12.11.2019 1 Ovlivnění obchodu Mgr. Milan Bumbálek Brno 1 Ovlivnění obchodu 2 Ovlivnění obchodu • obvykle se předpokládá! • i malá částka podpory • i když příjemce není zapojen do přeshraničního obchodu/exportu • i když příjemce poskytuje pouze místní nebo regionální služby 3 Oznámení Komise o zjednodušeném postupu • nepřiláká investice do regionu • nevytváří překážky usazování podniků z jiných členských států • služby lokálního charakteru • nepatrný vliv na spotřebitele v sousedních zemích • tržní podíl příjemce je minimální 4 5 Rozhodnutí • tisková zpráva EK (29.4.2015) • opatření podpory • čistě místní dopad • nemá žádný - nebo nanejvýš okrajový předvídatelný dopad na přeshraniční investice v daném odvětví či na vznik nových podniků 6 12.11.2019 2 Rozhodnutí • SA.37432 - státní nemocnice v Královehradeckém kraji • SA.37904 - zdravotnické středisko v Durmensrheimu • SA.33149 - Städtische Projektgesellschaft "Wirtschaftsbüro Gaarden - Kiel" • SA.38035 - Landgrafen-Klinik • SA.39403 - Investiční podpora přístavu Lauwersoog • SA.37963 - výcvikové středisko Glenmore Lodge • SA.38208 - členské golfové kluby 7 SA.37432 - Financování veřejných nemocnic v Královehrdackém kraji • 5 krajem vlastněných nemocnic • poskytování dostupné zdravotní péče obyvatelům kraje • investiční nebo neinvestiční dotace • průměr 1,6 mil. EUR/rok 8 Ovlivnění - obecně • vliv na obchod i když příjemce není přímo zapojen do přeshraničního obchodu • dotace může například zachováním nebo zvýšením místní nabídky ztížit přístup provozovatelů z jiných členských států na trh nebo jim ztížit výkon práva na usazení. • 2 služby • pohotovostní služby • plánované/preventivní zdrav. služby 9 Ovlivnění - nemocnice • podpora veřejným nemocnicím může ovlivňovat obchod …, pokud se jedná o nemocnice s mezinárodní pověstí poskytující vysoce specializované lékařské služby, nebo pokud se jedná o nemocnice umístěné v příhraničních regionech s častou mobilitou pacientů mezi členskými státy. 10 Analýza ovlivnění • v roce 2013 využily plánované zdravotní služby 3 pacienti s bydlištěm mimo ČR • 0,001 % • zanedbatelný zlomek pacientů těchto nemocnic • malá města • spádová oblast je čistě místní 11 Analýza ovlivnění (2) • (23) … neexistují doklady o relevantních přeshraničních investicích do nemocnic v daném kraji. • Podle dostupných informací nejsou v daném kraji usazeni žádní zahraniční investoři poskytující podobné služby jako údajní příjemci. • … nelze rozumně předpokládat, že pokud by toto opatření mělo nějaký dopad na podmínky pro přeshraniční investice a usazování mezi členskými státy, byl by větší než okrajový. 12 12.11.2019 3 Závěr Komise • přidělování veřejných prostředků veřejným nemocnicím v kraji nemůže ovlivnit obchod mezi členskými státy • nejedná se o veřejnou podporu • ALE • analýza rozhodnutí Komise o poskytování SOHZ 13 SA.33149 - Städtische Projektgesellschaft "Wirtschaftsbüro Gaarden - Kiel" • stížnost poradenské firmy • městem vlastněná s.r.o. - Wirschaftburo Gaarden poskytuje bezplatné informace a poradenské a konzultantské služby fyzickým a nově zakládaným společnostem a MSP • cílem je zatraktivnit městskou část Kiel- Gaarden 14 SA.33149 - Städtische Projektgesellschaft "Wirtschaftsbüro Gaarden - Kiel" • podstata a rozsah služeb je na velmi lokálním trhu (část města Kiel) • poskytována jen velmi malým firmám a klentům • málo zaměstnanců 15 SA.33149 - Städtische Projektgesellschaft "Wirtschaftsbüro Gaarden - Kiel" • služby jsou čistě lokální a jsou limitovány na část města Kiel a je nepravděpodobné, že by přilákaly zákazníky z jiných členských států • není žádný důkaz, že by docházelo k přeshraničním investicícm do služeb poskytování základního poradenství velmi malým společnostem v sociálně deprivované městské oblasti. • opatření není veřejnou podporou 16 Shrnutí • lokálnost je