Kontrolní test (3): zneužívání dominantního postavení Dominant a) je podnik, kterému jeho tržní síla umožňuje chovat se do značné míry nezávisle na ostatních podnicích a na spotřebitelích b) je povinen ohlásit své dominantní postavení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže c) musí zaujímat na relevantním trhu nejméně 40 % d) zpravidla nemůže vzniknout v důsledku koncentrace Pokud na určitém relevantním trhu může ze zákona působit jen jeden soutěžitel a) může být dominantem, v závislosti na posouzení jeho reálné tržní síly b) je vždy dominantem, protože má 100 % tržní podíl c) nemůže být dominantem, protože na trhu neexistuje soutěž d) nemůže být dominantem, protože se jedná o regulovaný trh Tržní síla a) při její analýze je třeba přihlížet i k tržnímu podílu daného podniku b) při její analýze je třeba přihlížet i k překážkám vstupu na relevantní trh c) při její analýze je třeba přihlížet i k stupni vertikální integrace daného podniku d) při její analýze je třeba přihlížet i ke skutečnosti, zda daný podnik v minulosti porušil soutěžní právo Zneužití dominantního postavení a) je zakázané, pokud negativně postihne více než 25 % relevantního trhu b) na škodu jiných soutěžitelů nebo spotřebitelů je zakázané c) nenastává, pokud se na ně vztahuje tzv. bloková výjimka d) není možné ve vztahu k podnikatelům, kteří jsou součástí téže ekonomické jednotky Za zneužití dominantního postavení se považuje např. a) účtování nepřiměřeně vysokých cen b) tzv. predátorské ceny c) odmítnutí uzavřít smlouvy bez objektivně ospravedlnitelných důvodů d) vázání věcně nesouvisejících produktů e) zneužívání ekonomické závislosti f) ukončení dodávek g) neumožnění přístupu k tzv. essential facilities h) uplatňování rozdílných obchodních podmínek bez objektivně ospravedlnitelných důvodů i) omezení výroby bez objektivně ospravedlnitelných důvodů j) neefektivní alokace zdrojů, nečinnost (quite life)