Marketingová komunikace Organizace • Katedra podnikového hospodářství • Vyučující: Ing. Renata Čuhlová, Ph.D, BA (Hons) Renata.Cuhlova@econ.muni.cz Ing. Bc. Michal Ďuriník, Ph.D Michal.Durinik@econ.muni.cz • Přednášky: St 14:00 – 15:40 • Cvičení: Pá 10:00 – 11:40 Požadavky Interaktivní osnova v IS Komunikační plán Co to je? Potřebuji znát vizi a misi podniku? Jaký je vztah mezi marketingovým a komunikačním plánem? Jaký je rozdíl mezi marketingovým a komunikačním cílem? Mohu v komunikačním plánu měnit produkt, cenu, distribuci? Jaká je struktura komunikačního plánu? Postup tvorby komunikačního plánu I. 5M model – 5 rozhodnutí • Mission Jaké jsou cíle? • Money Kolik můžeme utratit? • Message Co chceme říct? Komu to chceme říct? • Media Jaká média/kom. kanály máme/chceme? • Measurement Jak výsledek vyhodnotíme? Sketchnote – Smart goal – Stanovení cílů • Konkrétní • Měřitelný • Dosažitelný • Realistický • Termínovaný https://www.youtube.com/watch? v=OGbiqpd3nwo 17:05 Postup tvorby komunikačního plánu II. Postup tvorby komunikační kampaně dle Kotlera a Kellera: 1. Identifikace cílového publika 2. SMART stanovení cílů 3. Návrh komunikace 4. Volba komunikačních kanálů 5. Stanovení rozpočtu 6. Rozhodnutí o mediálním mixu 7. Měření výsledků 8. Řízení integrované marketingové komunikace - jasná a efektivní možnost komunikace značky přes několik různých komunikačních kanálů Postup tvorby komunikačního plánu III. Pelsmackerův postup tvorby komunikačního plánu PROČ? Marketingová strategie KDO? Reklamní strategie •Cílové skupiny •Cíle •Strategie sdělení CO? Kreativní strategie • Kreativní idea • Realizační strategie JAK A KDE? Mediální strategie • Která média • Časové období • Frekvence KOLIK? Posouzení alternativ, rozpočtu Realizace kampaně JAK EFEKTIVNĚ? Hodnocení kampaně Postup tvorby marketingového, příp. komunikačního plánu + Executive Summary + Obsah 1. Situační analýza: Kde se právě nacházíme? 2. Cíle: Kde bychom se chtěli nacházet? 3. Strategie: Jak se tam dostaneme? 4. Taktika: Jak se tam konkrétně dostaneme? 5. Implementace: Kdo co kdy bude dělat? 6. Kontrola: Jak poznáme, že se tam dostaneme? Postup tvorby komunikačního plánu • Cvičebnice do předmětu Marketing • Str. 91-97 Situační analýza • Provádíme vždy za nějakým účelem • Konkrétní oblasti analýzy jsou dány VO/H vážícími se k účelu • Marketingový výzkum spadá do situační analýzy (má samostatné cíle, VO/H) • Výsledky analýzy umožňují formulaci cíle, příp. jeho pozměnění či zhodnocení dle pravidla SMART • Výsledky by měly přinést něco nového, tj. co zadavatel neví • Na výsledcích analýzy stojí celý plán Cíle / Strategie • Platí pravidlo SMART • Modely hierarchie účinků • Např. AIDA, model Lavidge a Steinera • Koncept See-Think-Do-Care – pro pochopení zákaznického cyklu • Tip: převedení cíle na problém, VO/H Strategie • Kreativní = nosná myšlenka kampaně, která podporuje komunikační cíl • Komunikační = zdůvodněná volba nástrojů propagace nejlépe podporujících stanovenou kreativní myšlenku a umožňující ji dále rozvíjet • Mediální = zdůvodněná volba nasazení masmédií podporující kreativní myšlenku Kreativní strategie • Obsahuje hlavní sdělení kampaně, tón komunikace a požadovanou reakci cílové skupiny – viz modely hierarchických účinků, See-Think-Do-Care model • Vychází z výsledků analýzy prostředí – blíže viz Kreativní brief • Metody pro generování myšlenek Znaky automatické vypnutí Benefity vypne spotřebič, když zapomenu Potřeby a přání bezpečnost, šetří peníze Pokud byste o značce/firmě měli říct jednu věc …… Brainstorming, Brainwriting, Asociační řada