stále nejasná • omezená využitelnost • obtížná replikovatelnost 17 18 12.11.2019 4 Sdělení o pojmu státní podpory • vydáno 19.5.2016 • ovlivnění obchodu - kapitola 6.3 • bod 207 - obvyklé zázemí u nehospodářských infrastruktur • 7.2.2 - ovlivnění obchodu u infrastruktur 19 Ovlivnění obchodu • kapitola 6.3 Sdělení • může tento obchod ovlivnit • pokud podpora poskytnutá členským státem posiluje zejména postavení určitých podniků oproti jiným konkurenčním podnikům v rámci obchodu uvnitř [Unie], je třeba mít za to, že tento obchod je podporou ovlivněn • i tehdy, když není příjemce přímo zapojen do přeshraničního obchodu. 20 Ovlivnění obchodu • poměrně malá výše podpory nebo poměrně malá velikost podniku • pouze místní nebo regionální služby a nenabízí služby mimo svůj stát původu, pokud by tyto služby mohly nabízet podniky z jiných členských států … a uvedená možnost není pouze hypotetická • i pokud vyváží veškerou nebo téměř celou svou produkci mimo Unii 21 Ovlivnění obchodu - ALE! • ovlivnění obchodu mezi členskými státy nicméně nemůže být pouhou hypotézou nebo předpokladem • musí být prokázáno, proč dotčené opatření narušuje nebo může narušit hospodářskou soutěž a může ovlivnit obchod mezi členskými státy, na základě předvídatelných dopadů opatření 22 Ovlivnění obchodu - příklady (1) • sportovní a volnočasová zařízení, která slouží převážně místním uživatelům • kulturní akce (potenciál pouze u podpory velkým a proslulým kulturním zařízením a na akce, které jsou velkou měrou propagovány mimo domovský region) • nemocnice a jiná zdravotnická zařízení se zaměřením na místní obyvatele 23 Ovlivnění obchodu - příklady (2) • hromadné sdělovací prostředky a/nebo kulturní statky, určené z jazykových či zeměpisných důvodů publiku z místně omezené oblasti • konferenční centrum, pokud jeho umístění a potenciální dopad podpory na ceny pravděpodobně skutečně neodlákají uživatele jiným centrům v ostatních členských státech • informační platforma pro vytváření sítí • malá letiště nebo přístavy, které slouží převážně místním uživatelům 24 12.11.2019 5 Ovlivnění obchodu - příklady (3) • lanovky (vleky) v oblastech, kde je jen málo rekreačních zařízen a s omezenou kapacitou pro cestovní ruch. Posuzuje se: • umístění zařízení • provozní doba • převážně místní uživatelé • celkový počet a kapacita zařízení • existence jiných turistických zařízení 25 Ovlivnění - Infrastruktura • bod 211 Sdělení • ovlivnění obchodu nebo narušení soutěže je obvykle vyloučeno: • infrastruktura obvykle není vystavena přímé konkurenci • financování ze soukromých zdrojů je v daném odvětví a dotčeném členském státě nevýznamné • infrastruktura není určena k tomu, aby selektivně zvýhodňovala určitý podnik nebo odvětví, nýbrž byla přínosem pro celou společnost 26 Rozhodnutí EK 27 Tisková zpráva • tisková zpráva EK (21.9.2016) • M.Vestager: Tyto rozhodnutí potvrzují, že mnoho lokálních opatření podpory nezakládá veřejnou podporu. Toto reflektuje přístup Juncker komise “big on big things and small on small things” 28 Tisková zpráva • k ovlivnění obchodu nedochází: • kde příjemce poskytuje zboží a služby na omezeném území členského státu, a • je nepravděpodobné, že přiláká zákazníky z jiných členských států • opatření nemá žádný - nebo nanejvýš okrajový předvídatelný dopad na přeshraniční investice v daném odvětví či na usazování podniků v rámci vnitřního trhu 29 Rozhodnutí • SA.44942 - Podpora místním médiím publikovaným v baskickém jazyce • SA.43983 - BLSV Sportcamp Nordbayern • SA.44692 - Investice v přistavu Wyk on Föhr • SA.38920 - Santa Casa da Misericórdia de Tomar • SA.45512 - Podpora valencijského jazyka v tisku 30 12.11.2019 6 SA.44942 - Podpora místním médiím publikovaným v baskickém jazyce 31 Hodnocení EK • není pravděpodobné, že by podpora měla větší než marginální dopad na přeshraniční