www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Činnost veřejné správy nCo už umím: n- vymezit pojem veřejná správa n- rozdělit ji na státní správu a samosprávu n nVS – organizační pojetí (instituce) KDO jsi n - funkční pojetí (činnost) CO vykonáváš Zápatí prezentace 1 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Činnost veřejné správa- obecná východiska n Ústavním limitem pro činnost veřejné správy je ustanovení čl. 2 odst. 3 Ústavy ČR, dle kterého „státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon“. nČl. 2 odst. 4 Ústavy ČR (obdobně čl. 2 odst. 3 LZPS): „Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá.“ nDůležité postavení základních zásady činnosti správních orgánu (§ 2 až 8 správního řádu) Zápatí prezentace 2 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Formy činnosti nPrávní formy x neprávní formy realizace veřejné správy n nVnější x vnitřní formy realizace n Zápatí prezentace 3 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Droplets-HD-Content-R1d.png Struktura forem realizace nPrávní formy I.Normativní správní akty II.Individuální správní akty III.Správní akty smíšené povahy IV.Veřejnoprávní smlouvy V.Faktické úkony s přímými právními důsledky nZdroj: P. Průcha (v učebnicích lze nalézt i jiná členění), převzato J. Brož nNeprávní formy (organizační) nOperativně-organizační činnosti nMateriálně-technické operace www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Činnost veřejné správy n nZákladní právní formy (mají přímé právní důsledky) n n- správní akty n- veřejnoprávní smlouvy n- faktické úkony n n nPozn: mezi neprávní formy náleží organizační a technické činnosti www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správní akty 1.Vydávání právních předpisů 2.Vydávání individuálních aktů 3.Vydávání aktů smíšené povahy - opatření obecné povahy, akt se vztahu n - je na neurčitý okruh adresátů, ale v konkrétně určené věci, upraven ve s.ř., př. územní plán – drobné odlišnosti v procesu přijetí pak určuje stavební zákon) n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Ad. Právní předpisy n ni veřejná správa může přijímat právní předpisy n nRysy: jsou obecně závazné n podzákonné (soulad se zákonem) n Zápatí prezentace 7 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Ad 1 Právní předpisy nCelostátní působnost: nKDO: A) Vláda (nařízení), čl. 78 Ústavy n„K provedení zákona a v jeho mezích je vláda oprávněna vydávat nařízení.“ n B) ministerstva a jiné ústřední správní úřady (vyhláška), čl. 79 odst. 3 (nutné výslovné zmocnění zákonem) n„Ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny.“ nPř: srov. §193 stavebního zákona: „Ministerstvo vydá vyhlášku k provedení § 13 odst. 6“ n Zápatí prezentace 8 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Ad 1 Právní předpisy nOmezená územní působnost nKRAJE – přenesená působnost (výkon státní správy) n - název: nařízení n - rada kraje n - čl. 79 odst. 3 Ústavy (Hlava III. moc výkonná) n nOBCE – přenesená působnost (výkon státní správy) n - název: nařízení n - rada obce (zastupitelstvo, pokud rada není volena) n - čl. 79 odst. 3 Ústavy Zápatí prezentace 9 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Ad 1 Právní předpisy nTzv. statutární předpisy nKRAJE – samostatná působnost (samospráva) n název: obecně závazná vyhláška n zastupitelstvo kraje n čl. 104 odst. 3 Ústavy ‚Hlava VII. (územní samospráva) „Zastupitelstva mohou v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky.“ nOBEC – samostatná působnost (samospráva) n název: obecně závazná vyhláška (povinnosti §10ZOB, spory) n zastupitelstvo obce n čl. 104 odst. 3 Ústavy nPozn. Hlavní město Praha n Zápatí prezentace 10 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Terminologie poznámka nPozn. nStatutární předpisy – jsou výrazem oprávnění samosprávných korporací vydávat vlastní pravidla formou abstraktních aktů a tím regulovat záležitosti, které patří do okruhu jím vymezené samostatné působnosti njde o tzv. právo autonomní normotvorby n Zápatí prezentace 11 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Ad Právní předpisy nZásada veřejnosti nVlastnost: platnost a účinnost nPodmínkou platnosti je vyhlášení (publikace) nKDE: Sbírka zákonů (nařízení a vyhlášky) n Věstník kraje (nařízení a OZV kraje) n Úřední deska (nařízení a OZV obce) n Sbírka právních předpisů hlav. města Prahy n Zápatí prezentace 12 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Ad 1 Právní předpisy nNáprava vad: nzměnit právní předpis může autor, může jej i zrušit nv rámci kontroly pak může právní předpis zrušit Ústavní soud (role negativního zákonodárce) Zápatí prezentace 13 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 DOZOR OZV nMV ----------rozhodnutí o sistaci – Ústavní soud (30 dnů) n . . n . . n Výzva k nápravě . n . . (rozklad) n . . n . . n OBEC (60 dnů) ………… (přiměřená lhůta) n Zápatí prezentace 14 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Příklad sistace nMinisterstvo vnitra, odbor veřejné správy, dozoru a kontroly, jako správní orgán příslušný dle § 123 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení s účastníkem řízení, kterým je statutární město Brno se sídlem Dominikánské nám.1, 601 67 Brno, ve věci pozastavení účinnosti obecně závazné vyhlášky č. 11/2016 o regulaci plavby plavidel se spalovacími motory na části Brněnské vodní nádrže pro možný rozpor se zákonem, vydává toto rozhodnutí. n Zápatí prezentace 15 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Příklad výroku sistace nÚčinnost obecně závazné vyhlášky č. 11/2016 o regulaci plavby plavidel se spalovacími motory na části Brněnské vodní nádrže se dle § 123 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, pozastavuje. n nII. Účastníkovi řízení se dle § 123 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, stanovuje ke zjednání nápravy lhůta 15 dnů od doručení tohoto rozhodnutí. n Zápatí prezentace 16 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Nařízení obce nKrajský úřad -rozhodnutí o sistaci - Ústavní soud n . . n . . n Výzva k nápravě . n . . n . . n . . n OBEC (60 dnů) ………… (přiměřená lhůta) n Zápatí prezentace 17 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Ad 1 Předpisy - poznámky nMůžeme rozeznávat i další formy předpisů, např. předpisy profesní samosprávy (stavovské předpisy ČAK) n nPrávní předpisy mohou mít i podobu tzv. vnitřních předpisů Zápatí prezentace 18 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Ad 1 právní předpisy – příklady a úkoly nOZV o nočním klidu nOZV o místním poplatku ze psů nOZV o zákazu provozování loterií nOZV o městské policii n nÚKOL: zjistit, které OZV jsou platné a účinné v mé obci Zápatí prezentace 19 Žárovka www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Individuální správní akty nCharakteristika: n -konkrétně určený adresát n- konkrétně určený předmět ntypicky rozhodnutí (např. o přijetí na VŠ) n- základ právní úpravy: správní řád n n n n n nPozn: samostatný výklad Zápatí prezentace 20 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Droplets-HD-Content-R1d.png SPRÁVNÍ AKTY Normativní správní akty … Obecně závazné pravidlo + Obecně vymezení adresáti Smíšené správní akty … Konkrétní pravidlo + obecně vymezení adresáti Individuální správní akty … Individuálně určený subjekt a konkrétně určený předmět www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Veřejnoprávní smlouvy nDohoda mezi dvěma nebo více stranami, alespoň jedna je subjektem veřejné správy nMusí být uzavřena v souvislosti s výkonem veřejné správy nUpravuje veřejná práva a povinnosti njsou upraveny ve správním řádu a obč. zákoníku n nPříklad: dohoda o sloučení nebo připojení obcí, dohoda o postoupení výkonu přenesené působnosti na obec III., smlouva o plnění úkolů obecní policie n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Veřejnoprávní smlouvy n nZákladní druhy: nKoordinační – mezi subjekty veřejné správy navzájem nSubordinační – subjekt veřejné správy a subjektem mimo veřejnou správu n Zápatí prezentace 23 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Veřejnoprávní smlouvy - statistika nCelkem 7 102 smluv o výkonu přenesené působnosti nVe své podstatě jde o delegaci úkolů na jinou obec na základě dobrovolné smlouvy a využití tamější úřednické kapacity nPodmínkou je, aby se obě obce nacházely ve stejném správním obvodu obce s rozšířenou působností a získaly souhlas příslušného krajského úřadu. nTypickými oblastmi jsou: přestupková agenda (4 982 nveřejnoprávních smluv), zápis údajů do informačních systémů (703), sociálně-právní ochrana dětí (546), pozemní komunikace (410) či evidence obyvatel (386 veřejnoprávních smluv). Zápatí prezentace 24 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Veřejnoprávní smlouvy nNejvíce veřejnoprávních smluv je uzavřeno mezi obcemi v Jihomoravském kraji (983), Kraji Vysočina (961) a Plzeňském kraji (758), naopak suverénně nejméně je tato možnost spolupráce mezi obcemi využívána obcemi v Karlovarském kraji (52). Zápatí prezentace 25 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Veřejnoprávní smlouvy n v oblasti výkonu činnosti obecní nebo městské policie (754 veřejnoprávních smluv) samostatná působnost Zápatí prezentace 26 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Faktické úkony nFormy činnosti, které mají pro adresáta přímé důsledky (neformální úkony) nObvykle namísto ISP v případě naléhavosti situace, nebo vynucení splnění povinnosti nPOZOR – zákonný rámec – čl. 2 odst. 3 Ústavy!! nDělení: faktické pokyny – příkazy a zákazy (př. Policie ČR) n exekuční úkony – nebyla dobrovolně splněna uznaná povinnost - SŘ n bezprostřední zákroky – odvrácení nebezpečí, donucovací prostředky – Policie ČR n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 nBezprostřední zákroky n( dle § 52 z. o PČR) na) hmaty, chvaty, údery a kopy, nb) slzotvorný, elektrický nebo jiný obdobně dočasně zneschopňující prostředek, nc) obušek a jiný úderný prostředek, nd) vrhací prostředek mající povahu střelné zbraně podle jiného P předpisu s dočasně zneschopňujícími účinky, ne) vrhací prostředek, který nemá povahu zbraně podle § 56 odst. 5, n n nf) zastavovací pás, zahrazení cesty vozidlem a jiný prostředek k násilnému zastavení vozidla nebo zabránění odjezdu vozidla, ng) vytlačování vozidlem, nh) vytlačování štítem, ni) vytlačování koněm, nj) služební pes, nk) vodní stříkač, nl) zásahová výbuška, nm) úder střelnou zbraní, nn) hrozba namířenou střelnou zbraní, no) varovný výstřel, np) pouta, nq) prostředek k zamezení prostorové orientace. n Zápatí prezentace 28 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Příklad na závěr nPřečtěte si daný příklad a přiřaďte k jednotlivým situacím správné formy činnosti nObec Dolní Lhota zřídí obecní policii nObec Horní Lhota chce, aby na jejím území mohli zasahovat strážníci obecní policie Dolní Lhoty (rozšíření působnosti obecní policie) nV rámci fotbalového utkání strážník Jan Novák musel „uklidnit“ fanoušky, kteří se začali mezi sebou prát nTomáš Novotný, jeden z účastníků rvačky, byl následně obviněn z přestupku a shledán vinným Zápatí prezentace 29 Playbook www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Co si mám pamatovat 1. Jaké jsou právní formy činnosti? 2. Víte, kdo může vydávat právní předpisy v prostředí veřejné správy? 3. Kde publikuje svoje právní předpisy obec a kde kraj? 4. Víte, kdo může zrušit právní předpis, pokud má vady? 5. Jaký je rozdíl mezi veřejnoprávní smlouvou a soukromoprávní smlouvou? 6. Uveďte příklady veřejnoprávních smluv. 7. Co to jsou tzv. faktické úkony? Zápatí prezentace 30 Hlava s ozubenými koly www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 n n n n n Děkuji za pozornost Zápatí prezentace 31