Kontrola veřejné správy (pojem, systém, parlamentní kontrola, veřejný ochránce práv, petice, stížnosti JUDr. Jana Jurníková, Ph.D. Právnická fakulta Masarykovy univerzity Katedra správní vědy a správního práva Základní východiska n- veřejná správa (její členění) n- činnost veřejné správy (formy) n nčl. 2 odst. 2 Listiny „Státní moc lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví“ n Co je to kontrola? nHm…. Vymezení pojmu § Kontrola je součástí tzv. záruk zákonnosti, což je systém právních prostředků určených k zabezpečení dodržování a zákonné realizace práva pro případ jeho porušení § n- zachování zákonnosti je jedním z předpokladů právní jistoty n. n KONTROLA nDruh společenského řízení nSložka jednotlivých činností nPředmět: zákonnost, účelnost a hospodárnost nDělení: nA) správní n - kontrolují subjekty VS n1. nadřízenost a podřízenost n2. mimo hierarchické vazby – administrativní dozor n„činnost, při které vykonavatel veřejné správy (dozorčí orgán) pozoruje chování nepodřízených subjektů a porovnává je s chováním žádoucím, s požadavky právních norem“ (D. Hendrych)“ n n KONTROLA nB) vnější kontrola nKontroluje jiný subjekt než orgán VS n1) zákonodárné a zastupitelské sbory n2) soudy (správní soudnictví, ústavní soudnictví, část V. o.s.ř.) n3) NKÚ n4) veřejný ochránce práv n5) veřejnost (např. petice, stížnosti) n Parlamentní kontrola n- systém dělby moci (vztah moci výkonné a zákonodárné) n- vláda – odpovědnost PS (čl. 68 Ústavy) n (charakter prenetivní či průběžné kontroly) n- projednávání vládních návrhů zákonů (pozměňovací návrhy) nPS - schvalování státního rozpočtu, státního závěrečného účtu (kontrola finančního hospodaření) nPS- interpelace – kladení otázek na členy vlády týkající se jejich působnosti (čl. 53 ústavy) n- možnost zřizovat vyšetřovací komise ad hoc , srov. čl. 30 Ústavy (např. ve věci mýta a firmy Kapsch) Parlamentní kontrola n- parlamentní orgány stálé – zřízeny na základě zákona za účelem kontroly zpravodajských služeb – např. Stálá komise pro kontrolu BIS n nPozn: vazba k veřejnému ochránci práv – PS jej volí, dále VOP může informovat PS o konkrétní kauze, ve které nebylo dosaženo dostatečných opatření k nápravě ombudsman nNezávislá a nestranná osoba volená parlamentem (ZM), která na základě stížností nebo i z vlastního podnětu a poměrně neformálně šetří namítaná pochybení VS n- zpravidla je iniciován tehdy, když již není k dispozici jiný právní prostředek n Veřejný ochránce práv nZák. č. 349/1999 Sb. (1990, 1992, 1995) nIniciativní kontrolní orgán n- má povahu státního orgánu n vlastnosti: - nezávislý a nestranný n - stojí mimo systém veřejné správy n - na výkon VS dohlíží (Nejvyšší správní soud č. j. 9 Aps 9/2012-25. ) n - slouží k ochraně práva (stát na něj převedl část svých kontrolních pravomocí) n - nevydává ISA ani NSA Veřejný ochránce práv nMonokratický a volený nPROCES volby n1. návrhy kandidátů (Senát a prezident) n2. volba PS n3. volební období – 6 let (2x po sobě) nStanislav Křeček (únor 2020) x Monika Šimůnková n Slib n„Slibuji na svou čest a svědomí, že svou funkci budu vykonávat nezávisle a nestranně, v souladu s Ústavou a ostatními zákony a že budu chránit neporušitelnost práv“ Nestrannost a nezávislost n1. ne PS ani PH n2. neslučitelnost funkcí n3. trestně právní imunita n4. mlčenlivost n5. obrana n Vazby na PS n1. volba a odpovědnost n2. informace n3. záruky nezávislosti n4. účast na jednání n5. podněty k legisl. procesu n6. ekonomický