investice a vznik nových podniků v odvětví médii • EK zohledňovala: • užití baskického jazyka • velikost příjemců (mikropodniky) • limitovaná velikost dotčeného trhu (média vydávaná v baskickém jazyce) • nízká míra podpory 32 SA.43983 - BLSV Sportcamp Nordbayern 33 Popis opatření • podpora 20,76 mi. EUR na vybudování nové sportovní infrastruktury. • haly, umělý trávník, tělocvičny, lezecké stěny, beach-volejbal, regenerační místnosti • jednací a výukové (seminar) místnosti • ubytování ve 110 místnostech s 299 postelemi • sportovní a outdoorové aktivity jako je lukostřelba, lanové centrum a tábořiště pro edukační důvody 34 35 Uživatelé • očekávaní uživatelé sportovního táboru: • 30 % školy • 28 % neziskové sportovní asociace • 14 % sportovní tréninkové kurzy • 28 % různé (církevní organizace, sociální skupiny) • o prázdninách může být pobyt nabízen individuálním zájemcům s nemožností předchozí rezervace 36 12.11.2019 7 Komerční uživatelé • max. 4 % budou zahraniční uživatelé (jen v kontextu aktivit sportovních asociací a škol) • soukromé užití nebude podporováno ani inzerováno, včetně těchto opatření: • limitovaný počet lůžek pro soukromé využití • sportovní asociace budou mít prioritu při nedostatku kapacity • není klasifikován jako hotel/hostel • nemožnost předchozí rezervace pro soukromé uživatele 37 Příjemce - BLSV • nezisková organizace reprezentující členské sportovní asociace, podporující rozvoj mládeže a plnící sociální, vzdělávací, prevenční a integrační funkci sportu ve společnosti • provozuje další 3 sportovní kempy v Bavorsku • nepůsobí ani nenabízí služby v jiných členských státech 38 Argumentace (1) • není žádné ovlivnění obchodu, které by negativně ovlivnilo soutěž mezi členskými státy • nabízení infrastruktury amatérským sportovní asociacím a školám, které nemají v dosahu obdobnou dostatečnou infrastrukturu • 81,5 % pobytů v roce 2015 byli uživatelé z Bavorska • relativně malý počet zahraničních návštěvníků ve všech sportovních kempech pod 1 %. Sportovní kemp v Deggendorfu umístěném blízko českých hranic neměl žádné zahraniční návštěvníky. 39 Argumentace (2) • očekávaný počet uživatelů 75 % z Bavorska a 25 % z dalších spolkových zemí • max. 4% zahraničních návštěvníků - max. 0,2 % ročního obratu • dle průzkumu 85 % sportovních asociací by navštívilo sportovní kemp do max. vzdálenosti 200 km. V této vzdálenosti není žádné obdobné zařízení 40 Hodnocení EK (1) • hospodářská činnost: • pouze poskytování sportovního kempu pro individuální turisty se jeví jako hospodářská činnost jelikož všechny další aktivity jsou limitovány pro školní vzdělávání a výkon amatérských sportovních činností neziskových asociací • ?? 41 Hodnocení EK (2) • ovlivnění obchodu • vliv na obchod nemůže být pouze hypotetický nebo presumovaný • musí být prokázáno, proč opatření narušuje nebo hrozí narušit hospodářskou soutěž a může ovlivnit obchod na základě předvídatelných účinků opatření. • odkaz na rozhodovací praxi EK 42 12.11.2019 8 Hodnocení EK (3) • ovlivnění obchodu v tomto případě: • jediné hospodářské aktivity jsou příležitostný pronájem volných pokojů individuálním turistům • toto využití je limitováno opatřeními v bodě 10 rozhodnutí a celkové příjmy z hospodářských činností jsou striktně omezeny německými předpisy regulujícím neziskové asociace 43 Hodnocení EK - závěr • aktivity Sportcampu a příjemce (BLSV) nejsou způsobilé ovlivnit obchod mezi členskými státy • velmi nízký objem hospodářských činností • Sportcamp zajišťuje místní trh a uplatní se omezení popsaná v rozhodnutí • opatření není takové povahy, aby odradilo podniky v jiných členských států ke vstupu na trh nebo přilákat více soukromých uživatelů ze zahraničí 44 Hodnocení EK - závěr • EK rovněž zkoumala, zda by investice do nového zařízení mohla poskytnout konkurenční výhodu BLSV jako skupině, která