Nadnárodní společnosti Ing. Bc. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D. Obsah bloku  internacionalizace podniků  přímé zahraniční investice  specifika ČR  definice nadnárodních společností  charakteristické rysy  řízení a vlastnické uspořádání  organizační struktury  organizační strategie  kultura Proč se věnovat v managementu nadnárodním společnostem?  jsou významnými zaměstnavateli  tvoří velké objemy přidané hodnoty a tržeb  mají specifické fungování a uspořádání  nejde jen o podniky  nedá se jim v běžném životě vyhnout  fungování nadnárodek se v některých rysech hodně podobají úřady, velké neziskové společnosti, mezinárodní organizace, velké kulturní/sportovní projekty,… Internacionalizace podniků  jak se z lokálního stane mezinárodně působící podnik?  formy internacionalizace  bezkapitálové  export (přímý/nepřímý)  licence  kooperativní smlouvy  franšízing  kapitálové (přímé zahraniční investice)  joint venture  akvizice a fúze  nový podnik Přímé zahraniční investice  nejméně 10% podíl na základním kapitálu nebo na hlasovacích právech  vyhledávající  trhy  faktory  aktiva  spillovers  technologie  inovace a infrastruktura  institucionální prostředí  negativa  likvidace domácích firem  dualita ekonomiky  daňová optimalizace Internacionalizační modely Motivace k mezinárodnímu podnikání Stupeň internacionalizace Interní vs. externí zajišťování zahraničních operací Způsob pronikání na zahraniční trhy Počet zemí v nichž společnost podniká Stupeň podobnosti domácí země se zahraniční destinací vysoký střední nízký aktivní hledání příležitostí pasivní reakce na podněty velmi rozdílné podobné takřka stejné jedna několik hodně podnik sám spravuje zahraniční operace podnik zajišťuje zahraniční operace externími kontrakty omezené působení v zahraničí, export masivní výroba v zahraničí, přímé zahraniční investice omezená výroba v zahraničí, jen některé funkce A B C D E Lokální podnik Model Danielse a Radebaugha (2011) Specifika ČR  rychlý rozvoj PZI po roce 1989  netypický průběh internacionalizace  strategické umístění  kvalifikovaná a stále ještě levná pracovní síla  vysoká otevřenost ekonomiky  členství v EU a Schengenském prostoru  nečlenství v Eurozóně  velmi intenzivní vazba na Německo  ekonomika orientovaná na zpracovatelský průmysl TOP 10 zemí původu zahraničních vlastníků podle objemu přidané hodnoty v metodice podnikových statistik a počtu pracujících osob v roce 2017 www.csu.cz Odliv dividend www.statistikaamy.cz/ Vývoj produkce (v bil. Kč) www.statistikaamy.cz/ Nadnárodní společnosti (MNC)  definice a označení jsou různé a nejednotné  hlavní charakteristiky  seskupení právně nezávislých, ale ekonomicky propojených podniků, z nichž některé mají na fungování sítě větší vliv než jiné  ty největší disponují kapitálem srovnatelným s HDP menších států  vyvíjí ekonomické aktivity na několika národních trzích  využívají odlišnosti jednotlivých států  mají značnou geografickou flexibilitu  kombinují tržní a hierarchickou koordinaci alokace zdrojů Státy vs. podniky (2016) Stát/podnik příjem v mld. USD 1. USA 3363 2. Čína 2465 3. Japonsko 1696 4. Německo 1507 5. Francie 1288 6. Velká Británie 996 7. Itálie 843 8. Brazílie 632 9. Kanada 595 10. Walmart (USA) 482 11. Španělsko 461 12. Austrálie 421 13. State Grid (Čína) 330 14. Nizozemsko 323 15. Jižní Korea 304 Stát/podnik příjem v mld. USD 16. China National Petroleum (Čína) 299 17. Sinopec Group (Čína) 294 18. Royal Dutch Shell (Nizozemsko, VB) 