Průmysl 4.0 Průmysl 4.0 • Současný trend digitalizace a s ní související automatizace ve výrobě (Mařík, 2016) • Zásadní změny v oblasti průmyslové výroby, její přesah je mnohem vyšší než u revolucí předchozích (Šulc, 2016) • Zasahuje do oblasti technické standardizace, systému vzdělávání, bezpečnosti, vědy a výzkumu, právního systému, sociálního systému nebo trhu práce (MPO, 2016) Průmysl 4.0 Průmysl 4.0 • Produktivita práce: zvýšení o 30 % • Změna kvalifikace: 40% lidí • Cíl průmyslové revoluce: udržení či zvýšení konkurenceschopnosti + technologické prvenství na světových trzích The 10 skills you need to thrive in the Fourth Industrial Revolution (Alex Gray, 2016) V roce 2015 V roce 2020 1. Komplexní řešení problémů Komplexní řešení problémů 2. Koordinace Kritické myšlení 3. Vedení lidí Kreativita 4. Kritické myšlení Vedení lidí 5. Vyjednávání Koordinace 6. Kontrola kvality Emoční inteligence 7. Zaměřit se na služby Schopnost úsudku a umět rozhodnout 8. Schopnost úsudku a umět rozhodnout Zaměřit se na služby 9. Umět naslouchat Vyjednávání 10. Kreativita Kognitivní flexibilita Do Web 4.0 and Industry 4.0 Imply Education X.0? (Demartini, Benusi, 2017) • Jaký je vzdělávací scénář v pětiletém horizontu, pokud se na něj podíváme z pohledu technologického či z pohledu pracovního trhu? • Jak vysoký dopad mají technologické pokroky na organizaci škol? • Kdo převezme odpovědnost za požadované změny? • Jak se vzdělávání vyrovná s výzvou Průmysl 4.0? Doporučení: vznikající vzdělávací rámec musí zahrnovat komplexní síť vztahů mezi zúčastněnými stranami včetně studentů, rodičů, učitelů, škol, univerzit, podniků, řídících orgánů + poskytovatelé řešení Oblasti, ve který lidé porazí stroje: (BrownMartin, 2017) – vytváření pracovních míst • Tvůrčí snaha – vše od vědeckých objevů až po tvůrčí psaní a podnikání sociální interakce • Sociální interakce – roboti nemají schopnost emoční inteligence jako lidé • Fyzická zdatnost a mobilita. Průmysl, vzdělávání, práce a společnost 4.0 (ČMKOS, 2016) • Růst produkce vytvoří nové pracovní pozice • Ohrožení u profesí, jejichž činnost lze jednoduše nahradit robotem • Vzdělávací systém: nutnost celoživotního učení, kritické myšlení žáků, pružná reakce vzdělávacího systému Na rozhraní: Krize a proměny současného světa (Bárta a kol., 2016) • Aktuální vzdělávací instituce se snaží o hromadění poznatků a nejužší specializaci • V zahraničí školství realizovaná vládní priorita, v ČR se jen hovoří • „Školství zkrátka musí být, chceme-li v dnešní turbulentní době obstát, strategickým odvětvím s nejvyšší prioritou“ • Nutno navýšení rozpočtu do školství Digitální ekonomika – žít nebo přežít (Pilný, 2016) – zakladatel české pobočky Microsoft • Vypracovat flexibilní obsah výuky reagující na změny, zapojení studentů do procesu výuky, spolupráce mezi studentem a učitelem • Digitální doba: klást otázky, hledat alternativy = kreativita • Kreativní kvocient (CQ) bude důležitější než kvocient inteligenční (IQ) Kotýnková (2016) • „jsou znepokojující zejména expertní odhady o nových a rychle rostoucích nerovnostech, které vyplynou z nerovného přístupu na trh práce, kde bude vytvářen pouze omezený počet pracovních míst, přinejmenším po přechodnou dobu, než začnou být kreativně vytvářena pracovní místa zcela nová a možná.“ Existuje Průmysl 4.0? - ne • Pouze celoevropská iniciativa manažerů evropských firem „rozhýbat“ poptávku po nových moderních spotřebních a průmyslových technologiích, urychlit vývoj robotizace • Kovanda (2017): „potřebujeme politiky, kteří budou mít větší pochopení pro skutečné inovace, které vykazují reálný potenciál zvýšit produktivitu, jako je Uber, Airbnb či bitcoin. Potřebujeme také politiky, kteří nebudou prosazovat skokové navyšování minimální mzdy, jímž sociální dopad evolučně probíhající automatizace a robotizace zbytečně zhoršují.“ • Nejvíce robotizované ekonomiky světa – Japonsko, Jižní Korea, Německo – mají nejnižší nezaměstnanost (nelze tvrdit, že by lidem bral práci robot) Riziko automatizace dle typu práce (The Economist, 2018) 0 10 20 30 40 50 60 70 Příprava jídla Stavebnictví Úklid Řidiči Zemědělské práce Výroba oděvů Osobní služby Prodavači Zákaznický servis Obchodní administrativa Informační technologie Věda a výzkum Zdravotní péče Pohostinství a řízení maloobchodu Vyšší management a politika Učitelství Riziko automatizace podle typu práce v % Iniciativa Průmysl 4.0 (MPO) 10 nejvíce ohrožených profesí Název profese Index ohrožení digitalizací 1. Úředníci pro zpracování číselných údajů 0,98 1. Administrativní pracovníci 0,98 1. Řidiči motocyklů a automobilů 0,98 1. Pokladníci a prodavači vstupenek a jízdenek 0,97 1. Kvalifikovaní pracovníci v lesnictví a příbuzných oblastech 0,97 