Podnikatelský plán Obsah bloku  Postup práce  Lean Canvas  Podnikatelský plán  Adresáti a účel  Obsah, rozsah a struktura  Chyby podnikatelských plánů Postup práce  Kreativní fáze  rozpracovat nápad do podoby záměru  stanovit cíl  promyslet souvislosti  Analytická fáze  vybrat analytické metody a postupy  sesbírat co nejvíc informací  roztřídit informace  provést analýzy  vyvodit závěry  Tvůrčí fáze  sepsat podnikatelský plán  průběžně  doplňovat informace  upravovat záměr  upravovat cíl Cíle  nemáme-li cíl, nemůžeme vědět, jestli jsme ho dosáhli  S – specifický, jasný, přesně formulovaný  M – měřitelný, ne obecný  A – přijatý (accepted) všemi členy týmu  R – reálný, dosažitelný, ale ambiciózní  T – časově vymezený (timed) Lean Canvas  Alexander Osterwalder*  www.leancanvas.cz  stručně, jasně, promyšleně  provázaně * The Business Model Canvas. nonlinearthinking.typepad.com, July 05, 2008. Accessed Feb 25, 2010. 12 3 4 5 67 8 9 Podnikatelský plán  na několika stranách shrnuje představy o podniku  dokument s ustálenou formou a strukturou  liší se podle účelu a adresátů  musí být  jasný  stručný  přehledný  srozumitelný  variantní Adresáti a účel  My sami  stanovení cílů  odhalení bariér, možných překážek  stanovení časového horizontu  Investoři, banky  představení možné investice  podpora při žádosti o finanční prostředky  Inkubátory, soutěže, granty  podklad pro porovnání různých projektů  Klíčoví zaměstnanci  představení společnosti a jejích plánů Obsah, rozsah a struktura  z podnikatelského plánu by mělo být jasné  co chcete dělat a proč  pro koho to budete dělat  proč byste to měl/a dělat právě vy  jaká je v oblasti konkurence  co a koho budete potřebovat  kolik to bude stát  jak se budou peníze do podniku vracet  jaká je perspektiva rozvoje  co může bráni dosažení cíle Rozsah a forma  rozsah  dostatečný, ne přehnaný  takový aby šel základní text přečíst u odpolední kávy  s dostatkem vysvětlujících příloh  forma  přehledný  „čistý“  strukturovaný  doplněný grafy a tabulkami Struktura  Titulní strana s představením společnosti  Shrnutí  Profesní a osobní údaje o vlastnících firmy  Popis podniku  Popis podnikatelské příležitosti  Popis výrobku, služby  Zajištění potřebných vstupů a dodavatelů  Postavení firmy na trhu, konkurence  Marketingový plán  Personální zdroje a organizační plán  Finanční plán  Rizika projektu  Přílohy Chyby podnikatelských plánů  z pohledu realizace  z pohledu investorů Chyby z pohledu realizace  Nejasné cíle  Nepromyšlený business model  Nerealistický časový horizont  Podceňování konkurence  Neexistující infrastruktura  Chybějící inovativnost  Podceňování posuzovatele  Nerealistické finanční předpoklady Chyby z pohledu investorů  Záměrné zkreslování údajů  Nerealistické nebo chybějící posouzení poptávky  Nízká účetní hodnota podniku  Nezajištěný odbyt  Investice zvyšuje soukromý majetek  Minimum prostředků vložených zakladatelem  Finanční obtíže