1 KONTROLA (AUDIT) ČERPÁNÍ EVROPSKÝCH ZDROJŮ Jan Šelešovský Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity 2019/2020 2 3 nNárodní orgán pro koordinaci (NOK) na MMR je centrálním metodickým a koordinačním subjektem pro implementaci programů spolufinancovaných z fondů EU nZodpovídá za řízení a koordinaci realizace a naplňování stanovených cílů Dohody o partnerství pro období 2014–2020 nexistence jednoho centrálního metodického orgánu nexistence centrálního koordinačního orgánu pro sledování realizace všech programů spolufinancovaných z fondů EU nexistence jednoho oficiálního partnera vůči EK nexistence jednoho správce monitorovacího systému nexistence jednoho centrálního orgánu pro oblast publicity a budování absorpční kapacity nhttps://www.strukturalni-fondy.cz/cs/Fondy-EU/Narodni-organ-pro-koordinaci n Kontrola (audit) čerpání evropských zdrojů 4 nFondy EU představují hlavní nástroj evropské politiky hospodářské a sociální soudržnosti. Jejich prostřednictvím se rozdělují finanční prostředky určené ke snižování ekonomických a sociálních rozdílů mezi členskými státy a jejich regiony. Subjekty, které se podílí na administraci, kontrole a zprostředkování zdrojů EU jsou součástí implementační struktury: -Řídicí orgány -Zprostředkující subjekty -Platební a certifikační orgán -Auditní orgán nFinanční prostředky z fondů EU jsou rovněž kontrolovány kontrolními orgány EU, NKÚ, MF ČR (odbor 17), orgány finanční správy a ÚOHS. nhttps://www.strukturalni-fondy.cz/cs/Fondy-EU/2014-2020 5 Operační programy ČR 2014 – 2020 nOP Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (MPO) nOP Výzkum, vývoj a vzdělávání (MŠMT) nOP Zaměstnanost (MPSV) nOP Doprava (MD) nOP Životní prostředí (MŽP) nIntegrovaný regionální OP (MMR) nOP Praha – Pól růstu ČR (Magistrát Prahy) nOP Rybařství (MZe) nOP Technická pomoc (MMR) nProgram rozvoje venkova (MZe) n n 6 Evropská územní spolupráce nOP ČR – Polsko nSvobodný stát SASKO - ČR nSvobodný stát BAVORSKO – ČR nRAKOUSKO – ČR nSLOVENSKO – ČR nOP NADNÁRODNÍ SPOLUPRÁCE nOP MEZIREGIONÁLNÍ SPOLUPRÁCE nPro ČR cca 24 mld. € (650 mld. Kč) n 7 nŘÍDÍCÍ ORGÁN = orgán zodpovědný za účelné, efektivní a hospodárné řízení a provádění programu v souladu s právem EU. Pro každý OP je určen jeden řídící orgán (ministerstva a hlavní město Praha). nZPROSTŘEDKUJÍCÍ SUBJEKT = veřejný nebo soukromý subjekt, který byl pověřen výkonem některých funkcí řídícího orgánu, např. hodnocení žádostí o dotaci nebo kontrolou (na místě u příjemců dotací, vč. úsc). Je zodpovědný za výkon delegované činnosti v souladu s právními předpisy. nŘídicí orgán kontroluje zprostředkující subjekt, zda adekvátně vykonává na něj přenesené činnosti. n n ŘÍDÍCÍ ORGÁNY A ZPROSTŘEDKUJÍCÍ SUBJEKTY 8 nŘídící orgán (zprostředkující subjekt) kontroluje, zda žadatel nebo příjemce veřejné finanční podpory dodržuje podmínky poskytnutí. Ověřuje: a)soulad s právními předpisy EU a ČR b)soulad s podmínkami a pravidly daného OP c)3E d)dosažení stanovených výsledků a plnění cílů OP e)vedení účetnictví vztahující se k poskytované finanční podpoře f)zda byly spolufinancované produkty a služby dodány a výdaje na operaci vykázané příjemcem skutečně vynaloženy nŘídicí orgán (zprostředkující subjekt) je povinen zpracovat pololetní a roční plány kontrol na místě. Plán vloží do Modulu koordinace plánování (součástí IS Finanční kontroly ve VS, který spravuje MF ČR). a) n 9 nKontrola probíhá dle předpisů EU, zákona o finanční kontrole, kontrolního řádu a dle Metodického pokynu pro výkon kontrol v odpovědnosti řídících orgánů při implementaci Evropských strukturálních fondů pro období 2014-2020. nKontrola řídicího orgánu (zprostředkujícího subjektů) je dle zákona finanční kontrole veřejnosprávní kontrolou (od „stolu“ i na místě). Předmětem kontroly je ověření úplnosti a správnosti dokumentů. Způsob výběru vzorků je upraven v předpisech (dle analýzy rizik). nZjištění pochybení jako tzv. nesrovnalost musí být zadáno do IS MS 2014+ do 15 dnů po ukončení kontroly. Nad 10 tisíc EUR se hlásí cestou kontaktního místa AFCOS (Nejvyšší státní zastupitelství, MF ČR) do Evropského úřadu