Adobe Systems 1 Role a organizace veřejné správy v ČR se zaměřením na územní samosprávu David Špaček david.spacek@econ.muni.cz 17. 12. 2020 Systém veřejné správy ČR Vojenské újezdy Obsah 1)Charakteristika a klasifikace obcí v ČR 2)Samostatná a přenesená působnost obcí – vybrané otázky 3)Orgány obcí 4)Malé obce a velká města (statutární města + Praha) 5)Kraje 1) Obecná charakteristika „obce“ nobec = veřejnoprávní územní korporace n s těmito ZNAKY: n a) územní základ n b) personální základ n c) právní základ - právní subjektivita - soukromoprávní - vrchnostenská n e) kompetenční základ (§ 35, § 61, ... hlavní poslání?, n vs. politická odpovědnost) n d) ekonomický základ Klasifikace obcí v ČR ndvě kritéria a dvoje klasifikace - podle 1)charakteru obce qobce qměstys (cca 200) qměsta (vláda) (cca 600) qstatutární města a Hl. m. Praha nnová obec (a vojenské újezdy) nstejné právo na samosprávu? 2)rozsahu vykonávané státní správy n (hierarchie?) 2) Samostatná působnost obcí npředevším § 35 nODST. 1 - Do samostatné působnosti obce patří záležitosti, které jsou v zájmu obce a občanů obce, pokud nejsou svěřeny zákonem krajům nebo pokud nejde o přenesenou působnost orgánů obce nebo o působnost, která je zvláštním zákonem svěřena správním úřadům jako výkon státní správy, a dále záležitosti, které do samostatné působnosti obce svěří zákon. nDÁLE ROZVÁDÍ ZÁKON O OBCÍCH / LEGISLATIVA RŮZNÉ KONKRÉTNĚ A PŘEDEVŠÍM DEMONSTRATIVNĚ Samostatná působnost obcí – příklady na) v souladu s místními zvyklostmi péče o vytváření podmínek pro rozvoj sociální péče a pro uspokojování potřeb svých občanů (bydlení, ochrana a rozvoj zdraví, doprava, informování, výchova a vzdělávání, ochrana veřejného pořádku) nb) ukládání povinnosti obecně závaznými vyhláškami n - vymezené důvody v § 10 n - podmínkou platnosti vyhlášení x účinnost n - „test čtyř kroků“ n nc) zakládání a zřizování právnických osob a organizačních složek Samostatná působnost obcí – příklady nd) spolupráce obcí n DEMONSTRATIVNĚ FORMY SPOLUPRÁCE n 1) na základě smlouvy a) uzavřené ke splnění konkrétního úkolu b) o vytvoření DSO (pozor na názvy) c) spolupráce s obcemi jiných států d) o sdružení n 2) zakládáním právnických osob podle obchodního zákoníku 2 nebo více obcemi n institut společenství obcí, MAS, CSS ne) místní referendum (zákon č. 22/2004 Sb., 35 %, 50 %+ a 25%) ... PŘÍKLADY SAMOSTATNÉ PŮSOBNOSTI nHOSPODAŘENÍ OBCÍ n (téma, které zasahuje i do státní správy, přesto v Hlavě II ZoO) nobec je plnohodnotným subjektem vlastnického práva, který je „veřejnoprávně“ omezován núčelnost, hospodárnost, zájmy obce a úkoly ze zákona npovinnostI pečovat o zachování a rozvoj majetku obce, majetek evidovat a chránit (dlužníci) , zákaz ručení za závazky fyzických a právnických osob ninformační povinnosti při dispozici s majetkem nobvyklá cena n.... místní poplatky ... pravidla veřejné podpory ... veř. zakázky... npovinnost požádat o přezkoumání hospodaření za uplynulý rok + SIMU n.... právní odpovědnost PO ... nzadlužené obce [USEMAP] propočty MF, SIMU A Přenesená působnost obcí nobce "vykonavatelé nepřímé státní správy„ nrůzné kategorie nspolupráce – VPS nneplnění povinností nFinancování státní správy obcí ¡„příspěvek“ ¡kritéria ¡Aktuální změny 3) Orgány obcí nJaké