Inovační management

Reflexe z týdne 1

Obsah kapitoly

  • Reflexe z přednášky 1 - co jsme dělali a co bylo výstupem (zkusili jste si, naučili se)
  • Reflexe ze semináře 1 - co jsme dělali a co bylo výstupem  (zkusili jste si, naučili se)
  • Vyhodnocení zpětné vazby od vás


Z přednášky 1

V první přednášce jsme se věnovali primárně organizačním pokynům k předmětu (včetně bohatého zodpovězení dotazů skrze Sli.do, odpovědi na některé zbylé najdete v Teams), krátké případové studii a lehce prolétli základní koncepty k předmětu. Podklady jsou v kapitole Týden 1 (záznam najdete ve Studiu online:  https://online.econ.muni.cz/).

Jedním ze zajímavých výstupů je word cloud slov, která si představujete pod pojmem inovace. V předmětu pracujeme s inovací jakožto "realizovanou změnou", k čemuž se vaše náměty velmi blížily.

Krátká případová studia o rozhodnutí Disney okolo uvedení či neuvedení filmu Mulan a dalších již natočených snímků novým distribučním kanálem (streamovací platforma Disney+) vedla k jasné preferenci "střední varianty". To byla varianta, kterou zvolilo i studio Disney. Krok to nebyl úplně úspěšný, tržby z kin byly nízké a uvedení za poplatek zřejmě úspěšné nebylo (Disney se jím nijak nechlubil a nedávnou oznámil, že jiný snímek, animovaný Soul, uvede skrze Disney+ jako součást běžného předplatného). Tržby z kin zřejmě srazily i slabé recenze, jak jeden z vás upozornil.


Ze semináře 1

Děkujeme mnohokrát za sdílení vašich očekávání a obav. Mezi očekávání dominují praktičnost témat, zábavná výuka, rozvoj kreativity, semestrální projekt (jiný formát práce). Mezi obavami to byly časová náročnost, semestrální projekt (náročnost, hodnocení), online práce a či spolupráce v týmu (s ohledem na velikost a nesladění uvnitř "namíchaných" skupinek). Budeme se snažit s obojím pracovat tak, abychom očekávání co nejvíce naplnili a přes obavy vás přenesli. Neslibujeme růžové z nebe, ale věříme, že odměnou za průběžnou práci vám budou znalosti a dovednosti, které si dlouhodobě udržíte a v budoucnu využijete.

V první aktivitě jste pomocí metody Crazy 8 generovali nápady na různá témata týkající se tvorby deskových her. Cílem této aktivity byla rychlá ukázka jedné z kreativních metod. Zároveň jsme si společně vytvořili velkou bázi nápadů na řešení některých typických herních situací (spolupráce, soutěž, náhoda), což můžete využít ve svém semestrálním projektu.

V druhé aktivitě jste si vyzkoušeli, jak složité je předání instrukcí mezi dvěma skupinami, které spolu jinak nekomunikují. Vaším úkolem bylo vytvořit virtuální Lego stavbu, napsat instrukce k její stavbě a nechat ji jiný tým postavit. Přineslo to věřím uvědomění si dvou věcí:

  • Předání instrukcí ke stavbě něčeho tak triviálního, jako je stavba lega ve virtuálním prostoru (jasně dané dimenze,...), není jednoduchý úkol. Zabral spoustě z vás hodně času a i tak se u mnohých objevila opomenutí. Vyhrazte si na podobný úkol dostatek času a pokud můžete, instrukce si otestujte.
  • Pokud instrukce nemůžete otestovat, doporučuji si předem vydefinovat dimenze, ve kterých se v instrukcích pohybujete. V tomto případě jde o: podložku (kde je model umístěn), formát jednotlivých kostek (velikost, barva, rozměry) a vztahy mezi kostkami (propojení kostek). V podstatě jde o jednoduchý systém (jako zná většina z vás ze SYRPu :) ). Systém se skládá z prvků (kostky) a vztahů mezi nimi (jak jsou kostky propojeny). To vše se nachází v širším prostředí (stavební plocha).

Výstupy z aktivity (v pořadí: původní model - instrukce - rekonstruovaný model) jsem spojil do jednoho PDF. Pokud se vám nezadařilo, nevěšte hlavu. Navíc pamatujte, že komunikace je vždycky o dvou stranách (o tom, kdo psal instrukce, a tom, kdo podle nich pracoval). Moc děkuji za projevenou kreativitu při tvorbě modelů, ale i pečlivost při psaní instrukcí! Rekonstrukce se povedly mnohem lépe, než jsem čekal (navzdory komplexnosti některých modelů).

Lego instrukce vysledek
PDF ke stažení


Vyhodnocení zpětné vazby od vás

Na závěr moc děkuji třem desítkám z vás, kteří vyplnili krátkou zpětnou vazbu za první týden výuky. Přednáška i semináře se vám líbily, což jsme moc rádi. Silnou stránkou přednášky bylo využití aktuální case study. Ocenili jste i pokládání dotazů přes Sli.do (byť pro některé by bylo jednodušší využít rovnou Teams - u sli.do je plusem anonymita, takže nyní tuto službu opouštět nebudeme). Naopak slabinou byla rozvkleklost - zkusíme do budoucna urychlit, ačkoliv to pro nás bude výzva (nemáme zpětnou vazbu "z pohledu do třídy", zda je vše jasné nebo se máme opakovat). U seminářů se vám líbily aktivity a seminář příjemně a rychle utekl. Nelíbilo se přetažení a někdy opět rozvleklost. K rozvleklosti viz výše, přetahování rozhodně řešit budeme a snad se to nebude opakovat.

A jedna závěrečná informace k vysvětlení - Zoom používáme z toho důvodu, že umožňuje "breakout rooms" (rozdělení účastníků do menších skupinek, jako jsme využili u Lego aktivity semináře). Teams tuto funkcionalitu zatím neumožňuje, přitom je důležitá pro větší interaktivnost seminářů.