272 19. Švédsko 248 20. Exxon Mobil (USA) 246 21. Volkswagen (Německo) 237 22. Toyota Motor (Japonsko) 237 23. Apple (USA) 234 24. Belgie 232 25. BP (VB) 226 26. Mexiko 224 27. Švýcarsko 216 28. Berkshire Hathaway (USA) 211 29. Indie 200 30. Norsko 200 Řízení  mateřská společnost / centrála  holdingová společnost  specializované centrály (i několik stupňů / kombinace různých typů)  regionální  funkční  produktové Vlastnictví  typy vlastnictví  rodina  nadace  akcionáři  spoluvlastníci  křížové vlastnictví Dicembre Giovanni Agnelli & C. Fiat Group IFIL IFI 31,2 % 3,5 % 11,7 % 16,5 % 30,3 % 65,0 % 53,0 % 31,2 % 30,3 % 3,0 % Zdroj: The Economist, Briefing Family Capitalism, 17. 3. 2007, s. 75–77 Organizační struktury  exportní oddělení  strategické partnerství  zahraniční pobočka  mezinárodní divize  globální struktura  maticová struktura  reálné struktury nadnárodních společností Exportní oddělení Výkonný ředitel Exportní oddělení ...... Podnikatelský subjekt s právní subjektivitou Útvar vnitřní organizační struktury Řídící vztah uvnitř podniku Strategické partnerství Výkonný ředitel A ... Manažer pro strategické partnerství A ... Výkonný ředitel B Manažer pro strategické partnerství B ...... Výkonný ředitel ... ...... Strategický partner A Strategický partner B Společný podnik Podnikatelský subjekt s právní subjektivitou Útvar vnitřní organizační struktury Řídící vztah uvnitř podniku Řídící pravomoc vně podniku Delegovaná řídící pravomoc vně podniku Zahraniční pobočka Výkonný ředitel ... ... Manažer pro zahraniční operace Výkonný ředitel ... ...... Mateřská společnost Podnikatelský subjekt s právní subjektivitou Útvar vnitřní organizační struktury Řídící vztah uvnitř podniku Řídící pravomoc vně podniku Delegovaná řídící pravomoc vně podniku Výkonný ředitel ... ...... Zahraniční pobočka I. Zahraniční pobočka II. Mezinárodní divize Výkonný ředitel Manažer pro divizi X Manažer pro divizi Y ... Mateřská společnost Podnikatelský subjekt s právní subjektivitou Útvar vnitřní organizační struktury Řídící vztah uvnitř podniku Řídící pravomoc vně podniku Delegovaná řídící pravomoc vně podniku ...... Hranice divize Divize X Divize Y Globální struktura Výkonný ředitel Člen top managementu pro X Člen top managementu pro Y ... Mateřská společnost Podnikatelský subjekt s právní subjektivitou Útvar vnitřní organizační struktury Řídící vztah uvnitř podniku Řídící pravomoc vně podniku Delegovaná řídící pravomoc vně podniku ... Hranice Divize Centrála X1 Divize X1 ... Centrála X2 Divize X2 ... Centrála Y1 Divize Y1 Vícestupňová globální struktura Výkonný ředitel Člen top management u pro průmysl Člen top managemen tu pro Asii Člen top managementu pro energetiku Mateřská společnost Podnikatelský subjekt s právní subjektivitou Útvar vnitřní organizační struktury Řídící vztah uvnitř podniku Řídící pravomoc vně podniku Delegovaná řídící pravomoc vně podniku Hranice Divize Divize Zařízení pro průmysl Divize Zařízení pro energetiku Divize Zařízení pro zdravotnictví ............ ...... ...... ...... ...... ...... ...... ...... Divize Evropa Divize Amerika Divize AsieDivize Evropa Divize Amerika Divize AsieDivize Evropa Divize Amerika Divize Asie Maticová struktura (Toray Group, 2012) Podnikatelský subjekt s právní subjektivitou Útvar vnitřní organizační struktury Řídící vztah uvnitř podniku Řídící pravomoc vně podniku Delegovaná řídící pravomoc vně podniku Hranice Divize Centrála společnosti Toray (Tokio) Centrála Divize Japonsko Centrála Divize Evropa Centrála Divize Čína Centrála Divize Indie Toray Textiles Central Europe s.r.o. (Prostějov) Centrála Divize Vlákna a textilie Centrála Divize Automotive and Aircraft Centrála Divize Xxx Centrála Divize Pryskyřice a chemikálie Centrála Divize Yyy Centrála Divize Amerika Kombinovaná struktura (Bosch Group, 2012) Zakázkové centrum Strategický nákup Controlling Finanční oddělení Personální oddělení Marketing ITNákup ObchodLogistika Kostrukce Servis Projekce Odd. kvality Project management BRNP – výrobní ředitel DCCZ – obchodní ředitel FS – finanční ředitel Asistentka generálního ředitele Generální ředitel Bosch Diesel s.r.o. Divize CGBT Výroba Výkonný ředitel Robert Bosch GmbH ... ... Mzdová účtárna... ... Divize Automotive ... Bosch Rexroth AG (centrála Divize Rexroth) Odd. Kvality ... Strategický nákup Robert Bosch odbytová s.r.o. IT ...Marketing ... Bosch Rexroth s.r.o. ... Divize Obchod Člen správní rady pro Industrial ... Člen správní rady pro obchod Člen správní rady pro Automotive Člen správní rady pro CGBT Podnikatelský subjekt s právní subjektivitou Útvar vnitřní organizační struktury Řídící vztah uvnitř podniku Řídící pravomoc vně podniku Delegovaná řídící pravomoc vně podniku Hranice Divize Divize Industrial Organizační strategie  „software“ nadnárodní společnosti  míra centralizace/decentralizace  produktové a kapitálové toky  vztahy mezi pobočkami navzájem  vztahy mezi centrálou a pobočkami  směr a intenzita přenosu znalostí  efektivita fungování sítě  využívání expatriantů  přenos kultury Typy organizačních strategií centrála pobočka International Multidomestic Global Transnational  International – pouze volné vztahy, velká autonomie poboček  Multidomestic – silnější vazby, pobočky se přizpůsobují lokálním podmínkám  Global – centrála je dominantní, určuje veškerá pravidla  Transnational – síť intenzivně spolupracujících podniků, sdílené služby, vyvážení centralizace a decentralizace, oboustranné informační toky, silné vazby silná vazba slabá vazba Kultura  mnoho ovlivňujících faktorů  původ mateřské společnosti (vliv národní kultury)  kombinace kultur po akvizicích  specifická kultura zakladatele / zakládající rodiny  národně neutrální kultura (multikulturní, globální)  cíleně budovaná kultura specifická pro konkrétní společnost (např. Google, IKEA)  projevy  způsob zpracovávání procesních pravidel (např. směrnice)  vzájemné vztahy mezi zaměstnanci  způsob vedení porad a jednání  loajalita zaměstnanců, atraktivita zaměstnavatele  schopnost flexibilně reagovat na situaci na trhu Země původu  mateřská země vs. hostitelská země sídlo zahraniční pobočky sídlo centrály místo vzniku centrály země původu může, ale nemusí být totožné může, ale nemusí být totožné totožné mateřská země odlišné totožné může, ale nemusí být totožné hostitelská země totožné odlišné může, ale nemusí být totožné národní kultura odlišné může, ale nemusí být totožné může, ale nemusí být totožné Specifika práce v MNC  mnoho pravidel, směrnic a závazných postupů  široká nabídka interního budování kariéry  malý vliv na fungování pobočky  ještě menší vliv na fungování celé skupiny  relativně velká stabilita zaměstnání  zpravidla vyšší platové ohodnocení  horší flexibilita ve srovnání s lokálními a malými podniky  větší důraz na formální kodifikace chování (gender, etika, ochrana osobních údajů, pravidla chování atd.) ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? Děkuji za pozornost!