EKRP – Projekt Systému Řízení Podniku Zásobovací funkce Obsah přednášky • Pojmy zásobování všeobecně a v projektu • Cíl zásobování • Pozice zásobování (atd.) z pohledu trhu a okolí • Pozice zásobování z pohledu podniku • Co opatřujeme? • S-T-O nákup zásobování atd. • Organizace • Dodavatelé a Riziko • Sklady a řízení lhůt a množství – logika a logistika Zásobování • Pořizování, obstarávání - získávání vstupů různého charakteru pro různé potřeby podniku a podnikových procesů a aktivit (v celém podniku/projektu) • Přesněji pořizování je nadřazeno pojmu nákupu. • Nákup – proces získávání zboží, komodit, materiálů a služeb pro jejich další využití a naplnění podnikových cílů (účel: opětovný následný prodej; pro spotřebu nebo přepracování) (až - 80% tržeb) (většina textu v zásobovací funkci) • Zásobování – procesy spojené s manipulací se vstupy materiální povahy („materiálový management“) u vstupu do podniku a v vnitropodnikových podnikových tocích) (zásobovací fce, výroba a odbyt) Doprava vs. přeprava • Přeprava je pojem pro cílevědomé přemístění osob, nákladu či zvířat dopravními prostředky z místa A do místa B po dopravních komunikacích za účelem zisku. Je produktem dopravy. Vykonavatelem přepravy je dopravce, objednavatel se nazývá přepravce. Ten s dopravcem uzavírá přepravní smlouvu. V rámci projektu – zásobovací fce • Nejednoznačnost (překlady a výklady CZE, GER, ENG) se liší. • Někdy uváděno jako zásobovací logistika a někdy je zásobování chápáno jako užší pojem (manipulace), někdy jako nákup. • Ve vašem projektu se jedná o koncept systému zásobovací logistiky Cíl zásobování a vašeho systému • Udržet při životě výrobu při současné minimalizaci nákladů • Jedná se o odvozeninu strategických cílů (podporují vrcholové cíle) – zajištění zásobovacích toků • zlepšením informačních toků • snížením závislosti na dodavatelích • zabezpečením jakosti apod. Za podmínek: • snižování nákladů • zlepšování výkonů • zlepšování služeb zákazníkům Co budeme probírat? Logistika - INCOTERMS • http://www.iccwbo.org/products-and-services/trade-facilitation/incoterms-2010/ INCOTERMS Porterův model 5 sil - dodavatelé Co budeme probírat? Pozice v podniku v každém podniku jsou obvykle 3 místa pořizování a s funkcemi v těchto odděleních mají nějaký vztah: • personální oddělení • finanční oddělení • nákupní oddělení Pozice v podniku a jiné vztahy • Politika a etika podniku • Životní prostředí, stakeholdeři • Zdroje podniku a dopad na ně (leasing, pronájem, společné pořizování (účast v nákupní alianci, místo nákupu – burza, aukce, nákupní portály) Hodnotový řetězec - Porter Hodnotový řetězec infrastruktura podniku P O řízení pracovních sil D P technologický rozvoj (tj. obecně know-how, výrobní Ů postupy, resp. technologie) R N opatřovací činnost (nákup vstupů jako funkce, tj. É i jako technologie, tj. např. způsoby jednání s partnery, ICT, pravidla hodnocení…) č i řízení výroba řízení marketing n vstupných a výstupných a servis n operací provoz operací odbyt o s t P R I M Á R N Í činnosti i Nákup, zásobování, pořizování a hodnotový řetězec VSTUPNÍ LOGISTIKA (fyzická manipulace, resp. fyzické vstupy) přijetí distribuce uskladnění, zařazení, přiřazení, začlenění… skladování ošetřování vstupů ……………………. Opatřovací činnost plánování organizování přikazování koordinaci motivování (tj. vedení lidí) evidence kontrola …metody, techniky, nástroje a způsoby jednání…pro činnosti ve