Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta1 Politika hospodářské soutěže Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta2 Obsah a cíl ̶ obsah ̶ teoretické koncepce politiky hospodářské soutěže ̶ nositelé ̶ formy omezení konkurence ̶ cíl ̶ Jaký je cíl soutěžní politiky a proč soutěžní politika existuje? ̶ Jakým způsobem firmy narušují soutěž? ̶ Jak může stát zasáhnout? Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta3 Politika hospodářské soutěže ̶ mikroekonomická část hospodářské politiky ̶ cíl: zajistit alokační efektivnost ̶ maximalizace celkového přebytku Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta4 Politika hospodářské soutěže Monopol Monopolistická konkurence Oligopol Dokonalá konkurence Počet firem jedna mnoho několik velkých mnoho Charakter produktu nesubstituční diferencovaný Stejný/diferencova ný stejná Bariéry vstupu velké dílčí dílčí (ekonomické) žádné Kontrola ceny určující dílčí značná žádná Míra koncentrace 100 % nízká vysoká žádná Příklady voda knihy telefonní operátor obilí Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta5 Monopol Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta6 Politika hospodářské soutěže ̶ Soutěžní právo vychází z ekonomického názoru, že fungující hospodářská soutěž je pro společnost prospěšná ̶ Snaha je získat výrobky (služby) za co nejnižší ceny, v co nejvyšší kvalitě a v co největším výběru ̶ DOKO – nižší cena, vyšší množství, vyšší spotřebitelské přebytky i přebytky výrobce ̶ DOKO na většině trhů nelze zajistit Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta7 Pilíře soutěžní politiky ̶ Zakázané dohody (kartely) ̶ Kontrola koncentrací ̶ Zneužití dominantního postavení ̶ Veřejná podpora ̶ (kontrola významné tržní síly) Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta8 Instituce soutěžní politiky ̶ ÚOHS ̶ Evropská komise (DG Competition) ̶ Otázka nezávislosti Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta9 Bariéry vstupu do odvětví ̶ absolutní (nepřekonatelné) ̶ přírodní zdroj ̶ síť ̶ zákonná bariéra ̶ technologie ̶ relativní (překonatelné) ̶ koncentrace kapitálu ̶ využití výrobních faktorů ̶ nedokonalost kapitálového trhu ̶ diferencovanost produktu ̶ blízkost spotřebiteli ̶ významným tvůrcem bariér je stát Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta10 Relevantní trh = trh zboží, které je z hlediska jeho charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících území. ̶ produktový ̶ geografický ̶ časové hledisko Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta11 Proč vymezovat relevantní trh? ̶ identifikovat hranice trhu ̶ identifikovat, zda má soutěžitel dominantní postavení ̶ pochopit, jak je trh ovlivněn protisoutěžním chováním ̶ pochopit, jak je trh ovlivněn fúzí Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta12 Míra koncentrace odvětví ̶ Koncentrační stupeň X firem – součet tržních podílů ̶ Herfindal-Hirschmanův index – součet druhých mocnin podílů HHI = 4 930 HHI = 1620 CR4 = 73 % CR4 = 80 % Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta13 SSNIP Test ̶ Small ̶ Significant ̶ Non-transistory ̶ Increase ̶ Price Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta14 Zneužití dominantního postavení ̶ dominance = možnost chovat se nezávisle na ostatních konkurentech ̶ být v dominantním postavení není nelegální ̶ dominantní podnik svoji pozici nesmí zneužít ̶ dominantní podnik neuzavírá kartelovou dohodu ̶ pokud je podnik dominantní, nemá k tomu důvod ̶ kartely a kontrola dominance nenastávají současně Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta15 Dominantní postavení Tržní podíl Závěr ohledně dominance nad 70 % Silný důkaz dominance. 