Veřejný ochránce práv Anna Chamráthová Richterová Odkud můžete ochránce (ombudsmana) znát •Silně medializované spory z oblasti diskriminace a ochrany menšin pojící se s 3. českou ochránkyní dr. Annou Šabatovou (2014-2020) (muslimský šátek studentky střední školy – 2016/2017, romská figurantka v realitní kanceláři – 2013-2015) •Veřejné spory dr. Šabatové a jejího zástupce dr. Stanislava Křečka, vystupování dr. Křečka v médiích •Volba 4. českého ochránce a následná kritika zvolení dr. Křečka – zač. 2020 •Volba zástupkyně ochránce v průběhu 2019 •1. český ochránce dr. Otakar Motejl (do 2010), svým vystupováním instituci ochránce de facto definoval •nástupce dr. Motejla (do 2013) dr. Pavel Varvařovský • Tato část prezentace nezamýšlí kriticky hodnotit působení jednotlivých ochránců a jejich zástupců, pouze poukázat na kauzy, se kterými mohou být laici obeznámeni. Kdo je to ochránce? – část I. •nezávislá a nestranná osoba pověřená Parlamentem přešetřováním stížností proti nezákonnému, resp. nespravedlivému jednání či nečinnosti veřejné správy •měl by sloužit průměrnému, obyčejnému občanovi, bohatstvím neoplývajícímu a právnicky "nedotčenému" individuu, ztracenému v houšti arogantní byrokracie, jako jednoduchá, nenáročná, a přitom relativně účinná forma domáhání se ochrany Z důvodové zprávy k zákonu o veřejném ochránci práv Kdo je to ochránce? – část II. •Ombudsman = •úřad založený ústavou nebo zákonem, v jehož čele stojí nezávislý a vysoce postavený veřejný činitel odpovědný moci zákonodárné, který přijímá stížnosti lidí na chování orgánů veřejné správy, jejích představitelů či zaměstnanců nebo jedná z vlastní iniciativy a který má pravomoc vyšetřovat, doporučovat opatření k nápravě a vydávat zprávy (o své činnosti, učiněných doporučeních apod.) •Podstatný charakteristický rys – výstupy z jeho činnosti nejsou právně závazné (tj. nikdo se jimi nemusí řídit)!!! Prosazuje své názory pouhou silou své společenské a morální autority. •Založen na neformálním šetření stížností a komunikaci s lidmi • Název „ombudsman“ •Instituce ombudsmana pochází ze Švédska z 19. století, postupně se rozšířila po celém světě (názvy ochránce práv, mluvčí občanských práv, komisař pro lidská práva…) •Růst obliby – spojena se slovem „ombudsman“ •Masové rozšíření pojmenování „ombudsman“ ve státní i soukromé sféře (školský ombudsman, poštovní ombudsman, bankovní ombudsmani…) pro instituce nesoucí některé ze znaků ombudsmana (především nezávaznost výstupů a neformálnost postupů) Právní úprava •Zákon č. 349/1999 Sb., o Veřejném ochránci práv • •§ 66 odst. 3 soudního řádu správního (č. 150/2002 Sb.) •§ 64 odst. 2 písm. f) a § 69 odst. 3 zákona o Ústavním soudu (č. 182/1993 Sb.) •§ 4b odst. 4 a 5 a § 8 odst. 3 zákona o řízení ve věcech soudců, státních zástupců a soudních exekutorů (č. 7/2002 Sb.) • •POZOR – nikoli Ústava!!! Co je to ombudsman? •Státní orgán – působnost (co dělá), pravomoc (jak to dělá), státněmocenský charakter činnosti •Orgán monokratický – tvořen jedinou osobou = ochráncem (pomoc – zástupce a Kancelář veřejného ochránce práv) •Orgán moci zákonodárné •Volen Poslaneckou sněmovnou, až dva kandidáty (nutná volitelnost do Senátu) navrhuje prezident a až dva Senát •Na 6 let a 2 bezprostředně po sobě jdoucí funkční období •Poslanecké sněmovně za výkon funkce odpovídá (pravidelné zprávy o činnosti, možnost znovuzvolení) •Sídlo: Brno (nemá pobočky) •Zástupce: volen stejně a za výkon své funkce dle znění zákona také odpovídá Poslanecké sněmovně (otázka shodného mandátu) • Kvalifikace pro výkon funkce Evropský veřejný ochránce práv - splňují podmínky požadované pro výkon nejvyšších soudních funkcí ve své zemi nebo mají obecně uznávané zkušenosti a způsobilost pro výkon funkce veřejného ochránce práv Vznik a zánik funkce •Vznik – složení slibu do rukou předsedy Poslanecké sněmovny •Zánik •Smrt •Pozbytí funkce – vyslovení Poslaneckou sněmovnou •Uplynutí funkčního období •Pravomocné odsouzení pro trestný