Hospodářská soutěž v EU IV. Aplikace v oblasti antitrustu Michal Petr Struktura prezentace I.Prosazování soutěžního práva II.ECN a její fungování III. Vyšetřovací úkony IV. Program Leniency I. Prosazování soutěžního práva •Veřejné prosazování (public enforcement) –soutěžním orgánem (Komise, NCA) –z úřední povinnosti –rozsáhlé vyšetřovací pravomoci –Tresty –Nová harmonizace – Směrnice „ECN+“ •Soukromé prosazování (private enforcement) –civilní soudy –v soukromém zájmu – na základě žaloby •Trestní prosazování (národní trestní právo) II. ECN a její fungování ECN sdružuje 28 NCA a Komisi •alokace případů – nalezení „dobře umístěného“ orgánu (viz) •konzistentní rozhodování – „dohled“ Komise (viz) •provádění vyšetřovacích úkonů a předávání důkazů •spolupráce na budování společné „soutěžní kultury“ ad „Dobře umístěný“ orgán Komise •Případy „3 +“ •Zásadní právní otázky NCA •Materiální vztah k jurisdikci •Schopnost prokázat porušení •Schopnost zastavit porušování ad „Dobře umístěný“ orgán „Dobře“, nikoliv „nejlépe“ umístěný orgán – problém paralelních řízení a ne bis in idem •Více NCA (Komise) „vedle“ sebe •Více NCA (Komise) „po“ sobě ad „kontrola“ Komise •Povinnost NCA informovat Komisi 30 dní před vydáním rozhodnutí •Možnost Komise „odebrat“ případ NCA •Stát má Komisi informovat a soudních rozhodnutích III. Vyšetřování v rámci ECN •Unijní právo stanoví jen vyšetřovací oprávnění Komise •Možnost dožádání •Důkaz provedený v jednom státě lze bez dalšího použít jako důkaz ve státě jiném •Základem neohlášené šetření na místě (dawn raid) ad Vyšetřovací oprávnění Komise nprovádí šetření sama (za asistence NCA), nebo npověří NCA provedením šetření NCA nprovádí vlastní šetření nasistuje při šetření Komise (včetně eg. policie) nmusí provést šetření na dožádání Komise nmůže provést šetření na dožádání jiného NCA Šetření na místě •Šetření v obchodních i jiných než obchodních prostorách •Komise, ÚOHS obdobně •Vstupovat do všech prostorů, na pozemky a do dopravních prostředků podniků a sdružení podniků •Kontrolovat účetní knihy a ostatní obchodní záznamy bez ohledu na to, v jaké formě jsou uloženy •Kopírovat nebo získávat v jakékoli formě kopie nebo výpisy z těchto knih nebo záznamů •Pečetit kterékoli podnikatelské prostory a účetní knihy nebo záznamy v rozsahu nezbytném pro kontrolu •Klást otázky týkající se předmětu a účelu kontroly Písemná žádost o informace •Zákaz sebeobviňování •Povinnost zodpovědět „faktické“ otázky •Právo nevypovídat? IV. Řízení komise •Neformální „prověřovací“ fáze •Zahájení „formálního“ řízení (dawn raid) •Sdělení výhrad (S. O.) •Rozhodnutí • ? Právo na nezávislý soud? Rozhodnutí Komise •Absence důvodu k zásahu •Odložení věci – neprokázání •Shledání porušení soutěžního práva •Pokuta •Opatření k nápravě (strukturální, behaviorální) •Specifické formy rozhodnutí •Závazky – náprava situace bez deklarace protiprávnosti •Narovnání (u kartelů) – snížení pokuty po přiznání se •Znovu ne bis in idem: další řízení po rozhodnutí Komise? • Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Sankce nPokud rozhoduje ÚOHS: § 22a ZOHS nPokud rozhoduje Komise: čl. 23 Nařízení 1/2003 nZa porušení soutěžního práva je možné uložit pokutu až do výše 10 % ročního obratu příslušného soutěžitele V. Program leniency Východiska nKartelové dohody mají mimořádně negativní dopad na hospodářskou soutěž nPři jejich odhalení hrozí jejich účastníkům značné sankce nDohody jsou maximálně utajovány nProgram leniency dává účastníkům dohody možnost vyhnout se úplně nebo částečně postihu za účast na ní Prameny §ÚOHS: sdělení předsedy (www.compet.cz) §Komise: Oznámení EK ÚV C 298, 8.12.2006, s. 17 Leniency I.A: imunita za „dawn raid“ Podmínky pro prvního žadatele •Informace potřebné pro šetření na místě –fungování kartelu –„targeted inspection“: včetně eg. polohy kanceláří •Úřad tyto informace neměl Leniency I.B: imunita za „prokázání“ Podmínky pro prvního žadatele •Informace potřebné pro prokázání dohody •Úřad tyto informace neměl •Neposkytnuta imunita dle I.A Leniency II: snížení pokuty Podmínky pro žadatele •Informace představující významnou přidanou hodnotu (significant added value) •V případě žadatele ne-přitěžující ad Leniency II: rozsah •1. žadatel: 30 – 50 % •2. žadatel: 20 – 50 % •další žadatelé: do 20 % Souhrnné žádosti –Leniency I.A •Pokud Komise „dobře umístěna“: dopad 3+ •Žádost ke Komisi •Obsah: –základní identifikace kartelu, účastníků a trhu –ve kterých státech důkazy, kde podána žádost •Potvrzení o přijetí •Možnost žádat dodatečné informace Děkuji Vám za pozornost … Michal PETR michal.petr@upol.cz