50 % - 70 % Předpoklad dominance; musí se zvážit další okolnosti 40 % - 50 % Vyžadováno detailnější zkoumání. pod 40 % Dominance je nepravděpodobná. ̶ Příklad: ̶ A = 40 %; B = 30 %; C = 25 % ̶ A = 40 %; B = 5 %; C = 1 % Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta16 Dominantní postavení ̶ vykořisťovatelské praktiky ̶ cílem je neférovým způsobem poškodit nebo zneužít konkurenty nebo obchodní partnery ̶ přímé nebo nepřímé vynucování nekalého nákupu nebo prodeje, cen nebo jiných podmínek ̶ vylučovací praktiky ̶ cílem je odradit konkurenty od vstupu nebo je přimět odejít ̶ například predátorské ceny, odmítání obchodů, margin squeezing Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta17 Zakázané chování dominantní firmy ̶ Výlučné vazby a nepřiměřená plnění ̶ určení odběratelů ̶ výhradní dodávky CS: Nepřiměřená plnění vynucená ČEZ, ÚOHS 2003 ̶ ČEZ, a.s. uzavřela se svými odběrateli sedm smluv o dodávce elektrické energie, které obsahují ujednání o zákazu dovozu vyvezené elektrické energie zpět na území ČR. ̶ omezení či vyloučení přístupu jiných soutěžitelů na trh ̶ pokuta 7,5 miliónu Kč Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta18 CS: Google Shopping ̶ propojení vyhledávání a služby cenových srovnávačů ̶ algoritmus upozaďuje srovnávače typu Heureka (ale ne Google Shopping) ̶ pokuta 2 424 495 000 euro Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta19 Zakázané chování dominantní firmy ̶ „Neuzavírání dohod“ ̶ uzavření vstupu do odvětví ̶ vlastnictví výlučné technologie CS: ČSAD Liberec x Student Agency, ÚOHS 2006 ̶ společnost ČSAD Liberec znemožnila společnosti Student Agency vjezd na autobusové nádraží v Liberci ̶ pokuta ve výši 2 000 000 Kč Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta20 CS: Litevské železnice Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta21 Squeezing ̶ Zvyšování ceny meziproduktu ̶ Snížení ceny finální produkce Diskriminace konkurentů Deutsche Bahn, Německo 2011 ̶ Společnost DB Group vlastní železniční tratě a její dceřiné společnosti provozují dopravu – konkurenční dopravci stejně jako dcery DB platí za použití tratě poplatky. ̶ DB stanoví velmi vysoké poplatky => co zaplatí dcera, vydělá matka. ̶ účelové zvýšení ceny meziproduktu (poplatku za trať) a relativní snížení ceny finální produkce (jízdních tarifů) vytlačuje konkurenty Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta22 Cenová diskriminace ̶ Nerovné cenové podmínky pro obchodní partnery a spotřebitele ̶ Diskriminace konkurenta – Eurotel + RadioMobil, 2002 ̶ obě společnosti účtovaly svým zákazníkům za minutu volání do sítě společnosti Český Mobil a.s. částku vyšší než za minutu volání, jakou si účtovaly navzájem za volání mezi svými sítěmi. ̶ cenová diskriminace zákazníků konkurenta ̶ pokuta 63 miliónů Kč (48 mil. +15 mil.) Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta23 Nepřiměřeně nízké ceny (cenové predátorství) ̶ Cena je pod variabilními náklady (MC x AC x AVC) Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta24 Nepřiměřeně nízké ceny (cenové predátorství) Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta25 CS: Student Agency/Asiana ̶ Zneužití dominantního postavení ̶ Klíčové otázky ̶ Relevantní trh ̶ Dominantní postavení ̶ Zneužití dominantního postavení Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta26 Relevantní trh – cenová korelace Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta27 Relevantní trh – analýza stacionarity Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta28 Posuzování praktiky Kč0 Kč20 Kč40 Kč60 Kč80 Kč100 Kč120 Kč140 Kč160 Kč180 Kč200 do 1.10.2007 2.10.2007 23.12.2007 2.1.2008 2.3.2008 Asiana základní online platba megabus.cz spodní hranice megabus.cz horní hranice Kč0 Kč20 Kč40 Kč60 Kč80 Kč100 Kč120 Kč140 Kč160 Kč180 Kč200 do 1.10.2007 2.10.2007 23.12.2007 2.1.2008 2.3.2008 15.7.2008 Studen Agency dospělý open dospělý kredit dospělý open dospělý kredit Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta29 Jaké použít náklady? Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta30 Rozdělení nákladů Náklad Typ Materiál – pohonné hmoty - autobusy variabilní Materiál - náhradní díly, opravy, pneumatiky variabilní Leasing fixní Služby, ostatní poplatky za nástupiště, vjezdy variabilní Pojištění autobusů fixní Mzdové náklady posádky včetně pojištění variabilní Mzdové náklady autobusového oddělení včetně pojištění fixní Mýto variabilní Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta31 Posouzení praktiky ̶ AVC = (50 Kč – 95 Kč) ̶ ATC > 95 Kč ̶ otázka, zda průměrná tržba na cestujícího pokrývala AVC ̶ výsledek: Student Agency kvůli cenové politice dosahoval ztráty ̶ Student Agency porušil zákaz zneužití dominantního postavení ̶ pokuta 5,154 milionu Kč Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta32 Kartelové dohody ̶ Zjevné, skryté dohody ̶ Mohou to být jen informace o podnikatelských strategiích ̶ Kartel ̶ Cenový ̶ Kvótový ̶ Dohoda o rozdělení trhu ̶ Závazek, že smlouvy musí obsahovat další plnění ̶ Závazek omezit přístup na trh podnikatelům, kteří nejsou součástí dohody ̶ Horizontální ̶ Vertikální Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta33 Kartely ̶ CS: Cenový kartel Sdružení pohřebnictví v ČR ̶ Kodex cti ̶ Nepožadovat za své služby ceny nižší, než jsou ceny obvyklé ̶ CS: Kartel olomouckých směnáren ̶ vzájemně se informovali o směnných kurzech ̶ jednání vedlo ke sjednocení cen Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta34 Bid rigging ̶ kartelová dohoda v úmyslu ovlivnit výsledek veřejné zakázky ̶ CS: Kartel dodavatelů oken ̶ společnosti DAFE - PLAST Jihlava, s.r.o., OSF 2000, s.r.o. a SULKO s. r. o. se dohadovaly, kdo podá nabídku ve veřejné zakázce na výměnu oken ̶ pokuta 20,8 milionu Kč Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta35 Leniency program ̶ program shovívavosti ̶ teorie her ̶ kartelista může být vyvázán z placení pokuty, pokud předloží soutěžnímu úřadu důkazy o existenci kartelu ̶ možné je snížení pokuty pro ostatní spolupracující podniky Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta36 Dohody o sloučení podniku – fúze ̶ Vertikální x horizontální ̶ Počty fúzí posuzovaných Evropskou komisí Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta37 Nutnost notifikace ̶ obrat jednoho soutěžitele v ČR > 1,5 mld. Kč a zároveň celosvětový čistý obrat dosažený dalším spojujícím se soutěžitelem > 1,5 mld. Kč ̶ obrat všech spojovaných soutěžitelů v ČR > 1,5 mld. Kč + alespoň dva ze spojovaných soutěžitelů dosáhli každý čistého obratu > 250 milionů Kč Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta38 Výsledek ̶ povolení ̶ povolení se závazky ̶ zamítnutí ̶ pokud významným způsobem ovlivní soutěž posílením nebo získáním dominantního postavení Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta39 CS: Fúze Alstom a Siemens ̶ relevantní trh: trh vysokorychlostních železničních vozidel ̶ pro rychlost 250-300 km/h ̶ pro rychlost vyšší než 300 km/h ̶ geografický: globální trh kromě Japonska, Číny a Jižní Korey Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta40 CS: Fúze Alstom a Siemens Výrobce 250-300 km/h 300+ km/h celkově Alstom 20-30 % 60-70 % 50-60 % Siemens 20-30 % 10-20 % 10-20% A+S 50-60 % 80-90 % 70-80 % CRRC 0-5 % 5-10 % 0-5 % Bombarider 10-20 % 0-5 % 5-10 % Stadler 20-30 % 0-5 % 5-10 % Talgo 0-5 % 10-20 % 5-10 % CAF 0-5 % 0-5 % 0-5 % Hitachi 5-10 % 0-5 % 0-5 % Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta41 CS: Fúze Aholdu a Sparu ̶ Ahold: 228 supermarketů a 56 hypermarketů ̶ Spar: 14 supermarketů a 36 hypermarketů ̶ relevantní trh ̶ produktový: trh maloobchodního prodeje zboží denní potřeby v relevantních formátech ̶ geografický: a) Česká republika b) lokální trhy (20-30 minutová dojezdová vzdálenost ≈ okresy) c) jednotlivá města Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta42 CS: Fúze Aholdu a Sparu: národní pojetí RT Pořadí Soutěžitel Tržní podíl (2013) 1. Kaufland+Lidl 25-35 % 2. Ahold+Spar 15-25 % 3. Billa a Penny 15-25 % 4. Tesco 5-15 % 5. Globus 5-15 % 6. Coop pod 5 % 7. Hruška pod 5 % 8. Norma pod 5 % 9. Pramen pod 5 % celkem 100 % Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta43 CS: Fúze Aholdu a Sparu: okresní pojetí RT ̶ ve 14 okresech tržní podíl nad 25 % z toho dva okresy nad 40 % ̶ okres Jihlava ̶ tržní podíl 35-45 % ̶ Kaufland 15-25 %; Tesco 15-25 %; Lidl 5-15 %, Penny 5-15 %, Coop pod 5 % ̶ v horizontu do dvou let od fúze dvě nové prodejny konkurentů => ok ̶ okres Třebíč ̶ tržní podíl 35-45 % ̶ Penny 15-25 %, Kaufland 15-25 %, Billa 5-15 %, Lidl 5-15 % ̶ nedojde v nejbližší době od fúze k otevření nové prodejny ̶ závazek snížení tržního podílu => ok Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta44 CS: Fúze Aholdu a Sparu: pojetí RT územím měst ̶ 21 měst s tržním podílem nad 25 %; z toho 4 města nad 40 % ̶ v Mladé Boleslavy a Jihlavě díky plánovaným novým prodejnám ok ̶ Česká Lípa ̶ tržní podíl 45-55 % ̶ Kaufland 35-45 %, Lidl 5-15 % a Penny pod 5 % ̶ závazek snížit tržní podíl o 5-15 % => ok ̶ Litoměřice ̶ tržní podíl 45-55 % ̶ Kaufland 35-45 %, Lidl 5-15 % a Penny 5-15 % ̶ závazek snížit tržní podíl o 5-15 % => ok ̶ podobně Tábor a Třebíč Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta45 CS: Fúze Aholdu a Sparu ̶ závěr: fúze povolena za podmínky splnění závazků ̶ riziko: konkurence ví, že musí odprodat některé provozovny => horší postavení při prodeji Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta46 Veřejná podpora ̶ Veřejná (státní) podpora = adresná pomoc hospodářskému subjektu ̶ hospodářská soutěž x (skrytý) státní dumping Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta47 Formy veřejné (státní) podpory ̶ subvence – dotace k ceně, úhrada ztráty… ̶ zvýhodněné úvěry – úrok, splatnost, záruka… ̶ daňové úlevy – daňové prázdniny, individuální účetní standardy ̶ kapitálové investice na účet státu – navýšení kapitálu, individuální cena emisí… ̶ redistribuce veřejných statků – přenechání pozemků… ̶ státní nákupy – cena převyšující cenu na trhu… Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta48 Prodej nádraží ČD Správě železnic ̶ notifikace EK ̶ nákladová x výnosová metoda ̶ 6 mld. Kč => 3,24 mld. Kč Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta49 Výjimky pro podpory: ̶ sociální podpory bez výrobkové diskriminace ̶ náhrada za živelní pohromy ̶ operace regionální politiky ̶ politika zaměstnanosti ̶ podpory kulturního dědictví Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta50 Závěry ̶ Politika hospodářské soutěže je mikroekonomickou součástí hospodářské politiky. ̶ Existence monopolu nebo oligopolu není sama o sobě důvodem k zásahu soutěžní politiky. ̶ Bez soutěžní politiky by řada odvětví inklinovala k úplnému vyloučení konkurence. ̶ Do soutěžní politiky stále více vstupuje ekonomický přístup. Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta51