Inovace Obsah přednášky 1.Co? - Obecná definice inovace 2.Kdo? – Josef Alois Schumpeter 3.Jaké? - Typologie inovací 4.Kde? Pozice v podniku 5.Proč? Zdroj a motivy inovací 6.Jak? Řízení inovačního procesu 7.Jak 2.? Nástroje a podmínky pro tvorbu podnikových inovací • • Inovace 2 Co jsou to inovace? •Vše co je vytvořeno lidmi bylo jednou inovací… je to tedy vše, co nás obklopuje, vše bývalo jednou poprvé… produktem vědecko-technického rozvoje. •Obvykle nebylo vynalézáno jen tak, ale vedlo to k udržení na trhu nebo obživě. To jsou jedny z hlavních hybatelů vzniku inovací. • • Inovace - Co? 3 Inovace •Inovace je vícestupňový proces, při kterém organizace transformují nápady na nové / vylepšené produkty, služby nebo procesy, aby mohly na svém trhu úspěšně postupovat, konkurovat a odlišovat se. •DOI: 10.1108/00251740910984578 •Inovace je výroba nebo přijetí, asimilace a využití novosti s přidanou hodnotou v ekonomické a sociální oblasti; obnova a rozšíření produktů, služeb a trhů; vývoj nových výrobních metod; a zavedení nových systémů řízení. Je to proces i výsledek. •OECD • • • Inovace - Co? 4 Inovace •Inovace je nový nebo vylepšený produkt nebo proces (nebo jejich kombinace), který se výrazně liší od předchozích produktů nebo procesů jednotky a který byl zpřístupněn potenciálním uživatelům (produkt) nebo uveden do provozu jednotkou (procesem). •OSLO Manual 2018 (4th edition) • • Inovace - Co? 5 Inovace •Nebo definice dle ISO 56000:2020 - Innovation management •nový nebo změněný subjekt, realizace nebo přerozdělení hodnoty •Poznámka 1: Novinka a hodnota jsou relativní a určené vnímáním organizace a příslušných zúčastněných stran. •Poznámka 2: Inovací může být produkt, služba, proces, model, metoda atd. •Poznámka 3: Inovace je výsledek. Slovo „inovace“ někdy označuje činnosti nebo procesy vedoucí k inovacím nebo k nim zaměřené. Pokud se v tomto smyslu používá „inovace“, měla by se vždy používat s nějakou formou kvalifikátoru, např. „Inovační aktivity“. Inovace - Co? 6 KDO? Joseph A. Schumpeter •Josef Alois Schumpeter (8. února 1883, Třešť - 8. ledna 1950, Taconic, USA) byl akademický ekonom a politolog. Působil také jako ministr financí Rakouska a prezident soukromé banky. inovace = hnací motor podnikové činnosti •nové kombinace výrobních činitelů •hlavní prostředek, který uvádí do chodu kapitalistický stroj a je zdrojem získání •nových výrobků, (výrobek) •nových trhů a (výrobek) •forem organizace průmyslu. (proces) Rooseweltova 6/462, 589 01, Třešť Technologické cykly – Kondratěvovy cykly Inovace – Kdo a jaké? 8 Období Kondratěva: •Průmyslová revoluce (1771) •Věk železnice a páry (1829) •Věk těžkého strojírenství a oceli (1875) •Věk automobilismu, elektřiny a hromadné výroby (1908) •Věk informací a telekomunikací (1971) •Zdravotnictví (2005) – byl předpoklad – nyní spíše AI, automatizace • Inovace – Kdo a jaké? 9 Kdo z firem? Inovace 10 Členění inovací kvalitativní hledisko •Disruptivní – pokud dokážete kombinovat dříve nekombinované… •https://www.youtube.com/watch?v=TlO2gcs1YvM •Radikální - Převratné revoluční (diskontinuální) změny. – pokud víte, proti komu hrajete…(ISBN 978-80-869-4610-8) •Postupné - Dílčí evoluční (inkrementální) změny – pokud nevíte, proti komu hrajete ale víte, kam jdete (ISBN 978-80-7400-198-7) • Inovace - Jaké? 11 Disruptivní inovace -Zcela nové objevy ale zejména jejich aplikace! -Disruptivní technologie je pojem amerického profesora Claytona M. Christensena. Disrupce obecně znamená roztržení, prasknutí nebo rozlomení. Disruptivní se obvykle překládá jako převratné. -Obecně disruptivní technologie zásadním způsobem