Začátek podnikání Obsah bloku  Začátek podnikání  Sen, nápad a koncept  Inovační proces  Životní cyklus výrobků a služeb  (A)sociální podnikání Začátek podnikání Chci podnikat Mám inovativní nápad Jsem odborník Nemám nápad nebo mám jen rámcovou představu Hledám cestu Na volné noze Převzetí podniku Kopie konceptu Franchising Začátek podnikání  převzetí zavedeného podniku  modifikovaná kopie existujícího podniku  franchisa  podnikání pro podnikání  inovativní nápad Převzetí zavedeného podniku  částečně překonané počáteční obtíže  historicky zafixované výhody i chyby  dodavatelsko-odběratelské vztahy  zavedená klientela  finanční historie podniku  obtížné prosazovaní změn (jediná šance)  rodinné podniky, maloobchodní prodejny, restaurace, specifické provozy Kopie existujícího podniku  „umím to líp“  je třeba vybudovat konkurenční výhodu  na lepším místě / na vhodném místě  lepší servis, kvalitnější služba, …  nižší ceny  lepší / vhodnější / komplexnější nabídka  …  ověřená a fungující koncepce  rizika konkurence se zavedenými podniky  nedostatek zkušeností Franchisa  „licence (právo) opravňující franchisanta k provozování odbytové koncepce franchisora vlastním jménem na vlastní účet“  ověřený, zavedený koncept  historie značky  podpora franchisanta franchisorem  výrazně větší úspěšnost http://www.czech-franchise.cz/franchising/definice-a-pojmy-ve-franchisingu/ Podnikání pro podnikání  v typických profesích  řemeslníci, agenti, lektoři, autoři, účetní,…  jinak to nejde, nebo je málo příležitostí  podnikatelský základ je součástí (re)kvalifikace  nenáročné na investice  náročné na uživení  extrémně závislé na poptávce, referencích, kontaktech, reputaci, stálých zákaznících,…  velmi silná konkurence, malé rozdíly Inovativní nápad  nový koncept podnikání  postavený na snu, nápadu, nedostatku  produkt na trhu chybí, je nový  obtížný pro odhad budoucí poptávky  velké riziko neúspěchu  riziko kopírování konkurencí  vše je třeba vybudovat od nuly  nejzábavnější Kontinuální inovace  na trhu vyhrávají ti, kteří  respektují zákazníka jako střed svého světa  akceptují zaměstnance jako nejdůležitější zdroj  sledují a respektují konkurenci  spolupracují s dodavateli  vylepšují své produkty  jsou odpovědní  investují  počítají  propagují Inovační proces Sběr nápadů a námětů Třídění a redukce Konkretizace nápadu Analýza návratnosti Tržní testování Uvedení na trh Sen, nápad a koncept  nápad je sen napsaný na papír  nápad je jen začátek  složitější není nutně lepší (právě naopak)  musí existovat způsob, jak nápad zpeněžit  nápad je třeba rozpracovat do podoby konceptu se všemi vazbami a souvislostmi  XMind (http://www.xmind.net/)  Simplemind (http://www.simpleapps.eu/simplemind/) Společenská hodnota Ekonomická hodnota (A)Sociální podnikání podnikání pro zisk reinvestice zisku do CSR projektů společensky odpovědné podnikání sociální podnikání neziskové projekty s doprovodnými ekonomickými aktivitami charita, nevládní neziskové organizace