Aspekty financování projektů v oblasti životního prostředí v kontextu veřejných politik a dotačního managmentu Ekonomické koncepty životního prostředí Mgr. Maciej Molak Cíl dotaci do ŽP: Proč dotace z veřejných rozpočtů do ŽP? Jaké jsou přínosy a náklady projektů do ŽP? ŽP vč. přírodní zdroje? = nedělitelné, neomezené? • ŽP = veřejný statek (nedělitelný, nelze vyloučit jednotlivce z užívání) • Veřejné zdroje • Veřejné zdraví • Veřejný zájem • Ochrana vs. využití zdrojů • Udržitelný rozvoj • Ochrana krajiny 2 ESF MUNI Ekonomické koncepty životního prostředí Typy fondů s ohledem na zdroj financování (investiční a neinvestiční): • Národní veřejné rozpočty (např. SFŽP, MMR) • Evropské unie – na úrovní členských státu (např. OP Životní prostředí, IROP) • Evropské unie – komunitární programy (např. Program LIFE) • Evropské unie – speciální tematické finanční mechanismy (např. Úhelná platforma, Fond pro spravedlivou transformaci, Big Green Deal atd.) • Evropská investiční banka (velké infrastrukturní projekty) • nadnárodní a celosvětové např. OECD, Interreg Central Europe (projekty výzkum a rozvoj, strategie atd.) 3 ESF MUNI Ekonomické koncepty životního prostředí Typy finančních mechanismů: • Nevratné dotace • Bezúročné/ nízkoúročné půjčky • Kapitálové účelové fondy pro investice do ŽP • PPP – Private Public Partnership • Investiční záruky • Kombinování zdrojů financování („blending“) – např. EIB + EFRR, inovační finanční nástroj (v ČR např. pro OP ŽP). • Financování pomoci střednědobých a dlouhodobých dluhopisů (národní a evropská úroveň) 4 ESF MUNI Ekonomické koncepty životního prostředí Přehled dotačních titulů s ohledem na zaměření: • Ochrana zdrojů, přírody a krajiny • Šetrný a udržitelné využívání zdrojů • Předcházení klimatickým změnám • Odstraňování a zmírnění následků klimatických změn • Energetická transformace • Environmentální vzdělávání • Strategie a nadnárodní spolupráce • Věda a výzkum 5 ESF MUNI Ekonomické koncepty životního prostředí Fondy v oblasti ŽP dle typu příjemců podpory: • Soukromé domácnosti (např. ekologická topeniště, dešťovka) • Soukromé firmy ve výrobě (např. dotace na filtry v boji proti znečištění ovzduší) • NGO – např. environmentální vzdělávání, strategie • Státní firmy a instituce • Agentury ochrany přírody a instituce, která mají na starosti správu krajiny (např. povodně, lesy) 6 ESF MUNI Ekonomické koncepty životního prostředí Výběr projektů s ohledem na aspekty ŽP • Horizontální kritéria v oblasti ŽP – pozitivní, neutrální, mírně negativní vliv na ŽP • Kompenzační opatření a jejich náklady – příklad: nasazení nových stromů místo pokácených u výstavby silnice, biokoridory atd. • Výkonnostní rámec – environmentální ukazatele a jejich kvantifikace • Vyhodnocení SEA a EIA u klíčových investic a grantových/dotačních schémat • Přeshraniční screening – posouzení dopadu investice na ŽP v sousedním statě (např. dopad do stavu podzemních vod, ovzduší atd.). ŽP nezná hranic!!! 7 ESF MUNI Ekonomické koncepty životního prostředí Národní dotační tituly v ČR - příklad Státní fond životního prostředí ČR poskytuje potřebné finance pro zkvalitňování životního prostředí v České republice, a to prostřednictvím několika dotačních titulů a výhodných půjček*. Národní program Životní prostředí • Prioritní oblast 1:Voda • Prioritní oblast 2: Ovzduší • Prioritní oblast 3: Odpady, staré zátěže, environmentální rizika • Prioritní oblast 4: Příroda a krajina • Prioritní oblast 5: Životní prostředí ve městech a obcích • Prioritní oblast 6: Environmentální prevence • Prioritní oblast 7: Inovativní a demonstrační projekty Příspěvky mohou čerpat jak veřejnoprávní a soukromoprávní právnické osoby, tak fyzické osoby na velmi širokou škálu projektů. K nejčastěji podporovaným aktivitám patří odstraňování nelegálních skladů odpadů, starých ekozátěží a nepotřebných hydrogeologických vrtů, snižování zápachu a emisí těžkých kovů, zavádění nízkoemisních zón, podpora čisté mobility a alternativních způsobů dopravy. 