překonávají a vytlačují stávající technologie. Nejde tedy o pozvolnou, evoluční změnu, ale o radikální změnu. Z hlediska procesů jde o revoluční změnu procesů (podle Toma Davenporta). -Clayton Christensen později přešel od termínu „disruptivní technologie“ k termínu „disruptivní inovace“. Tím chtěl naznačit, že převratné nejsou ani tak samotné technologie, jako je převratný způsob jejich implementace v organizaci (ať už ve výrobních, nebo podpůrných procesech). - Inovace - Jaké? 12 Řád inovací Inovace - Jaké? 13 Řád inovace Popis dle Valenty - 0-85860-11-2 -n degenerace, nic se nezachovává, mění se úbytek vlastností, opotřebení 0 regenerace, zachovává se samotný objekt, dochází k obnově vlastností, údržba 1 změna kvanta, zachovávají se všechny vlastnosti, mění se četnost faktorů, přidání pracovní síly 2 intenzita, zachovává se kvalita a propojení, mění se rychlost operací, zrychlený posun pásu 3 reorganizace, kvalitativní vlastnosti, změní se dělba činnosti, přesuny operací 4 kvalitativní adaptace, zůstává kvantita, mění se vazby na jiné faktory, technologická konstrukce 5 varianta, zůstává konstrukční řešení, mění se dílčí kvalita, rychlejší stroj 6 generace, zůstává konstrukční koncepce, mění se konstrukční řešení, stroj s elektronikou 7 druh, zůstává princip technologie, mění se konstrukční koncepce, tryskový stav 8 rod, zůstává příslušnost ke kmeni, mění se princip technologie, vznášedlo 9 kmen, nezachovává se nic, mění se přístup k přírodě, genová manipulace Řád inovací Inovace - Jaké? 14 Uzavřená vs. Otevřená inovace • Inovace - Jaké? 15 Uzavřená vs. Otevřená inovace •Vlastní zaměstnanci R&D •Ziskovost je synonymum pro objev, vývoj a prodej produktů. •Naše vlastní inovace je na trhu dostupná pod naším jménem •Kdo inovuje první vyhrává, kdo inovuje nejvíce je ještě lepší ;) •Absolutní kontrola duševního vlastnictví, nikdo jiný z něj nemůže profitovat. • •Spolupráce s lidmi i mimo naši R&D •Synergický efekt mezioborové spolupráce (CEITEC, HUMELAB, MU a soukromá sféra – smluvní výzkum) •Profitujeme z myšlenek využitých i mimo naši společnost (licence, prodej duševního vlastnictví atd.) • Inovace - Jaké? 16 Uzavřená vs. Otevřená inovace Inovace - Jaké? 17 https://sloanreview.mit.edu/article/why-companies-should-have-open-business-models/ Uzavřená vs. Otevřená inovace - co když? •Naši vývojáři odejdou a založí si svůj vlastní business… • •XEROX PARC – Palo Alto Research Center, založil XEROX v roce 1970 •R&D centrum pro vývoj nových technologií pro společnost XEROX •Pokud se XEROXu některá z nových technologií nelíbila, nechal vývojáře elegantně odejít… • Inovace - Jaké? 18 XEROX PARC Inovace - Jaké? 19 Členění inovací – věcné hledisko •Inovace lze z hlediska podniku kategorizovat následovně (OSLO manuál): •Inovace v oblasti podnikových procesů – výrobková •Inovace v oblasti produkce a služeb – procesní •Inovace organizačního charakteru – (procesní) •Marketingové inovace – (procesní) •Inovace pozice (FORD – luxusní statek na běžný statek) •Inovace paradigmatu (nízkonákladové aerolinky, běžný produkt na designový) • Inovace - Jaké? 20 Výrobkové inovace •zaměřeny na vytváření výrobků zcela nových •založených na nových konstrukčních koncepcích a principech (diferenciace) •uspokojujících zcela nové potřeby (diverzifikace) •Cílem je: •náhrada zastaralých výrobků •snaha o zachování tržního podílu •získání nových trhů • Inovace - Jaké? 21 Výrobková politika výrobkové varianty výrobkové inovace vyřazování výrobku diferenciace výrobku horizontální diverzifikace diverzifikace výrobku vertikální diverzifikace laterální diverzifikace Výrobkové