znáte … nsložení a práva členů (+ kdo určuje strukturu) nkompetence nzpůsob rozhodování a usnášeníschopnost nvýstupy činnosti ninformační povinnosti a nevšední projekty, Brno 2050 npráva občana / majitele nemovitosti nporadní a iniciativní orgány nobligatorně ve všech obcích? nkontinuita správy 4) Malé obce nMalý lexikon obcí (ČSÚ) nCo to přináší za problémy? Problémy malých obcí: studie GAREP (2007) nZAMĚŘENÍ VÝZKUMU ndo 1000 obyvatel (spravují 57 % rozlohy ČR) nšetření (kombinace rozhovoru a dotazníku), oslovilo starosty obcí JMK, VYS, HK nčasto matričním a/nebo stavebním úřadem nroztříštěnost výkonu státní správy nZ VÝSLEDKŮ nstruktura úřednických zaměstnanců nvydávání právních předpisů nveřejnoprávní smlouvy (vč. přestupky) nmístní poplatky nzařízení a orgány (sociální služby) nkrizové řízení npožární ochrana ninformace v rámci VS ninformace veřejnosti norganizace voleb nkoncepční činnost nmetodická pomoc nvzdělávání Zdroje ke studiu problémů malých obcí nStarší informace nNovější nPoslední analýza nODK MV n n ODK – závěry kontroly samostatné působnosti obcí za období 2017 – 2019 nnejvíce pochybení u obcí I. typu nvady zveřejnění záměru disponovat nemovitým majetkem ve vlastnictví obce nNedostatky v činnosti zastupitelstva a rady (v zápisech, méně než 3x, info o konání) nPrávní předpisy (nevedou evidenci, nepošlou) nPorušení InfZ STATUTÁRNÍ MĚSTA nspeciální obec ? ¡Ano, spíše v jejich historii; částečně ano v současnosti ¡může být zřízena jen zákonem ¡může se členit na městské obvody / části ¡žádná kritéria pro vznik, velikost MO/MČ ¡u členěných důležitý [USEMAP] UŽ VÍCE [USEMAP] [USEMAP] Dvouúrovňová správa územně členěných statutárních měst HLAVNÍ MĚSTO PRAHA nna právní postavení se nevztahuje ani zákon o obcích, ani zákon o krajích nmá nejblíže ke statutárním městům, ALE není výslovně statutárním městem nod r. 2000 speciální právní úprava (z. č. 131/2000 Sb.) ¡upravuje postavení hl. m. Prahy jako HYBRIDU n a) hlavního města České republiky n b) kraje (úst. z. č. 347/1997 Sb.) a n c) obce n + postavení městských částí Charakteristiky Hl. m. Prahy nOdlišnosti od obcí a statutárních měst ¡Sbírka právních předpisů hlavního města Prahy ¡na MČ se člení ze zákona (22 správních obvodů a 57 městských částí) ¡nová obec odtržením od Prahy (500 obyvatel) nOdlišnosti (od krajů) v režimu hospodaření ¡stát má právo při bezúplatném převodu či přechodu movitých věcí, práv a nemovitostí na hlavní město Prahu a při finanční spoluúčasti na pořízení takového majetku hlavním městem Prahou vyhradit si stanovení podmínek pro další hospodaření a nakládání s tímto majetkem ¡hospodaření přezkoumává MF / auditor (město i části mohou požádat omimořádný přezkum během roku) POSTAVENÍ PRAŽSKÝCH MĚSTSKÝCH ČÁSTÍ nzákladem právního postavení zákon o Praze a statut (náležitosti v § 17) npostavení MČ jiné než u MČ statutárních měst ¡v rozsahu stanoveném zákonem a Statutem mají právní subjektivitu (vlastnická způsobilost vztažena ale k Praze) ¡širší povinnosti projednávat s městskými částmi ¡nemohou vydávat OZV, o nařízení zákon nehovoří 5) Kraje Jaká je role regionální správy ve správních systémech nHmmmm nRole jako mezičlánku ve správním systému nRole jako VÚSC Adobe Systems 28 Působnosti kraje Adobe Systems