Marketingová komunikace 2 Dnes nás čeká… Značka Archetypy v marketingu Neuromarketing Brand Equity 4 Od okamžiku, kdy se probudíme,... až kdy znovu uléháme a usínáme… používáme více než 250 značek 5 Marketing je všudypřítomný „průměrná osoba je ve městě vystavena přes 3000 reklamních sdělení za den“ • Vědomě či nevědomě 6 Co může být předmětem marketingu? 7 Co může být předmětem marketingu? Zboží Služby Zážitky Události Osoby Místa Firmy Informace Nápady 8 Co může být předmětem marketingu? Zboží Služby Zážitky Události Osoby Místa Firmy Informace Nápady 9 BRAND ➢ Cílem brandu je identifikace produktu či služby, vyvolání očekávání, které je třeba opakovaně uspokojovat, a odlišení se od konkurence. Branding ➢ strategie, jak vybudovat kvalitní značku 10 Značky, které lidi milují Top 15 Best Global Brands Ranking https://www.youtube.com/watch? v=BQovQUga0VE https://www.youtube.com/watch?v=d-5RlXxlOMQ 11 Jak je možné, že některé značky jsou tak nesmírně populární, zatímco jiné s podobnými (nebo i lepšími) produkty takové popularity nedosahují? 12 Archetypy Dobře známé modely z mýtů a příběhů Duše značky A is for apple The Big Apple the apple of my eye an apple a day keeps the doctor away Apple - Think Different https://www.youtube.com/watch?v=5sMBhDv4sik 15 Značky nemusí mít jen jeden archetyp Mohou se překrývat a doplňovat. Jeden by však měl být dominantní. Neměl by se měnit. Díky stálosti si na něj lidé zvyknou a pochopí ho. 16 Tvůrce: vytváří něco nového Pečovatel: stará se o druhé Vládce: řídí ostatní Klaun: chce se mít dobře Jeden z nás: chce být v pohodě Milenec: touží nalézat a dávat lásku Hrdina: je odvážný Psanec: pravidla jsou, aby se porušovala Kouzelník: proměňuje Neviňátko: uchovává/obnovuje víru (v ráj) Objevitel: je nezávislý, hledá Mudrc: touží porozumět světu Zdroj: https://www.visualcapitalist.com/12-brand-archetypes-marketers-use/ 18 V realitě jsou produkty skoro stejné. Archetypy usnadňují výběr. Rozdíl je v pocitu, který produkt/značka vyvolává. 95% nákupního rozhodování se odehrává v podvědomí. Proto marketéři cílí právě na tuto oblast. NEUROMARKETING 21 Postup, jakým lidské jazyky přidávaly barvy do slovní zásoby Zdroj: Daniel Levitin: Organized Mind, Penguin Books, 2014 Pokud jsou barvy hudbou pro oči, červená je zvukem trumpet. — Theroux in Ronnberg 22 Kde se červená používá • asi tři čtvrtiny všech vlajek na světě používají červenou (namátkou – česká, americká, japonská, francouzská, dánská, belgická, kanadská, australská) •červená knihovna, červená lucerna, red light district (červená je barvou erotiky, touhy) • hasičský uzávěr • v čínské kultuře je červená barvou štěstí • rudá komunistická hvězda (revoluce, změna, drama) • červený kříž, popř. červený půlměsíc – zdravotnictví • Mars, bůh války, červená planeta • ve starověkém Římě symbol války • barva pekla a samotného ďábla 23 Dramatičnost barvy využívá jako podporu budování svého mark. archetypu Neviňátka (Innocent). S konzumací nápoje jsou (mají být) spojeny příjemné emoce, zážitek ráje. Důraz na finální bezstarostnost a pohodu. Dramatická červená a žlutá (energie) = booster 28 Brand Equity = hodnota značky, ovlivňuje: • vnímání a chování zákazníků a pozici firmy na trhu • celkovou hodnotu firmy • pozici firmy na trhu práce Z pohledu zákazníka tvoří hodnotu značky: • povědomí o značce které si zákazník pamatuje • zapamatované asociace se značkou • loajalita ke značce Příklady? 30 CBBE Model (customer-based-brand-equity) Keller's Brand equity Model 31 32 jj POSITIONING • souhrn aktivit, které slouží k vytvoření image produktu/služby/značky v myslích lidí z cílového trhu. • cílevědomé usměrňování postoje zákazníka směrem k produktu. Produkty ze stejné kategorie mají jednak charakteristiky, které jsou podobné jako u ostatních - paritní body (points-of-parity). Unikátní pozici pomáhají mimo jiné budovat tzv. points-of-difference, tedy speciální vlastnosti, které produktu/službu či značku odlišují od ostatních. 35 Co může být předmětem marketingu? Zboží Služby Zážitky Události Osoby Místa Firmy Informace Nápady „Marketing je snadný pochopit, ale obtížný realizovat.“ Kotler