inovace •Inovace: •diferenciace výrobků = doplnění výrobkové linie o nový výrobek •diverzifikace výrobků = zavedení nové výrobkové linie •horizontální – zavedení výrobku na stejném výrobním stupni •vertikální – výrobek odpovídající následné nebo předcházející etapě výroby •laterální – výrobky zcela rozdílného typu • Inovace - Jaké? 22 Inovace strategie zavádění nových výrobků •Strategie zavádění nových výrobků: •napodobovací strategie (klon, problematické, reverzní inženýrství) •inovační varianta (vlastní výzkum, tvorba patentu) •nákupní varianta (licence, akvizice, koupě patentu) • Inovace - Jaké a jak? 23 Výrobková inovace a vazba na životní cyklus •výrobkové inovace – předcházejí uvedení výrobku do výroby a jsou spojeny •s fází pronikání •výrobkové varianty – jsou uváděny do výroby ve fázi zralosti •vyřazování výrobku – uzavírá životní cyklus a přistupuje se k němu obvykle •ve fázi degenerace • Inovace 24 Životní cyklus podniku Inovace 25 zivot vyrobku.gif Životní cyklus produktu Inovace 26 Životní cyklus produktu Inovace 27 • Inovace 28 BCG Inovace 29 Procesní inovace •Cílem je: •Snížení nákladů: •materiálové spotřeby •mzdových nákladů •snížení spotřeby energie •zmetkovitosti •zlepšení pracovních podmínek •zmenšení zatížení životního prostředí • Inovace - Jaké? 30 Procesní inovace • Inovace - Jaké? 31 C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\FFX DOWN\Experience_curve.gif https://www.bain.com/insights/tipping-points-when-to-bet-on-new-technologies/ Organizační inovace (řízení a správa) •Tyto inovace naleznete v prvních částech učebnic managementu jako historický vývoj… •Například školy řízení •Organizační schémata a struktura •Byrokracie • Inovace - Jaké? 32 Marketingové inovace •Novinky v oblasti komunikace, značky… -Ovlivněna technologií -Ovlivněna problémem -Ovlivněna politikou podniku -Ovlivněna trhem -Atd… Inovace - Jaké? 33 34 Členění inovací podle oblasti podniku – úroveň řízení Inovace Kde? 35 Strategické řízení výroby procesní a výrobková inovace •výrobní program - účast na rozhodování o zásadních směrech rozvoje výrobního programu, spolurozhodování o zakázkách velkého objemu, •kapacity a zařízení - zásadní směry rozvoje a racionalizace, rekonstrukce, objem a dislokace zdrojů (investic), •plánování a řízení výroby - koncepce a metody plánování a řízení výroby, koncepce využití informačních technologií v řízení výroby, •řízení jakosti - koncepce řízení jakosti výroby (například rozhodnutí o akreditaci dle ISO), dlouhodobé trendy vývoje a opatření v oblasti jakosti výroby, •řízení zásob - způsob zajišťování, rozhodování o klíčových dodavatelích, objem a dislokace, racionalizace, •pracovní síla - zvyšování kvalifikace, motivace, mzdová politika, vztahy s odbory, •organizace - organizační struktura, centralizace a decentralizace řízení, typ organizace výroby, role, pravomoci, odpovědnosti, •integrace - systém vnitřního ekonomického řízení, vztahy se zákazníky, dodavateli atd. • Inovace Kde? 36 Taktické řízení výroby procesní a výrobková inovace Inovace Kde? 37 Inovace jako konkurenční výhoda •Proč podnik inovuje? Účelem je: •zdokonalovat vyráběné výrobky a poskytované služby (výrobková inovace), •zlevňovat a zproduktivňovat používané výrobní (technologické), řídící a správní postupy (procesní inovace). • Inovace – Proč? 38 Působení na pozici podniku Mechanismus inovace Strategická výhoda příklady novost produktu schopnost nabízet něco jako první plnící pero, fotoaparát myčka, wlkman novost procesu způsob nabídky produktu způsobem, co jiní nedokážpou speciální výrobní postupy, distribučná postupy, platba kryptoměnou