Analýza mikrookolí, podniku a SWOT analýza Obsah  Mikroprostředí  4C analýza  Porterova analýza 5 sil  Analýza podniku  SWOT analýza makroprostředí podnik mikroprostředí megatrendy Prostředí Mikroprostředí  blízké okolí podniku  zahrnuje části trhu, s nimiž přichází podnik bezprostředně do kontaktu  omezeně ovlivnitelné  faktory  konkurence  zákazníci  dodavatelé  komunita  … makroprostředí podnik mikroprostředí Analýzy mikroprostředí  Analýza 4C  zákazníci (Customer)  náklady (Costs)  region (Country)  konkurence (Competition)  Porterova analýza pěti konkurenčních sil  současní konkurenti  potenciální konkurenti  zákazníci  dodavatelé  substituty  (vláda a veřejnost) Není důležité, jakou analýzu použijeme, ale že neopomeneme žádná rizika, která nás v mikroprostředí čekají! Analýza 4C  Zákazníci  homogenita/heterogenita  regionální rozdíly  specifické požadavky  automatická očekávání  trendy  Náklady  náklady na vývoj v oboru  možnosti úspor z rozsahu  náklady na dopravu  mzdové náklady v oboru  Region  tradice  společenské normy  vnímání komunikace  uzavřenost/otevřenost  technické standardy  Konkurence  lokální/globální  koncentrovanost  typ konkurentů  hrozba vzrůstu Porterova analýza hrozba substitutů současní konkurenti  intenzita soupeření substituty potenciální konkurence hrozba vstupu nových konkurentů kupující vyjednávací síla kupujících dodavatelé vyjednávací síla dodavatelů vláda a veřejnost vliv na konkurenční prostředí komplementy vliv na konkurenční prostředí Porterova analýza  intenzita současné konkurence  jaká je aktuální situace v odvětví?  jak vysoké náklady musí být vynaloženy, aby si našich produktů zákazník mezi konkurenčními výrobky všiml?  jaké máme v současnosti typické konkurenty?  potenciální konkurence  jaká je hrozba vstupu nových konkurentů na trh?  jaké jsou bariéry/lákadla vstupu na trh?  jaké jsou náklady na opuštění trhu? Porterova analýza  substituty  jaká je hrozba vstupu substitutů?  ze kterých existujících výrobků se mohou stát substituty?  jaké substituty jsou aktuálně na trhu?  kupující  čím větší je vyjednávací síla kupujících, tím hůře pro podnik  jaká je koncentrace kupujících?  má kupující možnost snadno odejít?  má kupující dostatek informací? Porterova analýza  dodavatelé  čím větší je vyjednávací síla dodavatelů, tím hůře pro podnik  je podnik závislý na malém množství dodavatelů?  je dodavatelská cena určující pro konečnou cenu produktu?  existují alternativní dodavatelé?  vláda a veřejnost  reakce vlády/veřejnosti na obchody, kapitálové vstupy…  komplementy Rizikové situace  vysoká intenzita konkurence  Albert × Tesco × Interspar × Globus × Kaufland × Billa × Penny × …  vysoká hrozba vstupu nové konkurence  McDonalds, Burger King, Subway, Pizza Hut, KFC, Church‘s Chicken, Great American Cookies  vysoká hrozba substitutů  veřejné vysoké školy × soukromé VŠ × VOŠ × Trainee programy…  vysoká vyjednávací síla kupujících  automobily, maloobchodní řetězce jako kupující  vysoká vyjednávací síla dodavatelů  ČEZ, obecně síťová odvětví Analýza podniku  vnitřní prostředí podniku  zdroje, dovednosti, vlastnosti, výhody, …  ovlivnitelné vlastnosti podniku  faktory  organizační struktura a personální vztahy  technologické faktory  ekonomické faktory  portfolio  hodnoty a kultura  image  … Analýza podniku  další faktory  image  politické vazby  společenská odpovědnost  vztahy se stakeholdery  osobní vztahy s obchodními partnery  kontakty  … SWOT analýza  integrující prvek předchozích analýz  shrnuje interní a externí faktory  komplexně vyhodnocuje fungování firmy  složky  silné stránky (Strengths)  slabé stránky (Weaknesses)  příležitosti (Opportunities)  hrozby (Threats) interní analýza externí analýza mikroprostředí makroprostředí mikroprostředí SWOT analýza Interní analýza Silné stránky Slabé stránky Externíanalýza Příležitosti S-O-Strategie: Vývoj nových metod, které jsou vhodné pro rozvoj silných stránek společnosti (projektu). W-O-Strategie: Odstranění slabin pro vznik nových příležitostí. Hrozby S-T-Strategie: Použití silných stránek pro zamezení hrozeb. W-T strategie Vývoj strategií, díky nimž je možné omezit hrozby, ohrožující naše slabé stránky. Silné stránky Slabé stránky - unikátní produkt - stabilní tým pracovníků - finanční stabilita - moderní informační systém - nedostatečné využití IS - vysoké neinvestované rezervy - závislost na jediném pracovníkovi výzkumu a vývoje - neflexibilní organizační struktura - závislost na dodavateli Příležitosti Hrozby - rozvíjející se trh - vysoká poptávka po elektronických novinkách - podpora začínajících podniků z EU - pozitivní ekonomická situace zákazníků - napodobování - pokles životní úrovně zákazníků - nestabilní daně a cla - výpadek dodavatele