1. Kováři, nástrojáři a příbuzní pracovníci 0,97 1. Ostatní úředníci 0,96 1. Sekretáři 0,96 1. Obsluha pojízdných zařízení 0,96 1. Chovatelé zvířat pro trh 0,95 Iniciativa Průmysl 4.0 (MPO)10 nejméně ohrožených profesí Název profese Index ohrožení 1. Řídící pracovníci v maloobchodě a velkoobchodě 0,000 1. Lékaři (kromě zubních lékařů) 0,001 1. Všeobecné sestry a porodní asistentky se specializací 0,002 1. Řídící pracovníci v oblasti vzdělávání, zdravotnictví, v sociálních a jiných oblastech 0,002 1. Řídící pracovníci v oblasti obchodu, marketingu, výzkumu, vývoje, reklamy a styku s veřejností 0,005 1. Učitelé na vysokých a vyšších odborných školách 0,008 1. Řídící pracovníci v oblasti informačních a komunikačních technologií 0,008 1. Řídící pracovníci v oblasti ubytovacích a stravovacích služeb 0,010 1. Řídící pracovníci v zemědělství, lesnictví, rybářství a v oblasti životního prostředí 0,011 1. Ostatní specialisté v oblasti zdravotnictví 0,11 The Changing Nature of Work (Světová banka, 2019) • Pracovní místa nezmizí, jen se změní jejich charakter • Zaměstnavatelé budou požadovat jiné dovednosti • Pracovní místa, která vyžadují kognitivní schopnosti, budou vykonávat lidé • Francie: snížení věku dětí „školou povinných“ z šesti let na tři The brain´s ability to learn from experience Iniciativa Průmysl 4.0 ve vztahu ke vzdělávání Důležité body: • Podpora cíleného a účelného využívání informačních technologií ve výuce • Klást důraz na rozvoj intrapersonálních dovedností • Zejména na SOŠ propojit studium s praxí • Posílit spolupráci škol a firem • Na gymnáziích klást důraz na rozvoj kompetencí k vědecké práci (formulace hypotéz, realizace vlastních experimentů apod.) • Zavést povinnou maturitu z matematiky • Dbát o maximální rozvoj každého žáka • Přenositelné vědomosti: schopnost řešit problémy, pracovat s informacemi, nacházet logické souvislosti, umět rozhodovat na základě automatického vyhodnocení dat Bariéry nahrazení práce technikou Procesy nahrazení práce technikou • Ovlivněno nejen rozvojem techniky, ale – Legislativou – Přijetí technologických změn společností – Limity přijatelnosti ze strany uživatelů služeb nebo zákazníků – Dojem neosobního procesu (např. u pacientů, automatizace služeb ve zdravotnictví, školství…apod.) – Přenášení nákladů služby z poskytovatele na zákazníka na úkor jeho komfortu (především starší uživatelé) Procesy nahrazení práce technikou • Neprobíhá kontinuálně, ale ve vlnách USA • 1. vlna - doprava, logistika (samořízené vozy), práce ve výrobě nahrazena chytrými stroji, algoritmizování dat • Technologický útlum a zpomalení nahrazování PS • Dlouhodobá perspektiva: další technologická vlna = rozvoj a zavádění umělé inteligence, samoučící se zařízení, samooptimalizační systémy – nahrazení či doplnění PS ČR – obdobný průběh, s určitým časovým zpožděním Přehled odhadu vzniku a zániku pracovních míst Procento pracovníků v profesích s vysokým ohrožením automatizací a v profesích ohrožených výraznou změnou Počet profesí dle CZ-ISCO-1 a vývoj do roku 2030 Možnosti uplatnění uvolňovaných pracovníků • Nejrychleji se budou rozšiřovat pracovní místa spojená s rozvojem ICT systémů, se sběrem, přenosem a zpracováním velkých dat, s informační a kybernetickou bezpečností • Profese designérů/architektů řešení, testovací pracovníci, systémoví integrátoři, specializovaní odborníci na sběr, uchovávání a přenos dat • Pracovní místa spojená s vývojem, konstrukcí a výrobou chytrých zařízení, internetem věcí a služeb Multiplikační efekty digitalizace • Kombinace digitálních technologií + progresivní technologie – nanotechnologie, biotechnologie, energetika • V ČR tento potenciál slabý vzhledem k vysokému počtu podniků se zahraničních vlastníkem Sebezaměstnání a podnikání – příležitosti pro pracovní uplatnění • Širší příležitosti pro malé firmy a rovněž vstup nových hráčů na trh • Podnikání bez ohledu na lokalitu jejich bydliště • Rostoucí poptávka po veřejných, sociálních a osobních službách Jednotlivé kroky metodologie kvantifikace dopadů na trh práce a jeho strukturu Úpravy na základě kvalitativních zjišťování Zjišťování se bude soustředit na: Obsah dalšího vzdělávání Návrh okruhů možných opatření • Podpora nabídky dalšího vzdělávání, nových forem a individualizace • Podnikové vzdělávání • Vytváření platforem – podpora pro tripartitní dialog o dalším vzdělávání na národní i regionálních úrovních • Zvyšování povědomí a propagace, příprava na změny, informační podpora • Plné využití potenciálu všech, rovný přístup, osoby ohrožené sociálním vyloučením • Systémové přístup, partnerství Zaměstnanost starších pracovníků v základních profesních třídách IT dovednosti podle věku Účast v celoživotním vzdělávání Děkuji za pozornost