Adobe Systems Case study: Cílové skupiny JM Marketingová strategie Jižní Moravy Adobe Systems Proces segmentace trhu •Analýza poptávky (sekundární a primární data) •Rozhodnutí o šíři a hloubce segmentace – různá úroveň podrobnosti segmentace – počet segmentačních kritérií •Syntéza – profil návštěvníka – persony •Targeting – výběr cílových segmentů – pravidlo 80/20 – „ne všem málo, ale málu všechno“ • Metody výběru: •Intuitivní výběr •Delphi metoda •Tržní hodnota •Portfoliová analýza •Bodovací metoda •Ekonometrické modelování Adobe Systems Kritéria segmentace ̶geografická ̶demografická ̶účel cesty ̶sociálně-ekonomická ̶chování se segmentu ̶psychografická ̶segmentace ve vztahu k výrobkům ̶životního stylu ̶distribuční cesty Adobe Systems Východiska ̶Psychografické profily ̶Brand Strategy Booster (BSB) - ppm factum research, s.r.o. pro CzT ̶Sinus-Meta-Milieus® - agentura Sinus (využito např. u Market Analysis Report on the Rhine Cycle Route nebo s těmito profily pracuje Marketignová strategie Jižní Moravy) Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Adobe Systems Brand Strategy Booster (BSB) ̶ Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Sinus-Meta-Milieus® Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 Sinus-Meta-Milieus® Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Adobe Systems Ukázka cílování – Jižní Morava Mladí (Cool segment) ̶Motivace: Užívat si: zábava a noční život, kulturní akce ̶Věk: 18-34 let ̶S kým: skupiny přátel, partneři ̶Zájmy a chování: technologie, gastronomie, hudba, … ̶Oblasti: Brno, festivaly, … ̶Hodnotová orientace: Nekonformní, kreativní a individualistická generace; seberealizace, svoboda a nezávislost, žádná pevná dogma; mobilní socializátoři, globální, pluralitní, kosmopolitní, digitální suveréni; žijí teď a tady, spíše nekonvenční a spontánní, hledají vzrušení a zábavu (Sinus-Meta-Milieus® Target Groups: Digital Avantgarde, Sensation-Oriented) ČR a SK Foto: Die Sinus‐Milieus® in Best for Planning Foto: Die Sinus‐Milieus® in Best for Planning Adobe Systems Ukázka cílování – Jižní Morava Požitkáři – hlavní cílová skupina komunikace ̶Motivace: klid, pohoda a odpočinek; užít si určitou úroveň luxusu, nechat se hýčkat ̶Věk: 35-70 let ̶S kým: páry nebo skupiny přátel bez dětí ̶Zájmy a chování: wellness, návštěva přírodních parků i kulturních cílů, nevyhýbají se nenáročnému pohybu, vyžadují kvalitní ubytování a gastronomii. Cestují individuálně, jako dopravní prostředek využívají auto, popřípadě kolo v rámci výletů. Program si organizují sami. ̶Oblasti: Brno, Pálava a LVA, Znojemsko, Slovácko ̶Hodnotová orientace: Hledají harmonii a soukromí, tráví svůj čas v okruhu své rodiny/příbuzných a přátel, preferují pohodlí a potěšení; úsilí o sociální integraci, materialističtí, oceňují bezpečnost destinace, brání se velkým změnám ve společnosti (Sinus-Meta-Milieus® Target Groups: Modern Mainstream) Foto: Die Sinus‐Milieus® in Best for Planning Foto: Die Sinus‐Milieus® in Best for Planning ČR a SK Adobe Systems Ukázka cílování – Jižní Morava Rodiny s dětmi ̶Motivace: zažít zábavu s celou rodinou ̶Věk: 30 - 49 let ̶S kým: Skupiny rodičů a dětí školního věku ̶Zájmy a chování: Přijíždějí za zábavou a aktivním poznáváním přírodních a kulturních hodnot regionu. Podnikají pěší a cykloturistické výlety, popřípadě navštěvují solitérní turistické cíle automobilem. ̶Oblasti: Pálava a LVA, Znojemsko, Slovácko, Moravský kras ̶Hodnotová orientace: Hledají harmonii a soukromí, tráví svůj čas v okruhu své rodiny/příbuzných a přátel, preferují pohodlí a potěšení; úsilí o sociální integraci, materialističtí, oceňují bezpečnost destinace, brání se velkým změnám ve společnosti (Sinus-Meta-Milieus® Target Groups: Modern Mainstream) Související obrázek Foto: Die Sinus‐Milieus® in Best for Planning ČR a SK Adobe Systems Ukázka cílování – Jižní Morava Poutníci – doplňková cílová skupina ̶Motivace: poznávat krajinu a lidi ̶Věk: 40 + ̶S kým: páry, popř. skupiny přátel, i singles, spíše vysokoškoláci a lidé žijící ve velkých městech, často i důchodci. ̶Zájmy a chování: Věnují se vlastnímu sebevzdělávání. Rádi čtou knihy, navštěvují muzea a výstavy a kulturní akce. Do regionu je přivádí městský turismus, vinařská turistika a kulturní nabídka, aktivní trávení volného času. Cestují individuálně, jako dopravní prostředek využívají auto. Program si organizují sami. ̶Oblasti: Brno, Pálava a LVA, Znojemsko, Slovácko ̶Hodnotová orientace: Vnímavý; liberální a pluralitní; hledání sebeaktualizace a osobního rozvoje; post-materiální cíle; kulturní a intelektuální zájmy; důraz