pro boj proti podvodům (OLAF). OLAF může následně vykonat kontrolu v ČR. 10 nŘídicí orgány vedou evidenci výsledků kontrol pro zpracování souhrnných zpráv pro monitorovací výbor, Platební a certifikační orgán (MF ČR odbor 55), Auditní orgán (MF ČR odbor 52) a CHJ (MF ČR odbor 47). Jde o zpětnou vazbu ohledně stavu plnění účelu poskytnuté dotace a proplacení oprávněných výdajů. n nSystém čerpání prostředků z fondů EU je založen na principu předfinancování ze SR prostřednictvím řídicího orgánu (zprostředkujícího subjektu) a až následně Platební a certifikační orgán žádá EK o převedení prostředků z rozpočtu EU. n 11 Funkce platebního a certifikačního orgánu (PCO) nOrgán zodpovědný za celkové finanční řízení prostředků poskytnutých ČR z fondů EU a za certifikaci výdajů. Zajišťuje tak tok prostředků EU do ČR. Vykonává to MF ČR (odbor 55 - Národní fond). nCertifikace výdajů zahrnuje ověření žádosti o platbu, která je následně odeslána EK (tj. ujištění, že prostředky byly vynaloženy v souladu s předpisy EU a ČR). nKontrola PCO je veřejnosprávní kontrolou podle přímo použitelných předpisů EU dle zákona o finanční kontrole a dle kontrolního řádu nPCO spravuje prostředky poskytnuté ze SF a CF na účtech vedených u ČNB n n 12 nKontrola ze strany PCO je spíše výjimečná v případě podezření na nesrovnalosti závažného charakteru. Kontrolovanou osobou je zpravidla řídicí orgán (zprostředkující subjekt). Pro kontroly na místě sestavuje roční plán kontrol, který vychází z analýzy rizik a z povinnosti provést kontrolu alespoň jednou ročně u každého OP. Kontroly u příjemců pouze u nesrovnalostí závažného charakteru. PCO může též požádat Řídicí orgán nebo Auditní orgán o provedení kontroly nebo auditu u daného subjektu. nhttp://www.mfcr.cz/cs/o-ministerstvu/zakladni-informace/organizacni-struktura/verejne-rozpocty-sek ce-06/odbor-55-narodni-fond n 13 Auditní orgán nAuditní orgán je nezávislý subjekt, který vykonává audit finančních prostředků z fondů EU na všech úrovních realizace OP. Dává ujištění o funkčnosti a správném nastavení vnitřního řídicího a kontrolního systému, vyjadřuje kvalifikovaný a nezávislý názor a navrhuje doporučení k odstranění nedostatků. Jde o samostatný odbor 52 MF ČR, který je nezávislý na řídících orgánech a PCO. Zohledňuje pokyny EK a mezinárodní auditorské standardy. nhttp://www.mfcr.cz/cs/o-ministerstvu/zakladni-informace/organizacni-struktura/sekce-04-financni-ri zeni-a-audit/odbor-52-auditni-organ 14 nAudit systému – ověření fungování řídícího a kontrolního systému OP, nastavení podmínek jejich dodržování nAudit operací – ověření přesnosti a úplnosti výdajů zachycených certifikačním orgánem v jeho účetním systému a soulad auditní stopy na všech úrovních. Audity operací se realizují každý účetní rok na vzorku operací dle metodiky (včetně ověření na místě). nOvěření účetní závěrky – ověření úplnosti, přesnosti a pravdivosti částek vykázaných v účetních závěrkách. Součástí je ověření spolehlivosti účetního systému PCO. 15 nCílem auditu operací je prověřit: nsoulad realizace projektu se smlouvou o poskytnutí dotace nzpůsobilost výdajů nsoulad realizace projektu s pravidly pro projekty generující příjmy nsoulad s právními předpisy EU a ČR, které upravují zejména zadávání veřejných zakázek, účetnictví, veřejnou podporu, ochranu životního prostředí nsoulad s pravidly pro publicitu nnaplnění monitorovacích ukazatelů n 16 nAuditovaný subjekt je odpovědný za realizaci doporučení AO nAO zasílá auditní zprávy řídicím orgánům a PCO nNesrovnalosti, které zjistí a vyčíslí, jsou považovány za potvrzení nesrovnalostí nAO za každý OP vypracuje Výroční kontrolní zprávu, kterou předkládá EK. Zpráva obsahuje výsledky auditu za posledních 12 měsíců včetně zjištěných nedostatků a stanovisko, zda řídicí a kontrolní systém funguje účinně a poskytuje přiměřené ujištění, že výkazy výdajů předložené EK jsou správné a transakce legální a řádné 17 nEvropská komise analyzuje Výroční kontrolní zprávu od stolu a vyjadřuje se k ní v dopise. nDále požádá o vyjádření k Výroční kontrolní zprávě i Evropský účetní dvůr a na základě jeho stanoviska