Interkulturální komunikace

9. VÝCHODNÍ ASIE

Cíl kapitoly

Kapitola vás seznámí s kulturními specifiky zemí východní Asie, které mohou mít dopad na obchodní jednání. Získáte znalosti, díky kterým budete schopni navázat, budovat a udržet vztah s obchodním partnerem z tohoto regionu a vyhnout se faux pas plynoucím z odlišných tradic, hodnot či základních předpokladů.

 

Časová zátěž

4 hodiny

 

Významní zástupci regionu

  • Japonsko
  • Jižní Korea

 

Na co se zaměřit

  • Japonsko jako příklad státu v regionu
  • Dědictví 2. světové války
  • Zachování tváře
  • Kaizen
  • Konsenzuální způsob přijímání rozhodnutí
  • Konfucianismus a jeho vliv na kulturu a obchod
  • Vyjadřování úcty, pozdravy
  • Kulturní faux pas
  • Postavení ženy ve společnosti

 

Povinná literatura

Moran, R. T. (2011) – strany 351 – 361, 371 - 379

 

Doporučená literatura

American Express, Doing Business in Japan: 10 Etiquette Rules You Should Know, dostupné online na https://www.americanexpress.com/en-us/business/trends-and-insights/articles/doing-business-in-japan-10-etiquette-rules-you-should-know/

Český export (E15) duben 2015, Jižní Korea

EU business in Japan, sekce Business Culture, dostupné online na https://www.eubusinessinjapan.eu/culture/business-culture

 

Podívejte se na video, jak se uklonit, pokud chcete vyjádřit úctu japonskému partnerovi.

Odkaz: https://www.youtube.com/watch?v=VUeJ8TEDRTo

 

Otázky k zamyšlení

1.    Jak dáte japonskému partnerovi najevo, že ho vnímáte/posloucháte?

2.    Jakým barvám byste se měli v Japonsku vyhnout u dárků a u oblečení?

3.    Lze propojovat neformální činnosti s obchodním jednáním? Je prostor pro obchod i po pracovní době?

4.    Co znamená, když se japonský partner směje?