8 ESF MUNI Ekonomické koncepty životního prostředí * https://www.sfzp.cz/dotace-a-pujcky/ Nová zelená úsporám financován z prodeje emisních povolenek (EuropeanUnion Allowance) Podporuje snižování energetické náročnosti obytných budov (komplexní nebo dílčí zateplení), výstavbu domů s velmi nízkou energetickou náročností, environmentálně šetrné způsoby vytápění a instalaci obnovitelných zdrojů energie (OZE). Hlavním cílem programu je zlepšit stav životního prostředí snížením produkce emisí znečišťujících látek a skleníkových plynů (především emisí CO2). Přispívá k úspoře energie v konečné spotřebě a stimulaci ekonomiky ČR spolu s dalšími sociálními přínosy, kterými jsou například zvýšení kvality bydlení občanů, zlepšení vzhledu měst a obcí, nastartování dlouhodobých progresivních trendů. • Renovace rodinných a bytových domů (zateplení fasády, střechy, stropů, výměna oken a dveří) • Stavbu rodinných a bytových domů v tzv. pasivním standardu (pasivní domy) • Solární termické a fotovoltaické systémy • Zelené střechy, venkovní stínicí technika • Využívání tepla z odpadní vody • Rekuperace – systém řízeného větrání se zpětným získáváním tepla (ZZT) • Výměnu zdrojů tepla za tepelná čerpadla, kotle na biomasu… • Na příspěvek dosáhnete i v případě, pokud plánujete jen menší energetické úpravy domu (například výměnu oken či dveří, či částečné zateplení). 9 ESF MUNI Ekonomické koncepty životního prostředí Evropská unie - příklady ESIF zahrnující opatření v oblasti ŽP • Evropský fond pro regionální rozvoj • Fond soudržnosti • Fond spravedlivé transformace – energetické změny • Úhelné regiony – speciální fond (MSK, UK, KVK) • Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova • Evropský námořní a rybářský fond Mimo ESIF • Fond solidarity Evropské unie - velké přírodní katastrofy 10 ESF MUNI Ekonomické koncepty životního prostředí Investice do ŽP a energetiky stanoví největší podíl v rozpočtu EU pro období 2021-27!!! Operační program Životní prostředí 2014-20 finanční prostředky z Evropského fondu pro regionální rozvoj a Fondu soudržnosti • Celkový rozpočet pro ČR - 2,75 mld. € • Zlepšování kvality vody a snižování rizika povodní (1.1 – Snížit množství vypouštěného znečištění do povrchových i podzemních vod z komunálních zdrojů a vnos znečišťujících látek do povrchových a podzemních vod, 1.2 – Zajistit dodávky pitné vody v odpovídající jakosti a množství, 1.3 – Zajistit povodňovou ochranu intravilánu, 1.4 – Podpořit preventivní protipovodňová opatření) • Zlepšování kvality ovzduší v lidských sídlech (snižování emisi, systém sledování, hodnocení a předpovídání vývoje kvality ovzduší a souvislých meteorologických aspektů) • Odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika (3.1 – Prevence vzniku odpadů 3.2 – Zvýšit podíl materiálového a energetického využití odpadů, 3.3 – Rekultivace staré skládky, 3.4 – Dokončit inventarizaci a odstranit staré ekologické zátěže, 3.5 – Snížit environmentální zítěž(4.1 – Zajistit příznivý stav předmětu ochrany národně významných chráněných území, 4.2 – Posílit biodiverzitu, 4.3 – Posílit přirozené funkce krajiny, 4.4 – Zlepšit kvalitu prostředí v sídlech) • Ochrana a péče o přírodu a krajinuEnergetické úspory (5.1 – Snížit energetickou náročnost veřejných budov a zvýšit využití obnovitelných zdrojů energie, 5.2 – Dosáhnout vysokého energetického standardu nových veřejných budov, 5.3 – Snížit energetickou náročnost a zvýšit využití obnovitelných zdrojů energie v budovách ústředních vládních institucí) 11 ESF MUNI Ekonomické