Reflexe z týdne 11
Obsah
- Reflexe z přednášky 6 - co jsme probírali
- Reflexe ze semináře 11 - co jsme dělali a co bylo výstupem
- Vyhodnocení zpětné vazby od vás
Reflektoval Michal
Reflexe z přednášky
Na přednášce vedené Evou jste si prošli téma inovační strategie z mnoha různých úhlů a na příkladu celé řady podniků. V tom ohledu je dobré si připomenout, že inovační strategie představuje součást celkové strategie podniku. Přestože se téma prolíná s inovací byznys modelů či inovací strategií, které jsme probírali na Přednášce 3 a které jsou součástí případových studií, jde o něco jiného: Velmi zjednodušeně o to, jak podnik obecně pracuje s inovacemi. Nikoliv to, jak konkrétně inovuje své fungování. Je to podobný rozdíl jako mezi inovačním procesem (jak pracujeme s inovacemi) a inovací procesu (jak měníme konkrétní proces). Pod obojím se skrývá něco jiného a je dobré to rozlišovat - abyste dokázali využít ty správné nástroje pro každou ze situací.
Kromě nástrojů k řízení inovační strategie jste se v závěru dostali i k tématu otevřené inovace (open innovation) a její specifické formy v podobě crowdsourcingu, což jsou jedny z možných přístupů k inovační strategii.
Reflexe ze seminářů
Na seminářích jsme pracovali s případovou studií zaměřenou na společnost IKEA. Na úvod jsme si zopakovali Business Model Canvas. Pak jsme přešli k tomu podstatnému - Strategii modrého oceánu. Vytvořili jsme si jednoduchý obraz strategie trhu s nábytkem a probrali nakolik IKEA naplňuje specifika Strategie modrého oceánu. Tento nástroj je myslím velmi užitečný a návodný, pokud byste si chtěli vytvořit nový tržní prostor pro svůj podnik.
Pro jistotu upomínám rozdíl mezi byznys modelem a strategií, na který několik z vás narazilo. Tyto pojmy je důležité rozlišovat, protože jejich směšováním vznikají nesmyslné stragie či popisy byznys modelů, se kterými se následně nedá pořádně pracovat a znesnadňuje to strategické řízení. Pamatujte, že strategie je cesta k dosažení cílů; byznys model je způsob, kterým se po této cestě pohybujete (a který se může cestou měnit).
Výstupy ze semináře najdete v podkapitule věnované semináři 11: https://is.muni.cz/auth/el/econ/podzim2020/MPH_INMG/index.qwarp?prejit=6204556
V souvislosti se semináři děkuji zejména první polovině první seminární skupiny, u které jsem ladil některé technické záležitosti a na základě zkušenosti s ní i lehce obsah.
Reflexe na Vaši zpětnou vazbu
Zpětná vazba na přednášky i semináře byla pozitivní. U přednášky jste především oceňovali posun od minula (lepší a jasnější struktura) a množství praktických příkladů. Pro některé z vás toho ale bylo až moc - v tom ohledu doporučujeme si přednášku ještě jednou projít a vytáhnout si z ní ty podstatné věci. U seminářů se líbil zvolený podnik i možnost si prakticky vyzkoušet aplikaci nástrojů Strategie modrého oceánu.
Jedna výtka směřovala k vypisování zkoušek (v tom, že se změnil termín přihlašování). Mrzí mě, že to někomu způsobilo komplikace. Bohužel to bylo způsobeno omezenými možnostmi ISu, co se týče nastavení přihlašování ke zkouškám. Z toho důvodu bylo potřeba nastavit přihlašování až na další den a v moment, kdy jsme jej chtěli spustit, tak i ručně udělat. Bohužel se někdo z vás trefil zrovna do krátkého času mezi vypsáním zkoušek (kdy tam bylo datum další den) a jejich otevřením. Ale s ohledem na kapacity doufám, že to tak velký problém nebyl.