdentifikace možných rozhodnutí klienta a předpoklad opozice - nejlépe uvažovat o všech možných rozhodnutích a ta strukturovat - VIZUALIZOVAT nVypracování jednoho nebo více řešení diagnostikovaného problému nVolba z alternativních šetření nPředložení návrhů klientovi nPříprava na implementaci řešení nDiagnostika X plánování akce → systematické vyhledávání faktů X inovace a tvořivost Úloha klienta nDůležité aktivnější zapojení klienta než v diagnostické fázi nDůvody: qJedná se o rozsáhlou činnost, klient musí být seznámený s přístupem a souhlasit s ním qNutná mobilizace schopných lidí v podniku qMožnost zaměstnanců podílet se na projektování a plánování práce qVytváří se angažovaný přístup nutný k implementaci qMožnost získání nových vědomostí zákazníkem Orientace přípustných řešení Prednaska2 Jak najít řešení nInterní zkušenosti qPředešlé zakázky qPoradcovy záznamy a dokumentace o organizaci nExterní zkušenosti, existující rámce qOdborná literatura – model 5 konkurenčních sil, balanced scorecard, McKinsey 7S, 4P, BCG matice, Ansoffova matice růstu nZcela nová řešení qBrainstorming qKolegové qZaměstnanci zadavatelské organizace Tvůrčí myšlení nVzájemné propojení věcí a myšlenek dříve navzájem nesouvisejících nFáze tvůrčího myšlení: qPříprava qÚsilí qInkubace qProniknutí do podstaty qVyhodnocení n První dvě fáze vyžadují analytické myšlení. Tři poslední fáze vyžadují odklad úsudku a volný chod myšlenek. Dobrá je budjná fantazie. Důležitá je kvantita ne kvalita. Techniky tvůrčího myšlení nBrainstorming nSynektika nSoupis atributů nNucené vztahy nMorfologická analýza nLaterální myšlení nSeznamy Překážky tvůrčího myšlení ndobrovolné – úcta k autoritě npřesvědčení existence jedné správné odpovědi nkonformita nposkytnutí očekávané odpovědi nnedostatek úsilí pochybovat o evidentním nunáhlené hodnocení nobavy ze zesměšnění Vypracování a hodnocení alternativ nproblém – existence dvou alternativ → fázovaný přístup njedná se o klasický rozhodovací problém nvolba kritérií qúplnost qoperacionalita qměřitelnost qneredundance qa minimálnírozsahu nHypotéza o existujících řešeních – „uvedené řešení povede k vyřešení problému“ nTestování deduktivně nebo induktivně Rozhodovací problém V1 V2 K1 H11 H12 K2 H21 H22 K3 H31 H32 S nvšechny varianty odpovídají minimálním hodnotám kritérií nje možné ohodnotit kritéria vahami n n Rozhodovací problém nHarvey balls qPro komunikaci kvalitativních informací qOd Booz Allen Hamilton – 70. léta nRůzná kritéria se hodnotí vizuálně balónky qPro klienta důležité – 1) dopad na řešení problému; 2) snadnost implementace; 3) rizikovost; 4) celkem q Předložení návrhu akce klientovi nkombinace písemné a ústní prezentace nnezahltit klienta nobjasnit rizika nobjasnit podmínky, které musí klient vytvořit a udržet nnejen co, ale jak implementovat Zde může úloha poradce skončit Ovlivňování novlivňovat??? ANO ve smyslu ═> zaktivizovat zákazníka v jeho vlastním zájmu - ne manipulovat v zájmu poradce nprokázat technickou kvalifikovanost nprojevovat profesionální integritu při práci nužívat logického argumentu (důrazné přesvědčování nrozvíjet společné vize nvyužívat účast a důvěru nvyužívat odměn a trestů nvyužívat nervozity a stresů Implementace nPro zopakování: Jaké fáze předcházeli? nČtvrtá fáze poradenského procesu nImplementace změn, které znamenají skutečné zlepšení nKrajní situace: qK implementaci nedojde qPoradce nenajde řešení nKognitivní disonance q n Role poradce při implementaci nZodpovědnost za implementaci – klient nPři rostoucí komplexnosti problému je vhodná spolupráce poradce nPoradce nemusí být pokud: qJednoznačný problém qKlient chápe problém nKlientovo vnímání poradce ve fázi implementace (nejen v této fázi) → další náklady – jak je minimalizovat? q n Plánování a sledování implementace nČasový plán nVymezení odpovědnosti nRychlá změna nStanovení metrik implementace nPružnost nSledování implementace nPravidelné hodnocení postupu implementace n n Udržování a kontrola nI bez přítomnosti poradce nNebezpečí recidivy nCo má být kontrolováno a v jaký časový okamžik (třeba stanovení poradcem) nKontrola nejen skrz uzávěrky ! n Ukončení nPoslední fáze poradenského procesu nVymezeno poradenskou smlouvou nNutnost vyhodnotit zakázku qPřínos pro klienta qPoradenský proces nPoradcovu práci hodnotí klient i poradce sám nZávěrečná zpráva Hodnocení přínosu nNové schopnosti nNové systémy a chování nNová výkonnost Schopnosti Systémy Výkonnost Hodnocení procesu nProjekt zakázky nKvantita a kvalita vstupů nPoužitý poradenský styl nŘízení zakázky poradcem a klientem Závěrečná zpráva nOdkazy na předcházející zprávy nUcelený přehled vykonané práce nSkutečný přínos nDoporučení do budoucna Děkuji za pozornost