Interkulturální komunikace

4. STŘEDNÍ EVROPA

Cíl kapitoly

Kapitola vás seznámí s kulturními specifiky zemí střední Evropy, které mohou mít dopad na obchodní jednání. Získáte znalosti, díky kterým budete schopni navázat, budovat a udržet vztah s obchodním partnerem z tohoto regionu a vyhnout se faux pas plynoucím z odlišných tradic, hodnot či základních předpokladů.

 

Časová zátěž

1 hodina

 

Významní zástupci regionu

  • Německo
  • Rakousko
  • Polsko

 

Na co se zaměřit

  • Německo jako příklad státu v regionu
  • Kriegschuld a jeho dopady na společnost
  • Západní vs. východní Německo, současné dozvuky v obchodním jednání
  • Německé pojetí času
  • Připravenost na jednání

 

Povinná literatura

Moran, R. T. (2011) – strany 417 - 423

 

Doporučená literatura

 

Úkol

Český exportér 10/2018, Maďarsko, Polsko a Slovensko

Český exportér 06/2018, Německo a Rakousko

Export a podnikání 7/8 2019, Německo

 

Otázky k zamyšlení

1.    Jaký význam má v Německu titul inženýr, který budete mít po absolvování vysoké školy?

2.    Jaké zpoždění je tolerované při příchodu na obchodní schůzku s německým partnerem?

3.    Jak dlouhý by měl být small-talk před jednáním?