vstupní logistice a obstaravatelské činnosti Co všechno opatřujeme? Neboli… • suroviny • materiál a polotovary • doplňkový pomocný režijní materiál • komponenty, díly, polotovary • obaly • produkty • zařízení • systémy • služby • nemovitosti • zaměstnanci • informace • cizí kapitál 2. směry zásobovací logistiky • orientace na trh-výzkum nákupního trhu, výběr dodavatele • strategická sekce podniku • orientace na správu a fyzické úkoly spojené s toky materiálů a zboží • spíše taktická a operativní sekce Úrovně nákupu a řízení zásobování • Strategický nákup • Taktický nákup • Operativní nákup Strategický nákup a jeho úkoly • Strategické cíle podniku = strategické cíle nakupování • SNIŽOVÁNÍ NÁKLADŮ, ZVYŠOVÁNÍ VÝKONŮ, DIFERENCIACE, ZACHOVÁNÍ AUTONOMIE… make-or-buy outsource • Strategické cíle na funkční úrovni – strategické cíle nakupování VÝVOJ NOVÉHOPRODUKTU, ZLEPŠENÍ IMAGE… • Počet a struktura dodavatelů • Náklady celkem + Paretovo pravidlo (ABC XYZ) • Kritické položky nákupu – kritické faktory? • Síla dodavatelů • Potřeba kontroly • Single versus multiple sourcing Strategický nákup a jeho úkoly • Vytváření a vydávání provozních řádů, postupů a popisů činností, které se týkají nákupního oddělení, • Vytváření a zavádění nástrojů pro monitorování a zlepšení nákupních výkonů, • Rozhodování o tom, které činnosti dosud prováděné podnikovými zaměstnanci je lepší outsourcovat. • Zajišťování dlouhodobých smluv a vztahů s vybranými dodavateli, • Rozhodování týkající se výběru počtu dodavatelů (koncentrace poptávky/rozdělení rizik), • Rozhodování o zásadních investicích podniku Druhy nákupu: • příležitostný nákup, • výrobně synchronizovaný nákup, • nákup do zásoby. Taktický a operativní nákup • Některé činnosti podobné jako u S Převaha „zásobování“ – individuální v případě potřeby, pořizování zásob, zásobování synchronní se spotřebou/výrobou Odvolávka dodávky, rozpisy dodávek, dodací listy, fakturace, specifikace objednávek, zjištění kontroly kvality, reklamace, příjem, vykládka, vybalování, kontrola, sklad/výroba zpětné toky Druhy nákupu: • příležitostný nákup, • výrobně synchronizovaný nákup, • nákup do zásoby. Taktický a operativní nákup a jeho úkoly na taktické úrovni: • administrativa celoročních smluv s dodavateli • hodnocení stávajících dodavatelů • příprava podkladů pro výběr nových dodavatelů na operativní úrovni: • monitoring dodávek • tvorba objednávek • sledování a vyřizování objednávek • příjem, vykládka, vybalování, kontrola Často se řeší centralizace správy a činností. Organizace a řízení nákupu…. • Schopnosti a kompetence, potřeby a zdroje, charakter předmětů nakupování – strategický (S), taktický(T) a operativní (O) • Začlenění do podnikové struktury, vymezení úkolů, vymezení postupů a procesů, vymezení kompetencí, pravidla informačních a dokladových toků… Ø Centralizace strategického? Ø Centralizace S-T-O? Ø Centralizace vs decentralizace jednotlivých procesů a činností nákupu (např. vstup, kontrola, evidence, sklad…) Ø Teritoriální, komoditní (produktové), projektové, charakter dodavatelů, dle fází nákupního procesu… Organizace nákupu • Nákupní centrum? (uživatelé, ovlivňovatelé, rozhodovatelé, schvalovatelé, nákupčí) • Sloučení nákupu a prodeje? OBCHOD • Sloučení nákupu a výroby? • Sloučení nákupu s logistikou? • Rozdělení nákupu na několik útvarů? podle: • Hierarchie plánování a řízení (viz předchozí slide) • Geograficky • Zákazníka • Dodavatele • Produktu • Hodnoty produktu • Nákupčích a jejich znalostí Strategický nákup - dodavatelé Nejprve je nezbytné provést analýzu trhu nákupu: POROVNÁVÁ SE VYJEDNÁVACÍ SÍLA: • NA STRANĚ PODNIKU • NA STRANĚ DODAVATELE. HODNOTÍ SE: • Vztah velikosti trhu v poměru ke kapacitám dodavatele. • Růst nabídky proti růstu poptávky. • Využívání kapacit. • Konkurenční situace u dodavatelů a vlastního podniku • Ziskové, cenové a nákladové poměry • Vstupní bariéry na straně dodavatele • Atraktivnost předmětu nákupu • Zajímavý objem dodávek • Stanovené podmínky a kritéria • Počet a kvalita poptávaných dodavatelů Strategický nákup - dodavatelé • Cílem výběru je snižování nákladů a zvyšování kvality produkce. • Využívá se metod váhového a bodového hodnocení. • Cena, dodací lhůta a jakost výrobků nemohou být jediným kritériem. • Nutno je třeba přihlížet k: • dodacím podmínkám, • spolehlivosti dodacích lhůt • dodacích kapacitách • druzích obalů • jednotkách balení • geografických vzdálenostech atd. ANALÝZA DODAVATELŮ • Hodnocení způsobilosti dodavatele • Audit systému • Audit procesů • Audit výrobků • Provádí externí firma • Výsledkem hodnocení je zařazení dodavatele do jedné ze tří kvalitativních kategorií A, B, C. • Toto zařazení je založeno na procentuálním skóre plnění požadavků daných odběratelem. • Výsledné zařazení dodavatele do skupiny je závislé na nejnižším dosaženém skóre v rámci hodnocených oblastí. • 90 – 100% Špičkový dodavatel A • 80% – 89% Vyhovující dodavatel B • 0 – 79% Nevyhovující dodavatel C Strategie – řízení rizika • Tržní (výpadek dodavatele, výkonu, ceny) • Podniková (materiálového hospodářství, výroby, prodeje, finanční, výzkumu a vývoje..) • Potřeba – kontinuální, nepravidelná, prvotní, jednorázová… • Velikost měsíčního odbytu je konstantní (pekárny) • Odbytové množství pravidelně sezónně kolísá (zmrzlina, nápoje, jízdní kola) : • výrobní množství se přizpůsobí výkyvům odbytu (najímání a propouštění sezónních dělníků) + zaměstnanci na částečný úvazek • zvyšování nebo snižování počtu pracovních dnů (Škoda auto) • udržuje se konstantní výroba (využití skladů pro vyrovnání nepravidelností poptávky) • udržování zdrojů pro období vysoké poptávky (zdroj – materiál – levnější a likvidnější) • do výrobního programu se zařadí výrobky, jejichž sezónní odbytové výkyvy jsou vůči původním výrobkům fázově posunuty, • možnost v době útlumu odbytu vyrábět pro jiné podniky nebo naopak v sezónní špičce zadávat práci jiným podnikům – práce ve mzdě • Při nákupu se vyskytují sezónní výkyvy (cukrovary) – sklady, dodávky ze zahraničí • Konjunkturální výkyvy Klasifikace materiálů PROVÁDÍ SE PODLE : • Významu • Zásobovacího rizika VÝZNAMEM MATERIÁLŮ(SUROVIN,DÍLŮ) SE ROZUMÍ: • JEHO PODÍL NA CELKOVÝCH POŘIZOVACÍCH NÁKLADECH (NA HODNOTOVÉ STRUKTUŘE SPOTŘEBY). ZÁSOBOVACÍ RIZIKO – SE VYJADŘUJE PROSTŘEDNICTVÍM DOSTUPNOSTI: • POŘIZOVANÝCH DRUHŮ POLOŽEK MATERIÁLŮ • POČTU NAKUPUJÍCÍCH(KONKURENTŮ PŘI NÁKUPU) A JEJICH TRŽNÍ SÍLY • MOŽNOSTI VLASTNÍ VÝROBY JAKO ALTERNATIVA K DODÁVKÁM • RIZIK SKLADOVÁNÍ • SUBSTITUČNÍ MOŽNOSTI Strategie(i taktika) – charakter nákupu • rutinní /nerutinní obstarávání • ojedinělý/náhodný/ málo častý nákup • strategicky důležitý nákup • (strategická příležitost, spekulativní nákup…) • problémový nákup (velké riziko) • + termínový nákup (forward buying), • + objemové obchody Klasifikace nákupů (a i materiálů) • Strategický - s rozhodujícím