složitost schopnost nabízet něco, co jiní těžko zvádnou rolls royce, letecké motory tj. náročné produkty legislativní ochrana duševního vlastnictví licence, poplatky léčiva rozšíření konkurenčních faktrů cena, kvalkta, výběr auta, oblečení načasování výhoda prvního momentu Seznam.cz, atlas.cz, Google, Facebook Inovace Kde a proč? 39 Vynucené a dobrovolné inovace •Především právní úprava a požadavky •Aktuálně emise aut, továren (povolenky) •Zákaz olovnatých benzínů, jiné plasty • •Dobrovolné jsou taženy poptávkou a trhem • Inovace - Jaké? A Proč? 40 Zdroj inovací Inovace – Proč? 41 • •přehlédnutých •ignorovaných •zapomenutých • • • • •spojeních •myšlenkách •představách •názorech C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\FFX DOWN\innovation.jpg Inovace – Jak? 42 Podniková ekonomika - inovace Managment inovací Zavádění inovací - rizika •Podnik se bez inovací neobejde. Jsou potřebné z hlediska budoucího růstu podniku (dobrovolná a nedobrovolná inovace), ale současně •realizačně obtížné •nákladné •časově náročné Inovace – Jak? 43 Učící se křivka Zavádění inovací - rizika Inovace – Jak? 44 výkon/prodej čas Zavedení inovace „rušení starého zavedeného pořádku“ učení se, přijetí inovace Nepovedené inovace Inovace – Jak? 45 C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\dat.jpg C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\dribbble_newton.jpg C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\laser.jpg C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\betamax.jpg C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\FFX DOWN\chrome-evolution.png C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\FFX DOWN\firefox-evolution1.png Nepovedené inovace •Procesní inovace se týkaly například Vltava stores, Mall, cz a tak daly vzniknout ALZA.cz •Blockbuster…videopůjčovna Inovace – Jak? 46 Inovační management - obecně •Reaktivní – reagujete opožděně na konkurenci/trend v odvětví •Rizika a výhody? • •Proaktivní – reagujete s předstihem – váš podnik je vůdce •Rizika a výhody? Inovace – Jak? 47 Nástroje pro zavádění inovací v podniku •Komunikace – mezi zaměstnanci, se zaměstnanci, napříč celým podnikem, nutno zapojit HR oddělení •Podnikové portály – nástroje sloužící k výměně dat (selhání Česká pošta email) •Setkání – Inovační kroužky, neformální setkání, sdílení problémů •Schránky – pokud příliš náročné, vytvořit prostor pro anonymní a neanonymní návrhy • Inovace – Jak? 48 Fáze inovace z hlediska řídícího procesu 1.Průzkum - interního a externího prostředí, signály, hrozby, příležitosti… 2.Volba- rozhodnutí, na který signál bude podnik reagovat 3.Implementace - převedení potenciálu z nové myšlenky na interní nebo externí trh 4.zisk znalostních zdrojů pro rozvoj inovace - výzkum, vývoj, transfer technologií, klastry… 5.realizace projektu - v podmínkách deterministických (jistota, alternativa ), stochastických ( riziko, pravděpodobnost ), modely her 6.uvedení inovace na trh 7.udržování inovace na trhu 8.zpětná vazba, učení 9.variace • Inovace – Jak? 49 Inovace – tržní test, MVP •Kickstarter, startovač, indiegogo…Den D,…. JIC a inkubátory • •Lean startup – Lean Canvas, pivotáž • •Small business vs. Startup • •Inovační potenciál SME? • • • Inovace – Jak? 50 7 kroků úspěšného inovování (1-3) •1. Formulování silné vize - vize pomůže dokázat, že inovace má smysl, a bude zároveň •motivovat ostatní, aby inovátora podpořili. Vize by mela být popsána jednoduše a •srozumitelně. Součástí je odůvodnění přínosu inovace a návrh milníku realizace inovace. •2. Identifikování stakeholderu – určení lidí, kterých se inovace