Reflexe z týdne 1
Obsah kapitoly
- Reflexe z přednášky 1 - co jsme dělali a co bylo výstupem (zkusili jste si, naučili se)
- Reflexe ze semináře 1 - co jsme dělali a co bylo výstupem (zkusili jste si, naučili se)
- Vyhodnocení zpětné vazby od vás
Z přednášky 1
V první přednášce jsme se věnovali primárně organizačním pokynům k předmětu (včetně bohatého zodpovězení dotazů skrze Sli.do, odpovědi na některé zbylé najdete v Teams), krátké případové studii a lehce prolétli základní koncepty k předmětu. Podklady jsou v kapitole Týden 1 (záznam najdete ve Studiu online: https://online.econ.muni.cz/).
Jedním ze zajímavých výstupů je word cloud slov, která si představujete pod pojmem inovace. V předmětu pracujeme s inovací jakožto "realizovanou změnou", k čemuž se vaše náměty velmi blížily.
Krátká případová studia o rozhodnutí Disney okolo uvedení či neuvedení filmu Mulan a dalších již natočených snímků novým distribučním kanálem (streamovací platforma Disney+) vedla k jasné preferenci "střední varianty". To byla varianta, kterou zvolilo i studio Disney. Krok to nebyl úplně úspěšný, tržby z kin byly nízké a uvedení za poplatek zřejmě úspěšné nebylo (Disney se jím nijak nechlubil a nedávnou oznámil, že jiný snímek, animovaný Soul, uvede skrze Disney+ jako součást běžného předplatného). Tržby z kin zřejmě srazily i slabé recenze, jak jeden z vás upozornil.
Ze semináře 1
Děkujeme mnohokrát za sdílení vašich očekávání a obav. Mezi očekávání dominují praktičnost témat, zábavná výuka, rozvoj kreativity, semestrální projekt (jiný formát práce). Mezi obavami to byly časová náročnost, semestrální projekt (náročnost, hodnocení), online práce a či spolupráce v týmu (s ohledem na velikost a nesladění uvnitř "namíchaných" skupinek). Budeme se snažit s obojím pracovat tak, abychom očekávání co nejvíce naplnili a přes obavy vás přenesli. Neslibujeme růžové z nebe, ale věříme, že odměnou za průběžnou práci vám budou znalosti a dovednosti, které si dlouhodobě udržíte a v budoucnu využijete.
V první aktivitě jste pomocí metody Crazy 8 generovali nápady na různá témata týkající se tvorby deskových her. Cílem této aktivity byla rychlá ukázka jedné z kreativních metod. Zároveň jsme si společně vytvořili velkou bázi nápadů na řešení některých typických herních situací (spolupráce, soutěž, náhoda), což můžete využít ve svém semestrálním projektu.
V druhé aktivitě jste si vyzkoušeli, jak složité je předání instrukcí mezi dvěma skupinami, které spolu jinak nekomunikují. Vaším úkolem bylo vytvořit virtuální Lego stavbu, napsat instrukce k její stavbě a nechat ji jiný tým postavit. Přineslo to věřím uvědomění si dvou věcí:
- Předání instrukcí ke stavbě něčeho tak triviálního, jako je stavba lega ve virtuálním prostoru (jasně dané dimenze,...), není jednoduchý úkol. Zabral spoustě z vás hodně času a i tak se u mnohých objevila opomenutí. Vyhrazte si na podobný úkol dostatek času a pokud můžete, instrukce si otestujte.
- Pokud instrukce nemůžete otestovat, doporučuji si předem vydefinovat dimenze, ve kterých se v instrukcích pohybujete. V tomto případě jde o: podložku (kde je model umístěn), formát jednotlivých kostek (velikost, barva, rozměry) a vztahy mezi kostkami (propojení kostek). V podstatě jde o jednoduchý systém (jako zná většina z vás ze SYRPu :) ). Systém se skládá z prvků (kostky) a vztahů mezi nimi (jak jsou kostky propojeny). To vše se nachází v širším prostředí (stavební plocha).
Výstupy z aktivity (v pořadí: původní model - instrukce - rekonstruovaný model) jsem spojil do jednoho PDF. Pokud se vám nezadařilo, nevěšte hlavu. Navíc pamatujte, že komunikace je vždycky o dvou stranách (o tom, kdo psal instrukce, a tom, kdo podle nich pracoval). Moc děkuji za projevenou kreativitu při tvorbě modelů, ale i pečlivost při psaní instrukcí! Rekonstrukce se povedly mnohem lépe, než jsem čekal (navzdory komplexnosti některých modelů).
Vyhodnocení zpětné vazby od vás
Na závěr moc děkuji třem desítkám z vás, kteří vyplnili krátkou zpětnou vazbu za první týden výuky. Přednáška i semináře se vám líbily, což jsme moc rádi. Silnou stránkou přednášky bylo využití aktuální case study. Ocenili jste i pokládání dotazů přes Sli.do (byť pro některé by bylo jednodušší využít rovnou Teams - u sli.do je plusem anonymita, takže nyní tuto službu opouštět nebudeme). Naopak slabinou byla rozvkleklost - zkusíme do budoucna urychlit, ačkoliv to pro nás bude výzva (nemáme zpětnou vazbu "z pohledu do třídy", zda je vše jasné nebo se máme opakovat). U seminářů se vám líbily aktivity a seminář příjemně a rychle utekl. Nelíbilo se přetažení a někdy opět rozvleklost. K rozvleklosti viz výše, přetahování rozhodně řešit budeme a snad se to nebude opakovat.
A jedna závěrečná informace k vysvětlení - Zoom používáme z toho důvodu, že umožňuje "breakout rooms" (rozdělení účastníků do menších skupinek, jako jsme využili u Lego aktivity semináře). Teams tuto funkcionalitu zatím neumožňuje, přitom je důležitá pro větší interaktivnost seminářů.