Interkulturální komunikace

1. TEORIE NÁRODNÍ KULTURY A KULTURNÍ DIMENZE

Cíl kapitoly

Kapitola vás seznámí s významem kultury a s tím, jak a podle čeho je možné kulturu klasifikovat. Získáte znalosti na základě kterých budete schopni odhadnout, co je v určité zemi vhodné či nevhodné pouze na základě toho, jak je kultura dané země obecně klasifikovaná.

 

Časová zátěž

3 hodiny

 

Na co se zaměřit

  • Kultura a její složky a projevy
  • Proč je potřeba porozumět tradici
  • Hofstedeho teorie národní kultury
  • Vzdálenost moci
  • Vyhýbání se nejistotě
  • Individualismus vs. kolektivismus
  • Maskulinita vs. feminita

 

Povinná literatura

Moran, R. T. (2011) – strany 10 – 25

 

Doporučená literatura

Hofstede-Insights.com, sekce věnovaná šestidimenzionálnímu modelu národní kultury a srovnání různých zemí, dostupné online na https://www.hofstede-insights.com/models/national-culture/

Hofstede, G. (2001)

Luthans, F. a Doh, J. P. (2015) – strany 110 - 145

Thomas, D.C. a Peterson, M. F. (2015) – strany 21 – 66

 

Úkol

Podívejte se na video srovnávající kulturu Číny a Německa dle Hofstedeho dimenzí národní kultury.

Odkaz: https://www.youtube.com/watch?v=2F2A2Zq5bl4

 

Otázky k zamyšlení

1.      Co je to kultura?

2.      Jak je na tom Česká republika z hlediska jednotlivých dimenzí kultury dle Hofstedeho?

3.      Jaký to má dopad na podobu obchodního jednání s českým partnerem?

4.      Jak ovlivňuje míra „vzdálenosti moci“ to, koho máme vyslat na obchodní schůzku a jak tam má být ten člověk oblečený?

5.      Jak ovlivňuje míra kolektivismu velikost týmu na obchodním jednání a to jaká slova je vhodné nebo nevhodné používat?