podílem na pořizovacích nákladech resp. spotřebě a s velkým zásobovacím rizikem. • Problémový - většinou se jedná o nedostatkový materiál (malý počet výrobců, slabý vliv na konečný výsledek, velké zásobovací riziko apod.) • Substituční materiál • Bezproblémový materiál – řízení skladových zásob Sklad • Provázanost strategického nákupu a dalších oblastí podniku • (finanční možnosti, charakter výroby, organizační typ, výrobní typ aj.) • Ve skladech lze nalézt veškeré úrovně plánování. Druhy nákupu: • příležitostný nákup, • výrobně synchronizovaný nákup, • nákup do zásoby. Plánování skladů • Skladování plní primárně funkce: • vyrovnávací • zabezpečovací. • Skladování může být: • spekulativního charakteru, • součást výrobního procesu – výrobní skald, není typickým skladem Plánování spotřeby a nákupu Plánování spotřeby je zjišťování: • druhu, • množství a • okamžiku spotřeby požadovaných materiálů. Plánování nákupu má za úkol stanovit v souladu s plánem spotřeby: • objednací množství, • objednací dobu a • výběr dodavatele materiálů. • Dochází ke konfliktu cílů – potřeba co nejpřesnější a nejobsáhlejší plánování – roste ale nákladovost. Plánování spotřeby a nákupu Rozpiska = ústřední zdroj dat v materiálovém hospodářství podniku. = seznam veškerých • surovin, • součástí a • sestav potřebných pro výrobu určitého výrobku. Product breakdown structure Exploded view drawing Exploded view drawing Product Flow Diagram ABC analýza – pro plánování ABC XYZ analýza • ABC zobrazuje hodnotový podíl na obratu zásob • XYZ představuje četnost(pravidelnost) využití ve výrobě • X – skupiny položek s konstantní spotřebou (pouze příležitostné výkyvy) a tedy s vysokou predikční schopností • Y – skupiny položek se silnějšími výkyvy ve spotřebě (střední predikční schopnost) • Z – položky se zcela nepravidelnou spotřebou (vysoký stupeň nejistoty) Plánování nákupu = přesné stanovení (u daného druhu materiálu): • dodacích lhůt, • dodacího množství, • příslušných dodavatelů. Druhy nákupu: • příležitostný nákup, • výrobně synchronizovaný nákup, • nákup do zásoby. Plánování skladového hospodářství Rozhodnutí o skladování: • dlouhodobé, • krátkodobé. Uspořádání skladu: • centrální sklad, • několik menších skladů na různých místech. Centralizace Decentralizace Logika zásobování Japonsko vs. západ Plánování skladového hospodářství – vytížení skladu Nejdůležitější systémy realizace nákupu: • systém signální hladiny zásob • stanoví se: • optimální objednací množství (pevné) • signální stav zásob na plánovací období • objednávkové intervaly jsou variabilní • systém dodávkového cyklu • stanoví se konstantní dodávkové intervaly • objednací množství je proměnlivé Plánování skladového hospodářství – zjištění optimálního objednacího množství Celkové náklady nákupu se skládají z: • pořizovacích nákladů v užším smyslu, • skladovacích nákladů a • nákladů předčasného vyčerpání zásob. Optimální objednací množství (EOQ) • EOQ • c = náklady na výrobu nebo nákup jednotky (20Kč za kilo rýže) • Q = objednací množství • Q* = optimální objednací množství • D = spotřeba za jednotku času (rok) • K = náklady na objednání/seřízení dodávky (benzín do rýžokamionu) • h = náklady na držení 1 kila rýže (sklad, alternativní náklady, chlazení, pojištění) • TC = c*D + D*K/Q + h*Q/2 • ﷐𝑄﷮∗﷯= ﷐﷮﷐2×𝐷×𝐾﷮ℎ﷯﷯ Specifické problémy zásobování • Order penetration point Order penetration point Order penetration point