dotkne. Nejedná se pouze o zaměstnance, ale také o dodavatele, zákazníky, aj. •3. Sehnání podpory pro projekt – Inovace je zřídkakdy produktem intelektu výjimečného •jedince, proto je potřeba podpora ostatních lidí. Je potřeba technická, politická, finanční a •jiné formy podpory, aby mohla být inovace uskutečněna. Inovace – Jak? 51 7 kroků úspěšného inovování (4-5) •4. Příprava obchodního případu - při tvorbě podkladu je důležité jasné vymezit cíle projektu, jeho přínosy pro zákazníky a organizaci, důležité časové body realizace, možné překážky, náklady a další zdroje spojené s implementací. •5. Mluvit se stakeholdery - vytvořit povědomí o inovaci, vzbuďte zájem stakeholderu a touhu předvedením jejích výhod a požádat účastníky o pomoc na realizaci inovace (resp. princip AIDA - Awareness, Interest, Desire, Action). • • Inovace – Jak? 52 7 kroků úspěšného inovování (6-7) •6. Počítat s odporem – nevyhnutelně budou někteří stakeholdery oponovat myšlence. Je velice pravděpodobné, že při prezentaci myšlenky budou padat oponující argumenty o technické neproveditelnosti, přílišné nákladnosti, velkém riziku, nepřijetí trhem apod. V těchto případech je důležité najít příčinu odporu a určit důležitost argumentu. Následně se musí zvolit vhodná metoda pro co největší omezení odporu. Může být použito přesvědčování pomocí průkazných faktů, zapojení osoby do činnosti na projektu, ale také vyjednávání o podmínkách spolupráce nebo v nejzazším případě direktivní pokyn. •7. Zachovat nadšení pro věc – žádná inovace se neuskuteční ze dne na den a je potřeba věnovat jí čas. Je důležité zachovat si optimismus a víru v úspěch inovace. Toto potvrzuje výrok Josepha Schumpetera: „Za úspěšnou inovací nestojí intelekt, ale vůle.“ Inovace – Jak? 53 Nástroje a podmínky • Inovace 54 Právní ochrana inovací •Inovace lze chránit – patentová ochrana •https://upv.gov.cz/prumyslova-prava •Neplést autorská a hospodářská práva • •Nově Vaše přihlášky nejsou sledovány…musíte sledovat sami L Inovace - Nástroje 55 PDCA – Demmingův cyklus •Plán Prověřit současnou výkonnost a posoudit případné problémy či omezení procesů. Shromáždit data o hlavních problémech a zaměřit se na hlavní příčiny problémů. Navrhnout možná řešení a naplánovat provedení nejvhodnějšího řešení. •Provedení Realizace zamýšleného řešení. •Kontrola, měření Zhodnotit výsledky testu a posoudit, zda bylo plánovaných výsledků dosaženo. Pokud se vyskytnou nějaké problémy, zaměřit se na překážky, které brání zlepšení. •Akce Na základě otestovaného řešení a vyhodnocení dosaženého zhodnocení rozpracovat konečné řešení tak, aby se stalo kdekoli použitelným trvalým a integrovaným novým přístupem. • Inovace - Nástroje 56 Ansoffova matice - výrobek Existující produkt Nový produkt Existující trh Tržní penetrace Rozvoj produktu Nový trh Rozvoj trhu Diverzifikace Inovace - Nástroje 57 Tržní penetrace - firma se bude snažit více proniknout s existujícím produktem na existujícím trhu (tržním segmentu). Cílem je zvýšit svůj tržní podíl. Jde o nejméně rizikovou strategii, protože firma může využít stávající zdroje, postupy a kapacity. Rozvoj trhu - zahrnuje hledání dodatečných tržních segmentů nebo regionů. Firma využívá existující produkty a pokud je zvládá produkovat kvalitně, může jít o vhodnou strategii. Je rizikovější než předchozí strategie. Rozvoj produktu - firma inovuje produkt a snaží se ho uplatnit na stávajících trzích. Tato strategie je vhodná, pokud je firma silná v inovacích. Rozvoj nového produktu je rizikovější než předchozí strategie. Diverzifikace - jde o nejrizikovější variantu ze všech čtyř. Podnik musí inovovat