čin •Ztráta volitelnosti do Senátu (svéprávnost, občanství) •Výkon zakázané funkce/činnosti ve veřejné správě •Vzdání se funkce •Odvolání z funkce – vykonává zakázanou výdělečnou činnost (viz další slidy) nebo se stane členem politické strany/hnutí; Poslaneckou sněmovnou •POZOR – nelze jej odvolat pro nespokojenost s výkonem funkce!!! Zaručení morální autority – zákonné záruky nezávislosti a nestrannosti ochránce •Příjem - plat, odchodné, náhrada výdajů a naturální plnění jako prezident Nejvyššího kontrolního úřadu (zástupce jako viceprezident) •Procesní trestní imunita – nelze jej trestně stíhat bez souhlasu Poslanecké sněmovny, při jeho odepření je stíhání po dobu výkonu funkce vyloučeno •Slib •Zproštění závazků z branné povinnosti, pokud jí podléhá •Inkompatibilita •Neslučitelnost s funkcí prezidenta republiky, poslance, senátora a soudce •Zákaz činnosti ve veřejné správě •Zákaz členství v politické straně/hnutí •Zákaz výdělečné činnosti – kromě správy vlastního majetku a činnosti vědecké, pedagogické, publicistické, literární nebo umělecké (pokud není na újmu výkonu funkce a její důstojnosti a neohrožuje důvěru v nezávislost a nestrannost výkonu funkce) • • Co ochránce dělá – základní působnost •působí k ochraně osob před jednáním úřadů a dalších institucí uvedených v tomto zákoně (fakticky omezeno jen na státní správu), pokud je •v rozporu s právem, •neodpovídá principům demokratického právního státu a •dobré správy, jakož i •před jejich nečinností, •a tím přispívá k ochraně základních práv a svobod • Co ochránce dělá – rozšíření působnosti •provádí systematické návštěvy míst, kde se nacházejí nebo mohou nacházet osoby omezené na svobodě veřejnou mocí nebo v důsledku závislosti na poskytované péči, s cílem posílit ochranu těchto osob před mučením, krutým, nelidským, ponižujícím zacházením nebo trestáním a jiným špatným zacházením •vykonává působnost ve věcech práva na rovné zacházení a ochrany před diskriminací •provádí sledování vyhoštění •sleduje naplňování mezinárodní smlouvy upravující práva osob se zdravotním postižením •vykonává působnost ve věcech práva na volný pohyb občanů Evropské unie a Evropského hospodářského prostoru a jejich rodinných příslušníků Další úkoly ochránce •Doporučuje vydání, změnu nebo zrušení jakéhokoli právního nebo vnitřního předpisu •Podává návrh Ústavnímu soudu návrh na zrušení jakéhokoli právního předpisu nebo jeho části s výjimkou zákona pro jeho nezákonnost (§ 64 odst. 2 písm. f) zákona o Ústavním soudu) •Může se stát vedlejším účastníkem v řízení o zrušení jakéhokoli právního předpisu včetně zákona (§ 69 odst. 3 zákona o Ústavním soudu) •Má zvláštní žalobní legitimaci k ochraně veřejného zájmu dle soudního řádu správního – podává žaloby proti správním rozhodnutí, pokud prokáže závažný veřejný zájem k jejich podání (§ 66 odst. 3 SŘS) •Podává návrhy na zahájení kárného řízení o kárné odpovědnosti proti jakémukoliv předsedovi či místopředsedovi soudu (§ 8 odst. 3 písm. c) zákona o řízení ve věcech soudců, státních zástupců a soudních exekutorů) •Navrhuje přísedící k zápisu do seznamu přísedících pro řízení ve věcech soudních exekutorů (§ 4b odst. 4 a 5 zákona o řízení ve věcech soudců, státních zástupců a soudních exekutorů) • Jak ochránce pracuje – základní působnost •Jedná na základě podnětu FO/PO=stěžovatele a z vlastní iniciativy •Podnět •Bezplatný •Písemně či ústně do protokolu u ochránce •Doklad o neúspěšné výzvě k nápravě •Lze odložit •od události uplynul 1 rok •Věc je projednávána soudem nebo je již soudem rozhodnuta • • • Šetření věci 1.Zahájení 2.Provádění šetření – komunikace s úřadem i stěžovatelem, využití šetřicích oprávnění (viz další slide) – při neposkytnutí součinnosti úřadem může využít sankce (slide 17) 3.Pochybení •Nezjistí pochybení – vyrozumí stěžovatele i úřad •Zjistí pochybení 4.Vyzve úřad k vyjádření (lhůta 30 dní) •Úřad nereaguje – ochránce úřadu i stěžovateli sdělí závěrečné stanovisko s opatřeními k nápravě •Úřad reaguje a sdělí opatření k nápravě •Vyhodnocena jako nedostatečná - ochránce úřadu i stěžovateli sdělí závěrečné stanovisko s opatřeními k nápravě •Vyhodnocena jako dostatečná – sděleno stěžovateli i úřadu 5.Doručení závěrečného stanoviska úřadu – povinnost sdělit, jaká opatření k nápravě provedl (lhůta 30 dní) 6.Nesdělí/opatření vyhodnocena jako nedostatečná – sankce (slide 17) Vyšetřovací oprávnění •Obecná povinnost součinnosti – „všechny státní orgány a osoby vykonávající veřejnou správu jsou v mezích své působnosti povinny poskytovat ochránci při šetření pomoc, kterou si vyžádá“ •Vstup do prostor úřadů •Nahlížení do spisů •Kladení otázek zaměstnancům •Požadování informací a stanovisek od úřadů •Navrhování úkonů dozoru – povinnost provést ty, ke kterým je úřad oprávněn •Navrhování důkazů – povinnost je provést •Účastnit se ústního jednání •Požadovat zproštění zákonné mlčenlivosti, smluvní se vůbec neuplatní „Sankční“ oprávnění •Vyrozumění nadřízeného úřadu (pokud úřad nemá žádný nadřízený úřad, tak vlády) •Úřad po doručení závěrečného stanoviska nesdělí, jaká opatření k nápravě provedl/jsou vyhodnocena jako nedostatečná - vždy, povinně •Úřad neposkytne při šetření požadovanou součinnost – dle úvahy ochránce •Zveřejnění věci = medializace případu (včetně jména a příjmení osob oprávněných jednat jménem úřadu) •Úřad po doručení závěrečného stanoviska nesdělí, jaká opatření k nápravě provedl/jsou vyhodnocena jako nedostatečná - dle úvahy ochránce •Úřad neposkytne při šetření požadovanou součinnost – dle úvahy ochránce Co pro vás ochránce může udělat - shrnutí •Doporučit vám instituci způsobilou řešit váš problém, na kterou se můžete obrátit •Vysvětlit vám, proč je postup úřadu správný •Iniciovat zahájení některých řízení (správní žaloba, Ústavní soud) •Doporučit změnu vadné právní úpravy/vnitřních předpisů •Potvrdit, že postup úřadu je nesprávný a nutit ho k nápravě •Svým šetřením Vám poskytnout stanovisko k věci, jehož autorem je odborně i společensky respektovaná osoba Postupy ochránce v jiných působnostech •Ve všech kromě diskriminace se přiměřeně uplatní vyšetřovací a sankční oprávnění •U systematických návštěv a sledování vyhoštění – postup šetření podobný tomu v základní působnosti, ale zjednodušený •U ostatních nestanoven postup šetření, ale základní úkoly: •Metodická pomoc •Vydávání doporučení •Provádění výzkumu •Výměna informací s mezinárodními subjekty Další činnost ochránce •Veřejné působení ke zlepšení právní úpravy, aplikace práva a právního povědomí u veřejnosti • •Účast na konferencích •Pořádání konferencí a přednášek •Pořádání kulatých stolů •Setkávání s občany „na místě“ •Televizní vystoupení a pořady, podcasty •Rozhovory Základní zdroje pro studium •Učebnice správního práva hmotného – Průcha, Sládeček, Hendrych… •Důvodová zpráva k zákonu o veřejném ochránci práv •Komentáře k zákonu o veřejném ochránci práv – Sládeček, Chamráthová a kol. •Webové stránky ochránce www.ochrance.cz •Zákon o veřejném ochránci práv (č. 349/1999 Sb.) • •Zdroje pro „pokročilé“: •Publikace od Sládečka •Kniha Ombudsman a lidská práva od bývalé ochránkyně A. Šabatové •Publikace od Chamráthové (nedoporučuji, určené pro „velmi pokročilé“) • • Zdroje - citace •SLÁDEČEK, Vladimír. Obecné správní právo. 4., aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. ISBN 978-80-7598-564-4. •HENDRYCH, Dušan a kol. Správní právo: obecná část. 9. vydání. V Praze: C.H. Beck, 2016. ISBN 978-80-7400-624-1. •PRŮCHA, Petr. Správní právo: obecná část. 8., dopl. a aktualiz. vyd., (V nakl. Doplněk 3.). Brno: Doplněk, 2012. ISBN 978-80-7239-281-0. •SLÁDEČEK, Vladimír. Zákon o Veřejném ochránci práv: komentář. 2., podstatně přeprac. a rozš. vyd. Praha: C.H. Beck, 2011. ISBN 978-80-7400-158-1. •CHAMRÁTHOVÁ, Anna a kol. Zákon o veřejném ochránci práv: komentář. Praha: Wolters Kluwer, 2019. ISBN 978-80-7598-401-2. •ŠABATOVÁ, Anna. Ombudsman a lidská práva. V Brně: Doplněk, 2008. ISBN 978-80-7239-229-2.