výborně pojato Využití virtuální reality ve vzdělávání a rozvoji vedoucích pracovníků - SLR Lenka Dobešová & Renáta Janáková MPH_RLIZ Zadání : “Průběžná verze (doporučeno): V případě, že naleznete jen málo článků, tak hotová systematická rešerše a jasně vydefinovaný obsah vámi vybraného nástroje, konceptu, teorie, včetně naznačených vazeb (ne nutně podložených literaturou) pro přípravu na nečekané situace” Obsah: 1.Úskalí fyzických metod role-play 2. Technologie VR ve vzdělávání 3. Příprava na nečekané situace 4. Přínosy a nedostatky VR Úskalí klasických fyzických metod role play Role jen natolik dobré, jaké jsou herecké schopnosti instruktora Omezené varianty rolí a charakterů Náročnost vžití se do situace ve třídě/učebně Rušivé elementy (diváci, okolní ruch, …) Technologie virtuální reality (VR) Head-mounted display / brýle, haptické přístroje, snímání pohybu Pohlcující (immersive), interaktivní 3D simulace, serious games Ne: virtual worlds - SecondLife Ne: augmented reality, mixed reality, extended reality Def: “Virtual reality is an experience in which a person is surrounded by a three-dimensional, computer-generated representation, and is able to move around in the virtual world and see it from different angles, to reach into it, grab it, and reshape it.” Případy využití VR ve vzdělávání vedoucích pracovníků Záchranáři, hasiči, policisté, vojáci - nouzové situace, nehody Stavebnictví, projektoví manažeři Bezpečnost Zdravotnictví, letectví Prezentační a komunikační dovednosti Jak se dají nečekané (neznámé) reálné situace vyzkoušet? Myslím, že se lze připravit pomocí této metody pouze na něco, co už se někdy stalo a je v zakódováno v programu. Skutečně neznámé a nepředvídané se vyzkoušet předem nedá. Každopádně se touto metodou dají trénovat analytické schopnosti, pružná mysl a orientace na (inovativní) řešení problému Příprava na nečekané situace Dají se přímo vyzkoušet - evakuace, záchranné operace Navození a zvládání stresu Zafixování si reakcí Vyšší úroveň uvažování Simulace prostředí, předvídání rizik Abstraktní uvažování v rámci rozšířené koncepce Vyšší úroveň uvažování než při poslouchání nebo sledování Přínosy VR ve vzdělávání vedoucích pracovníků Simulace nedostupných lokací / události Motivace a zapojení účastníků, prožití Udržení pozornosti Efektivita - objem znalostí a retence Opakovatelnost Analýza, reflexe Nezáleží na počasí, geografické poloze, čase Analýza - systém ukládá postup a rozhodnutí účastníka Nedostatky VR ve vzdělávání Někdy pouze single-user, ostatní účastníci simulovaní Míra realistického vykreslení Způsobení nevolnosti Finanční náročnost Děkujeme za pozornost! Uvítáme vaše otázky :) Zdroje Abidin, N. Z., & Fathi, M. S. (2019). The potential use of game-based virtual reality training for construction project managers. Malaysian Construction Research Journal, 6(Special issue 1), 76–85. Scopus. Bhoir, S., & Esmaeili, B. (2015). State-of-the-Art Review of Virtual Reality Environment Applications in Construction Safety. 457–468. https://doi.org/10.1061/9780784479070.040 Bacon, L., MacKinnon, L., Cesta, A., & Cortellessa, G. (2013). Developing a smart environment for crisis management training. Journal of Ambient Intelligence and Humanized Computing, 4(5), 581–590. https://doi.org/10.1007/s12652-012-0124-0 Druzhinia, M. V., Zakharchenko, M. V., Ananina, M. A., & Solovyova, E. E. (2019). Simulation based technologies for Professional Training of Managers in the Arctic Region. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 483, 012078. https://doi.org/10.1088/1757-899X/483/1/012078 Goulding, J., Nadim, W., Petridis, P., & Alshawi, M. (2012). Construction industry offsite production: A virtual reality interactive training environment prototype. Advanced Engineering Informatics, 26(1), 103–116. https://doi.org/10.1016/j.aei.2011.09.004 Ilmi, N., & Hendradjaya, B. (2018). Serious Game Design for Simulation of Emergency Evacuation by Using Virtual Reality. 2018 5th International Conference on Data and Software Engineering (ICoDSE), 1–6. https://doi.org/10.1109/ICODSE.2018.8705860 Longo, F., Nicoletti, L., & Padovano, A. (2019). Emergency preparedness in industrial plants: A forward-looking solution based on industry 4.0 enabling technologies. Computers in Industry, 105, 99–122. https://doi.org/10.1016/j.compind.2018.12.003 Moore, N., Yoo, S., Ahmadpour, N., Tommy, R., Brown, M., & Poronnik, P. (2019). ALS-SimVR: Advanced Life Support Virtual Reality Training Application. 25th ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology, 1–2. https://doi.org/10.1145/3359996.3365051 Mower, A., Nguyen, R., & Frank, K. (2020). Evaluation of Technology Accessibility and User Sentiment in Learning Through Virtual Reality Modality. Extended Abstracts of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 1–8. https://doi.org/10.1145/3334480.3375205 Taupiac, J., Rodriguez, N., Strauss, O., & Beney, P. (2019). Social Skills Training Tool in Virtual Reality, Intended for Managers and Sales Representatives. 2019 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces (VR), 1183–1184. https://doi.org/10.1109/VR.2019.8798317