provozuje další 3 zařízení v Bavorsku • opatření nemůže mít větší než marginální vliv na podmínky přes hraničních investic a zakládání nových podniků • opatření není veřejnou podporou 45 SA.44692 - Investice v přistavu Wyk on Föhr 46 Popis opatření • podpora 6,56 mil. EUR (60 % celkových investičních nákladů na rekonstrukci přístavu • renovace jedné ze 3 existujících přístavních hrází • renovace mol Alte Mole a Quermole (rizikový stav) • Föhr je malý ostrov • 82 km2 a cca 8.400 obyvatel 47 48 12.11.2019 9 Příjemce - SHB • Städtische Hafenbetrieb Wyk auf Föhr - podnik vlastněný městem • přístav je otevřený všem uživatelům • všichni uživatelé platí poplatky 49 Argumentace (1) • přístav je téměř exkluzivně využíván pro zásobování ostrova a obyvatel • působí zde pouze jeden trajekt • omezená dostupnost pro větší lodi (při odlivu je možno přejít na sousední ostrov Amrum) - projekt nebude prohlubovat přístav 50 Argumentace (2) • přístav je neatraktivní pro mezinárodní lodní dopravu a téměř všechny lodi jsou místní • od roku 2004 do 2014 v přístavu byly pouze 3 lodě z jiných členských států (ale 26 v roce 2015, což bylo výjimečné) • 98,27 % turistů využívajících přístav bylo v roce 2014 z Německa 51 Argumentace (3) • projekt nepovede k vytvoření nových kapacit přístavu, ale pouze k renovaci a modernizaci k zajištění zásobování ostrova • neexistují žádné konkurenční přístavy • nejsou možné žádné nové investice do konkurenčních přístavů z důvodu neekonomičnosti a přírodní chráněné oblasti 52 Hodnocení EK (1) • EK na úvod poznamenává, že přístav mohou využít pouze malé lodě s menším ponorem a projekt nepovede k prohloubení přístavu a nezmění tedy schopnost přilákat větší lodě • přístav využívají téměr výlučně místní lodi • přístav je téměr výlučně využíván pro zásobování ostrova s výjimkou pravidelné trajektové dopravy do přístavu Dagebull ve vnitrozemí • výletní turistické výlety jsou limitovány do lokální oblasti, a to na sousední německé ostrovy a turisté jsou téměř exkluzivně německé národnosti 53 Hodnocení EK (2) • ovlivnění obchodu • projekt nepovede k vytvoření nové infrastruktury, ale pouze k renovaci infrastruktury přístavu, které slouží čistě místní oblasti • plánované opatření nebude mít významný vliv (significant effect) na obchod mezi členskými státy, s tím že by měl rozhodující a významný vliv na rozhodnutí dopravních společností z jiných členských států pro využití tohoto přístavu oproti přístavům v jiných členských státech • projekt do přístavu neovlivní investice ve vnitrozemí • ve spádové oblasti nejsou žádné přístavy a investice do vytvoření nového přístavu by nebyla ekonomická a není možná z důvodu eixstence chráněné oblasti 54 12.11.2019 10 Hodnocení EK - závěr • u opatření nelze rozumně předvídat větší než okrajový, pokud vůbec jaký, vliv na podmínky přeshraničních investic a usazování mezi členskými státy • opatření nepředstavuje veřejnou podporu 55 SA.38920 - Santa Casa de Misericordia de Tomar (SCMT) 56 Popis opatření • podpora 1,87 mil. EUR (80 % ze způsobilých investičních nákladů) z ERDF • vybudování asistovaného ubytovacího zařízení pro seniory, kteří mohou žít samostatně a nepotřebují přetrvávající zvláštní péči • integrace existujících budov, které zahrnují 35 pokojů, jídelny a společenských místností • maximální kapacita zařízení je 60 osob 57 Příjemce - SMCT • nezisková soukromá sociální instituce (založená v roce 1510) • poskytuje služby sociální podpory pro starší občany, hendikepované a děti a další služby dlouhodobé péče • služby jsou poskytovány za nižší ceny • SMCT vykonává aktivity ve městě Tomar a pobočky musí zůstat v dané municipalitě 58 cca 89 mil. Kč Příjemce - tržby 59 Hodnocení EK (1) • shrnutí judikatury • EK není povinna provádět ekonomické analýzy aktuální situace na relevantním trhu či prokázat