stávající výrobek nebo vyvinout nový a uspět s ním na novém trhu. Blue ocean a Red ocean - strategie •Blue Ocean Strategy, v překladu strategie modrého oceánu. Jedná se o metodu tvorby obchodní strategie podniku, kterou popsali ve stejnojmenné knize W. Chan Kim a Renée Mauborgne. Kniha byla vydána poprvé v roce 2005. Blue Ocean Strategy je založena na myšlence, že každý podnik může dosahovat vyššího zisku vytvářením nové poptávky v nesoutěžním trhu (tzv. modrém oceánu) mnohem snadněji než soupeřením s konkurencí na existujících trzích. •https://www.blueoceanstrategy.com/ Inovace - Nástroje 58 Blue ocean a red ocean - strategie •Blue Ocean Strategy ••Koncept, který vytvořila dvojice profesorů W. ChanKim a Renné Mauborg v roce 2005 ••Modrý oceán představuje nový tržní prostor. ••Některé modré oceány mohou být vytvořeny mimo hranice existujících odvětví, většina je jich nalezena uvnitř rudých oceánů. • •Red OceanStrategy ••U rudých oceánů jsou pevně vymezené hranice jednotlivých odvětví, tak jsou přijímané a také jsou všem účastníkům známá konkurenční pravidla hry. ••Firmy se snaží o získání většího tržního podílu než jejich konkurence. ••Tržní prostor je ale rychle zaplňován a tím se snižují i vyhlídky zisku a růstu. Jednotlivé výrobky se stávají zaměnitelné a oceán je zbarven konkurencí do ruda. • Inovace - Nástroje 59 Hledání problému 5 Why? (WIKI) – procesní inovace •Vlastní ptaní se "5krát proč?" připomíná dialog dítěte s rodičem. • kolo otázek • otázka: Tati, proč to auto nejede? • odpověď: Protože nemá benzín. • kolo otázek • otázka: A proč nemá benzín? • odpověď: Protože jsem ho zapomněl koupit. • kolo otázek • otázka: A proč jsi ho zapomněl koupit? • odpověď : Protože jsem nevěděl, že nám dochází. • kolo otázek • otázka: A proč jsi nevěděl že nám dochází? • odpověď: Protože je tma a nevidím na palivoměr. • kolo otázek • otázka: A proč nevidíš na palivoměr? • odpověď: Protože jsem nevyměnil prasklou osvětlovací žárovku v přístrojové desce. Inovace - Nástroje 60 TOC – procesní inovace •Za předpokladu, že cíl systému byl formulován a jeho měření definována, kroky jsou: 1. Určete omezení systému. 2. Rozhodněte, jak více a lépe využít omezení systému. 3. Všechno ostatní podřiďte výše uvedeným rozhodnutím. 4. Zmírněte omezení systému. • •Varování! Pokud bylo v předchozích krocích omezení porušeno, vraťte se ke kroku 1, ale nedovolte, aby setrvačnost způsobila omezení systému. 978-0-88427-178-9. ISBN Inovace - Nástroje 61 TQM proces i výrobek •TQM (Total Quality Management), zpravidla se nepřekládá a používá se zkratka TQM, je velmi komplexní metoda řízení, která klade důraz na řízení kvality ve všech dimenzích života organizace. Překračuje tak rámec řízení kvality a stává se i metodou strategického řízení a manažerskou filozofií pro veškeré konání organizace. Existuje celá řada různých forem a výkladů TQM. • •Kaizen – idea, že je nutné kontinuálně zlepšovat procesy, jasně je popsat, změřit a zajistit jejich opakovatelnost •Atarimae Hinshitsu – idea, že věci budou fungovat tak, jak se předpokládá (nůž bude řezat) •K tomu poka yoke… •Kansei – idea, že zkoumání, jak zákazník používá produkt, vede ke zlepšení produktu •Miryokuteki Hinshitsu – idea, že věci musí mít estetickou kvalitu (vzhled nástroje musí přinášet jeho uživateli potěšení i ergonomii) • Inovace - Nástroje 62 KAIZEN – proces i výrobek •Kaizen je metoda postupného zlepšování založená na kulturních tradicích Japonska (samo slovo kaizen pochází z japonštiny). Zlepšování se zaměřuje na postupné optimalizování procesů a pracovních postupů, zvyšování kvality a snižování