Interkulturální komunikace

5. VÝCHODNÍ EVROPA

Cíl kapitoly

Kapitola vás seznámí s kulturními specifiky zemí východní Evropy, které mohou mít dopad na obchodní jednání. Získáte znalosti, díky kterým budete schopni navázat, budovat a udržet vztah s obchodním partnerem z tohoto regionu a vyhnout se faux pas plynoucím z odlišných tradic, hodnot či základních předpokladů.

 

Časová zátěž

3 hodiny

 

Významní zástupci regionu

  • Rusko
  • Ukrajina

 

Na co se zaměřit

  • Rusko jako příklad státu v regionu
  • Dědictví Sovětského svazu
  • Neformální část obchodní schůzky, budování vztahu
  • Ruské pojetí času
  • Národní hrdost
  • Specifika vyjednávání, snaha o změnu nepsaných dohod
  • Status a jeho zdroje

 

Povinná literatura

Moran, R. T. (2011) – strany 435 - 449

 

Doporučená literatura

Český exportér 02/2018, Ukrajina a Rusko

Export a podnikání 05/2019, Rusko

Export a podnikání 03/2019, Země východní Evropy a jižního Kavkazu

 

Podívejte se na představení ruské kultury od rusky Eleny Zhadanove.

Odkaz: https://www.youtube.com/watch?v=DGav99oWjcE

 

Otázky k zopakování

1.    Jaké jsou fáze obchodního vyjednávání s ruským partnerem?

2.    Jakou roli hraje v Rusku sociální status a jak ho dát najevo?

3.    S jakým časem je potřeba počítat na obchodní schůzku s ruským partnerem?