skutečný vliv podpory na hospodářskou soutěž a obchod • efekt nemůže být čistě hypotetický nebo presumovaný • informace o rozhodnutích EK s čistě místním dopadem • perspektiva zákazníků (přilákání zákazníků z jiných členských států) • perspektiva poskytovatele (vliv na investice a usazování) 60 12.11.2019 11 Hodnocení EK (2) • služby SCMT jsou čistě lokální povahy a jsou dostupné pouze v omezené geografické oblasti • čl. 2 Statusu SCMT: vykonává své služby na území obce Tomar a sousedních obcí • Tomar není příhraniční region a není dostupný - nejbližší letiště je vzdálené 2,5 hodiny vlakem 61 Hodnocení EK (3) • služby SCMT pro seniory nepředstavují jedinečné či vysoce specializované služby, které by byly obzvláště atraktivní pro občany jiných členských států • SCMT poskytuje služby seniorům pouze v Portugalsku a je prokázáno, že výběr provozovatele sociálních služeb je silně ovlivněn jazykem v němž je poskytována. Skutečnost, že by služba SCMT nebyla poskytována v jejich jazyce by vytvořila zásadní překážku pro občany z jiných členských států, za předpokladu, že by ji zvažovali 62 63 Hodnocení EK (4) • SCMT neposkytuje služby v jiných členských státech a propaguje se pouze dvoustránkovou brožůrkou v portugalštině. • internetové stránky jsou pouze v portugalštině • SCMT s ohledem na nízkou kapacitu (60 lůžek je pouze 0,58 % seniorů v Tomaru) stěží zajistí veškeré požadavky s ohledem na vysoký počet požadavků, navzdory absenci inzerce 64 Hodnocení EK (5) • stěžovatel uvedl, že množství cizinců je již přijato v jiných ubytovacích zařízeních (článek o zájmu francouzského a belgického páru o projekt v 50 km vzdáleném přímořském Alcobaca) • dle EK je tento argument naprosto nedostatečný k prokázání skutečnosti, že cizinci mají zájem o zařízení SCMT • uvedené skutečnosti učinili velmi nepravděpodobné, že by služby SMCT v zařízení mohli být považovány za dostatečně atraktivní aby motivovali cizince z jiných členských států k přestěhování do Tomaru, aby mohli využívat tyto služby 65 Hodnocení EK (6) • portugalské orgány potvrdili, že doposud zařízení SMCT nehostilo občany z jiných členských států a žádný cizinec není na čekacím listu • dle portugalských orgánů se situace nezmění, neboť lze očekávat, že uživatelé budou v zařízení bydlet po zbytek jejich života • neexistují žádné důkazy o relevantních přeshraničních investicích do zařízení asistovaného bydlení podobného zařízení SMCT. Opatření proto nemůže mít vliv na přeshraniční investice v regionu. 66 12.11.2019 12 Hodnocení EK (7) • nízká rentabilita aktivit SCMT rovněž činí nepravděpodobné, že by tyto aktivity mohly přilákat významné investice z jiných členských států. • v dané oblast nebyly podány žádné žádosti zahraničních investorů o povolení k poskytování tohoto druhu služeb 67 Hodnocení EK - závěr • služby SMCT v Tomaru jsou čistě lokální povahy a jsou atraktivní pouze pro místní seniory v omezené oblasti Tomaru a • účinek opatření nemůže, s velkým stupněm pravděpodobnosti, mít větší než okrajový vliv, pokud nějaký, na podmínky přeshraničních investic a usazování • opatření neovlivní obchod a nepředstavuje veřejnou podporu 68 Jak to vypadá v ČR? 69 Shrnutí na závěr • lokálnost je stále nejasná • chybí jednoznačná rozhodovací praxe • chybí složitější případy • otázka co soudní dvory • doporučení: nezbytné posuzovat, nikoliv automaticky předpokládat 70 Kvíz na závěr • co domov pro 60 seniorů? • co domov pro 60 seniorů v Mikulově? • co domov pro 95 seniorů? • co domov pro 90 českých a 5 německých seniorů? 71 Kvíz na závěr (2) • co ostrov, kde jsou 2 přístavy? • co když v přístavě kotví 30 zahraničních lodí ročně? • co když má sportovní kemp anglické stránky a je na booking.com? • co když totožné sportovní zařízení nabízí nově soukromý podnik (kemp) vzdálený 60 km? • co když …. 72 12.11.2019 13 Dotazy 73