zmetkovitosti, úspory materiálu a času vedoucí ke snižování nákladů nebo na bezpečnost práce a snižování úrazovosti na pracovišti. • •Podstatou metody je zapojení mnoha pracovníků z daného organizačního útvaru, od řadových po manažery. Účastnit se může kdokoli, všichni mohou přicházet s nápady na zlepšení, které jsou kolektivně diskutovány. Inovace - Nástroje 63 5S Procesní inovace •Principy popsány Benjaminem Franklinem od roku 1732 v příběhu Chudý Richard aneb Cesta k blahobytu – jádro a základy tedy vznikly v USA • •Rozvíjeno a zejména zavedeno ve větším rozsahu v Japonsku po roce 1945 jako Toyota production systems (od roku 1948) • •V rámci globalizace převáděno do celého světa • •Pojmenováno v roce 1988 jako LEAN Production • •Zamezení MUDA (plýtvání) •Náklady + Zisk = Cena •mění na: Cena - Náklady = Zisk • Plýtvání •MUDA •Plýtvání… •MURA •Nevyváženost, nerovnoměrnost… •MURI •Nepřiměřenost… • • • • Historie rozmístění pracovního místa Stínový pořadač • Inovace - Nástroje 70 5S •Seiri – Rozděl – Projít a zkontrolovat pracoviště a vytřídit nepotřebné položky. •Seiton – Setřiď - Označení položek používaných při výrobě rozumným číslem nebo názvem. •Seiso – Uspořádej - Logické uspořádání položek, používaných při výrobě podle toho, jak následují v postupném procesu výroby. •Seiketsu – Zdokumentuj – Zdokumentovat a standardizovat veškeré postupy. •Shitsuke – Dodržuj - Systematizovat a dodržovat zjištěné postupy a plány. • Brainstorming/brainwriting – obecná inovace •Příjemná atmosféra - je důležité navodit tvůrčí klima a příjemné prostředí, správně naplánovat celou schůzku •Soustředíme se na kvantitu - čím více bude námětů, tím pravděpodobněji budou obsahovat kvalitní návrh řešení •Žádná kritika - žádná omezení neexistují, kritiku odkládáme na později, abychom nebrzdili toky myšlenek a námětů •Jakékoliv nápady jsou vítány - uvolněte fantazii, uvažujte mimo rámec zvyklostí, generujte náměty bez ohledu na jejich reálnost, logiku, rozumnost •Kombinujeme a zlepšujeme již vzniklé nápady - “1+1=3”, náměty vznikají vzájemnou spoluprací celého týmu •Vzájemně se inspirujte - vzájemné povzbuzování a stimulaci nových myšlenek a nápadů je důležitou součástí brainstoringu •Všichni účastníci jsou si rovni - šéfovo nápad není lepší než nápad juniora, cílem jsou jakékoliv nápady, které mohou další inspirovat nebo obohatit • Inovace - Nástroje 72 Strategie 6 klobouků – obecná inovace, spíše proces •Informace/Nestrannost: (Bílá) – bere se do úvahy pouze jaké informace jsou známé, co jsou fakta? •Emoce a pocity: (Červená) – instinktivní emoční reakce anebo vyjádření o emocích (ale bez zdůvodňování). •Negativní usuzování: (Černá) – logika aplikovaná na určení chyb nebo barier, hledání neshod. •Pozitivní/Optimismus: (Žlutá) – logika aplikovaná na určení přínosů, hledání souhlasu. •Kreativita: (Zelená) – vyjádření provokace a pátraní, sledování, kam vedou nápady. •Přemýšlení: (Modrá) – přemýšlení o přemýšlení. • Inovace - Nástroje 73 Mindmapy •Mentální mapy (Mind Maps) jsou vysoce účinnou analytickou technikou použitelnou zejména při řešení problémů, učení a osobním rozvoji. Jde o grafické zpracování řešeného problému nebo učební látky pomocí grafů zahrnujících všechny podstatné aspekty a dimenze problému a jejich vzájemné vazby a souvislosti. Mapy jsou vytvářeny buď pomocí barevných tužek na papír nebo pomocí počítače a speciálního software. Inovace - Nástroje 74 Přílohy Inovace 75 https://sourceforge.net/projects/freemind/files/freemind/1.0.1/FreeMind-Windows-Installer-1.0.1-max -java-installer-embedded.exe/download http://leantools.info/5sgame/ Děkuji za pozornost