koncepty životního prostředí LIFE – komunitární program Jeho záměrem je podpora implementace a integrace environmentálních a klimatických cílů EU do politik členských států i praxe soukromého sektoru. V letech 2014-2020 je rozdělen na podprogram 1. Podprogram Životní prostředí (LIFE Environment) 2. Podprogram Změna klimatu (LIFE Climate Action) Rozpočet pro období 2014-2020 – 3,46 mld. € 12 ESF MUNI Ekonomické koncepty životního prostředí Institucionální zabezpečení implementace fondů ŽP v ČR • MŽP – koordinace politik a implementace fondů EU (Řídicí orgán – Managing Authority) a národní programů v oblasti ŽP • MMR – lokální programy pro obce a místní komunity • MZ – koordinace zemědělské politiky s dopady do krajiny a ŽP • NOK – koordinace v rámci implementace Partnerské dohody (členský stát + Evropská komise) • Agentura ochrany přírody a krajiny Výzvy pro nové období 2021+: Řešení protichůdných zájmů zemědělství a ochrany ŽP Zlepšení koordinace státních institucí a nedublování aktivit Lepší koordinace v programování fondů a využití komplementarity finančních nástrojů 13 ESF MUNI Ekonomické koncepty životního prostředí Budoucnost 2021+ Tematický cíl – Zelenější Evropa OPŽP 2021+ v ČR Operační program Životní prostředí nabídne finanční prostředky i v následujícím programovém období v letech 2021– 2027. V současnosti probíhají přípravy programu na národní úrovni. Česká republika zaměří investice na podporu výroby nízkouhlíkové a čistší energie, na boj s klimatickou změnou a zlepšení udržitelného vodního hospodářství. Za cíl si klade také zlepšení přechodu na oběhové hospodářství.* Vyjednávaní o novém rozpočtovém rámci a programech z ESIF: - Trialog ohledně Obecného nařízení a specifických nařízení (EP, ER, EK) - Schválení nařízení (EP) - Uzavření partnerské dohody s členskými státy (EK) - Příprava (ČS) a schválení operačních programů (EK) - Implementace programů (ČS) * Zdroj: MŽP 14 03.12.2021 Ekonomické koncepty životního prostředí Měřitelnost přínosů investic do ŽP – příklady enviromentálních ukazatelů z OPŽP – zdroj: MŽP ČR 15 03.12.2021 Ekonomické koncepty životního prostředí Výkonnostní rámec vs. finanční rámec 16 03.12.2021 Ekonomické koncepty životního prostředí. Příklad: Indikátor „Množství odstraněných emisí prekurzorů částic PM2,5 pocházejících z průmyslu a zemědělství“ zahrnuje množství emisí vyjadřující celkový roční objem prekurzorů sekundárních částic (SO2, NOx, NH3 aVOC) násobené faktory potenciálu tvorby částic PM2,5 zpracovanými IIASA. Primární částice – PM (včetně PM 2,5 a PM10) jsou sledovány zvlášť vzhledem k jejich významnému vlivu na kvalitu ovzduší v České republice CBA pro projekty v oblasti ŽP – příklad projekt přehrady Nové Heřminovy • Přímé a nepřímé finanční náklady a přínosy. • Oceňování v rámci finanční analýzy, ale i netržních metod • Více nepřímých proměnných, např. klimatické změny • Náklady mají široký záběr, např. sociální aspekty, územní plánování, udržitelný rozvoj, atd. • Více nepřímých přínosů – např. ochrana majetku a životu, veřejné zdraví, turistika, atd. 17 03.12.2021 Ekonomické koncepty životního prostředí Příklady dobré praxe • Nová Role: Zateplení budovy - OPŽP • Otaslavice: Retenční poldr - OPŽP 18 ESF MUNI Ekonomické koncepty životního prostředí Celkové způsobilé výdaje 6 624 590 Kč Příspěvek EU 5 630 901 Kč Celkové způsobilé výdaje 5 066 008 Kč Příspěvek EU 2 026 403 Kč Špatná praxe? Kanál Dunaj – Odra – Labe Dopad do ŽP? Nákladnost a efektivita? Chybějící koordinace v rámci evropských politik? Dopad do stavu vod v sousedních zemích? Proveditelnost? Účelovost? Udržitelný rozvoj? 19 ESF MUNI Ekonomické koncepty životního prostředí Děkuji za pozornost Mgr. Maciej Molak 319543@econ.muni.cz 20 ESF MUNI Ekonomické koncepty životního prostředí