autenticitu; rovnováha mezi pracovním a soukromým životem (Sinus-Meta-Milieus® Target Groups: Intellectuals) Foto: Die Sinus‐Milieus® in Best for Planning Foto: Die Sinus‐Milieus® in Best for Planning ČR a SK Adobe Systems Ukázka cílování – Jižní Morava Konferenční návštěvníci/firemní akce ̶Motivace: práce ̶Věk: - ̶S kým: kolegové, pracovní partneři, zaměstnanci, klienti ̶Zájmy a chování: Odborný program, obchodní zájmy. Segment zahrnující poptávku po firemních akcích, ať už jde o firemní teambuilding či různá školení, semináře a konference. ̶Oblasti: Brno, Pálava a LVA, Znojemsko, Slovácko ̶Hodnotová orientace: Vnímavý; liberální a pluralitní; hledání sebeaktualizace a osobního rozvoje; post-materiální cíle; kulturní a intelektuální zájmy; důraz autenticitu; rovnováha mezi pracovním a soukromým životem (Sinus-Meta-Milieus® Target Groups: Intelectuals) ̶Sebeurčení; flexibilní a společensky mobilní; hledají intenzivní život, což znamená mít úspěch a zábavu; tvrdě pracují, dobrá kvalifikace, připravenost vykonávat vysoké výkony, fascinace multimédii (Sinus-Meta-Milieus® Target Groups: Perfomers) Výsledek obrázku pro mice segment ČR a SK Adobe Systems Ukázka cílování – Jižní Morava Zahraniční trhy Adobe Systems Domácí trh + SK ( 73,5 %) Blízké trhy (15,3 %) Vzdálené trhy (5,4 %) Česká republika (68,5 %) Německo (7,5 %) Čína (1,6 %) Slovensko (5 %) Rakousko (2,3 %) Jižní Korea (1,6 %) Polsko (5,5 %) Rusko (2,2 %) VB (2,5 %) USA (1,6 %) Ukázka cílování – Jižní Morava Bonita trhů Adobe Systems ČR + SK Blízké trhy Vzdálené trhy Mladí (18 – 34 let) Německo - požitkáři, organizovaný návštěvník (spíše starší segment), MICE Jižní Korea - mladí, poutníci 35 + Požitkáři (35+ let) Polsko - rodiny s dětmi Čína - poutníci, 35 + Rodiny s dětmi (30 – 49 let) Rakousko - požitkáři, poutníci (spíše starší segment) Rusko - poutníci, 35 + Poutníci/Prázdné hnízdo (40 + let) Velká Británie - požitkáři MICE Marketingová komunikace v úzké spolupráci s CzT Ukázka cílování – Jižní Morava Cílové trhy Pouze ve spolupráci z CzT Adobe Systems Ukázka cílování – Jižní Morava CZ + SK DE PL AT VB KOR CN RU Cool Požitkáři Family Poutníci Business Relax · · · · · Family · · Active · · · · · Kultura a tradice · · · · · · · Brno · · · · · · · · · · Víno a gastronomie · · · · · TOP výletní cíle · · · · · MICE · · · Speciality Specifické cílové skupiny Matice - Propojení nabídky a poptávky Adobe Systems EuroVelo strategie JM Marketingová strategie EuroVelo tras na území Jihomoravského kraje Tři stezky, tři cesty Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 19 Afinitní skupiny Touroperátor CK Individuálně City Bike Fitness Bike Trekking Bike Singlespeed/Fixie Cylkokros/gravel bike MTB Dálkový cykloturista Tours Rekreační cykloturista Trips Rekreant Short Trips Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 20 Cílové skupiny Dálkový cykloturista 15 % Výsledek obrázku pro DÃ�LKOVÃ� CYKLOTURISTIKA Rekreační cykloturista 35 % Rekreant 50 % Adobe Systems 21 Dálkový cykloturista Jízda na kole je pro něj životní styl Cesta je cíl Pestrost nabídky, poklidné tempo Genius loci Jezdí ve skupině přátel či s partnerem Aktivní životní styl Vyšší vzdělání, vyšší příjmy Menší podniky s osobitou atmosférou Zájem o informace Vřelý vztah k přírodě a kulturním hodnotám Dobrodruh Poutník Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 22 http://czechbrand.blob.core.windows.net/public/0ab63fe2-89cd-472b-9a75-a267204866d9 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 23 http://czechbrand.blob.core.windows.net/public/c3bbad21-ab4b-4d0a-adb9-b6f60c23245b Adobe Systems 24 Rekreační cykloturista Rodiny s dětmi Skupiny přátel Mladé páry Výlety z místa ubytování Hlavní turistické magnety destinace 2. či 3. dovolená v roce Pestrost vyžití Zajištění hladké mobility v destinaci Zájem o info Kvalitní turistická infrastruktura Rekreant Požitkář Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 25 Adobe Systems 26 Rekreant Zdravý životní styl Cestuje individuálně Autenticita Jezdí ve skupině přátel či s partnerem Fyzicky méně náročná Vyšší vzdělání, vyšší příjmy Klid a pohoda, touha si odpočinout Zájem o informace Kvalitní gastronomie a další služby Požitkář Adobe Systems ̶ Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 27 Adobe Systems Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 536 28 Rozdělení cílových trhů Celkem Domácí Zahraniční Dálkový cykloturista/Tours 15 % 10 % 20 % Rekreační cykloturista/Trips 35 % 40 % 30 % Rekreant/Short trips 50 % 50 % 50 % Geografický původ 100 % 80 % 20 % Zahraniční trhy: Německo, Rakousko, Slovensko