faktor n činnost nHlídá korektnost veřejné správy nMěřítkem je soulad s právem, principy demokratického právního státu a dobré správy nDohled nad dodržování práv osob omezených na svobodě (2006) nDiskriminace (2009) (informuje, vzdělává, pomáhá) nSledování vyhoštění cizinců nSleduje naplňování mezinárodní smlouvy upravující práva osob se zdravotním postižením nvykonává působnost ve věcech práva na volný pohyb občanů Evropské unie n n činnost nZvláštní oprávnění: n- vedlejší účastník v řízení u Ústavního soudu n- návrh na zrušení podzákonných právních předpisů n- může vládě doporučit přijmout, změnit či zrušit zákon (připomínkovací místo) n může vládě doporučit přijmout, změnit či zrušit i jiný právní předpis či vnitřní předpis nzvláštní žalobní legitimace dle § 66 s.ř.s. (žaloba k ochraně veřejného zájmu) šetření nzahajuje šetření na podnět (ne správní poplatek) nNáležitosti podnětu (forma x obsah) nPísemná forma či ústně do protokolu nPůsobnost x odložení (obligatorní a fakultativní) nvčasnost (1 rok – fakultativní důvod pro odložení) n Šetření n§15 a §16 n1) nezjistí pochybení - písemně o tom vyrozumí stěžovatele i úřad n2) zjistí pochybení - vyzve úřad, aby se k jeho zjištěním ve lhůtě 30 dnů vyjádřil n a) sjedná nápravu n b) nesjedná nápravu - závěrečné stanovisko jehož součástí je návrh opatření k nápravě, do 30 dnů je úřad povinen sdělit, jaká opatření přijal Statistika 2018 n8 152 podněty (69% v působnosti) n513 zjištěná pochybení nve 488 případech bylo dosaženo nápravy. Petice nZ latinského petitio – žádost nVymezení: nKvalifikované podání, kterými se osoby obracejí na státní orgány a orgány územní samosprávy, ve věcech dotýkajících se ochrany zájmů či práv veřejného charakteru (teorie) nZpůsob komunikace mezi veřejnými orgány a veřejnosti Petice n- působí především politicky – silou veřejného mínění n- může být podmínkou určitého práva (registrace PS, registrace nezávislého kandidáta ve volbách do zastupitelstva) nObdobný mechanismus: místní referendum, návrh na registraci nové církve n Petice nÚstavněprávní zakotvení nČl. 18 LZPS nKategorie práv politických n„ Ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu má každý právo sám nebo společně s jinými obracet se na státní orgány a orgány územní samosprávy s žádostmi, návrhy a stížnostmi“. n Petice- omezení n- Peticí se nesmí zasahovat do nezávislosti soudu. n n - Peticemi se nesmí vyzývat k porušování základních práv a svobod zaručených Listinou Právní úprava nZák. č. 85/1990 Sb., o právu petičním n nOprávněná osoba:každý nAdresát: státní orgány a orgány územní samosprávy n Vyřízení petice nPísemná forma nJde o návrh více osob – petiční výbor (není PO, v čele osoba starší 18 let) nShromažďování podpisů i na veřejně přístupných místech (zde není stanoven limit počtu podpisů) n- uvádí se jméno, příjmení a bydliště n- k podpisu nesmí být nikdo nucen n- nutno se seznámit s textem petice n- z petice musí být zřejmé, kdo ji podává n Vyřízení petice nZpůsob vyřízení petice je dán jednacími řády nPovinnost petici přijmout nPovinnost ji vyřídit do 30 dnů nPosuzuje obsah a zda není nepřípustná nNelze podat odvolání! Stížnost nPodání bezprostředně se dotýkající zájmů stěžovatele n§ 175 zák. č. 500/2004 Sb., správní řád nStížnosti proti nevhodnému chování nebo proti špatnému postupu správního orgánu (není stanovena jiná forma obrany) nForma: písemná nebo ústní nLhůta k vyřízení: 60 dnů nMožnost obrany u nadřízeného správního orgánu n