rozhodne, že zprávu schválí nebo neschválí a požádá AO o další informace a důkazy nebo předloží ke zprávě jiná doporučení nVýroční kontrolní zprávu předkládá AO též NKÚ a NOK MMR nEvidence o výsledcích každé auditní činnosti je vedena v IS MF ČR 18 Specifika zemědělské politiky EU nPlatební agentura je specifickým orgánem pro financování výdajů společné zemědělské politiky EU na podporu projektů financovaných z Evropského zemědělského záručního fondu a Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova nFunkci platební agentury vykonává Státní zemědělský intervenční fond a činnost agentury se vztahuje k Programu rozvoje venkova https://www.szif.cz/cs/o-nas 19 nŘídicím orgánem pro rozvoj venkova je MZe ČR nKontrolním orgánem v PRV je platební agentura (SZIF) nVýsledky kontrol jsou vykazovány EK a certifikačnímu orgánu jednou ročně nNa vyžádání auditním orgánům, NKÚ, MZe ČR nKontroly jsou zaznamenány v IS SZIF n 20 Kontrolní orgány EU nEvropská komise – je zodpovědná spolu s EÚD za kontrolu výdajů z rozpočtu EU, postupuje dle vlastního plánu kontrol a dle vlastních postupů a metodik. Kontrolovanou osobou jsou subjekty zapojené do implementační struktury (ŘO, zprostředkující subjekt, PCO, platební agentura, AO) a příjemci dotací. Orgány ČR se podílí na výkonu kontrol cestou organizačního zajištění. nEvropský účetní dvůr – provádí kontrolu finančního hospodaření (příjmů i výdajů). Prověřuje účetní doklady všech institucí EU, členských států i dalších subjektů příjimajících prostředky z rozpočtu EU. Nemá exekutivní pravomoci, může informovat kompetentní instituce a dát podnět OLAF. Kontrolovanými subjekty jsou orgány EU, členské státy, orgány zapojené do implementační struktury a příjemci. n 21 nEÚD je nezávislý na všech orgánech EU a členských státech a vypracovává auditní zprávy a vydává stanoviska. nUrčuje si svoji kontrolní a auditorskou činnost dle ročních a víceletých plánů. nRoční pracovní program předkládá předseda EÚD Výboru pro rozpočtovou kontrolu Evropského parlamentu. nRealizuje výroční audit roční účetní závěrky EU, včetně výběru vzorků dle statistických metod a analýzy rizik až po úroveň konečných příjemců evropských prostředků. nOLAF – vyšetřuje podvodnou činnost týkající se rozpočtu EU. Vyšetřuje jak personál a orgány EU (vnitřní vyšetřování), tak i vyšetřování v členských státech EU (vnější vyšetřování). Předmětem vyšetřování jsou podvody, korupce a trestné činy poškozující finanční zájmy EU. Spolupracuje s národními orgány. 22 nPodnět ke kontrole dávají OLAF subjekty sítě AFCOS prostřednictvím hlášení nesrovnalostí. nV ČR za: a)správněprávní oblast odbor 69 MF ČR – Analýza a hlášení nesrovnalostí b)příjmovou stránku rozpočtu EU – Generální ředitelství cel c)trestněprávní oblast – Nejvyšší státní zastupitelství nOpatření OLAF: -finanční (vrácení finančních prostředků) -soudní (trestný čin) – zasílá oznámení příslušným národním orgánům -disciplinární (úředník EU) -správní (návrh změn postupů) a) 23 nNOK = Národní orgán pro koordinaci (útvar na MMR) je centrálním metodickým a koordinačním subjektem pro implementaci programů spolufinancovaných z fondů EU nŘO = řídící orgán pro každý Operační program (např. ministerstvo) nZS = zprostředkující subjekt (ministerstvo může delegovat část svého výkonu na jiný subjekt, např. na Českomoravskou záruční a rozvojovou banku, a.s.) nPCO = platební a certifikační orgán (útvar na MF ČR, tzv. Národní fond, který je zodpovědný za řízení finančních prostředků z EU) nAO = auditní orgán (nezávislý útvar na MF ČR, který vykonává audit prostředků EU, zohledňuje pokyny EK a mezinárodní auditorské standardy nEK = Evropská komise – je zodpovědná spolu s EÚD za kontrolu výdajů z rozpočtu EU nEÚD = Evropský účetní dvůr provádí kontrolu finančního hospodaření nOLAF = Evropský úřad pro boj proti podvodům nCHJ = Centrální harmonizační jednotka je koordinátor vztahů vůči EU n n Kontrola (audit) čerpání evropských zdrojů 24 Kontrola (audit) prostředků z EU EU Evropská komise Evropský účetní dvůr PŘÍJEMCE Nejvyšší kontrolní úřad ŘO ZS PCO FÚ NOK MF ČR AO OLAF CHJ 25 n nDěkuji za pozornost!